Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettövrigt
Läst 496 ggr
Gråeld
6

Höstbilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

I lingonskogen, om någon undrar.😃

FataMorgana
3

#0:

När lingonen lyser röda i skogen vet man att hösten är här. Fina foton 🍂

Gråeld
2

Tack. 🙂 Ja, det är åtminstone höst här i alla fall. Med nordliga vindar, +5 grader i morse. Med solens hjälp, så blir det över 10 grader på eftermiddagen.

• Redigerat 2026-09-06 11:20 av Gråeld
FataMorgana
2

#2:

+5 grader låter kallt. Tur att solen fortfarande värmer lite på eftermiddagen. ☀️😊 Vi ska själva också ut i naturen och promenara idag. Ska se om vi lyckas ta några fina foton 😊

Condor
2

#2:

Hos dig som bor så lång i norr kommer hösten förstås först. Fast 5-10 grader är ju nästan vinter. Här hos oss har vi 3 sommardagar kvar innan hösten kommer. I mitten av nästa vecka blir det bara runt 20 grader varje dag.

Stjärnskott
3

#0: 🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 11
Förhandsgranskning av bild 2 av 11
Förhandsgranskning av bild 3 av 11
Förhandsgranskning av bild 4 av 11
Förhandsgranskning av bild 5 av 11
Förhandsgranskning av bild 6 av 11
Förhandsgranskning av bild 7 av 11
Förhandsgranskning av bild 8 av 11
Förhandsgranskning av bild 9 av 11
Förhandsgranskning av bild 10 av 11
Förhandsgranskning av bild 11 av 11

Här hos oss är det som en salig blandning av sommar och höst just nu. 🍎🍂 Äpplena börjar mogna på träden och hampaplantorna som står på fälten är tydliga tecken på att hösten närmar sig. Samtidigt blommar det fortfarande och fjärilar fladdrar omkring, så sommaren verkar inte riktigt vilja släppa taget ännu. 🦋🌸☀️

Gråeld
3

Vilka fina bilder.😊 Till och med en gräsandshona.
Ser att ni också har jättebalsamin i vassen. Den klassas
som invasiv art i Sverige, vet inte hur det är hos er.
Men den härstammar i från Indien, Satt några frön för
många år sedan. Sen tog den över, men idag har jag lyckats
utrota den. Efter några års ryckande, så man lär sig till sist.

Stjärnskott
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Fina sensommar/ höst bilder ni bjuder på…. idag har det varit lite lagom sommar grader ca 19-21.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

• Redigerat 2026-09-06 18:58 av Stjärnskott
FataMorgana
2

#7: Tack. Att det är en invasiv art visste jag inte eller hur det är hos oss vet jag inte. Tycker den ser så fin ut med sina ljusröda blommor. Och inte visste jag heller att den kommer från Indien. Kanske har den spridit sig från någon trädgård. Men då har jag i alla fall lärt mig något nytt 😊

FataMorgana
2

#8: oj, dina foton missade jag helt. Men jätte vackra är dom 😍

Gråeld
3

Fina bilder du också har att bjuda på.🤗

• Redigerat 2026-09-06 19:26 av Gråeld
Gråeld
4

Balsaminen sprätter ut flera fröer. Minst en halvmeter från växten. Resten kan man förstå vad som sker.
Det sker med människan okunskap, blommorna är ju vackra.

Stjärnskott
2

#10: Tack ja, det var en fin dag 🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
2

#11: 🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

Vilka fina bilder ni har ställt in. 🙂 Nu ska jag strax koppla min kamera till datorn och se om mina bilder också blev någpntong.

Condor
3

Här kommer ett par av mina bilder från gårdagens promenad.

Stjärnskott
2

#16: fina. Fjärilen fångade mitt hjärta

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
1

#17:

Tack! 🙂Känner du igen blomman på bild nummer 2? Så liten och så giftig att man skulle dö om man äter den.

Stjärnskott
2

#18: Nej tyvärr inte…

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#19:

Det är en tidlösa. Den ser så oskyldig ut men har ett gift som ger samma förgiftning som arsenik. Dricker man mjölken av ett djur som har ätit växten när den betar, kan det vara det sista glaset mjölk som man dricker.

Stjärnskott
2

#20: Hugedan mig! Aldrig hört talas om….😵

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
3

#0:

Ser gott ut med lingonen. Jag ska kanske nästa vecka ut med min far och plocka lite lingon. Börjar väl bli i senaste laget, så hoppas det finns lite bär kvar åt oss.

Bidrar i alla fall med två höstbilder…eller, de var tagna för någon vecka sedan, så kanske är de inte regelrätta höstbilder..🤔 det är månen som lyser upp molnen, bakom trädtopparna.

Månljus - fotad med mobilkameran - klar.jpg

Månljus - fotad med mobilkameran - svartvit - klar.jpg

Condor
2

#22:

Det ser riktigt mystiskt ut. Fina bilder.

snowy00
2

#23:

Tack 🙂

FataMorgana
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 12
Förhandsgranskning av bild 2 av 12
Förhandsgranskning av bild 3 av 12
Förhandsgranskning av bild 4 av 12
Förhandsgranskning av bild 5 av 12
Förhandsgranskning av bild 6 av 12
Förhandsgranskning av bild 7 av 12
Förhandsgranskning av bild 8 av 12
Förhandsgranskning av bild 9 av 12
Förhandsgranskning av bild 10 av 12
Förhandsgranskning av bild 11 av 12
Förhandsgranskning av bild 12 av 12

Jag får väl visa er några bilder från dagens promenad. De flesta tog jag med min nya makrokamera, de andra med mobilen. Bilderna blev kanske inte så perfekta, för det finns så mycket jag måste lära mig ännu 😊

FataMorgana
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Här är fotona jag tog med mobilen. I inlägget ovanför är de som jag tog med min nya makrokamera.

FataMorgana
2

#22: Fina förresten 😊

snowy00
3

#25:

Alltså, de här bilderna får du vara nöjd med.👍 Och det säger jag inte bara för att vara snäll..😊

#27:

Tack 🤗

snowy00
2

#26:

Du fick visst ett rådjur på bild med mobilkameran också, kom jag nu att tänka på 😍

FataMorgana
2

#28:

Tack, men tyvärr hittade jag inga trevligare kräk att fota än bärfisar, myror, kackerlackor och sånt 😄

#29:

Ja, men rådjuret var lite för långt borta för att få till ett bra foto 😊

Condor
3

Ett par höstbilder från mig. Rådjuren blev inte så värst skarpa med min kamera heller. Dom var så långt borta att man med blotta ögat bara såg dom som små prickar. Jag fotade med den fulla zoomen (2400 mm) och enligt copiloten tappar kameran fokusen om rådjuret bara höjer huvudet och om jag rör kameran bara 1 mm motsvarar det flera meter där som rådjuren befann sig. Den rekommenderade mig att bara använda den optiska zoomen (1200 mm). Men då skulle rådjuren bara vara hälften så stora.

snowy00
2

Kul ändå att ni hittade några rådjur att fota. När jag själv sett några så har jag varje gång inte haft kameran redo (förutom då när jag fotade dem med mobilen för något år sedan, i ett bostadsområde), eller så har jag inte velat skrämma iväg dem med att försöka få fram kameran.

#31:

Den bilden med de svarta bären gillar jag…😊
Fin skärpa blev det oxå.

Condor
2

#32:

Ja, jag önskar att de skulle ha varit lite närmare. När jag höll på att zooma med kameran, såg jag en tjej cykla förbi framför rådjuren och de flydde inte. Därför tänkte vi att vi går till det stället där tjejen cyklade förbi och får skarpare bilder därifrån. Men innan vi hann dit, gick en familj med skrikande ungar förbi och skrämde bort dom.

