Annons:
Läst 867 ggr
[rara]
2014-01-10 12:39

ångest

Finns ångesten där ute någonstans innan jag själv skapat den?

Annons:
Tride
2014-01-10 13:03
#1

Det finns säkert en massa ångest överallt i människornas hjärtan och tankar. Men det var kanske inte det din fråga gällde?

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Sjöstjärna
2014-01-10 13:04
#2

Nej, ångesten finna bara inom dig. Du kan ha kemiska obalanser som gör att ångesten kommer väldigt lätt till dig men du kan också framkalla den helt på egen hand genom dina tankar.

Undantaget är om du är medial eller väldigt känslig så du känner av andra människors ångest vilket är möjligt. I så fall kan du träna dig på att känna efter om det är din egen ångest eller om den kommer från någon annan och i så fall stänga ut den.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[rara]
2014-01-10 15:10
#3

#1

Där har du helt säkert rätt. Men det var inte rikigt så jag tänkte min fråga. Ställer den igen om jag kommer på ett bättre sätt att formulera den på. Annars kan vi nog diskutera ångest från alla håll och kanter ändå :-)

#2

Nej, ångesten finna bara inom dig. Du kan ha kemiska obalanser som gör att ångesten kommer väldigt lätt till dig men du kan också framkalla den helt på egen hand genom dina tankar.

Jo men jag menar att INNAN vi själva framkallar ångest genom våra tankar finns det ju ingen ångest. Eller menar du att ångest är självexisterande? Anledningen till att jag frågar är för att jag själv inte kan se någon ångest alls finnas där Innan jag själv framkallat det genom mina tankar och jag kan inte se andra människors ångest heller finnas där Innan jag genom mina tankar föreställt mig deras eventuella ångest som jag inte ens vet om faktiskt är deras eller min egen. Om jag känner ångest är det ju jag som känner ångest och då kan jag väl inte snacka om att den inte är min eller jag som känner den? Eller har jag missförstått dig totalt?

Sjöstjärna
2014-01-10 15:48
#4

Nej, ångest existerar inte för sig själv. Ångest är en upplevd känsla alltså krävs det någon som upplever ångest för att ångest ska existera. Empater är människor som är känsliga för andra människors känslor och innan man har fått den egenskapen under kontroll kan man "ta in" andra människors känslor och uppleva dem som sina egna. Med träning kan man lära sig att skilja på egna och andras känslor. Men det är fortfarande någon som måste uppleva ångesten i första hand, antingen du eller någon annan.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[rara]
2014-01-10 17:45
#5

Förr tänkte jag ofta att många av känslorna som jag upplevde inte kan komma från mig utan att dom måste komma från någon annan. Men ju mer jag arbetat på mina  ångester och rädslor ju mer insåg jag hur det bara var mina egna skapelser och inte någon annans och därför är jag inte mer så säker på det här med att ta in i andras känslor. För varifrån skulle dom komma om dom bara finns inom oss och först efter att man tänkt en tanke? Men visst tar det ont om jag ser ett djur t.e.x lida men smärtan som djuret upplever djuret och inte jag medan djuret inte upplever det som jag upplever. Hur någon verkligen mår vet nog bara den som mår själv.

Sjöstjärna
2014-01-10 17:52
#6

Hur man mår avspeglar sig i de energier man sänder ut, så visst går det att känna hur någon annan mår. Det betyder inte att ångesten existerar utanför kroppen utan att ångesten ger upphov till vissa energier och det är dessa energier som sträcker sig utanför kroppen och som man kan känna av. Tänk bra på när man går in i ett rum med människor och direkt känner att "oj vilken spänd stämning det var här" eller om man är ledsen och hunden kommer och lägger huvudet i knät.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Annons:
Upp till toppen
Annons: