Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 99 ggr
FataMorgana
4

Att tända ljuset

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De hör mig tala om ljuset.
Om enheten.
Om att mörkret inte finns,
att det bara är frånvaro av ljus.
De hör mig säga
att stillheten i oss
är platsen där vi kan se oss själva som vi verkligen är.

Och då tror vissa
att jag försöker fly.
Att jag förnekar mörkret.
Att jag sysslar med spiritual bypassing.
Det var en gång en som sa det till mig,
att här sysslar vi inte med sådant.

Men vad de inte förstår
är att vi inte kan göra något åt mörkret.
Vi kan bara tända ljuset.

För det är ljuset som belyser det som behöver ses,
de sidor vi inte gillar hos oss själva,
de skuggor som varit dolda.

Ju tystare det blir i våra sinnen,
desto klarare syns allt för oss.

Och först när vi ser
och blir medvetna
kan det transformeras,
lösas upp och försvinna.

Ljuset är alltså inte en genväg förbi mörkret,
utan själva kraften som avslöjar det,
tar fram det och löser upp det.
Som skuggan som försvinner
i solens strålar.

Så vi behöver bara rikta vår uppmärksamhet dit,
till ljuset inom oss alla,
vara stilla, observera oss själva.
Det är att tända ljuset
på det som behöver ses.

Spiritual bypassing är något annat.

Det är när vi inte ser, när vi inte observerar,
som vi fastnar i flykten, i illusionen.

När vi vägrar stilla oss,
när vi vägrar titta inåt,
när sinnena fylls av vackra ord och idéer
för att slippa möta ljuset inom oss,
ljuset som tar fram allt till ytan.

Därför är det inte mörkret vi ska börja med,
utan med ljuset.

Vi behöver bara tända ljuset.
Vara stilla.
Observera oss själva.
Se det som behöver ses.
Det räcker!

snowy00
4

Ja, mörker är bara frånvaro av ljus. Genom att tända en tändsticka i ett mörkt rum, lyses större delen av mörkret upp. Man kan inte tända en "mörkersticka" i ett ljust rum, för att mörka ned det. För att mörka ned ett ljust rum, tar man bara bort ljuset ur rummet. På samma sätt lyser man inte upp sitt inre genom att ta bort mörkret, utan genom att tända det inre ljuset.😊

• Redigerat 2025-08-22 23:12 av snowy00
Gråeld
3

Ett så sant och klargörande inlägg.
Har inget att tillägga just nu.🤗

Condor
3

#0:

Spiritual bypassing är något helt annat än det som tanten sa. Den exakta definitionen är att man använder sig av andliga tekniker för att undvika eller förneka negativa känslor och svårigheter.

Enligt psykologen och buddhistiska läraren John Welwood som myntade begreppet uttrycker det sig på följande sätt:

"Att överbetona det positiva och att vilja svepa in allt i en slöja av ljus och kärlek.

Att dra sig extremt tillbaka från världen eller att helt separera från kroppen i syfte att överskrida allt "jordiskt".

Att undertrycka och fördöma känslor som uppfattas som negativa, såsom ilska, sorg eller skam, och att förneka sina egna skuggdelar.

Att leva blind medkänsla på bekostnad av våra egna behov, inte sätta sunda gränser och bli stel i att undvika konfrontation med önskan om fred.

Att falla in i illusionen av att ha kommit fram till en "högre" form att vara."

Det är en helt annan sak än att låta sitt inre ljus uttrycka sig, eftersom det belyser våra skuggor. Tvärtom behövs ljus (medvetenhet) för att skuggorna (det omedvetna) ska bli synligt. Det är att möta sina skuggor.

Snarare är det spiritual bypassing att leva i föreställningen att vara så högfrekvent att stiga upp till en annan dimension eller tro att man har ett speciellt gudonligt uppdrag.

Men eftersom tanten Rexmark som sa "här sysslar vi inte med spiritual bypassing" just uppvisar de enligt Welwood typiska tecken på spiritual bypassing, vill hon förstås se det som något helt annat än vad det är. Någonting som hon kan tillskriva andra. Otroligt att så omedvetna och okunniga människor ger sig ut som andliga vägledare.

FataMorgana
2

#1: Ja, exakt! 😊 Så vackert uttryckt.

#2 Tack! Kul att du tycker så 😊

FataMorgana
3

#3:

Ja, väldigt bra skrivet! 😊 Det här med att ljuset behövs för att skuggorna ska bli synliga får mig också att tänka på reiki, yoga, och på qigong och på andra metoder för att arbeta med den inre energin.
Där ser vi samma sak. Först när vi initieras i reiki, eller börjar praktisera yoga, börjar saker komma upp till ytan som vi behöver bli medvetna om. Det är inte innan. Spiritual bypassing blir det först när vi vägrar se det som kommer upp, när vi förnekar och förtränger. Och ja – tyvärr finns det många där ute som missförstår detta och leder andra från en plats av okunskap.

Condor
3

#5:

Just det! Tydligen vet hon inte hur andliga praktiker fungerar för att hon inte har erfarenheter och kunskap och hon har aldrig erfarit sitt eget inre ljus och erfarit hur det arbetar.

snowy00
3

#4:

Tack🤗

En för övrigt intressant tråd. Jag är inte så bekant med uttrycket "spiritual bypassing", men det låter som att det är vad den här tanten själv sysslar med, som Condor skriver.

Jag tror inte att någon av oss som är aktiva på denna sajt sysslar med något sådant.😊

Stjärnskott
2

Väldigt belysande inlägg. Faktiskt och påriktigt, så menar jag det.

Spirituell bypassing. Det är verkligen allt annat än att tända lampan.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
3

#8:

Tack 😊 Ja, bypassing är som att blunda för ljuset istället för att låta det avslöja allt som gömts i mörkret.

FataMorgana
3

#7: Tack 🤗 Nej, jag upplever inte heller att någon som skriver här gör det 😊