Falska profeter
Häromdagen såg jag ett klipp där ett reporterteam var på en esoterikmässa i Wien och testade vad som erbjuds där.
Först gick dom till en föreläsning av en kvinna som föreställde sig som medium. Där erbjöd hon publiken att prata med deras kära avlidna människor. En äldre kvinna tog emot erbjudandet och mediumet tog upp kontakten med någon som hon beskrev som mellan 65 och 68 år med silvergråa hår, bundna till en hästsvans. Frågan som hon ställde till "den avlidna" var "ska jag sälja huset?". Mediumet svarade "ja, gör det. Du har bara problem med det huset".
Sen gick reportern till kvinnan som ställde frågan och det visade sig att varken åldern eller frisyren stämde överens med den avlidna. Jag blev lite chockad av den sortens skrupelfrihet. Att sälja sitt hus är ju ingen "liten grej".
Ett till medium hade dom med i testen. Där var det någon som ville ha kontakt med Jörg Haider. Det var en högerpolitiker som körde ihjäl sig i fyllan. Det var någon sorts fråga som hon skulle ha behövt Insider kunskap för att över huvud taget veta vad det är frågan om. Hon gav ett svar utan att gå in på detaljer och det roliga var, att redan efter 1-2 sekunder att frågan ställdes sa hon "han säger……………" och sen pratade hon i över en minut, för att säga vad Haider sa på 1-2 sekunder.
De där bedrägerierna är så klumpigt fejkade. Om hon vore en intelligent bedrägare, skulle hon ju ha kunnat låtsas att lyssna på vad den avlidna sa. 😄
Jag lyssnade även på ett svenskt videoklipp härmodagen, av en ganska ny "coach" på youtube, en ung tjej som också kallar sig medium. Hon upprepar new age myterna som jag har hört redan på 80-talet och som jag redan kastade i papperskorgen på 90-talet, om separata själar, livskontrakt, reinkarnationer och sånt. I hennes nyaste klipp, som handlar om falska profeter, pratar hon om att höra på sin "inre röst" som hon beskrev som det gudomliga i sig. Men å andra sidan, är det inte den inre rösten som ger människor ett koncept som handlar om separerade själar och livskontrakt med gud. Skulle hon själv höra sin inre röst, skulle hon inte göra vad hon gör.
Dessa koncept baserar på illusionen att vara separerad från gud. Men ändå säger de att "allt är ett". Det finns många sätt att känna igen falska profeter. Men det finns 3 säkra tecken:
Att prata om separata själar och samtidigt säga attt allt är ett är en motsägelse som man väl inte kan missa. Man kan bara blunda.
Att ge människor ett koncept att tro på och det kvittas om det är en religiös tro eller ett new age koncept.
Att klassa alla som inte håller med som negativa med negativ energi och sånt, samtidigt som man kastar hjärtan på alla som man får medhåll av.
Hon pratade också om Jesus, men tydligen känner hon inte tilll citatet "Om ni bara älskar dem som älskar er, är ni då värda särskilt beröm? Även syndare älskar ju dem som ger dem kärlek. Och om ni gör gott mot dem som gör gott mot er, är det något så märkvärdigt med det? Det gör ju syndare också!"
och hon är inte den enda på youtube som pratar om Jesus utan att känna det där citatet.
När man ser hur majoriteten av "coacherna" på youtube lurar männniskor, har jag 2 inre röster i mig. Den ena tycker att det är sorgligt och den anda säger att om dom är så dumma att gå på det där, får dom skylla sig själva.
- Redigerat 2025-06-13 15:37 av Condor
#0: Och jag tänker att var och en är saliga i sin tro.
Till motsatsen visar dem annat.
Till syvende och sist är det ingen annan jag själv som får stå till svars för mig själv och se igenom min egen uppbyggda fantasi.
Likaså är det för varje enskild individ som på denna jorden vandrar.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#1:
Ja det stämmer, fast det är just en tro som är ett hinder att göra erfarenheten som visar dem annat.
Riktiga andliga vägledare hjälper människor att tömma sinnet. De som fyller på andra männniskors sinne med trosystem och koncept hindrar andra på deras andliga väg. Och det är sorgligt.
#0:
Ja, jag tänker på något medium som jag såg på TV. Han gav fel information till en i publiken, och när hen sade att det mediumet hade sagt var felaktigt, så sa mediumet som svar, bara; "Jo, så är det visst!" och gick vidare till någon annan…han visste visst mer om personens egen syster eller liknande, än personen själv…😂
#3:
Ja, om verkligheten och profeterian inte stämmer överens med varandra. Då är det inte profeterian som är falsk, utan verkligheten. 😄🤣😄
#4:
😄🤣😂
Hehe, eftersom jag nu är reggad på youtube, kan jag kommentera under klippen. Jag förklarade för tjejen som det är på tal om i mitt huvudinlägg, att alla upplysta som Buddha, Mooji, Tolle och Osho talar om att tömma sinnet, men om man ger folk någonting att tro på i stil med livskontrakt och inkarnerade själar fyller man på sinnet. Sen tog hon bort min kommentar. 😄
Där ser man att flumcoacherna på youtube inte är intresserade av att förmedla något värdfullt till folk och att de inte själva är intresserade av en andlig väg. De är bara intresserade av att presentera sig själva som om de vore kunniga och att lura av människor deras pengar.
Det där new age myterna som de pratar om kan man läsa till sig inom ett par timmar och sen ger man sig ut som "den kunniga, andliga, kärleksfulla", bara för att lura av andra deras pengar.
Ett till passande citat av Jesus:
"Ve er, skriftlärda och fariseer, era hycklare! Ni stänger himmelriket för människorna. Själva går ni inte in, och dem som vill komma in hindrar ni från att komma in."
I dagens tid skulle man kunna ändra texten till:
"Ve er, youtube coacher och flummare, era hycklare! Ni stänger himmelriket för människorna. Själva går ni inte in, och dem som vill komma in hindrar ni från att komma in.
Ja, vad ska man säga. Det finns så många där ute, som är beredda på att utnyttja människor i alla lägen.
Det var en bra och sann liknelse Condor. 😀
#8:
Tack! 😊
#6:
Hon tog väl bort din kommentar då det hotade hennes självbild som andligt uppvaknad…😄🤣
#10:
Ja och framför allt bilden som hon ger av sig själv till sina följare. 😄 Där ser man att hon bara är på en egotrip och är ute efter pengar och beundran.
#11:
Ja, tydligen…😄