Annons:
Etikettandlig-utveckling
Läst 241 ggr
FataMorgana
6/9/21, 3:35 PM

Mörker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är mörker? Jag läser ofta (speciellt i den esoteriska scenen) om hur mörkret skulle vara den dominerande kraften på jorden just nu. "Vi måste se mörkret" är det många som säger och att det finns så mycket mörker på jorden just nu ska bero på att vi är i slutet av en era och då lär det bli riktigt mörkt.

Men är inte mörker bara frånvaro av ljus? På natten är det mörkt och när lampan är släckt är det mörkt. Det finns också kläder som är mörka och stenar och alla möjliga saker i naturen som man kan beteckna som mörka. Men när jag tittar ut i den yttre verkligheten och ser på vad som händer och sker där ute, ser jag inget mörker. Finns här överhuvudtaget någon som ser ett annat mörker, än mörkret som uppstår pga frånvaro av ljus och hur skulle det mörkret se ut? Är krig mörka? Är fattigdom mörker? Inte enligt mig. Krig är krig och fattigdom är fattigdom och mörker är mörker. Så man kan ju undra vilket mörker folk pratar om, för inte pratar dom om nattens mörker i alla fall.

Men mörker, dvs nattens mörker kan också betyda lugn och ro. Mörkret kan påverka livet. Man kan längta efter mörker, söka efter det och vara rädd för det. Och jag minns själv när jag var ung hur mörkrädd jag var, jag var rädd för allt det kusliga som jag trodde att skulle kunna dölja sig i mörkret. Jag trodde att mörkret skulle föra med sig både spöken, onda andar, demoner och andra hemska saker och jag var rädd för att vara ensam hemma på nätterna eller för gå ensam i skogarna på kvällar och nätter. Jag trodde jag såg spöken överallt. Att jag sen med några vänner sysslade med anden i glaset lite överallt, som mitt på natten i ett bårhus och på en kyrkogård gjorde ju inte heller saken bättre.

Vi är alltså ofta rädda för mörkret, fruktar det okända och uppfattar mörkret som ett hot. Nattens svarthet kan leda människans omedvetna till ytan. Att ta itu med mörkret och att gå djupt in i mörkret kan väcka smärtsamma och hotfulla minnen. Men vägen till ljus leder genom mörker. Så vågar vi bara ta itu med mörkret genom att t.e.x meditera i mörker för att i lugn och ro ge sig hän åt allt som kommer upp, desto mindre kommer mörkret att uppfattas som ett gissel. Det blir en gåva full av lugn, klarhet och förtroende som öppnar upp för enhet och man slutar att frukta mörkret.

I tusentals år har mörkret används som ett transformationsmedel och det görs t.o.m retreats i mörker och många mystiker från förr i tiden mediterade i mörka grottor, för att konfronteras med mörkret. Så kan man bli av med sin fruktan för mörkret. För mig finns det heller inga rädslor för mörkret kvar, inga rädslor för spöken eller för demoner heller. Man kan säga att dom försvann tillika som all min fruktan för mörkret försvann.

I dag betyder nattens mörker för mig, lugn och ro och tid för regeneration och vila och tid för drömmande. Inget spökhus i världen skulle få mig att rysa eller bli rädd. Spöken och demoner finns bara i huvudena på folk, precis som dom bara fanns i mitt eget huvudet. Det är insikter som man kan komma till på den andliga vägen och i meditation.

Bild Källa: Pixabay

  • Redigerat 6/9/21, 4:06 PM av FataMorgana
Annons:
Condor
6/9/21, 4:03 PM
#1

#0:

Precis som du säger, existerar mörker inte "som en sak" utan det är bara en beteckning för ett tillstånd utan ljus. Man kan gå i ett mörkt rum med ett ljus och ta in ljuset där, men man kan inte gå i ett ljust rum och ta in mörkret där. Man kan bara släcka ljuset.

Att någonting ligger i mörker är också bara en metaforisk beteckning för att någonting är omedvetet. Det är ett tillstånd där medvetenhet saknas. Men det är heller ingen "grej" som man kan kämpa mot, för det existerar ju inte heller. Precis som man kan ta in ljuset i ett mörkt rum kan man bara skapa medvetenhet för det som är omedvetet.

FataMorgana
6/9/21, 5:33 PM
#2

Det här säger Osho om mörker:

"Morgonen kommer, dagen följer alltid natten. Men du är rädd för mörkret och vill undvika det. Då kan inte heller dagen inträffa. Om du vill hoppa över mörkret hoppar du över dagen.

Man måste gå igenom själens mörka natt för att komma till gryningen. Inre död kommer först och sedan börjar livet.

I det normala förloppet kommer födelsen först och sedan livet, men i den inre världen händer precis tvärtom: först inträffar en inre död och sedan återföds du till livet."

Osho: The First and Last Freedom

[snowymountains]
6/13/21, 1:42 PM
#3

#0:

Jag minns själv en period jag hade då jag var intresserad av det mediala. Jag höll till på sajter för det mediala, och tyckte mig vara omgiven av andar och ibland demoner. Efter en tid fick jag en psykisk diagnos (som du redan vet), och med tiden glömde jag detta med andar och demoner, och det mörka. Nu handlar min andlighet mer om att finna medvetenhet och ljuset inom mig. Kanske finns det en andevärld, kanske inte. Men jag väljer hellre att leva i denna världen där jag befinner mig nu, och att föra in ljuset i den.🙂

Condor
6/13/21, 2:58 PM
#4

#3:

Det där med "andevärlden" är en sån grej som inte är klart definierad och i vanligt språkbruk skiljer många inte mellan "andlig värld" och "andevärld". Men det är en skillnad mellan spirituell och spiritistisk.

Börjar vi med den "andliga" världen. Jag såg en gång en satsang med Samarpan där han svarade på frågor. En av deltagarna sa "today I have a question about the spiritual world". Samarpan svarade "is there a spiritual world separated from this kind of world?". Frågeställaren visste inte längre vad han ska svara. För att svara på frågan, skulle han ha varit tvungen att ge en definition på den spirituella världen och det kunde han inte. Han visste egentligen inte ens vad han frågade om. 😊

Det är bara människorna som separerar allt med deras förstånd. Vem som upplever säger vi "oförklarliga fenomen" kan uppfatta det som alt möjligt. Somliga uppfattar det som en "andevärld", där alla "andar" "demoner" och dylikt befinner sig. Vem som tror att "prata med andar" eller får informationer av dem tolkar det på det här viset. Allt filtreras genom förståndets sätt att separera.

Det är mer sannolikt att sådana fenomen/informationer kommer från Akasha krönikan, som somliga har tillgång till. Det mesta som sprids ut av dom som säger ha kontakt med andar är bara bluff och båg, men inte allt. Ibland kan alla få glimtar från Akasha krönikan. Eftersom tiden bara är en illusion, finns alla förflutna och framtida liv sparade i Akasha krönikan. Vi existerar i all evighet, även som personer, fast vi "upplever" oss inte längre, dvs. vi är utanför tiden. Utanför tiden kan det inte finnas förändring, för det skule förutsätta att ett visst tillstånd har ett annat tillstånd vid olika tidspunkter och där som det inte finns tid, finns det heller inga tidspunkter. Men hur som helst tolkar alla dessa glimtar på olika sätt.

Jag gillar mer ett shamansk synsätt. Det betyder inte att man inom alla kulturer där shamanism förekommer ser så på saken, utan det är bara det synsättet som jag gillar mest. Där finns det inte "olika världar" utan bara olika sätt att se verkligheten på. Det är ingen separation, utan de vet att världen som vi upplever bara består av en kronologisk följd av sinnesintryck. Har man en möjlighet att förändra dessa, skapar man sig en helt annan värld.

