Närhet och samlag.
Det här är kanske en lite pinsam fråga men jag kan inte hjälpa att vara nyfiken. 
Jag har läst en hel del böcker om andlighet och om hur vi har det "på andra sidan". Här i denna värld som vi lever i är sex och närhet två helt naturliga krafter hos oss människor. De böcker jag läst säger lite varierande, bland annat att sex existerar inte över huvud taget och ingen närhet finns heller eftersom vi inte kan vara fysiska. Andra böcker säger att sex finns inte men att vi kan uppleva en annan slags närhet som man inte får någon närmare förklaring till alls. Ytterligare andra böcker säger att sex finns här endast för fortplantningens skull. VIlket jag tycker är mysko för jag ser inte sex och närhet som endast en fortplantningsmekanism. Det är så mycket mer.
Samtidigt läser jag att när vi dör förblir vi de personer vi är i livet också. Med andra ord måste ju drifterna kvarstå eller försvinner de helt i dödsögonblicket?
Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om detta ämne, men av det jag läst så verkar det så att samlag/närhet inte finns där borta … eller? Vad tror ni?
jag tror nog att samlag kan existera på den berömda "andra sidan" för när man säger andra sidan menar man oftast (om inte alltid) astralplanen och de är en spegelbild av det fysiska och kallas också ju ibland för illusionsplanet. Ju grövre sexualitet ju lägre plan befinner man sig på av de 7 astrala planen skulle jag hävda, precis som vilka andra begär man har av lägre grad uppträder på detta plan, ju grövre ju lägre….
Kommer men sedan in på de mentala planen så är de icke fysiska på något sätt. Jag rekommenderar fortfarande att läsa serierna Människa känn dig själv och Döden, ett äventyr som jag länkade till i ett tidigare svar. 

#1 Intressant. Tyvärr är jag inte så insatt i de 7 astrala planen. Har hört talas lite lätt om dem, men inte i någon av de böcker jag läst.
Näe, det är sk esoterisk/teosofisk kunskap, den beskrivs oftast i esoterisk/teosofisk litteratur. Men läs gärna artiklarna så kommer du förstå precis 
du hittar dem snabbt genom att kika i "läsvärtrutan" och det är just nu de två nedersta länkarna 
självklart ändrar jag i rutan då och då 
Att vara "fysisk" på astralplanen, Mariann, måste väl betyda att anden har fysiska-spegel-former, allt ser ut som den fysiska världen för anden men allt är andligt i sin substans.
Håller med dig att det torde vara så att "sexualiteten" finns i astralvärlden men utövas olika beroende på existensplanet. Jag skriver "sexualitet" därför att det är otroligt att astralvärlden föder barn, men däremot får de säkerligen älska varandra och leva i parsamhet. Kärleken och attraktionen är nog en universell princip som är allestädes närvarande och fyller en stor funktion även i astralvärlden.
Många är öppna med att kärlek och sex är en viktig del av det andliga livet även här på jorden men tyvärr finns det ju också personer som rider på helt andra attityder när det handlar om sådant.

Sexualdriften är något som ligger i personligheten dev ditt lägre JAG. Detta lägre JAG är manifesterad i de tre lägre planen Fysisk, Astral samt Mental. Över Mentalplanet eller rättare medvetandenivån är den egentliga hemvisten för ditt andliga JAG eller ditt sk. överJAG
Vi är i högtsa grad fysiska människor, men våra känslor är till största delen på det astrala planet/medvetandenivån, så visst kommer vi att känna sexuella drifter i synnerhet på de lägre nivåerna i Astralplanet…
Men vi skall nog inte sticka under stol med att sexuadriften är något som det högre Jaget lagt på personligheten (lägre Jaget) just såsom det beskrivs, för att säkra fortplantningen och på så sätt låta evolutionen eskalera vidare mot vår fullkomlighet. Ovanför och bortom dessa "lägre" medvetandenivåerna. (Fysisk-Astral-Mental)
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.
Aldebaran, du skriver att det är det heliga Högre Självets Jag som har ålagt det lägre Jagets fysiska kropp att fortplanta sig. Så kan det säkert vara som ett individuellt öde och som en generell befallning typ Abrahams befallning om att bli ett talrikt släkte.
Det känns litet motsträvigt att skjuta in ett men i detta och framhäva den ev existensen av en kroppslig drift som för Freud och Reich kan bli patologisk.
Det finns filosofer som påstår att människan är djurisk i sitt lägsta vara, drift och instinkts-styrd och underkastad den biologisk-medicinska vetenskapen. En maskin som kan kontrolleras och förutsägas.
Det finns också andliga discipliner som befriar människan från sina sexuella passioner och bindningar till det lägre jagets karma.
Men det går ju också att bejaka en kultur som inte framställer det som en svart-vit konflikt utan just en underbar möjlighet att bejaka liv och glädje i medvetenhet och renhet. Att ta bort alla moraliska fördömanden och mer ge en livsorienterad etik som både barn och vuxna kan samlas kring.
#7 Gillar ditt sista stycke…. 

Javisst finns det andlig dicipliner som gör både det en och andra med människan. Och som kan befria människan från det mesta av allt möjligt…
Det motsäger ju inte tesen jag la fram om att sexualdriftendriften är på det personliga planet utan snarare tvärtom. Stärker den.. 
Ahh..moksha..befrielse…du har fått litet..?

litet vad?