Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettandlighet-hälsa
Läst 228 ggr
Condor
2

Vatten

Vatten har en symbolisk betydelse i andliga traditioner runt om i världen. Det anses ofta vara en källa till liv och symboliserar renhet, förnyelse och rening. Vatten kan därför spela en viktig roll på en andlig väg eftersom det kan hjälpa till att rena och ge energi till kroppen.

Inom ayurveda traditionen spelar vattnets temperatur en roll. Varmt vatten aktiverar matsmältningen. Beroende på vilken "energityp" som man är ska man antingen dricka hett eller kalt vatten. Själv brukar jag inte vara så noga, utan dricker mest vatten med rumstemperatur.

Vi brukar lägga kristaller i en glaskanna som vi fyller med vatten och på så vis kan man dricka kristallernas energi. En kvartkristall är ju kemiskt bara silicium och det som är avgörande att en kristall bildas är hur atomerna är strukturerade. I kristaller bildar atomerna ett asymetriskt och harmoniskt mönster, dvs. en kristallstruktur. Den energetiska informationen av detta kan man överföra till vattnet och göra det hälsosammare.

Man kan använda alla kristaller som inte löser upp ämnen ur den när den hamnar i vatten eller löser upp hela kristallen som det t.ex. händer med en selenit. Alla sorters kristaller av kvarts, t.ex. kvartskristall, amethyst eller roskvarts är mycket lämliga. Man kan även blanda ett par kristaller.

Vi har dessutom en grej som magnetiserar vattnet vid vattenledningen. Sen far vattnet genom en kanna med ett BWT filter, som filtrerar bort klor, gifter, bakterier och omvandlar kalciumjonerna till magnesiumjoner. Sen kommer det i kannan med kristallerna.

Man bör dricka minst 2-3 liter vatten per dag och det är mycket hälsosamt att dricka det första glaset redan på morgonen före frukosten.

Effekten är matsmältningen aktiveras och man kan bättre ta upp näringsämnen i maten. Under natten dehydrerar kroppen och det kan man genast kompensera med ett glas vatten på morgonen. Det ger mer energi, koncentration och spenderar fuktighet till huden. Gifter transporteras bättre ur kroppen och njurarna kommer att tacka, speciellt om man dricker kaffe till frukost.

Vi har gjort oss till vana att börja med ett glas vatten på morgonen varje dag.

[SolaH]
5

Intressant att ta del av dina vatten kunskaper. 🙂
Brukar ta vatten ifrån en kall källa.
Det är helt annat än kran vatten med alla kemikalier.
Jag brukar också dricka vatten på morgonen, det är det första jag gör när man stiger upp.

Condor
3

#1:

Jag började med att dricka ett glas vatten på morgonen för över 20 år och den vanan tog även fata Morgana över när hon flyttade ihop med mig.

Källvatten direkt från en ren källa i naturen är förstås det bästa vattnet. Här måste man nog fara upp till bergen för att hitta ett sådant vatten. Därför får vi hålla till godo med saker som BWT filter och kristaller. 😊

snowy00
3

#0:

Ja, inom ayurveda rekommenderar man ju generellt att man ska dricka varmt vatten (inte brännhett då) eftersom det är bra för matsmältningen, om jag minns rätt. Jag tycker egentligen att varmt vatten är godare än kallt, men även jag som du dricker mest rumstempererat vatten, när jag inte dricker te då, då är det ju så klart varmt.

Även jag dricker vatten det första jag gör på morgonen. Annars tycker jag att man känner sig något uttorkad efter att ha sovit 8 timmar utan att dricka vatten. Tror jag har haft denna rutin så länge jag kan minnas.

Condor
1

#3:

Vad kul, då är vi redan 4 här med den rutinen. 🙂

Inom ayurveda rekommenderas också att man ska låta vattnet koka ett par minuter, men jag vet inte varför. Kanske för att döda mikroorganismer?

Speciellt människor med "vata" eller "kapha" temperament bör dricka varmt vatten. Människor med "pitta" temperament bör dricka kalt vatten.

snowy00
4

#4:

Har läst om det att låta vattnet koka ett par minuter. Minns inte exakt varför nu… Men kan ha något med dess energi att göra också, är dock osäker för det var så länge sen jag läste just det.

Då kanske jag borde dricka kallt vatten enligt ayurveda, eftersom jag fått till mig att jag är pitta. Men har en känsla av att varmt vatten kan vara bra även för mig och min matsmältning, ändå 😊

• Redigerat 2024-05-08 12:51 av snowy00
snowy00
4

Jag frågade ChatGPT om varför det rekommenderas att koka vatten några minuter innan man dricker det. Här är svaret jag fick:

"I Ayurveda rekommenderas kokande av vatten i några minuter av flera skäl:

1. Rening: Kokande av vatten hjälper till att rena det genom att döda skadliga bakterier, virus och andra mikroorganismer som kan finnas. Denna reningsprocess är avgörande för att göra vatten säkert att dricka och annan användning.
  2. Hälsa i matsmältningssystemet: Ayurveda betonar vikten av att upprätthålla god matsmältningshälsa för övergripande välbefinnande. Att dricka kokt vatten kan hjälpa till med matsmältningen genom att ta bort eventuella föroreningar som kan störa magen.
  3. Balanserande doshas: Enligt ayurvediska principer är det viktigt att upprätthålla en balans mellan de tre doshas (Vata, Pitta och Kapha) för god hälsa. Att dricka kokt vatten tros hjälpa till att balansera doshas, ​​särskilt Pitta dosha, som är förknippad med värme och matsmältning.
  4. Agni (matsmältningseld): Ayurveda lär ut att korrekt funktion av agni, eller matsmältningseld, är avgörande för matsmältningen och den allmänna hälsan. Att dricka kokt vatten tros stödja agni genom att rengöra matsmältningskanalen och främja bättre matsmältning.

Sammantaget överensstämmer kokande vatten före konsumtion med ayurvediska principer om renhet, rening och upprätthållande av balans i kroppen för optimal hälsa och välbefinnande."

Jag frågade också om man rekommenderas att dricka kokt vatten om man har dominerande Pitta enligt ayurveda:

"Ja, om du har en dominerande Pitta dosha enligt Ayurveda rekommenderas generellt att dricka kokt vatten. Pitta dosha förknippas med eld och värme, och kokt vatten anses ha en kylande effekt, vilket kan hjälpa till att balansera den överdrivna värmen som är förknippad med Pitta dosha.

Att dricka kokt vatten kan hjälpa till att lindra symtom på Pitta-obalans som inflammation, surhet och överhettning i kroppen. Det tros lugna och kyla ner matsmältningssystemet, som ofta är känsligt hos individer med Pitta-dominans.

Det är dock viktigt att notera att Ayurveda erkänner det unika hos varje individ och betonar personliga tillvägagångssätt för hälsa och välbefinnande. Därför, även om kokt vatten i allmänhet kan vara fördelaktigt för individer med Pitta dosha, är det alltid en bra idé att rådgöra med en ayurvedisk läkare för att bestämma de mest lämpliga metoderna och behandlingarna för din specifika konstitution och dina hälsobehov."

Men jag läste också på ett annat ställe att man bör dricka avsvalnat kokt vatten om man har dominerande Pitta.

Svaren är översatta med Google översätt.

Condor
2

#6:

Jaha, men ayurveda läran är väldigt gammal, ungefär 5.000 år och på den tiden fanns det inget vattenledningsvatten, så på den tiden kunde man inte vara säker på att vattnet var fri från skadliga bakterier. Speciellt i tropiska länder som Indien bör man vara försiktig med vilket vatten som helst.

Idag är det kanske andra saker som gäller, t.ex. klor i vattnet, som å ena sidan dödar bakterier men å andra sidan är skadligt. Men kloret försvinner också när man kokar vattnet.

Sen finns det föroreningar som t.ex. nitrat från konstgödsel och det finns gränsvärden för tungmetaller i vattenledningsvatten. Idag har det kanske mer mening att skaffa sig ett BWT filter.

[SolaH]
5

En sak som jag har undrat över, är hur länge behöver man koka vattnet för att bli av med kloret.
Det har ju att göra med vatten mängden förstås, men låt oss säga två liter vatten.
Ett par minuter eller?.

snowy00
4

#7:

Så kan det förstås vara 😊 BWT filter låter intressant. När jag har bättre ekonomi ska jag överväga att skaffa sådant, om jag minns förstås.
Kranvattnet hos mig har bl a lite sur smak, jämfört med andra geografiska ställen i närheten.

Condor
3

#8:

Jag frågade chat gpt och fick svaret att 2 liter vatten bör kokas i 15-20 minuter.

Det är nog lättare att köpa ettt BWT filter.

Condor
3

#9:

Ett BWT filter är inte dyrt. En glaskanna med 2 filterpatroner kostar här runt 20 euro (= ungefär 200 kronor). 3 filterpatroner kostar också ungefär 20 euro. En filterpatron räcker i 2 veckor vid "normalt vattenförbruk".

[SolaH]
5

Det lär ju avdunsta en hel del under den tiden.
Det är nog som du säger, bättre med ett filter istället. 🙂

Condor
3

#12:

Ja och med tanke på vad elen kostar för att koka 2 liter vatten är det i slutändan dyrare än att köpa sig ett billigt BWT filter.

snowy00
4

#11:

Ah, alltså ca 130 kr i månaden för filtren. Det var inte så värst dyrt ändå.

Condor
2

#14:

Det är ett ok pris. Vi köpte oss en kanna med filter för ungefär 7-8 år när vi hade ett problem med vattnet här. Ibland luktade det illa. Sen ett par år kommer vattnet från ett annat ställe men vi använder ändå filtret.

Vi använder det filtrerade vattnet också för att brygga kaffe,, laga soppa, koka te och sånt. Sen dess behöver vi knappast avkalka kaffemaskinen längre.

snowy00
2

#15:

Okej, ja det låter bra som sagt. Jag har en del kalk i min vattenkokare som jag brygger tevattnet i. Hade varit bra att slippa det. Sen kan jag tänka mig att även teet får en lite bättre/annorlunda smak också?

Condor
1

#16:

Ja, kalken förstör smaken. På de spanska öarna tyckte jag att kaffet smakar kasst. Därför tog jag en gång med mig eget kaffe härifrån, men det smakade inte bättre. Då insåg jag att det var vattnet som var avgörande. Det var för hårt.

snowy00
2

#17:

Kan tro det. Några mil här ifrån i en stad där min bror bor smakar kranvattnet bra mycket bättre än här i den staden jag bor. Det är en rundare smak hos honom, och mer suraktig smak på vattnet här hos mig. Har funderat vad det beror på.

Ändå står det att vattnet är medelhårt där han bor, och mjukt här där jag bor🤔 så det borde ju bero på något annat, just det.

Condor
1

#18:

Sur smak kan bero på många saker. Extremt lågt pH värde kan det knappast vara, för om vattnet är medelhårt borde det värdet inte sjunka under 7.

Annars kan det vara rör som korriderar och vattnet tar upp metalljoner. Det kan också orsakas av organiskt material som t.ex. bakterier eller det handlar om en kemisk förorening.

Nån borde undesöka vattnet.

snowy00
3

#19:

Okej. Här hos mig är det mjukt vatten. Men denna smak på vattnet verkar finnas i hela staden där jag bor, så tror inte det har med just mitt vatten i lägenheten att göra. Det är heller ingen stark sur smak.

Förresten, tror du en sån här funkar på liknande sätt som BWT filtret?
https://www.apotea.se/dafi-kanna-24-liter-bla

Där kostar filtren 45 kr/månad, och kannan är hälften så dyr. Det verkar vara dyrare med BWT filter i Sverige än hos er.

<p>Dafi Kanna 2,4 liter Bl&aring; - Dafi kanna med filterpatron som renar ditt dricksvatten.</p>
snowy00
3

Läser jag på bl a Dafi's webbsida låter det som att det motsvarar BWT.

Condor
2

#20:

Det verkar att vara något liknande. Filtrena fungera på så vis att aktivkol filtrerar bort kemikalierna och jonbytarhartset omvandlar kalciumjonerna till andra mineraler. Vi använder BWT filter som omvandlar till magnesium. Jag såg på sidan som du länkade till att det finns både classic filter och + magnesium.

Jag vet inte vad classic gör, men det med magnesium motsvarar nog det som vi använder.

snowy00
3

#22:

Bra att du såg det med magnesium👍 jag ska nog beställa en sån där vid tillfälle.

Condor
2

#23:

Sen kom jag att tänka på det där med hur ofta man ska byta ut filtret. Det står att det räcker för en månad, men kapaciteten av ett filter är 125-150 liter vatten. Om du alltså inte förbrukar mer än 4-5 liter vatten per dag, räcker filtret en månad.

BWT filtret räcker för 120 liter och eftersom vi är 2 personer byter vi ut det varannan vecka. Vi dricker ungefär 2-3 liter vatten per dag, men man måste även räkna med vattnet för andra saker som att göra kaffe, te och soppa.

snowy00
2

#24:

Ja, jag såg det. Tror att jag förbrukar runt 4-5 liter per dag, om man räknar med all te jag dricker. Sedan dricker jag en del kolsyrat vatten också (som jag kolsyrar själv), och det har jag då också räknat med. Så jag borde klara mig på ett filter i månaden.

Men kollar jag igen på BWT filtret ( https://bwtvatten.se/webbshop-1/bwt-filterkannor/bwt-zink-magnesium-mineralizer-filtre-3-pak ) så skulle det för mig bli ca 114 kr per månad, alltså billigare än jag först trodde.
Men den billigaste kannan kostar ca 400 kr, men då ingår två av de billigare filtren som dock inte verkar filtrera bort kloret.

Tror ändå jag ska prova med Dafi-kannan då det var bättre pris, och verkar fungera på samma sätt. Sen om den inte verkar funka bra av någon anledning kan man ju överväga BWT filtret, osv, i stället 😊

Filtret avlägsnar kalk, bly, klor och koppar samtidigt som det tillsätter zink och magnesium till vattnet. Förbättrar även smak och doft.
  • Redigerat 2024-05-10 12:04 av snowy00
Condor
1

#25:

Det verkar som om BWT är dyrare i Sverige, så du kan spara pengar om du köper det billigare märket.

Det lustiga är att det finns affärer som säljer BWT filter billigare än vad de kostar på BWT´s hemsida.

Det billigaste på BWT´s sida kostar 19,90. Det är den billigaste kannan plus ett filter:

https://www.bwt.com/de-at/shop/BWT-Wasserfilter-Vida-1-Magnesium-Filter-Weiss/SET010130

Men samma vara finns t.ex. här för 16,99:

https://www.ep.at/p/1389894/vida-manuell-weiss-1-x-soft-water-extra?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIwL7p7_KChgMVh52DBx0Mewh6EAQYAyABEgJHWPD_BwE

Samma kanna med 2 filter kostar här 19,99. Det är den sorten som vi köpte:

https://www.ep.at/p/1390005/penguin-electr-weiss-2-x-mg2?etcc_cmp=Angebote&etcc_med=Angebote-Karussell+epresponsive_productDetails&etcc_ctv=BWT+Best+Water+Technology+PENGUIN+electr.+weiss+%2B+2+x+Mg2%2B&etcc_plc=1%2F2&etcc_attr_1=19&etcc_attr_2=Wasserfilter&etcc_attr_3=1390005&etcc_tar=Abverkauf&etcc_cu=onsite

Men vi köpte den i en affär i Österrike som heter "Billa plus" och från den affären får vi varje vecka 25 % rabattmärken, så vi betalade bara 15 euro för kannan plus 2 filter. När vi köper nya filter klistrar vi också rabattmärken på dom.

BWT Tischwasserfilter Vida samt Filtertechnologie holt Ihnen mehr Geschmack ins Glas. Zudem bietet das gefilterte Wasser einen Kalkschutz. Jetzt kaufen!
snowy00
3

#26:

Okej, förstår. Ja Jag har märkt det förr med andra varor, att det faktiskt ofta är dyrare på tillverkarens webbsida än hos återförsäljare av någon anledning. Lite konstigt egentligen.

snowy00
3

Jag har nu fått hem Dafi kannan med vattenfiltret (dock ett standardfilter som inte tillför magnesium, ska köpa de med magnesium när detta ska bytas ut).

Det första jag gjorde var att hälla upp ett glas med filtrerat kranvatten, och ett glas med vatten direkt från kranen för att jämföra. Och det är stor skillnad i smak på vattnet. Den där lite sura smaken som jag skrev om är helt borta efter vattnet är filtrerat t ex, och det smakar mer gott än surt, lika som det gör i andra staden där brorsan bor (som har bättre smak än hos mig direkt ur kranen).
Tycker också att teet, speciellt vissa sorters te, har bättre smak. Lite "fylligare" och lite sötare smak på teet med filtrerat vatten.

Undrade bara också om ni brukar använda filtrerat vatten när ni kokar mat som pasta, ris, eller potatis också? Antar att det inte skadar, eftersom livsmedlet nog suger åt sig en hel del vatten när man kokar det… Så jag ska nog göra så. Men kokar jag ägg t ex kommer jag ju använda vattnet direkt ur kranen som tidigare.

FataMorgana
2

#28: Jag tycker också att det filtrerade vattnet smakar mycket bättre. Kul att du också märker skillnaden. Ja vi brukar också använda filtrerat vatten till pasta, ris och potatis 😊

Condor
2

#28:

Vad fint att du har bra vatten nu. 🙂

snowy00
1

Ja, det var en enkel och billig lösning som gör stor skillnad 😊

#29: bra att veta!

Condor
1

#31:

Jag kom attt tänka på att du har ju extremt dåligt kranvatten, så filtrets kapacitet kanske tar slut snabbare än i vanliga fall. Kanske bäst att byta filter oftare än vad som står på bruksanvisningen.

snowy00
1

#32:

Det kan ju vara en idé. Får fundera på det😊 kanske kan byta var tredje vecka eller så, i stället för var fjärde.

Condor
1

#33:

Jag tänkte också att 3 veckor är lagom.

snowy00
1

I början gick det förresten snabbt att filtrera vattnet för mig, men efter några dagar blev det så att mitt vattenfilter filtrerade bra mycket saktare. Sedan efter några dagar igen så filtrerar det lika snabbt som i början igen och gör så fortfarande. Undrar om något skit fastnade i filtret som sedan filtrerades bort… Ingen aning. Tänkte bara om det är något ni lagt märke till med era vattenfilter.

Men skönt att det går snabbt igen, för det var lite smått segt att vänta när det gick så sakta, även om det absolut gick🙂

Condor
2

#35:

Vårt filter har alltid filtrerat med samma hastighet. Svårt att säga om det har fastnat något skit i ditt filter, men det borde väl inte finnas så mycket skit i kranvatten att det täpper till hålen. Snarare kanske någonting satt snett i konstruktionen?

Vi har ju ett annat märke där filtret sitter i mitten av kannan. På ditt sitter det ju vid sidan om jag minns rätt. Vet inte om någonting kan bli täppt där. Men om hastigheten går normalt igen är det ju ok och om det någon gång går långsamt igen kan du ju öppna filtret och se om allt sitter som det ska.

snowy00
2

#36:

Ja, precis, kanske hamnade filtret lite snett eller så bara. Får ta bort och sätta dit igen om blir lika igen.