Prestationsångest
Ofta om jag delar något på internet och det lyckas få oväntat många träffar/visningar, eller om jag får relativt många "följare" någonstans, känner jag nästan instinktivt att jag vill ta bort det jag delat, eller det konto som fått relativt många följare. Jag känner en liten press att prestera, som att det förväntas något av mig.
Min förra blogg t ex, fick till slut relativt många följare (ett 30-tal, vilket är relativt många för mig), men snart efter det så tog jag bort bloggen och startade upp den någon annanstans.
En YouTube-video, där jag spelar piano, som jag lade upp, fick relativt/oväntat många visningar på kort tid (inte överdrivet många, bara oväntat många..) till exempel. Då får jag nästan suget att ta bort videon😂 får lite ångest, och känner en press på mig.
Känns nästan som att man ibland är rädd för att "lyckas", och fäller krokben för sig själv. Inte för att jag någonsin försöker lyckas med något, allra minst online…. Men en rädsla finns nog där. Det räcker med lagom med visningar och följare, tack, säger jag till universum😄
Någon som känner igen sig i prestationsångest, och lätt fäller krokben på sig själv, när det "går för bra" med något…?
Ville bara ventilera mina tankar om saken.😊
Ps. Satte inlägget under psykologiskt arbete och övrigt, hoppas det går under sajtens ämne.
#0: J ag tänker osökt på Jante lagen. Du ska inte tro att du är …….
Många är vi som fått lära oss att inte tro nått - om oss själva.
Kanske bär vi på en längtan om att få synas och höras
Och när det blir så att vi blir sedda och lyssnade på. När någon form av gillande tar form - då vaknar rädslan för - misslyckande - rädslan för att andra ska bedöma och döma ut.
Osäkerheten stoppar vårt flöde och vi blockerar oss.
Den osäkerheten tror jag är bra att ha och att reflektera över.
Jag tror också att det är nyttigt att utmana den
För att våga leva
🩷och följa sin längtan❤️🔥
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#1:
Så sant. Egentligen ska man vara tacksam för att någon intresserar sig för det man gör…och dessa följare- och visningsantal är egentligen bara siffror på en skärm.
Tror det är FataMorgana som skrivit något om att den vise står stadig, och opåverkad av både kritik och beröm.
Ibland kan det vara lättare att stå opåverkad av kritiken, och ibland tvärt om.💚
Och ja, kanske ligger jantelagen där i djupet av sinnet, som ett program och påverkar oss från och till
#2:
Att vara opåverkad av kritik och beröm är en del av det kontrollerade dårskapet.
Du behöver inte bry dig om antalet följare och visningar, men om du får fler än vad du har räknat med, kan du bestämma dig för att njuta av det som om du skulle bry dig.
#0: För mig är det mer som så att ju fler följare jag har desto mer motiverar det mig att skriva. Eftersom jag älskar att skriva och gärna gör det, ger det mig mer glädje när jag märker att det uppskattas. Det är bara när folk förväntar sig att jag ska göra saker och ting väldigt bra, som jag får prestationsångest 🙂
#3:
Just precis, det var bra sagt😊 och visst njuter jag på ett plan, bara det att jag har en förmåga att fälla krokben för mig själv…😂 Men älskar synsättet med det kontrollerade dårskapet, det passar ju till de flesta sammanhang.
#4:
Ah, okej. Ja, på ett plan är det ju så för mig också. Kände så, att nu när några fler prenumererar på min YT-kanal, och intresserar sig för vad jag spelar in, har jag ju också en större motivation att spela, och spela in… Större anledning att göra det så bra som möjligt. Även om det är själva den kreativa processen i att spela, som har den största vikten, och lika med skrivandet och allt det andra jag gör och delar med mig av. Att någon ev gillar det, är i så fall bara en trevlig bonus😊
Men ja, kanske Jante är där och spökar igen😉
#5: Ja, så är det för mig också. Den kreativa processen har mycket större vikt än att leverera bra texter 😊 Så länge folk är nöjda med det och inte förväntar sig underverk, så är jag också nöjd.
#6:
Förstår hur du menar. Tycker också det känns mer autentiskt om allt inte är helt perfekt, så att säga, och att de som läser/lyssnar/etc får följa med i processen, och inte alltid bara får "färdiga produkter".
Tänker på alla dessa youtubers som verkligen polerar ytan, och anstränger sig bara för att få följare. Det blir lite "plastigt" till slut…😛
Men nu ska jag inte börja klaga på andra😄
#7:
Är man bara ute bara för att få så många följare som möjligt, behöver man inte hålla sig till sanningar, behöver inte bry sig om att presentera något av värde, något som folk har nytta av, utan man behöver bara säga eller skriva det som mainstream vill höra eller läsa.
Vi skulle nog ha betydligt fler som skriver på vår sajt om vi skulle ha gjort den till en flum sajt och skrivit om saker som andra dimensioner och uppstigningar. Men det skulle vara lurendrejeri och det är inte den sortens människor som nappar på det som vi vill ha här på sajten.
Det är bättre att presentera någonting av värde, som människor kan ha nytta av på deras andliga väg, även om det bara är en liten grupp människor som känner igen värdet.
#8:
Ja, bra skrivet. Jag hade med all säkerhet inte varit här på sajten om det skrevs om andra dimensioner och uppstigningar😊 sen kan det vara ganska skönt om det inte är allt för många människor på en sajt, visst är det kul med aktivitet, men blir mer "personligt" och lättare att hänga med om det är lagom med aktivitet, om ni förstår hur jag menar.
Var det inte Jesus förresten som hade en nära krets med få anhängare som följde honom? Om jag inte förväxlar det med någon annan dvs.
På tal om följare, råkade se någonstans på google att man kan köpa följare till sin YT-kanal, bara för att få den att se mer populär ut.🤨 Där går ändå gränsen tycker jag…för vad som är sunt.
#9:
Jag tycker att aktiviteten och antalet människor som skriver här är ganska lagom. Skulle det skrivas 50 inlägg eller mer om dagen skulle jag tycka att det är jobbigt att läsa alla, vad man som Sajtvärd eller Medarbetare måste göra för att hålla ordning.
Sen är ju sajten inget prestationsobjekt, utan bara en träffpunkt för människor som intresserar sig för det som sajten handlar om, där vi t.ex. kan dela erfarenheter och lära av varandra.
Jag vet inte hur många följare Jesus hade förutom sina lärljungar. Men jag vet att Jesus sa att den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.
#10:
Håller med, det är ganska lagom aktivitet här, som sagt😊 och enklare för er att moderera och hålla ordning.
Sen är det säkert en hel del fler som läser här än skriver också, och det är ju bra på sitt sätt… Att människor kan inspireras även utan att alltid aktivt behöva delta, tänker jag.
- Redigerat 2024-07-08 11:56 av snowy00
#11:
Ja, man kan kanske kan skapa en liten motvikt till allt flum som sprids ut på social media. Sen kanske det finns folk som anser att all sorts andlighet är flum, för att dom får intrycket att andlighet handlar om flummet om guider, uppstigning och uppstigna mästare och sånt som internätet är fullproppat av. Till dom kan man förmedla att andlighet handlar om något helt annat.
#12:
Ja, verkligen😊
#9: Ja det där pratade vi mycket om i min utbildning, att man kan köpa följare på Youtube och även google recensioner kan man köpa sig, där de bara skriver positivt om dig och ditt företag 🥴 Tycker inte heller det är sunt, men så gör faktiskt många företag för att locka till sig nya kunder.
#14:
Kan tänka mig det. Det blir ju någonstans oärligt, och som ett lurendrejeri också. Men man ska inte tro på hur saker ser ut och verkar som första anblick, speciellt inte på internet.😔