Lästips
Hej, jag skulle gärna ta del av fler tankar och idéer och visdomar som faller under det här forumets ämnesområde.
Finns det texter ni kan rekommendera ? Gärna i tryckt form (men finns det nån väödigt bra text i elektronisk form så för all del.)
Det här är egentligen ett ganska brett ämnesområde som innefattar allt möjligt som t.ex psykologi, energiarbete, chakrasystemet, meditation, den inre tystnaden, andlig upplysning, vår sanna natur, osv…. Så skulle du kanske kunna precisera lite och berätta vad som intresserar dig mest? Vill du lära dig något specifikt eller bara lyssna på vad t.ex indiska mystiker skriver eller ta mer del av den buddhistiska vägen?
Gangaji är en mycket vis kvinna som skrivit många böcker. Men jag vet inte om dom finns på svenska. Jag har själv inte läst några av hennes böcker men lyssnat lite på henne på Youtube. https://www.goodreads.com/book/show/1632392.You_Are_That_Satsang_With_Gangaji_Volume_1
Ramana Maharshi var också en mycket vis man som det har skrivits många böcker om och som handlar om hans lära. Några av dem är bättre än andra och på den här sidan kan man läsa om vilka böcker som rekommenderas. https://realization.org/p/ramana/ramana.html
Jag måste också anmärka att han ska ha levt sitt liv helt absorberad i meditation, så att andra fick ta hand om honom. Men att han iallafall svarade på sökande människors frågor Man kan läsa mer om honom här. Det är en svensk text. https://www.sriramanamaharshi.org/downloadbooks/whoami_all_languages/Who_Am_I_Swedish.pdf
Även om jag nu tänker att det kanske inte riktigt är meningen att man ska leva sitt liv så absorberad i meditation att man inte ens kan ta hand om sig själv, så hade han iallafall väldigt djupa andliga insikter och var mycket vis.
Här är några citat av Ramana Maharshi: https://www.goodreads.com/author/quotes/201908.Ramana_Maharshi
Your duty is to be and not to be this or that. 'I am that I am' sums up the whole truth. The method is summed up in the words 'Be still'. What does stillness mean? It means destroy yourself. Because any form or shape is the cause for trouble. Give up the notion that 'I am so and so'. All that is required to realize the Self is to be still. What can be easier than that?
Let what comes come. Let what goes go. Find out what remains.
The only useful purpose of the present birth is to turn within and realize the Self.

Tack för tipsen. Jag tänkte man kunde återvända hit ibland och plocka upp något.
Jag själv kom av en slump att läsa lite i Kafkas Processen, och påmindes om att jag tycker om ”parabeln” som som form. En sorts liten symbolisk saga som vill förmedla något om livet. Ibland i mystisk och motsägelsefull form.
Ett exempel i just den boken är texten ”Framför lagen” som finns insprängd i berättelsen.
”Framför lagen” finns att hitta på nätet. själca parabeln är intressant men även romankaraktärens och prästens diskussion om den efteråt.
- Redigerat 2021-10-09, 12:57 av testbilden
#4: Om du tycker om den typen av böcker, så kanske Paulo Coelhos böcker skulle vara något för dig, som t.ex alkemisten om du inte redan läst den? Det är ju en ganska berömd bok som innehåller en hel del visheter. Jag tyckte iallafall att det var en bra bok.
- Redigerat 2021-10-09, 13:40 av FataMorgana
Eller kanske den här boken? Jag har själv inte läst den, men tänker att den säkert är intressant.

Ok, tack för tipset. Coelho har jag dömt ut utan att göra mig en egen uppfattning, och det är ju dumt.
Angående den sista titeln:
Varför tror du att just den där boken är bra och rekommenderar den? nu låter det som jag ifrågasätter men det är inte meningen, bara nyfiken på nåt som kan få mig att fästa mig i.

Angående parabeln, så tycker jag fragmentet är ett ganska underskattat sätt att närma sig en del klokheter. Jag har läst en del citat från. T ex osho, krishnamurti mfl med stor behållning .
Även Jesu ord i Nya Testamentet har väl den här formen.
Men jag har nog aldrig läst en sorts andlig verklighetsbeskrivning från pärm till pärm typ som en sammanhållen katalog över allt. Kan nästan tycka det vore förmätet av en enskild individ att skriva ett sånt verk
- Redigerat 2021-10-09, 15:08 av testbilden
Kanske för att jag själv gärna skulle bege mig ut på en sådan resa som den där advokaten i boken gjorde. Alla dessa berättelser om någon som far i väg till Indien eller till Himalaya för att möta dessa österländska mästare där har alltid fascinerat mig på något sätt. Men jag vet inte om boken är bra eller dålig. Det var bara en tanke som slog mig att den kanske skulle kunna vara intressant. Har läst att det ska finnas en hel visheter i den också.