Min copilot säger att om jag fotar rörliga föremål, som rådjur, på så långt avstånd behöver jag kortare exponeringstid och den intelligenta automatiken väljer ofta en för lång exponeringstid. Kanske jag ändå bör lära kamerans andra program. Men jag längtar tillbaka till tiderna som man själv kunde ställa in allt och vrida på objektivet för att fokusera. Det är lättare än att ha en massa program och ha ett eget meny för varje program.

snowy00
2

#33:

Det är ju lite typiskt när de blir bortskämda så. Men då var ni ju ändå ganska nära till att nog få en bra bild. Kanske vid nästa tillfälle..😊

Visst finns det ett manuellt fotoläge på din kamera? Där du separat kan ställa in bländare, slutartid, och ev ISO-värdet? Det är väl så med dessa "bridgekameror"… Annars kanske det finns ett halvautomatiskt läge, där du bara behöver ställa in slutartiden i stort sett? Så kan kameran justera bländaren, och ev ISO efter det…
När man fotar djur så kan det ju hända att man inte hinner att ställa in allt manuellt, innan djuret har hoppat iväg…😊

Men allt detta har du kanske koll på, eftersom du väl har fotat en del själv förr.

Condor
2

#34:

Om det vore så enkelt som förr, skulle jag inte ha något problem. Då fanns det ett hjul att vrida på för belysningstiden och ett för bländaren.

Men nu finns det ett hjul för att ställa in den önskade programmodusen. Bortsett från intelligent automatic, finns det modus P, A, S, M och 5 stycken modus med symboler. För varje modus finns det ett eget meny.

Handboken är 262 sidor. Vem har tid att studera det och behålla det i minnet?

https://eww.pavc.panasonic.co.jp/dscoi/DC-FZ80D_FZ82D/P_PP_E_GA_GN_GK/DC-FZ80D_FZ82D_DVQP3169_full_swe.pdf

FataMorgana
2

#35:

Jag har inte läst manualen för min kamera utan jag frågade chatgpt. Om du också gör det kommer du mycket enklare undan 😊

Stjärnskott
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Hösten smyger sig på.
Långsamt byter naturen klädnad….

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#36:

Jag har också frågat copiloten en massa saker. Den skrev att den här kameran har den mest invecklade menyn som Panasonic någonsin har gjort. Man blir helt snurrig av att bara läsa handboken.

Exempel sida 57. Man kan kombinera flera bilder till en enda stillbild med rika nyanser. Men när jag läser texten förstår jag inte ett piss.

• Redigerat 2026-09-14 15:42 av Condor
Condor
2

#37:

Vilka vackra bilder. Ja, naturen byter klädnad innan den helt klär av sig. 😊 Vi får passa på att fota så länge naturen har kläder på sig. 😊

Stjärnskott
2

#39: 🤣

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
2

#37 Så fint 😊

Stjärnskott
2

#41: Tack!

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Gråeld
1

Jag bara älskar hösten med dess färgprakt.💚

snowy00
1

#35:

Ok, då kanske jag är skonad från allt för många menyer och invecklade funktioner…eftersom min är så pass gammal. Men på min justerar jag också sådana saker på en/ett par rattar. Den enda extragrej för just det som man också har koll på är nog ISO-värdet, eftersom det säkert inte finns på analoga kameror.

#37:

Härliga höstbilder. Själv ska jag precis nu ut och fota några bilder till fotokursen.

• Redigerat 2026-09-14 16:49 av snowy00
snowy00
1

#39:

😅

snowy00
1

#38:

Sen, varför inte bara bry sig endast om de mest nödvändiga/grundläggande inställningarna..? Den där grejen som sida 57 förklarar är långt ifrån nödvändig. Så den skulle jag i stort sett inte bry mig i, om jag vore du..😊 I stället kan du ju i det manuella läget t ex i stort sett bara bry dig om tre saker…: slutartid, bländarvärde, och ev ISO-talet…..😊 Det mesta annat är "glasyr på kakan", som man inte ens måste bry sig om att "äta upp"…..😄

Tillägg:
Jag äter upp min gamla hatt om inte M står för "manuellt fotoläge"…😄

• Redigerat 2026-09-14 20:03 av snowy00
Condor
1

#46:

Det som står på sida 57 var bara ett exempel på att man läser saker som man inte förstår i handboken. Ställer jag på manuellt, har jag fortfarande inga rattar att vrida på för att ställa in belysningstid och bländare, utan ett invecklat meny.

Tittar man genom sökaren eller skärmen, har man till vänster, till höger, uppe och nere en massa symboler, ungefär över 100 stycken finns det sammanlagt (beskrivning sida 239 till 245). Somliga växlar mellan rött, blått, rödvitt, grönt, grönblått och somliga aktiverar man genom pekskärmen, medan andra bara är information. Somliga finns konstant, somliga dyker upp då och då.

På sida 39 beskrivs en bakre ratt. Men det står inte vad den ska användas till i beskrivningen. Jag tror att jag har den mest invecklade kameran som någonsin har tillverkats.

Skulle jag ha valet mellan 2 uppgifter, varav den ena är att lära alla kamerans funktioner och den andra att få relativitetsteorin att gå ihop med kvantmekaniken, skulle jag välja alternativ 2 som den enklare uppgiften.

Jag får väl leva med att endast använda mig av intelligent automatik och avstå från en massa funktioner. Jag skulle kanske få bättre bilder när jag fotar rådjur som befinner sig på 1-2 km avstånd om jag skulle behärska alla funktioner. Men grundproblemet är att jag tydligen bara kan använda mig av den optiska zoomen (1200 mm brännvidd). Kombinerar jag med den digitala zoomen (2400 mm) tappar kameran ständigt fokusen. Ett undantag är om jag fotar månen. Där finns det ingenting som stör fokusen, eftersom det är mörkt runt omkring månen.

Igår upptäckte jag att jag skulle ha fått en Nikon coolpix P1100 om jag skulle ha betalat 250 euro mer. Då skulle jag ha haft en optisk zoom upp till 3000 mm och en bättre autofokus. Men då skulle jag ha haft problem med att ladda ner fotona på datorn för det går via WLAN och jag läste att folk skrev att det krånglar och ständigt avbryts.

Hatten slipper du att äta upp, för du har rätt. 😄

snowy00
1

#47:

Då förstår jag. Ja, kanske bäst och enklast för dig att hålla dig till helautomatik då, ändå. Som sagt är jag så van med min äldre kamera som nog inte hunnit bli så invecklad än när den släpptes 2010.

😮😮😮 3000 mm med optisk zoom. Det är det längsta jag har hört talas om i alla fall. Men jo, kanske är det "bara" för dig att vara närmare det du fotar för att det ska bli mycket bättre.

Och sån tur att jag slapp äta upp min hatt……………..😄🤣

Condor
1

#48:

Det där med 3000 mm förklarade copiloten så här:

Den fysiska brännvidden är 539 mm.

På grund av den lilla sensorns beskärningsfaktor (ungefär 6,2x) motsvarar denna brännvidd 3000 mm på en fullformatskamera.

Nikon COOLPIX P1100 har en verklig brännvidd på 4,3–539 mm – och ändå en ”125x zoom” eftersom denna zoomfaktor hänvisar till den kortaste brännvidden, inte den längsta.

👉 Värdet 3000 mm är motsvarande 35 mm, inte den faktiska fysiska brännvidden.

Mig säger det inte mycket, men kanske dig?

Och ja, jag får hålla mig till automatiken. Annars är kameran antik tills jag har lärt mig allt.

FataMorgana
2

#49:

Jag fattar inte varför du envisas med att läsa igenom en hel manual bok, när du kan be chatgpt om hjälp och slippa sååå mycket enklare undan. Men visst ja, du är ju envis oxe i horoskop 😄 Jag tror det blir bäst om du själv gör dina egna beställningar i framtiden, så att jag slipper jag få dåligt samvete…

Condor
0

#50:

Du behöver inte ha dåligt samvete, för det är ju ändå en bra kamera. Bara lite invecklad. Om jag inte zoomar längre än 1200 mm får jag ju ihop bra bilder.

Jag har ju frågat min copilot så mycket att det skulle kunna fylla en bok. Det är bara det att det inte räcker. Om jag vill veta vad symbolerna betyder är det enklare att titta i handboken. Där finns det runt 100 stycken. Ibland växlar somliga färg och en symbol kan ha 4 olika färger.

Det är väl så att Automatikfunktionen är för vanliga människor och resten är för nörds.

FataMorgana
2

#51:

Men du behöver inte veta vad alla symboler betyder innan du börjar fotografera. Börja med rådjuren först och lär dig hur fotograferar dem bäst. Det här skrev chatgpt till mig:

"För just hans rådjur skulle jag börja med S-läget. Det är slutarprioritet: han bestämmer exponeringstiden, kameran sköter bländaren automatiskt. Panasonic beskriver exakt detta i manualen.

Det är dessutom väldigt enkelt på hans kamera: ställ den stora lägesratten på S. Sedan vrider han den bakre ratten för att välja slutartid. Han behöver alltså inte gå in i någon meny för att ändra den.

För rådjur på långt avstånd skulle jag börja på 1/500 sekund. Om rådjuren springer eller rör sig mycket: prova 1/1000 s. Om de står ganska stilla kan han gå ned mot 1/250 s, särskilt om ljuset är dåligt.

Och hans Copilot har en poäng beträffande intelligent automatik. Panasonic skriver själv att Intelligent Auto under vissa förhållanden kan välja långsammare slutartid än normalt. Det är inte nödvändigtvis ett problem för ett stillastående landskap, men ett rådjur kan då hinna röra sig under exponeringen. Vid kraftig telezoom syns dessutom kamerarörelser mycket tydligare.

Det finns en andra inställning som är särskilt värdefull för honom när han fotograferar djur: AFC – kontinuerlig autofokus. Panasonic rekommenderar AFC uttryckligen för motiv som rör sig. När avtryckaren hålls halvvägs nedtryckt fortsätter kameran att fokusera och försöker förutsäga motivets rörelse.

Men jag skulle inte börja ändra både det och en massa annat på en gång.

Jag skulle säga åt honom att göra ett första experiment så här:

Lägesratten → S. Bakre ratten → 1/500. Resten får kameran sköta.

Sedan går han ut och fotograferar fåglar, rådjur, cyklister eller vad han hittar. Om det fungerar och känns begripligt kan vi därefter ställa in AFC tillsammans.

Och det fina är att S, A och M egentligen är de gamla kontrollerna han efterlyser, bara med andra namn. S = han väljer slutartiden. A = han väljer bländaren. M = han väljer både slutartid och bländare själv. Manualen bekräftar alla tre funktionerna.

Så han behöver inte lära sig en 262-sidig manual. 😄 För hans fotografering skulle jag i princip säga: glöm alla symbolprogrammen tills vidare. Lär dig S först. När han blivit bekväm med det kommer kameran sannolikt kännas betydligt mer som en kamera och mindre som en dator med objektiv."

FataMorgana
2

Själv har jag inte ens öppnat manualen för min kamera, utan jag har sagt till chatgpt exakt vad jag vill göra, dvs att jag vill lära mig använda makrofunktionen och fota så små kryp som möjligt och sen har chatgpt guidat mig steg för steg hur jag ska göra. Och det har fungerat jätte bra!

Inser att vi kanske förstör den här tråden med allt vad vi skriver om kamerorna här. Egentligen ska det vara en tråd för att posta höstbilder och ingen kamera-diskussiones tråd. Ledsen att vi kom utanför ämnet 🤗

Fortsätt gärna posta era höstbilder här

Condor
0

#52:

"När avtryckaren hålls halvvägs nedtryckt fortsätter kameran att fokusera och försöker förutsäga motivets rörelse."

Det gjorde jag. Men den reagerade inte. På månen reagerade kameran, för månen är ljus och har skarpa kanter. Det är lätt för AF att hitta den. Men rådjur på så långt avstånd är svår för AF att känna igen som motiv. Det är mjuka kanter i terrängen och svårt för AF. Och om rådjuret bara viftar med huvudet stör det AF, liksom 1 mm rörelse med kameran blir till flera meter på så långt avstånd. Även om jag skulle ställa belysningstiden på 1/1000 skulle det inte lösa problemen som AF har att fokusera. Enda lösningen är att nöja sig med den optiska zoomen, som ju heller inte är så dålig.

snowy00
2

Ja, den här tråden blev väldigt off topic.😄 hoppas att någon snart har en fin höstbild att dela i stället.🍂

snowy00
3

Här är en bild som åtminstone är fotad på hösten… nämligen igår.
Tekniken den är fotad med kallas ICM,
och man skapar med vilja denna starka "rörelseoskärpa". Visst påminner den mer om en målning än ett fotografi..?.😊

• Redigerat 2026-09-15 20:23 av snowy00
Stjärnskott
2

#56: Det är lite migrän aura över bilden…

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#57:

Ok.

snowy00
2

#57:

Det kan ju hända att ögat behöver något ställe att fokusera på i bilden, vilket min inte har. Men i min smak så är det en ganska fin bild ändå… Efter första försöket 🙂

Stjärnskott
3

#59: Fast med min kommentar så menade jag ändå att det var en cool bild. Glömde bara att skriva det.🤗
Så inge illa menat alls med den kommentaren………

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
3

#60:

Okej, ingen fara. Jag var nog bara lite extra känslig just igår kväll också…🤗

FataMorgana
3

#56:

Jag tycker också det är en cool bild det där 😊

snowy00
2

#62:

Tack!🤗💕

FataMorgana
2

Gick ut en sväng efter jobbet för att ta några kort 😊

snowy00
2

#64:

Fint😊 det blir så fin bakgrundsoskärpa, sådär.

Är det en syrsa på sista bilden?

• Redigerat 2026-09-16 18:28 av snowy00
FataMorgana
2

#65: Tack! Ja, gillar också att det blir så 😊 Jag tror det är en syrsa, men är inte säker 😄

• Redigerat 2026-09-16 18:30 av FataMorgana
Condor
3

Här kommer ett par av mina foton från gårdagens promenad. Det var en jättefin dag med solsken och 27 grader.

snowy00
2

#67:

Härliga bilder😍

Just nu har vi också fint väder. Blå himmel med lätta moln…13 grader. Inte så jättevarmt alltså… men det är ju också höst.
Efter fotokursen som jag har på eftermiddagen tänkte jag ut och fota lite vid en damm här i närheten. Verkar som vädret håller i sig tills dess.
(ska dock bli mulet, men då blir ju ljuset sådär mjukt vilket brukar passa att fotografera i..)📸

snowy00
2

#67:

Ps. Du fick ju också till en sån där fin bakgrundsoskärpa på din sista bild med de lila blommorna.😄

Stjärnskott
3

#67: Fina bilder och vilka ljuvliga grader

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#68:

Då är det bäst att utnyttja tillfället för att fotografera. Hos oss är vädret inte fint längre. I natt kom det en kallfront med regn och idag är det mulet med regnskurar och just nu bara 16 grader.

Ja, men det beror på att skärpedjupet inte är bättre. Jag tog ju bilden på bara några cm avstånd, utan att zooma.

Condor
2

#70:

Tack! Kul att du gillar dom.

snowy00
2

#71:

Ok 😊

Ja, det blev ganska bra väder för mig att fota i. Men jag har inte hunnit kolla bilderna på datorn än.

Condor
2

#73:

Väntar med spänning på dina bilder. 😊

snowy00
2

#74:

😁
Det blir lite "speciella" bilder denna gång…eftersom vi fick i uppgift under fotokursen att ta bilder som innehåller brus, och/eller korn. Så att de ska se ut lite som på den analoga tiden. Det är första gången jag gör något sådant. Troligtvis kan jag i alla fall dela dem här senare idag.

Condor
2

#75:

Nu blev jag nyfiken på bilderna.

snowy00
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

#76:

Här är dem. De är ju svartvita, och med brus (med vilje). Nu har jag inte sett jättemånga analoga foton, så jag är inte säker på att det liknar just sådana. Men jag gjorde dem också lite mörkare… Eftersom jag ville ha en lite mer "mystisk" stämning i dem.

FataMorgana
2

#77:

Snyggt blev det i alla fall 😊

Condor
2

#77:

Jag tänke redan innan jag läste vad du skrev, att dina foton ser mystiska ut. I de där svartvit fotona kan man fånga in vissa stämningar.

Men jodå, så ser gamla analoga foton ut. Det var tider det, när man fotade med svartvit filmer och sen fick man vänta en vecka tills dom var framkallade. 😊

Stjärnskott
4
Förhandsgranskning av bild 1 av 10
Förhandsgranskning av bild 2 av 10
Förhandsgranskning av bild 3 av 10
Förhandsgranskning av bild 4 av 10
Förhandsgranskning av bild 5 av 10
Förhandsgranskning av bild 6 av 10
Förhandsgranskning av bild 7 av 10
Förhandsgranskning av bild 8 av 10
Förhandsgranskning av bild 9 av 10
Förhandsgranskning av bild 10 av 10

Har varit ute och rehabiliterat mig och överväldigats av någonslags melankoli.
Hösten viskar sitt långsamma farväl. Vackert så det gör ont.
Naturens skattkista stod vid öppen.

Sista bilden kallar jag för surstubben 😇🤣

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
3

#80:

Wow vilka vackra bilder och vilken färgstark regnbåge 🌈

snowy00
3

#78:

Tack, kul att få höra.😊

#79:

Ja, det blir ofta stämning i svartvita bilder, som du skriver.

#80:

Fina bilder! Älskar regnbågen som du fick med…🤗🌈

Stjärnskott
2

#81: Tack!

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
3

#82: den var så stor och gick från sida till sida och var alldeles fantastisk…. genom bilrutan togs denna bild och regnbågen följde med en lång stund…

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#84:

Fint😊

Stjärnskott
4

#85: rutan på bilen var nervevad då så klart. Annars blev det väldigt trist.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
1

#80:

Härliga bilder. 🙂 Vi ska ut i naturen idag. Solen skiner och vi ska få 25 grader på eftermiddagen.

Gråeld
3

🤣 ja den gamle vresige tjyvgubben.
Visst är det kul att finna olika naturformationer.

Minns när jag var ung, före 10 år åldern iaf.
Det stod en liten svart hund, framför mig.
Först gömde jag mig, men hunden stod kvar på samma plats.

Tillsist tog jag mig mod att försiktigt närma mig hunden. Som var orörlig, inte ett skall. När jag kom närmare såg jag var det var.

Någon hade eldat kring en stubbe, alldeles kolsvart och man kunde se nosen och öronen.
Dra mig inni baklänges vad man blev lurad.😀

• Redigerat 2026-09-19 16:52 av Gråeld
FataMorgana
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 12
Förhandsgranskning av bild 2 av 12
Förhandsgranskning av bild 3 av 12
Förhandsgranskning av bild 4 av 12
Förhandsgranskning av bild 5 av 12
Förhandsgranskning av bild 6 av 12
Förhandsgranskning av bild 7 av 12
Förhandsgranskning av bild 8 av 12
Förhandsgranskning av bild 9 av 12
Förhandsgranskning av bild 10 av 12
Förhandsgranskning av bild 11 av 12
Förhandsgranskning av bild 12 av 12

Några foton från dagens promenad 😊

snowy00
2

#86:

Jo, kan tro att det blir så då.

#89:

Oh, nästan läskigt nära och detaljerad, den med spindeln…😱

FataMorgana
2

#90: Men är den inte jätte gullig? Jag ser att den har åtta ögon minst 😊 jag tror jag älskar den här kameran bara mer och mer 😄

snowy00
2

#91:

På ett sätt är den ganska gullig😄. Men insekter får mig på ett annat sätt att rysa något av obehag, hehe.

Jag räknade också hur många ögon den har….. Och så kul att du är nöjd med din kamera.

Stjärnskott
2

#88: Det är så hädtigt när aturen visar sig🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#91:

Jättegullig, precis vad man tar med i sängen för att gulla med. 😄

FataMorgana
2

#94: 😂

Condor
2

Jag tog också ett par foton när vi var ute i naturen igår.

FataMorgana
2

Några bilder från dagens promenad 😊

• Redigerat 2026-09-20 17:27 av FataMorgana
Stjärnskott
3

#97:WOW….. fina bilder. Tillochmed spindeln blev fin 🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#94:

Haha…………… Eller hur!🤣

#96, #97:

Fina bilder ni tar..💕

Bild nr 3 som FataMorgana delar (insekten med de glänsande vingarna) var ju alltför häftig.

Condor
2

I alla fall gör jag upp en ny tråd för höstbilder, eftersom den hör är full.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.