Annons:
Läst 4847 ggr
[magicadehex]
2010-11-10 17:45

Rosa bandet och liknande

Jag har tänkt mycket på det här med rosa bandet (och liknande). Är det inte ganska konstigt att människan måste ha något tillbaka för att kunna lämna ifrån sig 20 kr till ett gott syfte? Varför vill man ha på sig rosa bandet (eller annan symbol)? Är det för att visa upp att man har donerat hela 20 kr till cancerforskning? Eller handlar det om att man vill visa att man stöder ett specifikt projekt? Kan man stöda det lika mycket om man ger en gåva utan att ta emot en tygremsa eller en plastbit som man kan visa upp? För mig tycks det här lite bisarrt. Man får ju ha med i beräkningen att utav de 20 kr så går produktionskostnaden och andraomkostnader för symbolen bort. Skulle det inte vara bättre att hela slanten gick till det tilltänkta projektet? Vilken funktion fyller symbolen? Hur tänker ni kring det här?  Min fråga till er är: Bättre med eller utan symbol? Och varför?

Annons:
Gaiatri
2010-11-11 07:55
#1

Jag tror att symbolen är till för att visa att man stödjer ett projekt och det ger en känsla av att tillsammans är vi starka och kan genomföra något.

Men precis som du säger så kostar det inte särskilt mycket att köpa en sådan symbol för att visa att man stödjer något. Man får hoppas att det ges större summor osynligt till dessa projekt. Jag kan tänka mig att det inte kostar så mycket att köpa symbolerna för att alla ska kunna köpa dem oavsett hur ens ekonomi ser ut. Men för stora delar av svenska folket så är 20 kronor inte mycket…

Jag tänker också på vad det kostar att producera och vad det kostar på miljön när man producerar onödiga saker.

Sajtvärd på Andlig utveckling

JonasDuregard
2010-11-11 13:32
#2

Oftast är det väl så med donationer från allmänheten att man får nio gånger pengarna från staten? Alltså blir 20 kr 200 kr. Jag är inte helt säker på att detta gäller även om man får ett band, men annars skulle de nog knappast göra så?

Internettan
2010-11-13 10:51
#3

Intressant fråga!

Jag tror att människor funkar så att när man ska göra någon nytta så vill man känna att det verkligen också gör nytta. Rosa bandet gör att vi själva ser att även andra stödjer projektet - vilket gör det meningsfullt. (Ingen vill skänka pengar till något man tror att man är ensam om att stödja. Vem vill bidra med en droppe i havet? Blir ju bortkastade pengar.)

Sedan blir det också en vi-känsla. För vi människor är väl också sådana att vi vill göra det som är inne just nu och det som alla andra gör. Att tillhöra Rosa-bandet-gänget tilltalar kanske en del. Plus idén om att andra ser att vi är duktiga. För att inte tala om grejen med att döva sitt samvete. "Nu har jag gjort mitt goda och kan vara nöjd resten av året".

Så olika förklaringar passar kanske olika människor. Eller så är det en kombination av alla. Vad vet jag?

"Every point of view is a view from a point."

[magicadehex]
2010-11-13 11:59
#4

#3: Jag ifrågasätter hela den grejen- att man inte vill bidraga om man inte vet att det hjälper. Det blir som att man måste ha någon slags försäkran OM man öht ska överväga att ge ifrån sig 20 kr. Kan det kallas att ge från hjärtat? Kan man inte bara ge av sin goda vilja? Ge för att det känns bra att ge ifrån sig något. Så länge "Vem vill bidra med en droppe i havet-tänket" existerar så tror jag itne att förändring i världen kan ske.

Kanske vissa människor är så att de vill göra det som är inne just nu, men jag tror att det finns väldigt många som inte är så. Det mest bisarra, som jag personligen har väldigt svårt för, är det sjukliga bekräftelsebehov som så många har. Man behöver bara slå upp Facebook för att se hur det står till med människorna. Varför vill man visa för andra att man är duktig? Jo, för att man inte tror att man duger annars. Man vet inte inom sig att man är en alldeles perfekt varelse som duger precis som man är.

Internettan, jag tycker du har gjort en intressant analys, som jag håller fullständigt med om. Tack så mycket!

Vänligen/Magica

Gaiatri
2010-11-13 13:43
#5

Jag tänker att de olika symbolerna Rosa bandet, Vita bandet, etc visar respekt och medkänsla för de personer som är sjuka i tex cancer eller har mist en nära anhörig i cancer, våld, aids etc.

Det är som att säga att "jag ser dig" eller jag förstår och vill ge mitt stöd.

Det är kanske inte de 20 kronorna eller vad det kostar som är det viktiga utan att visa att man uppmärksammar människors svåra livssituation.

Sajtvärd på Andlig utveckling

NiklasEri
2010-11-13 13:51
#6

Det är lite konstigt detta med rosa band…

Visst är det bra att skänka pengar. Men det är synd att man måste ha bekräftelse för att man ger något.
Många tänker ju så. "Nu ger jag dig, då ska du ge mig något." Det är ju inte att ge. Det är ju mer som byteshandel…

Hälsning
Niklas

Annons:
[magicadehex]
2010-11-13 20:20
#7

#5: Ja, så kanske det är. Men då tänker jag att det pågår så många hemska saker runt om i världen - barnprostitution, barnarbete, svält, slaveri, fruktansvärda arbetsförhållanden, ja listan kan ju som vi vet göras oändligt lång. Borde vi då bära olika symboler som visar att vi vänder oss emot allt detta/stöder hjälp för dessa arma stackare (som oftast inte omfattas av ett socialt skyddsnät/nätverk, vilket vi i bl.a. Sverige dock i alla fall gör)? Räcker det inte med att bara vara medmänniska och helt enkelt ge sin gåva? Ska vi verkligen behöva bevisa något för andra för att de ska reagera? Behöver vi bli stärkta i det här?

Vänligen/Magica

[magicadehex]
2010-11-13 20:21
#8

#2: Jag vet inte hur det går till.

#6: Jag håller med.

Vänligen/Magica

Gaiatri
2010-11-13 23:22
#9

#7 Rättvisemärkt är en symbol som man betalar extra för. Betyder det att vi som köper dessa produkter bara vill visa andra hur duktiga vi är eller vill man köpa en produkt som man vet har producerats under bra förhållanden?

Om jag inte får köpa rättvisemärkt hur ska jag då kunna dricka kaffe när jag vet hur dåliga förhållanden som ofta följer på konventionellt odlat kaffe.

Bara för att ingen annan ska se vad jag stödjer och betalar extra för…

Sajtvärd på Andlig utveckling

[magicadehex]
2010-11-14 00:35
#10

Men den symbolen (rättvisemärkningen) för en skillnad med sig. Den är till för att guida konsumenter i en djungel av valmöjligheter- så att vi kan välja om vi vill betala för en vara som producerats genom usla arbetsförhållanden eller under bra. Det är ju knappast så att vi hänger på oss symbolen på kläderna och stoltserar med den.

Rosa bandet gör ingen skillnad- förutom att den kampanjen har blåsts upp till ett jippo och därmed drar in summor som ska delas med alla involverade parter.

Vänligen/Magica

Gaiatri
2010-11-14 16:18
#11

Vad är det som säger att människor tar på sig det rosa bandet för att stoltsera och visa upp sig själva. Det låter ju helt orimligt att man är stolt och vill visa upp att man gett 15 kr för ett band. Förvånad Guld i mun Det är ju inte ens växelpengar.

Det finns antagligen flera mekanismer bakom detta.

En symbol används ofta som ett sätt att visa tex tillhörighet till en grupp, vilket idrottslag man gillar eller det man stödjer.

Om en person har på sig tex ett GAIS märke så signalerar det ofta att den personen tillhör en grupp som gillar ett lag och gillar det laget presterar. Inte vad man själv presterar.

Det finns ju många olika symboler som används för att visa att man gillar/inte gillar eller stödjer något. Tex "Rör inte min kompis" används för att visa vad man tycker.

Kan man inte visa andra att "jag gillar att det görs något för att lösa cancerfrågan" utan att vara stolt över att man betalat 15 kr?

Får man inte visa att man gillar och stödjer ett projekt? Handlar det verkligen om att man vill visa att man betalat en struntsumma för ett band eller handlar det om mer än pengar. Att man visar att man bryr sig och då menar jag inte med pengar utan med vad man tycker är viktigt och vad som engagerar. Kanske vill man visa att just den här frågan tycker jag är viktig.

Sajtvärd på Andlig utveckling

NiklasEri
2010-11-14 16:42
#12

Jag tycker att det rosa bandet, drar uppmärksamhet från det viktiga. Som att hjälpa människor.

Har man ett rosa band, så tror jag att det inte direkt visar att man betalat 15 kr. Det är nog mer en symbol för något större. Antingen vill man ingå i en större grupp människor: "Vi slåss för detta." Eller så vill man visa sig lite duktig… Det är ju inget fel med det egentligen. Men hela grejen tror jag drar uppmärksamhet från det viktiga. Själva kärnan.

Den känslan jag har fått av rosa band, är en slags stolthet. "Vi och ni"-känsla. Vi som hjälper till, och ni som inte hjälper till. Det är lite som att ha ett plakat runt halsen, som säger att: "Jag har nyss skänkt pengar till välgörenhet."

/ Niklas

Gaiatri
2010-11-14 17:38
#13

Jag har tydligen inte träffat dessa personer som är stolta för att de köpt ett rosa band och jag har inte upplevt någon känsla av "vi och ni". Men det skulle vara intressant om någon som köpt ett av dessa band skrev i tråden och berättar hur de upplever det.

Sajtvärd på Andlig utveckling

Annons:
Internettan
2010-11-14 18:00
#14

Matt 6

Rätt givande

1 Akta er för att utföra goda gärningar för att människor skall se er. Då får ni ingen lön hos er Fader i himlen. 2 När du ger en gåva*, blås då inte i trumpet för dig, som hycklarna gör i synagogorna och på gatorna för att människor skall berömma dem. Amen säger jag er: De har fått ut sin lön. 3 Nej, när du ger en gåva, låt inte din vänstra hand veta vad den högra gör, 4 så att din gåva ges i det fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda, belöna dig.

(Jag kunde inte låta bli…) Glad

"Every point of view is a view from a point."

[magicadehex]
2010-11-15 13:52
#15

Tack , Internettan. Det var precis det som jag tänkte på när jag skapade tråden.

Gaiatri: Jag har tyvärr råkat på flera stycken som har köpt rosa bandet och uttryckt sig "Ja, då har man gjort sitt", eller som på annat sätt låtit påskina att de har gjort en god gärning i och med sin rosa lilla tygremsa för hela 20 kr- vilket jag f.ö. ansett löjeväckande. Känner man att man gjort sitt för mänsligheten för att man köpt en sak till sig själv så är man ute och cyklar enligt min mening. Genom det här beteendet att visa upp symboler för att vi stöttar ett projekt som stödjer människor som har det svårt så säger man samtidigt indirekt att det inte är en självklarhet att vi ska hjälpa människor i nöd.

Tänk dig bara skillnaden mellan en människa som har köpt rosa bandet för 20 kr och vill visa det och en människa som arbetar som volontär bland sjuka och fattiga mäniskor i andra länder, som på hemma plan bara handar fairtrade, som donerar pengar till alla möjliga projekt och på många andra sätt bidrar till att jämna ut förhållandena i världen, men som inte hänger på sig en massa symboler för det h*n gjort för mänskligheten. Ser du någon skillnad i dessa två och vilken slutsats kan du dra av dessa tvenne personers olika beteenden?

Jag håller med, Niklas, det tar helt bort fokuset från det väsentliga.

Vänligen/Magica

Gaiatri
2010-11-15 19:33
#16

Jag skulle tro att just de personer som varit volontär, som enbart köper rättvisemärkt och donerar pengar till olika projekt faktiskt också köper rosa bandet. 

Bryr man sig om hur människor har det så gör man det oavsett. Har man väl börjat tänka på andra och är engagerad i omvärlden och människors situation så bidrar man mer och mer.

Om det finns personer som köper det rosa bandet för att visa upp och tror att man gjort en stor insatts så är det trist men alla är inte där än…

Det verkar som att tex frivilligarbete har minskat genom åren. Vi blir också betydligt rikare i Sverige decennie efter decennie och jag undrar om vi verkligen ger särskilt mycket av den överflöd vi har idag.

Att göra frivilligarbete är faktiskt ett mycket bra sätt att komma in i ett mer osjälviskt beteende och lära sig att automatiskt tänka på andra och ge av både sin tid och sina resurser.

Sajtvärd på Andlig utveckling

[Mariann]
2010-11-18 15:22
#17

Lite OT:

Jag tycker Sanna Ehdin har en poäng med sitt inlägg i hennes blogg.

jag bidrar aldrig med pengar till dessa "sjukdomsprojekt" då det bara gynnar läkemedelsindustrin och de lär aldrig forska på det som är grunden till sjukdom, de vill bara kränga mediciner verkar det som.

minda
2010-11-18 20:02
#18

I alla kulturer har det funnits detta fenomen, att utåt visa sin ideologi.

Syboler, band, frisyrer.

Armékängor, nitar, märkeskläder, tatueringar, piercingar, orduttryck, minspel, broscher.

Man uttrycker dagligen sin persona, sin ineologi, kanske omedvetet, kanske inte.

Rosa/vita/röda/bruna bandet visar sådär om man ser på helheten, just ideologi, tillhörighet.

Magicadehex aliaset visar en ideologi och inställning, Gaiatri namnet gör det, minda aliaset gör det, vi är otroligt mångfaceterade varelser, och fastän vi alla ser på dylika statements/ ideologi uppvisning/ åsiktstagande i DETTA fall på olika sätt, beroende på var vi står från, gör vi ALLA det samma på olika sätt och av olika orsaker och i olika situationer.

Bara för att just Du anser att det tar bort betydelsen från ämnet betyder inte att Lisa som mist sin mamma i bröstcancer gör det. Hon bär upp den av sina orsaker. Kaj i affären har den på sig för att han vill visa sitt stöd på ett tydligt sätt - han är humanist, javisst. Anna just fyllda aderton har den för att det var ett travligt sätt att bidra till välgörenhet och image.

Jag personligen ser både marknadsföringens gåva och curse i detta, det är dock inget som kommer att försvinna  fastän själva bandet och temaveckan skulle upphöra.

Här gäller det att väga det goda mot de onda, fördelar mot nackdelar.

Får man tusen svensson att bidra till något gott, ett försök att göra gott, med dylika kampanjer, varför bli bitter för det?

Läkemedelsbranschen må vara korrumperad på många håll, ändå är det inte bara DE som får nytta utav detta.

Så lev och låt leva, kritisera men fanatisera inte.

[magicadehex]
2010-11-19 00:19
#19

Minda: Jag kanske formulerade mig slarvigt, men frågan ställs på ett forum för andlig utveckling för att dess forumiter ska kunna dra slutsatser och göra kopplingar. Jag är inte bitter över något utan har bara reflekterat över ett samhällsfenomen som i mina ögon inte överensstämmer med andlighet.

Vänligen/Magica

minda
2010-11-19 01:36
#20

Var inte orolig, som sagt: "Så lev och låt leva, kritisera men fanatisera inte."

Jag riktade inte meningen rakt mot någon utan uttryckte min åsikt och gjorde lite kopplingar här på denna tråd i forumet. Det harmar mig ibland att folk går och tänker automatiskt liksom illa om större kampanjer och grejer, och jag tycker DET visar också en "vi och ni" mentalitet. Eller i alla fall lika mycket som i motsatt fall. Som sagt, vi visar alla även undermedvetet ideologier via vad vi gör.

Med bitter menar jag att det är tråkigt att döma en kampanj/ intention/ människa för något som i det stora hela är ett försök att få god energi att flowa, vare sig det finns folk i ledet som har annorlunda intentioner eller inte. Att slänga ut negativitet på någon som gör ens detta lilla i det stora hela.

Tyvärr är det ju så att ju fler som vet om något som behöver stöd/ är fel/ behöver utveckling, desto större chans är det att det tas action, och desto större chans är det att fler tar action. Därför är kampanjer som denna i dagens läge till större nytta än skada. Hellre rosa bandet kampanj än en worldwide kampanj på mord, typ.

Vi är i grund och botten sociala varelser, och vad en gör påverkar ju flera, så ju fler som påverkar i välmenande riktining desto fler ger det vidare ännu längre. Så nyttan av ett Färgat Band kan vara jävulskt stor, inte kanske mätbart i fysiska världen eller statistik, men den GÖR skillnad.

Förändring tar tid, flera släktled, särskilt då det kommer till t.ex inställningsförändringar, så nödvändigtvis är det inte vi, utan våra barnbarnsbarnsbarnsbarnsbarnsbarn som ser förändring i inställningar för många grejer som i dagens läge försvårar utveckling i vårt samhälle. Därför är sådana här kampanjer bra. de ändrar saker på sikt.

Vi kan inte bara gå och tänka på oss själva, nu och här. Vi jobbar också för kommande led, och helheten.

Så enligt min åsikt ÄR detta en del av andlighet, det är utveckling på många plan.

Annons:
[magicadehex]
2010-11-21 02:11
#21

#20: Du skrev:

"Vi är i grund och botten sociala varelser, och vad en gör påverkar ju flera, så ju fler som påverkar i välmenande riktining desto fler ger det vidare ännu längre."

Precis. Och därför så kan den här diskussionen vara viktig (om man kan se saken ur flera perspektiv). Hur kan man med säkerhet veta att själva kampanjen bara för gott med sig? Jag ser stora likheter med facebook-kulturen i den här kampanjen. Om du vänder på saken och applicerar det på ditt citat här ovan- vad händer då i samhället?

Vänligen/Magica

Aviendha
2010-11-21 12:02
#22

Det svåraste med välgörenhet är ju att få folk att vilja bidra till det goda ändamålet. Om man får folk att vilja bära det där bandet så syns det ju utåt, och det blir ju en vandrande reklam för just det, på jobb, skolor, innebandyträningen, pizzerian, gatan, postkontoret etc. så påminns andra om symbolen rosa bandet (tex.) som är så välkänd och kanske föds en tanke om att man själv ska bidra. Ju mer vi utsätts för det desto mer vill vi nog tillhöra, vi är ju sociala varelser med enormt behov av att få "vara med". Grupptryck av den bra sorten ;) Sen är det riktigt smart att tillverka "fina saker" som stödjer välgörenhet. Står man och ska köpa en kalender och ändå ska lägga den summan så kan man vara mer benägen att köpa just rosa bandets kalender framför den där lilla svarta om den är estetiskt tilltalande. Jag har mer än en gång sett bekanta som jag vet inte skulle donera pengar spontant köpa en "sponsorprodukt" för att den tilltalat dem estetiskt. Välgörenhetsgrejen blir då ett plus i kanten för dem men antagligen hade de inte lagt 20, 30, 50kr (eller vad det nu kostade) i en insamlingsbössa. Alla sätt som ger något i bidrag är väl bra. Det kostar att tillverka dessa prylar, visst, men man kommer nog aldrig att få samma intäkter då det finns en stor massa folk som inte är beredda att offra rediga pengar spontant, men som kan göra om de får något i utbyte.

Så för mig (som tappat bort mitt rosa band förvisso) så är det dels ett sätt att visa vad man prioriterar, det är ett erkännande för alla de som lider, alla de som förlorat någon eller har en när och kär som är drabbad. Det är ett sätt att påminna folk om problemet så att de kanske själva bidrar om de inte redan gjort det.

[magicadehex]
2010-11-21 13:18
#23

Jag tänker att det bisarra i idén om rosa bandet ligger i att människan inte kan ge en liten slant ändå- utan att få något tillbaka som de kan visa upp. Varför ska man skylta med att man gett ifrån sig en liten 20-lapp? Och varför måste man visa tillhörighet i just detta sammanhang, där en ren självklarhet vore att alla bidrog oavsett?

Vänligen/Magica

minda
2010-11-21 16:28
#24

Jag ser saken fårn många vinklar, som går att läsa i mitt första inlägg här också Glad det är en viktig aspekt av att kunna analysera och se olika synvinklar, efter det måste man sedan uppväga de goda och sämre konsekvenserna  och se vilka som väger tyngst. Och VÅGA fatta ett personligt beslut och åsikt, och aktivera sig.

Gör vi inget händer inget.

Och de som vill proppa på negativitet kommer fortsätta göra det lika med att om det startas projekt som har positivvilja och UTVECKLING vilja så balanserar det. Sen är det upp till en själv om man vill stöda eller stoppa det positiva.

Du får nog definiera vad det är du menar med "facebook kulturen" för det är ett VÄLDIGT löst begrepp.

Och ett ämne med BRA intentioner och "topic" är viktigare att kunna sprida än hatkampanjer.

Det är inte en självklarhet att alla bidrar automatiskt, för det finns en massa negativism, hat och så vidare där ute, likväl som problem med ekonomi etc som påverkar om och hur folk kan bidra. Därför måste man visa med kampanjer att det finns andra sätt att prioritera, som sagt vi är sociala varelser som påverkas av varandra.

Som du påpekade, så skall man kunna se saken från olika vinklar och synsätt, och då måste du ju också förstå att alla fungerar på olika sätt och har olika förutsättningar om du ser på det från deras vinkel.

Alla tänker och prioriterar på olika sätt, lever i olika sorters krav, och då är det ju ett sorts ansvar för oss som har begrepp om detta och vågar sätta in oss empatiskt i andra människors upplevelser, att våga ta steget och visa att det finns andra sätt att tänka och agera. fastän det bara handlar om ett Färgat Band, så blir det till slut en symbol som påverkar undermedvetet, precis som korset, fisken, hakkorset, färgen vit/svart…

Det är vi som måste luta åt det mer skapande och utvecklande hållet, och uppmuntra hur än subtilt även andra att luta ditåt. Bekräfta att det finns välvilja och att man bryr sig.

Så länge det finns så mycekt negativism, stress, ekonomisk osäkerhet, rädslor, hat, och nöd för att överleva som nu så måste principen om att hjälpa andra göras till ett tyngre ämne för att påverka de instinktiva "egoistiska" överlevnadsreaktionerna människan har.

VI är förutom ett intellekt även ande och djur. En intressant kombination med så många instinkter som drar åt olika håll. Så länge vi upplever självet hotade (tänk:fattig familj i slummen, knappa pengar, knapp mat-full överlevnads"egoistisk" reaktion) så har vi svårare att ge. Då kommer de djuriska instinkterna över oss på annat sätt.

De som HAR att ge påverkas ännu mer av en stor kampanj som denna, och om det väcks ett behov i dem att ge, så är det ju till det goda och kan ge även dem nya tankemönster.

[magicadehex]
2010-11-21 18:41
#25

Facebook-kulturen innebär att man loggar in på facebook och skriver på sin logg varenda gång man gjort något som kan "höja sin status" bland vännerna där.

Men skulle inte världen vara bättre om alla behövande visste att de kunde lita på oss andra och på vår välvilja? Ska vi behöva bära en symbol för att de ska kunna känna sig trygga i att hjälpen är på väg? Inte hänger vi ju på oss en skylt en vecka innan våra barn fyller år, som deklarerar att vi tänker uppvakta dem på födelsedagen. De vet ju att vi kommer att ordna en fin dag för dem ändå.

Var i allt detta ligger den andliga utvecklingen? För jag ser den verkligen inte.

Vänligen/Magica

Aviendha
2010-11-21 18:50
#26

Men det är väl dumt att kritisera en befintlig lösning på ett befintligt problem, oavsett hur drömvärlden sett ut? I en drömvärld hade inte poliser behövts, inte sjukvården, inte brandkårer etc. Men vi lever inte riktigt i en drömvärld och så länge alla inte lever efter en gemensam utopi så får vi göra vad vi kan med det vi har :)

minda
2010-11-21 20:08
#27

Bara att sätta på sig ett plagg, köpa eko, eller säga hej till sin kompis och berätta vad man gjort är fb-kulturlikt. Kallas kommunikation.

En del använder det till att höja status, andra för att berätta vad ens status- alltså tex militärterm-var man befinner sig och hur man mår.

En stor sak som fb, det är både gott och ont: jag personligen uppskattar att kunna sprida positiva vibbar till min bekantskapskrets och också upprätthålla effektivare kontakt med dem.

Vi får verktyg att använda, det beror sedan på oss HUR vi gör det. Jag själv tycker inte om att döma folk eler fenomen av på rak arm, så länge man vågar bejaka nyfikenhet och möjlighet till utveckling så mår man bättre. Ett spjut kan ge en familj mat eller döda en människa utan orsak.

Fb är dessuton en virtuell och riktig företeelse som kommer närmast det vi egentligen gör på något andligt sett annors - är energetiskt i kontakt med varandra. Den gör det bara avsevär mycket enklare att nå andra och verkligen se hur de mår tex.

Drömmar är en bra sak, att drömma och vilja ha en bättre värld är super, man måste ändå GÖRA något för det. Endel, som sagt, bär färgade Band andra står på barrikader. Vissa väljer att sätta bromsen i av rädsla och blinda sig, men med hög röst säga "allt var bättre förr". Vissa sen igen håller käft och aktiverar sig med att odla potatis på bakgården.

Jag kanske skriver på facebook: kärlek är allt.

Men medan en fb-kompis fnyser åt det, kanske en annan känner värme. Döm inte andra om du inte vill bli dömd själv liksom. Det är mycket upp till egen inställning, situation och självinsikt. Jag väljer dock att inte direkt förbehålla mig negativ till saker som kan ge nytta och utveckling, och magica då jag talar om utveckling så se till mina tidigare inlägg. Du BEHÖVER inte SE det, men om du VILL kan du försöka. Tänka framåt på kommande generatoner och hutr VI skall NU göra bra av de ting som FINNS - vare sig det gäller fb, kampanjer med Färgade Band eller musiken vi bär i lurarna, eller jämställdhets byråkrati.

Annons:
minda
2010-11-21 23:58
#28

Måste tyvärr återkomma i eventuell fortsatt diskussion först om en vecka, men tyvärr tror jag denna givande diskussion blivit klar innan jag hinner titta in nästa gång, så…

Ha det bra och njut av argumentationen Skrattande

Kärlek!

Internettan
2010-11-22 07:33
#29

#25:

Allvarligt talat så håller jag med dig. Om det enda som kan få oss att bidra med en slant till behövande är ett jippo - då är det inte så mycket bevänt med andligheten. Inget att berömma sig av, med andra ord.

"Every point of view is a view from a point."

[magicadehex]
2010-11-22 09:34
#30

Internettan: Ja, eller hur. Så länge vi fortsätter skapa jippon kring de här viktiga och självklara sakerna så säger vi indirekt att vi inte är där, vi litar inte på mänsklighetens goda vilja. Det blir också vad vi sänder ut i universum, vilket kommer att manifestera sig i ännu högre grad på vår jord. Så som i himmelen, så och på jorden.. Det vi har inom oss skapar vi i vår yttre värld.

Vänligen/Magica

[magicadehex]
2010-11-22 09:44
#31

#26: Jag håller inte med. Men du får gärna tycka så.

#27: Nej, jag dömer ingen. Jag diskuterar ett fenomen som jag inte tycker går ihop med andlighet. Det ligger stor skillnad i att anse vissa handlingar inte gör bästa nytta och att döma någon.

Du skrev:

"Döm inte andra om du inte vill bli dömd själv liksom. Det är mycket upp till egen inställning, situation och självinsikt. Jag väljer dock att inte direkt förbehålla mig negativ till saker som kan ge nytta och utveckling, och magica då jag talar om utveckling så se till mina tidigare inlägg. Du BEHÖVER inte SE det, men om du VILL kan du försöka. Tänka framåt på kommande generatoner och hutr VI skall NU göra bra av de ting som FINNS - vare sig det gäller fb, kampanjer med Färgade Band eller musiken vi bär i lurarna, eller jämställdhets byråkrati."

Vad är det du menar att jag inte ser?

Jag ser hur du tycker i frågan. Jag tycker olika. Det betyder inte per automatik att du har rätt eller att jag har rätt. Det kan vara så enkelt att vi tycker olika. Och för min del är det helt okej.

Vänligen/Magica

Upp till toppen
Annons: