Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 967 ggr
[Mariann]
0

KRISTUS

Kristus
Kristus är Christos. (Grekiska). Hos gnostikerna är det beteckningen för 2. Logos. Genom olika sätt att  stava, Chrestos, Chrestos, indikerade de olika stadier av Logos nedstigning i materien. Ordet betyder "den smorde". Det är en titel som blev givet den fullkomliga mästaren, som hade modtagit den sista smörjelsen, dvs. gennomgått den sista invigningen, som symboliseras genom korsfästelsen.

Titeln Christos eller Kristus blev givet Jesus av Nazareth, därför att Kristus (världsläraren), nyttjade discipeln Jesus kropp. Kristusprincippen i människan, som Paulus - som var en Invigd - talar om, är faktiskt det samma som atma-buddhi-manas - människans högre princip.

Hämtat från Kentaurnet

[Mariann]
0

Det som säger mig mkt är just att Kristus är ett ämbete… dvs någon tar över när h*n är färdig med sin utveckling och drar vidare till större uppgifter. Det sägs vara Kuthumi som ska ta över ämbetet som Kristus/Värlsdläraren…

fascinerande tankar sådant gillar jag å grunna över…

[Mariann]
0

denna med är ju alltid kul att ha läst….

Hoppfull
0

Det är alltså en gudsenergi som i fallet Jesus tog sig en materiell kropp?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
0

Precis!

Så när Jesus vandrade de tre sista åren på Jorden from dopet så belv han från och till överstrålad av Kristus energin/väsendet.

Det var då han kunde göra dessa enorma healinganra och det var kristus genom Jesus som sa dessa alla bevingade ord. Jag är vägen, sanningen och livet  t.ex.

Dvs det är inte jesus som är vägen…

detta uttryck som sades också att ingen kommer till fadern utan genom mig…

tyder på att för att komma till Logos =fadern =Gud så måste man genom Kristus energin.

Hoppfull
0

Jag gillar verkligen att ge en betydelse eller förklaring till de här sakerna så diskuteras så flitigt och som jag brukar säga, stulits av de religiösa utövarna.

Det här har jag liksom känt hela mitt liv men aldrig kunnat sätta ord på… här finns massor av förklaringar som är ur ett större och vidare perspektiv, som sätter saker i sin rätta propotion!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
0

PRECIS så kände jag med när jag stötte på detta!!

[Mariann]
0

Vill man du grunna över ett uttryck som den Kosmiska Kristus….

vad….vem är det?

Kristus var ju ett ämbete… ett kärleksväsen,

Kosmisk Kristus det väsen som förmedlar Kärleken i universum kan man säga…

Om man skulle vilja följa den strömmen ut i universum var hamnar man?

Först har vi ju vår egen Kristus som är känd som Kristus i väst och som Maitreya Buddha  i öst. Det är det väsendet som representerar det gudomliga hjärtcentret för mänskligheten.

I Bailey litteraturen så skrivs det att den djupaste nivån av Kosmisk Kristus finns i Den Kosmiska Logos (den om vad inget kan sägas), det enorma väsen som omsluter  och innefattar alla stora stjärnsystem som Sirius, Stora Björn, Plejaderna, Orion och alla de stjärnos som ingår i de 12 konstellationerna som känns som de astrologiska stjärntecknen. Denna Kosmiska Logos innehåller antagligen ca 20.000 solsystem. Den Kosmiska Kristus kan förstås som hjärtchakrat i detta stora kosmiska väsen.

Man kan också säga att den Kosmiska Kristus är Universums Hjärta, för alla på Jorden…

Sedan finns det ju då säkert ett sådant väsen i galaxen dvs ett galaktiskt hjärtchakra…. ett supergalaktiskt hjärtchakra,som då kanske är Andromedagalaxen, eftersom den är helt ovanligt fantasktiskt extra vacker….

Ja, vad ska vi ha sådan info till???

För mig skapar det ett universellt sätt att tänka… att tänka stort… att öppna sinnet för Universum…

andra gör säkert samma sak , fast med andra tankar och känslor….