Sen till "demonerna"……. 😊 Dessa förkommer i bibeln och i andra religioner. Vem som t.ex. hade ett epileptiskt anfall betraktades som "besatt av demoner". Otroligt att det fortfarande finns folk som tror på det, efter tusentals år. För mig är demoner ett metaforiskt uttryck för saker som finns inom en själv. Om du t.ex. bara vill dricka en öl till maten, för att för mycket alkohol inte är hälsosamt, så kan man kalla det som vill att man ska dricka en till öl som "demon". 😁 Klarar du av att inte ricka en till, har du besegrat din demon. 😎

FataMorgana
6/13/21, 3:33 PM
#5

#3: Och när andligheten mer handlar om att finna medvetenhet och ljus inom sig, så som du skriver, så har man heller inget problem med andar och demoner längre 😊 Med att införa ljus blir mörkret mindre.

[snowymountains]
6/14/21, 12:58 PM
#6

#4:

Det var ett intressant inlägg, tack för det. Ska läsa det igen senare och fundera lite mer. Men ja, jag har också tänkt så, att nog mycket av det som upplevs av andar osv nog mest är i folks huvuden, någon form av "inbillning". Men har också tänkt att allt är nog inte det heller… Som du skriver.
Skulle tro att i stort sett allt jag tyckte mig uppleva av andar osv då var mitt sinnes inbillning. Jag skulle inte säga att jag någonsin varit medial, även om jag har haft andra mer Andliga erfarenheter som är verkliga som inte har med andar att göra.

#5:

Ja, det känns som att det kan börja så här ibland med ett intresse för det mediala och sen övergå till en mer subtil och kanske mer verklig form av andlighet, där intresset mer ligger i ens egen utveckling osv.

🙂

Annons:
Condor
6/14/21, 1:04 PM
#7

#6:

Just det, andliga erfarenheter har absolut ingenting med andar att göra. Andar och demoner är bara människors tolkningar för saker som de inte förstår, t.ex. glimtar ur Akasha krönikan eller ibland ren inbillning.

Vem som inte tror på dem, har heller inga problem med dem.

[snowymountains]
6/15/21, 1:32 PM
#8

#7:

Precis, det är ju mycket vad man lägger sitt fokus på också. Läser man mycket om andar och demoner börjar man nog snart att tycka att man ser/förnimmer dem också. Lägger man sitt fokus på något annat så "ser" man snart det i stället.

Jag fick i samma veva som denna period i mitt liv (då jag var medialt intresserad) en allvarlig psykos, så om dessa inbillningar berodde på min psykos eller om jag fick diagnosen pga dessa inbillningar vet jag inte, men jag var inte frisk, och när jag blev frisk slutade jag också att se/förnimma dessa andar och andra saker.

Det är som du skriver bra att skilja på Andliga erfarenheter och andar/en andevärld. Andar skulle jag säga finns i sinnevärlden, medan Andliga erfarenheter görs bortom sinnevärlden (utanför tid och rum)…för att uttrycka sig så.
Det är något som är svårt (om inte omöjligt) att beskriva med ord, så det är bättre att man erfar det i stället för att försöka förstå det med tanken och intellektet….😎

  • Redigerat 6/15/21, 1:34 PM av [snowymountains]
Condor
6/15/21, 2:17 PM
#9

#8:

Det där med sinnesvärlden och utanför sinnesvärlden var en bra beskrivning av skillnaden mellan andliga erfarenheter och andevärldar. 😉

FataMorgana
6/16/21, 2:08 PM
#10

Ungefär så här skrev Edgar Hofer om Akashakrönikan. Jag har översatt lite från hans blogg:

Ofta talas det om den ”andliga världen”. Som om det vore något som ligger ”ovanför oss” och som skulle vara högre, smartare, bättre, mer omfattande…

I verkligheten är den ”andliga världen ” helt enkelt en värld av alla tankar, av all information, som en stor masslagringsenhet, som “Guds hårddisk”. Tidigare kallades den också "Akashic Record", sedan " det kollektiva omedvetna". Och nuförtiden också som "morfogenetiskt fält".

