Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 4975 ggr
[Jolli]
5

Bön

En samlingsplats för olika böner.

Varsågod!

[Jolli]
9

GUD

Ge oss mod när vår tro prövas.

Gör oss uthålliga i arbetet för mänskliga rättigheter.

Hjälp oss att stödja dem som i vår egen tid förföljs och fängslas.

Vi tackar dig för alla som med livet som insats

vittnat för kärlek och rätt.

Låt dem vara förebilder för oss.

Amen

[Jolli]
5

GUD

Finn mig där jag är idag

ge mig vad jag behöver

och stanna hos mig tills natten kommer.

Amen

[Jolli]
6

GUD

Du omsluter mig

på alla sidor

och håller mig i din hand.

Du omsluter mig

på alla sidor

och håller mig i din hand.

Amen

liawilson
3

Sinnesrobönen:

Gud ge mig sinnesro att acceptera, det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan & förstånd att inse skillnaden.

Den enda bön jag kan om jag inte själv ska hitta på en..

*Kärlek & lycka*

[Jolli]
3

Man kan skriva en egen bön oxå många som gör det.

Sinnesrobönen är känd,här dock i en forkortad version av prästen Reinhold Niebuhr.

[Jolli]
2

Håll till vad som är bra,även om det är en handfull jord

Håll i vad du tror,även om det är ett träd som står av sig själv

Håll vad du måste göra,även om det är långt härifrån

Håll i ditt liv,även om det är lättare att släppa taget

Håll i min hand,även om jag gått ifrån dig

[Jolli]
5

GUD

Möt mig som den jag är

håll mitt hjärta nära dig

gör mig till den jag ska bli

och lev i mig.

Amen

[Jolli]
2

GUD

Tack för vårt underbara land

för skogar och ängar

hav och sjöar.

För mäktiga fjällvidder och böljande fält

myllrande städer och levande landsbygd.

Gör oss medvetna om värdet av vårt land

och öppna oss för rikedomen i mångfalden

av nya erfarenheter och kulturer.

Amen

Eliiza
4

En bön skall aldrig riktas till någon gud, gudom, helgon, sk. "högre makt" eller annan. Böner till sådana tillhör det oandliga, leder till andlig stagnation och främjar således inte människans andliga sida på något sätt. Människan kan endast göra framsteg inom det andliga genom att inse att endast hon själv, och ingen annan, är ar ansvarig för sina egna tankar och handlingar. Så, när man så ber en bön så skall den ist ställas till sin egen ande, d.v.s. man skall åkalla andens allmakt inom sig själv i förvissning om att dess kraft är oändlig. Genom detta så när och bygger så människan sin andlighet och höjer sitt medvetande. Med vänlig hälsning, Eliiza

[yodhe]
5

Jag tror att din själ redan vet vad du menar i din mening med en bön och ett budskap..det är i tanken du startar den resan…

Tanke- känsla-handling…

retep
2

Intuition, känsla, tanke, handling!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[yodhe]
0

# 11 ?

retep
3

Ville bara påpeka ordningsföljden…Att det vi först uppfattar medvetet som individ, är vårt eget ego, att vi är en person. Därefter följer att sinnet uppfattar intuitivt, känsla kommer därefter med en något grövre energifrekvens eller vibration, därefter tanke, ord och handling, som också dessa kan ha högst varierande energi och vibration. Från det mest förfinade uttryck, till det allra grövsta.

retep
2

Det är inte i en bön jag blir hörd!

Hörd är jag, då varje ögonblick i mitt liv är bön.

Eliiza
3

Min ande, du som är i allmakten. Ditt namn vare helgat. Ditt rike förkroppsligas i mig. Din kraft utvecklar sig i mig, på Jorden och i himlen. Mitt dagliga bröd giv mig idag, Så att jag inser min skuld och jag igenkänner det sanna. Och led mig inte in i frestelse och förvirring, utan fria mig från villfarelse. Ty ditt är riket i mig och kraften och kunskapen i evighet. (Amen) … I den ursprungliga versionen av denna, Jesu/Jmmanuels sanna meditations-bön, finns en speciell kod inlagd som talar direkt till den andliga sidan av människan. Detta medför att läsare inte behöver kunna språket eller förstå texten i sitt medvetande när man läser den, men den andliga sidan och det undermedvetna kommer däremot att förstå budskapet. I denna svenska version går tyvärr det mesta av koden däremot förlorad, men här finns i stället möjlighet att förstå texten i sitt medvetna tänkande, vilket även detta utvecklar den andliga sidan. Bönen bör läsas återkommande och vid samma tidpunkt för att nå bästa effekt. Det finns även längre och mer detaljerade versioner av denna bön. Med vänlig hälsning, Eliiza

[Mirjam76]
2

#15  Den ursprungliga versionen är oss given av Jesus i bibeln, som en bön till Gud fadern, som vi kan be varje dag om vi vill, om vi inte vet vad vi ska be osv.

Fast den är ändrad i den version du publicerade, så är det fortfarande samma budskap. Gud är ju Ande och Guds rike finns ju i människans tempel = människan kropp

retep
1

…inte i människans kropp! Människans tempel är vår själ och ande!

[Mirjam76]
2

#17 Ja och vår ande/själ bor i vår kropp medan vi är här på jorden. Alltså är kroppen vårat tempel.

Minns ni inte hur Jesus sade att han skulle riva ner ett tempel som det tog 40 år att bygga. Den skulle Jesus riva ner och bygga upp igen på 3 dagar. Han menade ju så klart inte ett världsligt tempel byggt av sten, utan han menade på sin död/kropp. (Uppståndelsen) Jesus uppstod även ju med sin kropp. Gud hade sin boning i Jesu mänskliga kropp när han vandrade på jorden.

Mark 14:58

”Jag skall riva ner detta tempel som är byggt av människohand och på tre dagar bygga upp ett annat som inte är gjort av människohand.”

[Mirjam76]
2

Vet ni inte att er kropp är ett tempel för den heliga anden, som ni har inom er och som ni har fått från Gud? Ni tillhör inte er själva.

1 kor 6:19

retep
1

Tycker nog att du säger det så som också jag menar. Det är väl mer fråga om vad vi syftar på och väljer att lägga vikt vid. Kroppens förgänglighet och död eller andens liv och evighet.

Eliiza
1

Hej Mirjam76! Du har helt rätt i att den ursprungliga bönen är oss given av Jesus/Jmmanuel. Men, bönen i Bibeln, som du nämner, är ofrånkomligt en religiös förvanskning, som tillkom betydligt senare än den ursprungliga version jag berättade om, och hänvisade till, i mitt tidigare inlägg (#15). I denna verkligt ursprungliga version, skriven på gammalarameiska, skiljer sig innebörden och budskapet markant från den religiösa versionen i Bibeln, och denna ursprungliga bön återfanns alltså på skrifttavlor i Jesu/Jmmanuels gravhåla. Översatt till svenska lyder ursprungsversionen av bönen som jag skrev i inlägget. Detta är alltså den sanna versionen som Jesus/Jmmanuel delgav oss. Den kodade formen av bönen, vilken så då bl.a. höjer läsarens medvetande, finns t.ex. nedskriven i den tyska skriften "Talmud Jmmanuel". Gud, ande, Guds rike och människans kropp är, tvärtemot vad många verkar tro, helt skilda saker, vilket vi alla lär oss förstå då vi läser och studerar Jesu/Jmmanuels nedskrivna sanna lära och andelära, vilken är ytterst behjälplig för hela mänskligheten och dess andliga utveckling. Varje levande varelse är däremot bärare utav en ande/andeform vilken är odödlig och gör det materiella livet möjligt. :-) Och det är således till denna, ens egna, ande/andeform som en bön därför skall riktas. Endast oandliga/ovetande människor åkallar och underkastar sig en sk. "högre makt" av något slag och frånsäger sig därigenom således sitt fria, utvecklande och gränslösa tänkande, ansvaret över sitt eget liv, sina egna tankar och handlingar. Och därmed så stagnerar hon också i andlig utveckling. Salome, Eliiza

