Bloggtips
Hej! Här kommer ett bloggtips för den som tycker om att läsa om samhällsfrågor ur ett personligt/existentiellt perspektiv och även resonemang kring existentiella frågor under egen kategori. Basen för de existentiella resonemangen är det buddhistiska synsättet applicerat på personligt andligt utforskande i västvärlden. http://homosapienssapiens.blogg.se PS. Jag vet inte om jag placerat denna tråd i rätt grupp, byt gärna om den passar bättre någon annanstans!

Hej. Intressant!
Jag ser dig din blogtext som reflektioner kring olika företeelser, men jag funderar på vad du ser för värde med buddhismen. Inte för att det nödvändigtvis måste vara fel med buddhism…

#1 Tack för din respons! Jag använder termen "buddhismen" för att den är mest känd, men egentligen ser jag det som att allt har samma kärna, att alla visdomstraditioner är hämtade ur samma källa. Ur den källan är även de buddhistiska traditionerna hämtade och jag gillar dess fokus på praktiserande, på lagen om obeständighet, lagen om orsak och verkan osv. För mig personligen har vipassanameditation varit huvudingången till min egen andliga utveckling, och eftersom den är sprungen ur den buddhistiska läran så har den utgjort basen i mitt utforskande och därmed blir den också basen då jag resonerar filosofiskt i text. Men egentligen är jag tämligen ointresserad av traditioner, det är källan som intresserar mig.

Ett annat bloggtips, om det nu är ok att ge tips i den tråden, om andlighet, meditationer, kristaller…