Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 7010 ggr
bluemary
0

Mirakelboken

Nåfon som är insatt i Mirakelboken ?
Har nyss börjat och tycker att den är helt otrolig.
Någon som har gått igenom boken och alla
övningar ?

[budewabo]
0

Var köpte du din?

Pris?

Språk?

Lionadh
0

Jag läste A course in miracles för tjugo år sen. Den förändrade mitt synsätt.

Var det nåt speciellt du tänkte på?

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

bluemary
0

Den finns ju tack och lov på svenska nu.
Och det skiljer oerhört mycket i pris beroende på var
man köper. Fick reklam från en större bokklubb och där
så kostade den över 500:- men betalade själv 200:-
billigare. Återkommer var, kommer snart på det.
Det är ju en bok på 1200 sidor så visst är det billigt
för denna otroliga bok. För mig är den dagens nya
bibel. Och den har ju sålts i otroligt många exemplar
utan att de har gjort reklam.

Jag har precis börjat och eftersom jag är så fascinerad
så hoppas jag att många kommer att läsa den.

Men som sagt, det kommer snart…………

bluemary
0

Nu kom jag på det; AdLibris.

Boken rekommenderas varmt. Det finns ju

sidor på nätet som redogör för innehållet

om man har hört talas om den men ändå

känner sig osäker. Det är textbok och dag-

liga arbetsövningar för den som vill.

Det är en bok där varje mening har något

riktigt och säga. Den är både lätt och

svår på en gång. Helt otrolig !

[Hukanson]
0

Hej bluemary , vad bra att du har börjat studera Kursen ! Jag började på Deva Center på 90-talet och blev också lyrisk över den klara pedagogiska konsekvensen i övningarna , så enkelt så meningsfullt.

Om du vill ha litet hjälp och en gruppgemenskap kring det hela så finns det en på Facebook som jag rekommenderar . Sök bland Grupper.

Skrattande

Mairi
0

En sökning bland grupper på Facebook gav 70 träffar på A Course in Miracles, varav en visserligen var en mot-grupp, och den enda jag såg på svenska var vilande…

kusin-vitamin1
0

Jag har haft boken i min ägo i ca 5 år, väntade på den i ca 10 år att den skulle översättas till svenska, då jag inte ville läsa den på engelska.

Boken har legat framme på vardagsrumsbordet sedan dess, ibland tittar jag på den, känner på den med handen. Har väl läst första tre, fyra kapitlen…men sen tappar jag.

Är väl inte mogen ännu, men längtar efter att lusten att läsa den och göra övningarna ska komma. Jag som väntat så länge på den,.

yogflame
0

Ville du inte läsa på engelska? Har du svårt för engelska kanske du ska annonsera om att sälja boken isåfall så den kommer till nytta. för allt som samlar damm är dött o dålig energi att ha hemma .

Tarzan88
0

vad handlar boken om?

Tarzan88
0

kunde ej hitta den boken på adlibris..heter den verkligen mirakelboken?dom hade en bok som hette orakelboken bara

[Mariann]
0

Den heter A course in miracles. eller En kurs i mirakler.

[Hukanson]
0

Till alla Mirakelkursare som tycker det är kul att bredda sina perspektiv ger jag denna länken till en site som handlar om hur man finner inre frid genom A Coarce Of Miracles . Den är från Australien och är skriven av Michael Dawson .

MIRAKELKURSEN

[Spanaren]
0

Sök på Bokbörsen där säljer dom bland annat begagnade böcker. Denna Mirakelbok finns där på engelska för 145:- och i gott skick endast solkiga pärmar.

/kram Spanaren

Ps Hoppas att det är samma och att det glädjer någon Flört

bluemary
0

Jag har också haft problem med att komma igång, men vid nyår så tänkte
jag att jag ska försöka komma igång med "En kurs i mirakler.

Någon som är intresserad av att vi kör igång en tråd där vi diskuterar
och frågar varandra om vi fastnar på något ?

[Hukanson]
0

Fortsätt här på denna tråden så löser det sig efterhand. Jag har gjort en paus i disciplinen ett tag. Tror att de flesta måste göra det. Men sen måste man affirmera för att komma igång igen.

För varje dag växer min vilja att leva,följa och läsa The Cource of Miracles på alla sätt , bättre och bättre .

Lynxx
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite info:

En nätt liten tegelsten på 1½ kilo ;-)

Den finns på Sv för 304 krLycknis - sök på: En kurs i mirakler

ISBN-10: 9185757012
Artikelnr: 9789185757015
Mediatyp: Bok
Bandtyp: Inbunden
Huvudspråk: Svenska
Förlag: Regnbågsförlaget AB
Utgivn.år: 2007-12
Antal sidor: 1374

------------

adlibris för 369 kr

-----------

Det finns en del kringlitteratur om denna åxå:

Kolla på adlibris t.ex.

101 frågor och svar på kursen (En kurs i mirakler)
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9189370341

* Författare: Skaggs Gene
* Förlag: Books-on-demand

* Bandtyp: Häftad
* Språk: Svenska
* Utgiven: 200501
* Antal sidor: 132
*Vikt i gram: 200
*ISBN10: 9189370341
*ISBN13: 9789189370340

-------------

Historien bag Et Kursus i Mirakler - av Kenneth Wapnick
(Häftad)

På danska: 439 kr

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=8777592174

* Undertitel: Helen Schucmans eventyrlige liv og visioner
* Originaltitel: Absence From Felicity
* Författare: Kenneth Wapnick
* Översättare: Karl Boysen
* Förlag: Sphinx

* Bandtyp: Häftad
* Språk: Danska
* Utgiven: 2003
* Antal sidor: 544
*Upplaga: 1, Vikt i gram: 884
*ISBN10: 8777592174
*ISBN13: 9788777592171

---------------

Bönens sång och psykoterapi : två tillägg till till principerna i En kurs i mirakler - av Helen Schucman (Häftad)

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185757039

• 89 kr
• Författare: Helen Schucman
• Översättare: Gunnila Freudenthal
• Förlag: Regnbågsförlaget
• Bandtyp: Häftad
• Språk: Svenska
• Utgiven: 200809
• Antal sidor: 94

ISBN10: 9185757039
ISBN13: 9789185757039

Beskrivning:
Dessa två supplement är utvidgningar av Kursens principer, som de dikterades till dr. Schucman kort erter det att hon fullbordat "En kurs i mirakler." De ingår numera i den fullständiga engelska utgåvan och är de enda tillägg som auktoriserats av dr. Schucman

------------

/L

bluemary
0

Blev jätteglad när jag såg att tråden fortsatte, trodde aldrig
att den skulle göra det ! Men kanske att det är meningen
att budskapen i denna oerhört intressanta bok ska spridas !

Det är svårt att komma igång, och inte ge upp om man är
ensam, men om vi är flera som läser och diskuterar så
kanske man kommer igång. Och jag vill inget hellre !

Finns det några som är intresserade av att vi kör igång en
diskussionstråd ? Det sägs ju att boken är svår men ändå
lätt vilket jag kan hålla med om.

Om inga frågor är för dumma, om alla svarar så gott man
kan, och man börjar från början i boken, så kanske det
hela inte är helt omöjigt. Vad tycker ni ?

[Mariann]
0

Ifall detta är vad fler vill så kan ni antingen göra det öppet här i denna tråd eller en i en ny tråd, eller så kan jag lägga in alla intresserade i en låst grupp - osynlig för alla andra…

Säg bara till mig om ni väljer det senare alternativet Glad

bluemary
0

Tack för att vi erbjuds olika alternativ !Glad

Men behöver gruppen vara osynlig ? Då finns det väl ingen
möjlighet för andra att komma med ? Jag skulle nog vilja att
alla som kommer in på forumet har möjlighet att se detta.

Eller…?Glad

[Mariann]
0

Då är det bara att köra vidare öppet på forumet. Skrattande

bluemary
0

#20 Tack för det ! Nu så känner jag att jag verkligen vill
komma igång och inte bara låta boken ligga på nattduksbordet
till ingen nytta. Ska läsa varje kväll och försöka börja med öv-
ningarna dagen efter. Men jag tycker att de första är svåra,
bara för att de är så lätta ! För lätta…. Men, men ska jag följa
övningarna ordentligt så är det bara att köra igång. Glad

[Hukanson]
1

Det handlar om att tro,tycker jag. Tro på att det man läser hamnar i den inre intelligensen, den inre åkern, och grodden gror och börjar växa. Man bör lita på att det startar en process som är levande och inte kan begränsas till en teoretisk diskussion.

Visst kan man diskutera och prata litet runt och bredvid men om det inte vore magiskt att följa Mirakelboken och förvänta sig mirakler så borde boken byta namn.

Så disciplin är A och O , att läsa sina verser ett par gånger om dagen , kanske sitta ner och meditera på uppgiften - förena nytta med nöje liksom. Men disciplin behöver inte vara så mental - bara att man faktiskt gör det som ska göras. Och det kan ju vara mentalt. Att ha tolerans med det här inlägget vore mirakulöst.

kamelia
0

Om du inte förstår direkt gör det ingenting, ha tillit till att Boken ger dig det du behöver.

[Hukanson]
0

Marianne Williamsson är en välkänd erfaren praktikant av ACIM och hur hon tänker och tycker får man en inblick i här : Marianne Williamsson

bluemary
0

Men vad jag söker med det hela är att genom andra verkligen
se till att det händer något, att följer arbetsboken och verkligen
lägger ner min själ i det hela.

Ensam blir det ingenting……….

[Hukanson]
0

Jag vet!…vi berättar här i tråden var vi är i boken och vad vi har läst idag!…som en gomorrontråd ungefär!…?

bluemary
0

Jättebra initiativ Hukanson, precis vad jag väntat på !

Det var ett tag sedan nu men kanske att vi kan köra igång ?

madlin
0

Jag kan rekomendera att man först läser boken "Bortom universum" av Gary R Renard. Den är en mycket lättläst bok och förklarar hela grundtanken till "En kurs i mirakler".Glad

bluemary
0

Hej Madlin !

"Bortom Universum" har jag läst, så även "Insikter om Mirakler"
av Curt Jonsson som utförligt beskriver vad" A Course in Miracles"går ut på.

Så  nu vill jag köra igång med "En kurs i mirakler".Glad

Tack för tipset !

Moth-79
0

blev lite intresserad av boken, läste utdrag från den på amazon och jag har några frågor till er som läser/har läst  den, hoppas på svar :)

undrar om den tar upp nått om reinkarnation, eller är den helt emot det konceptet?

Är den mkt Kristendoms orienterad? Läste en hel del om jesus och gud, såg också nått o innehållsförteckningen om 'The messages of cruxifiction' och blev rädd att det är en propaganda och pekpinnebok om att kristendommen är den 'rätta' vägen osv..?

Är intresserad att köpaden, men vill inte betala så mkt pengar för den om det är en typisk pekpinnebok 'så här är det', kristendommen är det sanna allt annat är fördömmande osv…Jag har mkt svårt för den delen av Kristendommen…själv har jag alltid kännt mig mest dragen till Buddhismen …men kan detta iaf vara en bok för mig iaf eller kommer man att ta illa vid sig när man läser den?

Jag har inga problem med engelska, men vilket språk skulle ni föredra att man köper (ni som har kollat i både den sv och eng versionen)?

bluemary
0

Hej Moth !

Jag har inte läst allt men reinkarnation är något helt naturligt.

Den är absolut inte propaganda utan det är helt fritt att ta
till sig.

Och den är inte så dyr, på AdLibris betala du 340:-. med fri
frakt. (1400 sidor).

Jag hade tänkt starta en tråd där jag från början börjar plocka
in sådant som jag gärna vill att andra ska läsa.

Men kanske att den finns på biblioteket så att du kan titta in
den och se vad du tycker ?

Om du vill så kan jag skriva ned från innehållsförteckningen så
att du får en liten bild vad den handlar om.

Om det är som så att du köper den, och inte tycker om den,
så kan jag köpa den av dig (mot frakt om det är o.k. ).

Hör gärna av dig !

Moth-79
0

Hej allihopa!

Ska påpeka att jag har bara läst tom kap 5 men stött på problem…

Har nu börjat läsa i mirakelboken, men då jag har svårt för själva kristendommen i stort så hjälper det inte att boken maler på om botgörelse/gottgörelse, den sista dommen, 'det finns inga andra gudar jämte mig' osv. Det känns som om någon har försökt att förklara biblen med resonemang som inte finns eller går att hitta i biblen.

I biblen står det oftast att så här är det, men ger ingen förklaring varför . Man ska typ lyda  oavsett om det är en vred, småsint och hämdlysten gud som då beskrivs. Hittar inget kärleksbudskap i första testamentet och andra testamentet känns ihåligt för mig, så när mirakelboken hänvisar till Biblen så känns det som allt faller platt. Det känns nästan som om författerna har skrivit en buddhismen light med kristen treminologi och sedan knyta an den till Biblen, detta får mig att må lite dåligt då jag har svårt för biblen (som jag beskrev ovan). 

Jag kommer att se mirakelboken som ett försök av författarna göra ett synsätt tillgängligt för redan krista så att de lättare ska kunna ta till sig en äldre visdom som kommer göra att de bättre accepterar sin situation och på det sättet mår bättre i sitt vardagliga liv och inte blir betungande av den skuldbörda som dock finns i kristendommen och kan hindra dem från att vara lyckliga och tacksamma för det de har. Detta är ingen religiös bok för mig, detta är en bok som är mkt skickligt skriven på det sättet att den försöker skriva  i en kristen terminiologi som kristana ska känna sig hemma i och ska på det sättet kunna tas emot lättare av dessa människor, men genom att ha gjort det får jag en känsla av att det ursprungliga meddelandet har gått förlorat

skulle gärna vilja ha åsikter från er som läser/har läst/ mirakel boken

NOTE: I Buddhismen är det upp till dig att bli upplyst du kan inte bli upplyst via någon annan, gudar kan inte upplysa dig.

madlin
0

Jag håller på att läsa i Mirakelboken. Det tar dock sin tid… Mirakelboken är inte ett försök att få folket att bli kristna. Precis som du beskriver Buddhismen menar Mirakelboken att du inte kan bli upplyst av någon annan. Det står i början av boken att kursen är obligatorisk. Det betyder inte att man måste läsa boken för att komma till den medvetandenivån, utan att man medvetet/omedvetet ändå vandrar den vägen. Boken menar att det finns bara du och allt du ser och upplever är din egen illussion. Du väljer själv allt du upplever i ditt liv och det är du som skapat allt detta. För att kunna se bortom illussionen måste du förlåta dig själv, först då kan du bli medveten om det omedvetna. Det finns heller ingen tid vilket vi först förstår när vi blivit medvetna/upplysta.

Hoppas att du blev lite klokareObestämd. Resonemanget kan te sig en smula filosofiskt om man inte har kommit så långt på den andliga stigen.

Moth-79
0

#33 jag förstår ditt resonemang till 100%

jo men det är det som är likt Buddhismen och det känns bra (Har läst mkt om Buddhismen sedan tonåren och känner mig hemma där), min stöttesten när det gäller mirakelboken är att den hänvisar till  Biblen (har hittat flera stallen hittils), som då är så långt ifrån detta resonemang det bara går (enligt mig),.

Sedan som jag skrev tidigare om att författarnas ambitioner gör ju då att jag då t.o.m tvivlar på det som stod i början, i denna boken verkar det som (så långt jag har kommit) att frälsningen går genom gud och pga att den då hänvisar till biblen så blir den den kristna guden som då ska vara den enda guden.  Min upplysning är då  att jag accepterar guden som DET  naturliga jag ska kontakt med.

Bara tanken att frälsningen då ska ske genom att jag kommer i direkt kontakt (själsligt) med den hämdfulla gud som finns i första testamentet känns inte alls lockande. Inte för att jag rädd för honom utan att jag inte känner mig lockad av någon som inte alls verkar vara en sympatisk väsen utan mer lynnig och otillräknerlig. Jag har denna tanken att frälsning ska innebära harmoni, och det finner jag inte i kristendommen, där finns bara underkastelse..Jag ser då inte mirakelboken som en fristående bok utan en bok som är kopplad till Biblen som den då hänvisar till i sin text.

Jag kör då hellre helt på den Buddhistiska linjen och lämnar den hämdfulla guden utanför det hela…..

Moth-79
0

Jag har den engelska upplagan, där de gör skillnad på mind, spirit och ego. Ego ska då vara en illussion som vi själva skapat och som då 'hindrar' oss att komma i kontakt med Guden. Medan Spirit hela tiden är i kontakt med Gud men spirit och ego är inte medvetna om varandra, svaret ska då vara att slänga egot och då ska man genom spirit komma i kontakt med gud.  Egot kommer då inte att vara i vägen för vårt medvetande, men blir det då inte indirekt att vi överlämnar oss till den hämdfulla guden och då når vi frälsning….

Jag kommer att läsa vidare……Hoppas att den tar mer avstånd till Biblen ju mer jag läser…

Hoppas att ni som läser den och finner den givande inte tar illa upp av det jag skriver….jag skulle gärna vilja läsa hur ni resonerar om den guden som beskrivs i biblen och den guden som beskrivs i mirakelboken

Sedan är det detta med fadern, sonen och den heliga anden som också diskuteras….

madlin
0

Oavsett vilken religion vi tycker verkar mest trolig eller inte, så är målet himlen, Nirvana eller upplysning. Allt torde vara detsamma, bara olika ord för samma sak, tänker jag.  Boken är skriven i ett land där kristendomen är den största religionen och säkert skriven på det vis som den är för att få den kristna världen att bli mer andligt medveten. Hade den skrivits i ett buddhistiskt land hade den säkert varit mer anpassad för den tron.

I mirakelboken kan man läsa: Gud är. (Gud är punkt)

Jag tolkar det som att vi alla är ett. Allt levande, hela universum, alla planeter, alla dimensioner…  För att förtydliga min tanke: om jag har en bulldeg och bakar hundra bullar av den så är de ändå samma helhet, precis som vi är en del av helheten. Helheten kan vi kalla för Gud, himlen, Nirvana osv, alla är det samma.