Annons:
Läst 169 ggr
Condor
2021-07-17 13:22

Vetenskap vs. andligt

Det är många som ser vetenskap och "det andliga" som 2 motstridande saker och man läser ofta diskussioner mellan de 2 "motsatta polerna", dvs. skeptiker mot "andliga".

Jag anser, att om man ser vetenskap och "det andliga" som 2 motstridande poler, har man antingen inte förstått det ena eller det andra och ofta varken det ena eller andra. Det handlar ju om att reda ut "verkligheten" och hur den fungerar.

Börjar vi med "det andliga". Det finns en stor del människor som tror på religioner, esoterik, new age osv. och de läser böcker som andra har skrivit, som de antingen tror på eller inte tror på, beroende på vad som passar in i deras föreställning av världen. Det är en föreställning som de har fått av andra. Sen finns det en liten grupp som inte tror, utan är nyfikna, som söker och forskar själva och som granskar det som de läser och ser om det som de läser går att bekräfta på något sätt.

Inom vetenskapen finns det också dessa grupper. Det finns en liten grupp som forskar och tänker och det finns en stor grupp som tar till sig det som andra har forskat ut. Det är inget fel att ta till sig forskning, för den kan mest bekräftas, men felet som många gör är att de betraktar allt som inte är utforskat och bevisat som icke existent. Vad som inte kan förklaras med dagens forskning existerar alltså inte för dem. Men om alla skulle tänka så, skulle det aldrig ha forskats ut någonting, för varför ska man forska ut någonting som inte existerar?

Jag anser att det är fel att säga vad som står i rubriken "vetenskap vs. andligt". Det handlar mycket mer om att det i båda grupperna finns självständigt tänkande människor, som är nyfikna, som forskar och funderar och det finns människor som bara kan ta sig till vad andra säger eller skriver.

Själv ser jag det som en utmaning och en spännande sak att förbinda det ena med det andra. Vetenskap och andligt motstrider inte varandra. Men "det andliga" kan man inte bevisa för en stor grupp människor lika lätt som "det fysiska".

Tar vi som exempel energetiska healingsmetoder som reiki, prana healing eller att över huvud taget arbeta med energier. Vill man testa ut om det fungerar, kan man inte göra det på samma sätt som när man testar mediciner. När man testar mediciner, har man möjligheten att ge en och samma medicin till ett stort antal människor.

Men om man testar ut healing har man inte möjligheten att göra det på ett stort antal människor och det är inte "samma medicin". Olika människor har olika förmågor, erfarenheter och behandlar med olika metoder. Inte ens samma människa ger alltid "en och samma medicin". Man kan nån dag vara trött och inte kunna koncentrera sig lika bra, vad som försämrar effekten. Man kan ha saker i huvudet som stör och som gör att man koncentrerar sig sämre. Det som en enda healer gör, kan den ena dagen verka bättre än den andra dagen. Därför är det omöjligt att leverera empiriska bevis så som de definieras inom vetenskapen, dvs. att en och samma medicin testas på hundratusentals människor och sen är det svårt att få tag på så många healer som det krävs för sådana studier. Mediciner kan man däremot lätt tillverka i massor.

Men vem som själv har erfarit effekten av healing, antingen som behandlare eller som den som behandlas, VET att det är någonting som existerar. Den som bara antingen tror eller inte tror, vet ingenting.

Det finns inte ännu vetenskapliga metoder att forska ut det som kallas "chi", "prana", "mana" men man kan se effekten. När shaolin munkar gör uppvisningar, gör de fantastiska saker och det gör de med att koncentrera och fokusera deras "chi". Man har gjort EEG och MRT undersökningar på deras hjärnor och konstaterat att de inom bråkdelar av en sekund kan hamna i ett avslappnande tillstånd och man har konstaterat att meditation ändrar på hjärnan.

Livet och vår existens är fortfarande ett mysterium. För mig är "det andliga" också vetenskap.

Annons:
johan
2021-07-17 13:27
#1

[…] men felet som många gör är att de betraktar allt som inte är utforskat och bevisat som icke existent. Vad som inte kan förklaras med dagens forskning existerar alltså inte för dem […]

Så är det. Man missar att frågan är mycket viktigare än svaret.

Ingen har sagt det bättre än Arthur C Clark:

any technology advanced enough is indistinguishable from magic

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Condor
2021-07-17 13:31
#2

#1:

Det var visa ord av Arthur C Clark. Saken är den, att så snart någonting är utforksat, är det ingen magi längre och det finns väldig mycket som inte ännu är utforskat.

johan
2021-07-17 13:43
#3

#2: Detta är också en riktigt skön historia på tal om hur vetenskap ses som något mycket mystiskt när man inte har tillräcklig kunskap.

Armed with this knowledge, three days before the eclipse, Columbus requested a meeting with the Arawak chief and informed him that his Christian god was very angry with his people for no longer supplying him and his men with food. Therefore, he was about to provide a clear sign of his displeasure: Three nights hence, he would all but obliterate the rising full moon, making it appear "inflamed with wrath," which would signify the evils that would soon be inflicted upon all of them.

Bad moon rising!

On the appointed evening, as the sun set in the west and the moon started emerging from beyond the eastern horizon, it was plainly obvious to all that something was terribly wrong. By the time the moon appeared in full view, a small but noticeable dark scallop had been removed from its lower edge. [How lunar eclipses work (Infographic)]

And, just over an hour later, as evening twilight ended and full darkness descended, the moon indeed exhibited an eerily inflamed and "bloody" appearance: In place of the normally brilliant late winter full moon there now hung a dim red ball in the eastern sky.

According to Columbus' son, Ferdinand, the Arawaks were terrified at this sight and "with great howling and lamentation came running from every direction to the ships laden with provisions and beseeching the admiral to intercede with his god on their behalf." They promised that they would happily cooperate with Columbus and his men if only he would restore the moon back to its normal self. The great explorer told the natives that he would have to retire to confer privately with his god. He then shut himself in his cabin for about 50 minutes.

While in his quarters, Columbus turned an hourglass every half hour to time the various stages of the eclipse based on the calculations provided by Regiomontanus' almanac.

Just moments before the end of the total phase Columbus reappeared, announcing to the Arawaks that his god had pardoned them and would now allow the moon to gradually return. And at that moment, true to Columbus' word, the moon slowly began to reappear, and as it emerged from the Earth's shadow, the grateful Arawaks hurried away. They then kept Columbus and his men well supplied and well fed until a relief caravel from Hispaniola arrived on June 29, 1504. Columbus and his men returned to Spain on Nov. 7.

https://www.space.com/27412-christopher-columbus-lunar-eclipse.html

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Christopher Columbus pulled a trick using a total lunar eclipse in 1504 that might have saved his life.
_Fisken
2021-07-17 13:50
#4

Jag ser Vetenskap som ett mått på hur mycket andligt som lyckats accepterats. Jag menar, tidigare var händelser som NU sker normalt nåt oförklarligt och måste tidigare ha ansetts som nåt "andligt" men allteftersom det går framåt så betas det okända av, bit för bit. Område för område.
Jag är bla väl medveten om denna jordstrålning. Det måste nog anses som nåt skumt men tids nog kommer vetenskapen fram till en mätapparat som mäter styrkan och hur strålningen påverkar oss. I framtiden kanske info om jordstrålning ingår i husbeskrivningen när man ska köpa hus?

  • Redigerat 2021-07-17 13:50 av _Fisken
Condor
2021-07-17 14:33
#5

#3:

Den va bra. 😊 Det påminner mig om hur folk såg på solförmörkelser förr i tiden. Då trodde dom saker som t.ex. att ett monster äter upp solen. Sen gjorde dom en massa oväsen för att skrämma bort monstret. Det funkade alltid. 😄

De som hade kunskapen kunde utnyttja detta och lura de okunniga.

Condor
2021-07-17 14:39
#6

#4:

Jo, så kan man se på saken, för fysiken, biologin och hela existensen är ju ett uttryck av det andliga och vi har bara forskat ut delar av existensen.

Problemet med att uppfinna en apparat som mäter jordstrålning är att man först måste reda ut vad det egentligen är som man vill mäta. Det kan vara geologin som reagerar med jordens magnetfält eller med människans elektromagnetiska fält. Men det kan också vara något helt annat.

Annons:
[snowymountains]
2021-07-19 13:26
#7

#0:

Jag håller helt med det du skriver i ditt inlägg.

På tal om det du skriver här:

"Man har gjort EEG och MRT undersökningar på deras hjärnor och konstaterat att de inom bråkdelar av en sekund kan hamna i ett avslappnande tillstånd och man har konstaterat att meditation ändrar på hjärnan."

Bifogar en video från Youtube på en "uppvisning" av något sådant. Tror det finns fler liknande videor på YT också.

Intressant att se vad man själv erfar i meditationen varje dag uppvisas vetenskapligt.🙂

Condor
2021-07-19 15:03
#8

#7:

Jag kulle ju gärna själv lägga mig i ett "magnetröntgenrör" medan jag arbetar med distansreiki. Men tills nu hade jag bara haft möjligheten att göra ett auravideo, som görs på esoterikmässor. Auran filmas ju inte optiskt, utan man mäter olika parameter som också mäts vid biofeedback eller bioresonans. Sen projicerar datorn den motsvarande auran och färgerna på videot.

Så helt exakt vet jag inte exakt vilka parameter som mäts, men hudmotståndet är i alla fall ett av dessa. Allt som har med auran att göra klassas ju som pseudovetenskap och jag vet heller inte om parametrarna som mäts är vetenskapligt godkända. Men om man är nyfiken, testar man ut det. Som sagt, bara för att någonting inte är vetenskapligt bevisat, säger det ingenting om dess existens. 😊

Det var på 90-talet, efter att jag just fick min tredje reiki grad. Jag ville se hurvida jag kan kan påverka min aura med reiki och så var jag nyfiken på om det där videot över huvud taget funkar eller om det är flum. Först var min aura röd och killen som tolkade auran sa det vanliga som passar in till den röda färgen, dvs. jordig typ, livskraft osv. Men medan han pratade kunde jag inte koncentrera mig att själv påverka min aura. Jag önskade att han skulle sluta att prata och just då blev han avbruten för att någon började att prata med honom. Sen hade jag ett par minuters tid att "leka" med min mind.

Jag började att förbinda mig med enerin genom DKM mantrat och visualiserade symbolen till mantrat. Nån sekund efter blev auran magenta. Sen rosa och varje gång som auran ändrade färg, blev den en bit större och kronchakrat lyste upp mer. Sen blev den rosa färgen allt mer till lila och hela tiden ljusare. Till slut var den lila-vit och dubbelt så stor som den var i början. Kronchakrat lyste upp stort.

Sen vände sig killen till mig igen och fortsatte att berätta om den röda auran, utan att titta på bildskärmen. Därför pekade jag på den och sen var han tydligt förvirrad. Jag var tvungen att "befria honom" ur situationen och talade om för honom vad jag gjorde. 😄

Men hur som helst var det en rolig upplevelse. Jag har videokassetten kvar, men tyvärr ingen video player längre.

[snowymountains]
2021-07-19 17:49
#9

#8:

Ja, det var en berättelse som var intressant att höra. Jag har en eller två gånger faktiskt fått healing på distans (det hade jag faktiskt glömt fram tills nu), men vet inte om det var reiki, eller någon annan slags healing. Jag var rätt ung, så hade nog inte så "koll på läget" hehe. Sen ville jag så klart testa att ge andra healing på distans, men jag hade ingen aning om vad jag sysslade med, så antagligen fungerade det inte för mig… :P

I vilket fall, jag har också tänkt att det vore intressant att prova mäta sina hjärnvågor när man själv mediterar… Som i videon ovan. Men jag har ingen sådan apparat här i närheten hehe.

På tal om pseudovetenskap. Jag får känslan att det används som ett uttryck när vetenskapen inte passar in i "rätt världsbild"… Hur som helst finns det mycket forskning där ute som stödjer det andliga, om man är villig att se bortom detta uttryck osv.

Condor
2021-07-19 18:52
#10

#9:

När du mediterar sjunker dina EEG vågor till alfa och theta. På 90-talet köpte jag en mind machine som stimulerar hjärnan och man kan ställa in vilken frekvens som man vill vara på. Jag skrev ett inlägg om det här:

https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1502870/mind-machines

Jag ser vetenskap och pseudovetenskap som så: Vetenskap är det som andra har forskat ut. Pseudovetenskap är det som man måste ta reda på själv, men man ska inte tro på den.

-Här diskuterar vi allt som rör den andliga utvecklingen, vilket ju i grunden är integration av själen i personligheten. Vi kommer också att försöka reda ut begreppen och skillnaden mellan personlig och andlig utveckling.
[snowymountains]
2021-07-21 11:54
#11

#10:

Ja, jag har läst lite om detta med meditation och EEG-vågor. Ska kika lite i tråden du länkar till.🙂 Intressant ämne.

Jag är ju inte så kunnig om vad som klassas som vanlig vetenskap och pseudovetenskap egentligen, så jag ska väl inte ha förutfattade meningar. Men i vilket fall som du skrev tidigare:

"Som sagt, bara för att någonting inte är vetenskapligt bevisat, säger det ingenting om dess existens."

  • Redigerat 2021-07-21 11:55 av [snowymountains]
Condor
2021-07-21 12:27
#12

#11:

Man kan använda mind machines till att träna hjärnan och man övar att själv snabbt hamna i ett alfa eller theta tillstånd. Efter ett tag behöver man apparaten inte mer. Jag använde den regelbundet bara i ett par år. Under en session bildar hjärnan nya synapser, så man kan säga att man efter det har blivit intelligentare än vad man var för 30 minuter.

Jo, som sagt, finns det saker som inte är lätt att bevisa vetenskapligt, t.ex. för att metoderna till det saknas. Det som nuförtiden kallas pseudovetenskap, kallade ockultister förr i tiden gränsvetenskap. Sonliga använder sig av begreppet än idag.

Upp till toppen
Annons: