Misstänksamhet
Märker på mig själv att jag ganska ofta blir lite smått misstänksam mot andra, även såna som jag vet vill mig väl. Det är som att min hjärna börjar söka efter saker som kan ha menas av illvilja…eller för den delen bara j*vlas med mig. Men det är en sån svag känsla av misstänksamhet, att jag oftast ser förbi den.
Men det var lite lustigt, att en person som jag har för mig också har en schizofrenidiagnos, sa till mig att hen ofta känner sig misstänksam mot andra, t ex när någon bara skämtar, att hen tar det personligt.
Lustigt, för jag kände igen mig i vad han beskrev. Och att vi troligtvis har ungefär samma diagnos.
Hur är det med er, känner ni misstänksamhet mot andra emellanåt? Kan ni då bortse från känslan, se det objektivt..? Eller tar då känslan lätt över…
#0:
Om jag blir misstänksam mot någon måste det finnas en anledning till det, dvs. något som någon gör eller säger och sen måste det finnas någonting som jag misstänker personen för. Men det betyder inte att jag har gränslöst förtroende i alla som inte ger mig en anledning till att vara misstänksam.
#0:
Själv känner jag inte riktigt igen mig. Jag är inte så misstänksam av mig, snarare tvärtom. Men det du beskriver låter ändå som något jag har hört fler nämna, särskilt i samband med vissa diagnoser. Det är förstås svårt att säga exakt vad det beror på, men det låter inte orimligt att det kan hänga ihop, som du själv också är inne på.
Oavsett vad det grundar sig i, så tänker jag att det viktiga är just det du nämner: att du börjar se det själv. Att du märker när känslan kommer, innan du dras med i den. Det är ju en stark insikt i sig och ett steg mot att kunna välja hur man vill reagera.
#1:
Ok, ja det är nog mer det "normala" sättet att vara misstänksam på, skulle jag väl säga.
#2:
Jo, som du skriver är det stor risk att detta hänger ihop med min diagnos, eftersom det är ett typiskt symtom av den diagnosen, som jag förstår. Har man t ex en regelrätt psykos, blir man otroligt misstänksam under den perioden, kanske mer paranoid till och med. Sen när man får medicin och blir "frisk" igen… Då försvinner det mesta av det paranoida/misstänksamheten.
Men ja, jag kan oftast se det objektivt nu mer, bara låta känslan vara, och se igenom den… Tänka logiskt och förnuftigt i stället… Inte tro på känslan, dras med och reagera. I alla fall när jag är i mitt friska tillstånd (inte har psykos).
..Tack för era reflektioner iaf 😊
😵💫 jag hamnade visst just i något halvt konstigt tillstånd…och tankar av just misstänksamhet började tränga sig på…men, precis för en minut sen kom jag ur tillståndet…läskigt, det där…
#4:
Blir man medveten om att man reagerar enligt ett mentalt mönster (program), brukar man komma ut ur det tillståndet. 😊
#5:
Så är det nog🤔 och det är ganska ofta, när det händer, att när jag skriver med dig och FM som jag blir medveten och kommer ur tillståndet igen.
För att förtydliga, ni hjälper mig alltså då ut ur det konstiga tillståndet, bara genom att skriva med mig.😊
#7:
Bra att vi gör någon sorts nytta. 😄
#8:
He he😄