Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 6252 ggr
Namaste1
0

Att kunna känna tillit.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att stå med båda fötterna på jorden och se med realism på skeendet omkring oss är nödvändigt. Det är lika viktigt att ha tilllit till de förnimmelser och den information som kommer. Intellektet arbetar hårt med att ifrågasätta det som händer, men det jobbar också för att ta till sig intrycken, att anpassa sig och uppleva.

Hys tilllit till dina egna önskningar och den målsättning du har. Separera dig från den förväntning omgivningen har på dig. Identifiera din egen väg och känn tilllit till dig själv och din tro.
Tilllit kan vara mycket svårt att känna i sin andliga utveckling, ibland. Att verkligen tro på det som händer, det man får till sig. Att våga släppa taget om det invanda och inlärda. Det kan kännas svårt att se motgångar med tilllit då de kan upplevas både onödiga och orättvisa. Vi utför de nödvändiga förändringarna i livet utifrån våra erfarenheter vi gör. Vi kan tillåta oss ha ett öppet sinne och förstå att kanske det är långt senare i livet vi ser konsekvenserna, lösningen på problemet eller andra vägar. Tilllit är till hjälp när vi har det svårt, inte vågar ta steget eller inte litar på det gudomliga. Tilllit ger hopp.

Tilllit kan bära dig genom de mörkaste stunder och underlätta de motstånd du möter. Tilllit gör att du kan slappna av i ditt förhållningssätt till tillvaron. Du får en energi som inbjuder, är anpassningsbar och öppen för förändringar.

Tilllit öppnar upp för fantasi och inspiration, det innebär att du genom att nästan inte anstränga dig alls får den största utdelning.

Saker och ting i livet antar ett mönster när tiden är inne, ha tilllit. / Namaste

Det enda varaktiga är förändring / Buddha.

Mads
0

Så bra skrivet,mycket klokt !

Kram Madde

Amor Vincit Omnia

Indiania
0

# Instämmer med Madde.Har haft problem med att känna tillit nästan hela mitt liv.Är glad att jag numera kan göra det. Tillit är livsviktigt.

Kram IndianiaGlad

" Var nära naturen - var när dig själv "

Hoppfull
0

Fint skrivet, Tack! Detta är något även jag kämpar med, främst tilliten till mig själv som jag fått lära mig att inte lite på. Det tar lång tid att lära om sig men den ena foten framför den andra så kommer man tids nog framåt Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

marias777
0

Jag håller med,verkligenbra skrivet….ord att ta till sig på vägen…

Tillit är verkligen viktigt att kunna känna.

[Mariann]
0

jag håller med alla föregående talare! Glad

moonflower
0

Håller oxå med föregående !

szirius
0

Jättefint skrivet.Jag har en vän som är numerolog som menar att tillit är ngt som vissa "har med sig" medan de allra flesta får arbeta hårt för att finna den och upehålla den inom sig, men att den då brukar bli långsamt starkare med åren.Det håller vi tummarna för ; )

Jag kom att tänka på en dikt jag har i mina gömmor, med samma tema.Jag delar med mig av den till er,hoppas nån kan finna något i den.Själv har jag haft stor tröst av den.

TILLITENS BÖN

Vad som än kommer, vad som än må ske,
nästa timme, nästa dag, även om det är mig obekant
kan jag inte ändra det genom fruktan.
Jag väntar på det med fullkomligt inre själslugn,
likt havets stiltje i sinnet.
Genom ängslan och fruktan hämmar vi vår utveckling,
genom fruktans och ängslans vågor tillbakavisar vi det
som vill komma in i våra själar ur framtiden.

Ha tillit till det som man kallar den gudomliga visheten i händelserna,
i vissheten om att det som skall komma måste ske,
och att det i någon riktning har sina goda verkningar.
Att framkalla denna stämning i ord, känslor och idéer,
det är tillitens stämning som måste bli till bön.
Detta hör till det som vi måste lära oss i vår tid.
Att leva med rent förtroende, utan säkerhet för tillvaron,
med förtroende till den alltid närvarande hjälpen
från den andliga världen.
Sannerligen, på annat sätt går det inte idag
om inte modet skall svikta.
Låt oss stärka vår vilja och söka uppväckelsen inifrån
varje morgon och varje kväll.

Rudolf Steiner

soulrose
0

Fin dikt, szirius

[Mariann]
0

szirius denna bön av Steiner kunde inte du leta upp invokation och bön tråden och lägga in den där?

Om du inte kan/vill så säg til så fixar jag det.

kram

Namaste1
0

Tack för era fina svar!

Steiners bön om tillit - underbar!

Kramar / Namaste

Hoppfull
0

Mycket vacker dikt szirius!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

szirius
0

Vad roligt att andra också tycker om dikten: ).Den var min hållhake efter tsunamin för några år sedan…sedan dess återkommer jag till den så fort saker händer som jag inte kan förstå i stunden.

#9 jag lägger gärna in den, om du förklarar hur jag ska göra : /.Sökte på invokation och bön utan träffar.Vart ligger den?

[Mariann]
0

#12 HÄR Skäms klart jag kan göra det, men det är roligare när andra skriver på sajten Flört

hinzidi
0

Et nydelig innlegg, Namaste. Jeg jobber med min tillitt dette året, så det var veldig godt å lese det du hadde å si på det , takk :)

Gahella
0

Jag vill också tacka för era tankar och bönen om Tillit. Det var  till stort stöd i mitt liv just nu. Namaste