Sämre tider
Jag vet inte vad det beror på, men jag har märkt att folket polariserar sig alltmer och mer. Överallt bildas det grupper som endera är för eller emot någonting och deras röster blir bara högre och högre. Folk strider och grälar mer än förr och internet fylls av självutnämnda experter och auktoriteter som försöker tala om för andra hur saker och ting ligger till, hur man ska tänka och vad man måste tro på och för att inte glömma att nämna alla fejknews som vi matas med idag.
Någon "frekvenshöjning" kan man inte tala om, utan tvärtom verkar det som att polariseringen bara blir större och hatet och ilskan bland de olika grupperna och mot oliktänkande likaså. Inte bara i den esoteriska scenen har allt blivit värre, utan även i den politiska scenen är det riktigt illa nu.
Man får inte tänka självständigt längre, gå sin egen väg och ifrågasätta någonting och ta reda på fakta på egen hand, utan man ska blint tro på vad andra talar om för en, annars blir man stämplad som allt möjligt i negativa termer.
Att inte ta parti och försöka vara vän med alla och snäll mot alla fungerar inte längre, utan högern klassar dig som vänster och vänstern klassar dig som höger och i den esoteriska scenen är det inte bättre där heller. För dem är man för jordig, för dogmatisk, för materiell, för vetenskaplig, för skeptisk eller så blir man stämplad som ett sovande får och av dem som inte går en andlig väg blir man klassad som för flummig, för religiös, för spirituell, för oskeptisk osv. Vart man än vänder sig blir man alltså stämplad som någonting.
Som en andligt sökande människa är det alltså ingen lätt tid att vistas på jorden just nu.
De enda råd jag kan ge er är att inte låta er påverkas av allt det här. Gå er egen väg och gör yoga eller meditera i stället. Lär er känna energierna själva och hur det andliga fungerar i stället för att lyssna på andra. Det finns alldeles för många där ute som inte har förstått att andlighet inte är något som man tror på, utan att det är något man erfar och därför försöker de sen att få dig att ta över en tro, att hjärntvätta dig och blända dig. Men en tro är bara i vägen för det som är. Det är slöjan som täcker över sanningen.
Ta er loss från alla grupper och från allt polariserande. Man behöver inte vara en buddhist för att meditera och reflektera över sig själv och man behöver inte vara en vegan för att äta och leva hälsosamt och till förmån för djuren. Idag verkar det så viktigt för folk att kalla sig för någonting, att vara medlem i grupper och att strida för sin egen sida, att risken är stor att man blir som en slav och slutar att tänka själva om man följer flocken och gör som andra. Befria er i stället från andras inflytande.
Själv är jag inte med längre. Jag har klivit ur, ser och iakttar och går min egen väg. Jag tar hellre med kameran och går ut i naturen och mediterar än att försöka diskutera med folk. Jag har insett hur lönlöst det är. Vem som behöver min hjälp hittar mig ändå och de andra vill jag inte påtvinga någonting som de inte vill ha.
Kanske skriver jag lite mer om den andliga vägen och att befria sig från andras inflytande på min blogg en vacker dag. Men just nu fick jag för mig att posta det här.
- Redigerat 2021-05-14, 15:31 av FataMorgana

#0:
Människan tänker som den har lärt att tänka och många låter hellre andra tänka för dem. Det finns flockdjur som bara kan följa andra och det är bara en ytterst liten del som själv tittar på vägarna som finns att gå på och vart de leder.
Ett par exempel.
Det där med kosten. För de flesta är det för svårt att själva kolla upp vad som är bra eller inte bra för hälsan, vilka näringsämnen man behöver och var de finns, vad man bör undvika osv. De väljer att följa en viss kostinriktning, t.ex. vegan, vegetarian, LCHF, Atkins, Paleo osv. och sen tillhör de den gruppen. Alla informationer om kost hämtar de sig sen från den gruppen de tillhör (naturligtvist i filtrerad form) utan att ifrågasätta något. Varför inte själv skaffa sig kunskapen om mat från objektiva vetenskapliga källor och själv välja vilken mat man äter? Sen kan man ju gärna kolla vad kosten som man har valt kallas, om det har någon sorts betydelse för en.
Nästa exempel new age världen. Vem som har genomskådat alla dumheter som sprids ut och börjar söka själv, erfara själv har varken vänner i new age världen eller bland skeptikerna. New age fanatikerna blir sura om man ifrågasätter deras "läror" och för en skeptiker räcker det att få reda på att man mediterar, utövar Reiki osv. för att man hamnar i den gruppen som tror på spöken, demoner, rymdödlor som styr världen och andra dumheter.
Människor tänker i kategorier ! För jobbigt att själv försöka att se sig själva, andra och världen så som den är. Lättare att använda sig av en kategori.
Politiskt är det bättre att hålla käft om man inte vill ha både vänstern och högern på sig. Men om man vill bli vän med både den extema vänstern och högern, behöver man bara hojta att covid inte är farligt, att man inte behöver restriktioner, munskydd eller hålla avstånd.
Tack vare internät kan grupperna organisera sig och sprida ut deras dumheter. Förr i tiden var allt bättre, t.o.m. framtiden.