[Mirjam76]
2

Alla tror vi olika, även om vi tror på samma Gud 🙂 Jag kan inte hålla med dig alls faktiskt.

molnmedveten
3

En bön som jag tycker mycket om:

O Herre, gör mig till ett redskap för din frid.
Där hat finns, låt mig få föra dit kärlek.
Där ondska finns, låt mig få komma med förlåtelse.
Där oenighet finns, låt mig få komma med enighet.
Där tvivel finns, låt mig få komma med tro.
Där osanning finns, låt mig få komma med sanning.
Där förtvivlan finns, låt mig få komma med hoppet.
Där sorg finns, låt mig få komma med glädjen.
Där mörker finns, låt mig få komma med ljuset.
O gudomlige Mästare, låt mig sträva inte så mycket
efter att bli tröstad, som att trösta,
inte så mycket efter att bli förstådd, som att förstå,
inte så mycket efter att bli älskad, som att älska.
Ty det är genom att ge, som man får,
genom att förlåta, som man blir förlåten,
och genom att dö, som man uppstår till det eviga livet.

Franciskus

Eliiza
0

Hej Mirjam76 och likasinnade! Det är just det som är problemet, att vissa människor tror/är troende. Och genom att tro/vara troende så sker heller ingen andlig utveckling. Tvärtom, så hamnar människor som tror/är troende i andlig stagnation och i sin egen bubbla. Jag är absolut inte troende… Det behöver också tilläggas att det är en väldig skillnad på religionens Gud och den verkliga JHWH/gud… Men där är jag OT… Salome, Eliiza

[Mirjam76]
0

Jag följer Jesus Kristus. 

Jag vet inte vad du menar med religion, men ingen vill nog  vara som Fariseerna. Religion är ju ett stort begrepp som innefattar alla världens religioner som har olika gudar och olika tro och traditioner.

Den enda bubbla jag är i, är i nådens bubbla 🙂

retep
6

Eliiza! Så mycket av det du säger är rätt och riktigt! Men att inte du skulle vara troende! Menar du då att du inte tror på det du själv berättar om? Vi är alla underkastade en högre makt så länge vi inte erfar och är medvetna om denna högre makt. Detta gäller då även dig, oavsett vad du tror, tycker och tänker!

Eliiza
2

Hej! Utefter vad jag lärt mig och upplevt så vet jag att det är sant. Det rör sig därför inte på något sätt om att tro. Visst finns det en sk. högre makt. Den kallas för Skapelsen. Skapelsen är den största, den eviga andliga energins källa, och utan denna skulle absolut inget varesig kunna existera eller leva. Man bör så känna vördnadsfull respekt och aktning för Skapelsen, men Skapelsen kräver så varken religiösa riter, tillbedjan eller offer etc. Med vänlig hälsning, Eliiza

[Tigerbeer55]
1

#27 var kan man läsa mer om allt detta du skrivit om?

Naznaz
1

Gud må jag bevara det som jag har nu. Låt mig må bättre Gud. Gud jag tackar dig för det du get mig. Jag tackar för din närvaro i mitt liv. Gud låt mina nära och kära nära dig. Gud låt mina barn älskar dig. Låt min man komma nära dig. Gud låt kriget försvinna i hemlandet. Gud låt de som inte känner din närvaro komma nära dig. Gud jag ber dig, ber dig att kriget ska sluta. Jag ber för de som har dödats oskyldiga i kriget. Gud jag ber för din barmhärtighet. Må mitt folk ha ro och fred. Gud jag älskar dig, jag behöver dig, jag ber dig av hela mitt hjärta. Amen

Kram/Naznaz