I denna "andliga värld" kan du surfa och få information. Du kan fördjupa dig i den och drömma i den.

Allt som människor (och inte bara människor) någonsin har upplevt "lagras" där. Ingenting går någonsin förlorat. Alla tider i denna värld finns i den. I denna "krönika". Allt liv och allt som någonsin har hänt.

Det är inte ens nödvändigt att skriva ner några erfarenheter, ”skicka dem vidare” eller ”undervisa”. Inte bara för att ”ingen är där” utan snarare för att ingenting någonsin går förlorat. Allt finns fortfarande tillgängligt som information. Helheten, evolutionen och även individen. Medvetet och undermedvetet. Även "uppvaknandet" använder den i sin process.

Denna krönika finns inte ”någonstans”. Den finns överallt och ingenstans. Ingen plats. Överallt…. "över allt" och framför allt. Överdimensionell och interdimensionell.

Den går bara genom allt som ett fält. Är inte skild från materia, från energi, från medvetande, från vakuum, från rymden, från tystnad.

Och ja, bäraren av all denna information är själva materien. Allt detta vilar i sig själv. Materie och information är inte två. Är: en. Den är stelnad och flytande samtidigt. Partikel och våg samtidigt.

För medvetandet upppenbarar den sig som vibrationer, som närvarande vibrationer. Som en ”kosmisk ton”.

Och när man drömmer om den och drömmer inom den, öppnas världar. Tredimensionella, Fyrdimensionella (med tiden). Femdimensionella. Som rymdbubblor som du kan dyka in i; som man kan vandra igenom, kan leva igenom. Som en film, som ett tredimensionellt holodäck. "Verkliga" som livet.

Allt detta är naturligtvis "intressant" och för en esoteriker "speciellt". Men det är det inte. Det är vanligt. Det är bara en krönika och ett utrymme som öppnas … men som alltid finns där ändå. För den uppvaknade är detta bara ett besök, en anslutning, en annan aspekt av sig själv, inte något "högre". Inte riktigt ”någon annanstans”. Inte riktigt ett "annorlunda ögonblick".

Det är och förblir bara ett fenomen. En vidare fata morgana som man kan besöka. Allt sker samtidigt. Jag är allt detta.

Och nej, dessa "andliga världar" är inte "över oss och högre än oss". Ur uppvaknandets synvinkel är de till och med ”under oss”. Dessa andliga världar är som moln, och man stiger upp i uppvaknandet och ligger ovanför molnen. I ledigt utrymme. I den eviga tomheten. I denna tomhet, i denna "tysta himmel", dyker dessa moln upp. Som strålar genomsyrar de varelsen.

[snowymountains]
6/16/21, 2:49 PM
#11

#9:

Bra att du förstod hur jag menade 🙂

#10:

Intressant, tack för den beskrivningen. Jag läste lite snabbt via Google om Akashakrönikan, men det där var en bättre förklaring.

Skulle Akashakrönikan vara samma sak som det Rena Medvetandet? Det man "besöker" när man transcenderar (även om det inte är en plats man besöker, men ni förstår hur jag menar 😉). Eller är det något annat?

Condor
6/16/21, 2:56 PM
#12

#11:

Jag skulle säga, att det som buddhisterna kallar det rena medvetandet, är det som uttrycker Akashakrönikan.

FataMorgana
6/16/21, 4:55 PM
#13

#11:

Ja det var bra beskrivingen av Akashakrönikan. Kul att du uppskattade 😊

Annons:
[snowymountains]
6/17/21, 1:14 PM
#14

#12:

Okej, ja det låter rätt rimligt. Intressant att fundera lite på i alla fall. 🙂

Upp till toppen
Annons: