Annons:
Läst 2284 ggr
Piixy
12/5/13, 2:20 PM

Himlen är hemlig

Hej Jag kom o tänka på lite saker om himlen. O tänkte fråga: Varför kommer vi inte ihåg vad vi gjorde innan detta liv? Varför får jag en tomhets-känsla när jag fråga sig själv om sin existens mm?. Det är en obehaglig känsla som är över på några sekunder. O det går imte o beskriva vad jag tänkt på eller känt.. Och om o när jag dör kan jag ta någon annans kropp om kroppen inte blivit hittad än? (Såg detta i en film) Tack på förhand :)

Annons:
[Juel70]
12/5/13, 2:27 PM
#1

Om nu omfödelse existerar, säger jag ur kristet perspektiv, det vet jag inte. Bara Gud vet. Men det nämns i bibeln att Johannes döparen skulle varit Elia.

Men varför ska man söka efter sitt eventuella forna liv, när det är detta liv som gäller. Det är här och nu vi är och lär 🙂 Det blir ju att man har fokus på fel saker då.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
CarolinaE
12/5/13, 3:09 PM
#5

#1 Jag håller också på att det inte är någon större mening
men att veta vad som har hänt i föregående liv.
Fick man veta det så tror jag att det skulle bli för mycket
eftersom man ibland knappast klarar att leva med allt som
har hänt i detta liv.

Kanske att man genom föregående liv har gått igenom
händelser som var nödvändiga för den andliga utvecklingen
och genom att man har gått igenom det så behöver man inte
uppleva det igen.
Och som du skriver, det är nuet som gäller.
Det som tidigare har hänt kan vi ändå inte göra någonting åt.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[8sara888dormina]
12/5/13, 3:18 PM
#9

jag glömde vad jag åt igår hur ska ja kunna minnas vad som hände för miljontals år sen

[Juel70]
12/5/13, 3:20 PM
#10

#9  Skriv upp varje dag vad du äter så du inte glömmer vad du har ätit.

Vad som hände för miljontals år sedan, har du någon nytta av det?

[8sara888dormina]
12/5/13, 3:23 PM
#11

Ta reda på sina förra liv är bland det jobbigaste som man kan uppleva enligt mig, ja har träffat min fru i förra livet och de var jobbigt och veta sånt, efter de ville ja inte ta kontakt mer

[8sara888dormina]
12/5/13, 3:28 PM
#12

om vi hade kunnat minnas alla våra liv, så hade vi alla hamnat på psykiatriska kliniker

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Wassago
12/5/13, 4:12 PM
#14

Jag är själv inte kristen… men har givetvis varit det tidigare i andra liv…Bibeln är skriven av människor ur människors synvinkel… där finns mycket som är misstolkat! Men det finns åxå oerhört stora klokskaper att ta till sej ur den! Det är enligt min åsikt synd att Jesus budskap förvanskades så som den gjorde för att bli en maktfaktor och för att fungera som en begränsning för människan, det var inte så det var menat! Det är bara det obegränsade Jaget och den obegränsade människan som kan gå vidare lättast i sin utveckling! Men som sagt… finns oerhörda visdomar att ta in via bibeln och Jesus grundbudskap…:)

Ang att vi inte har tillgång till minnet av våra tidigare liv och erfarenheter samt kunskaper är att vi då därigenom skulle undvika dom prövningar som vi är i kropp för att ta till oss… för många av dessa prövningar vi utsätts för är svåra och jobbiga.. men ett måste för att kunna utvecklas… så därför har du inget minne av tidigare liv när du befinner dej i kropp!

Inlägg 7…:D Hann inte läsa det innan jag skrev men det går ju lite hand i hand med det jag själv skrev…:) Jesus var en mycket upplyst och gamla själ eller som jag säger ett gammalt Jag… Han hade förstått vad det handlade om, men misstolkades tyvärr å det grövsta…

Denna kommentar har tagits bort.
[Juel70]
12/5/13, 4:28 PM
#16

#14 

När Jesus gick på jorden var han både människa Och Gud samtidigt.  Jesus och Fadern är ETT. Jesus har funnits sedan tidernas början, Han är Gud. Till honom har givits all makt på himmelen och på jorden och till att döma levande och döda.

Wassago
12/5/13, 4:58 PM
#17

Ja.. jag vet att du ser på honom som det och har full respekt för det! Skulle till och med kunna instämma i vissa delar… Jesus var ETT men det finns många fler… och en dag skall även du bli ETT! Men som sagt… vi kommer inte att komma varandra närmare än så! Men som jag tidigare skrev så finns det mycket klokskap att finna både i bibeln och i Jesus rena budskap.. Jag använder inte ordet Gud av flera orsaker… men den största orsaken är att begreppet Gud skiljer "honom" från Jaget el som somliga säger själar…. men "han" skiljer sej inte mer ifrån ditt jag än vad min fyra åriga son skiljer sej ifrån mej…

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Yon
12/5/13, 7:13 PM
#28

/Har ränsat upp all off-topic i tråden nu… vi alla kom ifrån ämnet…

Denna kommentar har tagits bort.
ALPHIRA
12/6/13, 1:51 AM
#30

Bästa Juel. Angående ditt #16.

Sa inte Jesus på korset att en av rövarna ska sitta på ena sidan, han på andra sidan och Gud i mitten? Och sen döma oss.

Ändå är Gud och Jesus ETT.

Sajtvärd, plocka bort detta om jag är ute och cyklar.

Yon
12/6/13, 7:26 AM
#31

Det är två parallella diskussioner här.. Wassago i #14 svarade delvis på ett annat inlägg som nu är borttaget.. Jag tog ej bort 14 eftersom det i övrigt diskuterar ämnet. Men sedan fortsätter diskussionen angående Jesus eller något.. Kanske är det värt att hitta essensen i Jesus diskussionen och skapa en ny tråd..

Upp till toppen
Annons: