Annons:
Etikettpsykologiskt-arbete
Läst 39 ggr
Condor
12/26/22, 12:04 PM

Affirmationer

Affirmationer är en psykologisk metod att mentalt programmera om sitt undermedvetande. Vi bär på oss en hel del programmeringar sen barndomen, som vi utan att vara medvetna om det själva är orsaken till och använde oss helt omedvetet av affirmationer.

Sådana oönskade programmeringar kan t.ex. vara:

  • jag är alltid så långsam
  • jag är osportlig
  • jag är sämre än andra på…………
  • jag klarar aldrig av att ………….

Saker som man själv har tutat i sig, ofta med "hjälp" från andra männiksor. T.ex. kan det hända att nån säger att man är dålig på någonting och sen tar man över det.

Man kan ersätta sådana program med t.ex.:

  • min träning får mig att komma i form mer och mer.
  • mina övningar ger det önskade resultatet.

Om man använder sig av affirmationer ska man tänka på att inte använda sig av orealistiska formuleringar. De ska vara formulerade i nutid, dvs. inga formuleringar om framtiden, som t.ex. "jag kommer att………."

Affirmationer måste dessutom vara positivt formulerade. De får alltså inte innehålla ord som "inte" eller "aldrig".

Vårt undermedvetna känner inte till sådana ord. En affirmation som t.ex. "jag är inte långsam" uppfattar undermedvetandet som "jag är långsam".

Jag blev inspirerad att skriva det här inlägget efter att jag såg hur en av de självutnämnda andliga vägledare som sprider youtubge klipps använde sig av en sådan felaktig formulering. Det var tjejen som hävdar att vara en utomjording. Hon gav följande affirmation till folk "jag har aldrig varit separerad". Det uppfattar undermedvetandet som att vara separerad.

Den affirmationen är inte bara falsk formulerad, utan det är bullshit i och för sig. Att erfara att man inte är separerad från gud är ingen mental process, utan någonting som sker bortom det mentala, bortom förståndet och har ingenting med undermedvetandet att göra. Det är helt meningslöst att arbeta mentalt på det som ligger bortom det mentala.

Vem som ger sig ut som en andlig vägledare och ger psykologiska råd, borde först lära sig det grundläggande inom psykologin själv.

Annons:
Upp till toppen
Annons: