Annons:
Etiketterandlig-utvecklingandligt-inspirerat-texter-dikterandlig-visdom
Läst 88 ggr
snowy00
4/10/23, 2:00 PM

Tomhet, sunyata

Skrev en liten text för ett tag sen som jag ville dela med mig av här 😁 vet att jag haft rubriken "tomhet" uppe här på sajten förr.


Inom Buddhismen kallas tomhet sunyata. Jag är inte buddhist, men sättet jag tolkar tomhet i andliga termer är inte bara frånvaro av tanke, utan också frånvaro av allt. Inga tillstånd, inga tankar, inga känslor, inte ens förnimmelser. Det finns ingen erfarare, och inget erfarande, det finns bara Det, och endast Det är. Fullständig enhet… Det här är inget man kan erfara, för att uttrycka det så, hela tiden, men erfarenheten har en produkt av ett tyst sinne.

I vardagen kommer det alltid att finnas en del tankar och förnimmelser, men de kan flytta till bakgrunden med ett tyst centrum som inte kan röras. Detta är produkten av att uppleva sitt Jag och sitt inre varande.

För mig är detta vad buddhisterna menar med sunyata, eller tomhet. Men jag har också hört termen "rymd" (engelskans "spaciousness") istället för tomhet.

När man är tom och tyst på insidan är man automatiskt mer närvarande och medveten. Det är lättare att lyssna och svara enligt nuet istället för något mentalt program eller upprepande tankar.

Tomhet och tystnad är vem eller vad man verkligen är, ens Jag och hem. Det tysta vittnet, alltid närvarande, bara här nu, i all evighet.


Annons:
FataMorgana
4/10/23, 2:29 PM
#1

#0: Man kan också säga att denna tomhet är fullhet på samma gång. Full av lycksalighet, inre frid och harmoni. Fint skrivet av dig om vad denna tomhet är och inte är 😊

snowy00
4/10/23, 5:05 PM
#2

#1:

Tack!
Ja det är ju sant att tomheten är fullhet på samma gång. Egentligen är nog kanske ordet tomhet lite missvisande… Men det är väl en översättning (från Sanskrit?), som vårat språk nog inte riktigt har ett bra ord för.


FataMorgana
4/10/23, 5:08 PM
#3

Hittade den här texten om tomheten, på Yogawiki, som jag tänker att är så lik Snowys insikter att jag bara ville översätta och dela med mig av här.


Shunyata betyder "tomheten". Shunyata spelar en roll inom buddhismen, Vedanta och andra aspekter av yoga. Shunyata, tomheten. Tomhet betyder tom på alla föreställningar, tom på alla tankar, tom på alla begränsande uppfattningar. Om du tömmer dig helt, om du går helt in i Shunyata, i tomheten, då kan din sanna natur lysa upp. I Yoga Sutra står det: "Yogas Chitta Vritti Nirodhah.", Yoga är att stilla tankarna i sinnet. "Tada Drastuh Svarupe Vasthanam". Då vilar den som ser i sitt sanna väsen. Genom att tömma dig erfar du det gudomliga. Genom att gå in i den högsta eller djupaste tomheten, i den fullständiga tomheten, upplever du fyllelsen.

I grund och botten kan man säga att alla dessa små tankar och föreställningar och identifikationer och önskningar och känslor verkar fylla dig, men aldrig uppfylla dig. Du vill ha detta, du vill ha det där, du tänker på detta och på det där, och du vet alltid att något saknas. Människor vill vanligtvis ha mer: "Om jag inte mår bra, behöver jag detta och detta osv." Ibland är det dock viktigare att tömma sig. Lycka kommer mer från Shunyata än från ansamling.

snowy00
4/10/23, 5:11 PM
#4

#3: intressant att läsa 🙂


FataMorgana
4/10/23, 5:11 PM
#5

#2: Det är mycket som vårt språk inte har bra ord för. Men man får göra det bästa av situationen och försöka att förklara så gott det går, vad saker och ting egentligen handlar om och betyder, så som du gjorde i ditt huvudinlägg 🙂

snowy00
4/10/23, 5:14 PM
#6

#5: nu postade vi samtidigt.😊

Men ja, de "västerländska språken" har nog färre ord för andliga ting än ex Sanskrit. Antagligen pga att människor i väst har tendensen att söka i det yttre än inåt… Om man nu ska göra en stor generalisering.


Annons:
FataMorgana
4/10/23, 5:20 PM
#7

#6: Ja vi gjorde så 😊 Själv är jag glad över att jag har Yogawiki. Den fungerar som ett uppslagsverk för mig 😄 Men jag förstår vad du menar, med vårt språk är det svårt att tala om andliga ting.

snowy00
4/10/23, 6:48 PM
#8

#7: Yogawiki verkar vara en bra sida. Önskar nästan att jag själv kunde tyska så jag kunde läsa lite där.


FataMorgana
4/11/23, 6:54 PM
#9

#8: Ja det är en bra sida. Tror det skulle vara till stor nytta och att det skulle underlätta en hel del om det fanns någon form av ett "andligt uppslagsverk" på vårat språk med, för som det ser ut nu så använder sig folk, speciellt de med svenska som modersmål, av samma termer för att beskriva helt olika saker. Så det skulle nog behövas en Yogawiki på svenska med, så att folk skulle få grepp om vad som är vad (syftar inte på dig, utan helt allmänt) 😊

snowy00
4/11/23, 7:12 PM
#10

#9: Jo, precis. Sen när orden inte riktigt finns på språket ens blir det ännu svårare. Men vore ju bra om alla i alla fall använde samma ord.
Själv har jag använt AYP-lektionerna som är på engelska lite som uppslagsverk. Men de är ju mer som specifika yogaövningar, och egentligen ingen allmän information.


FataMorgana
4/12/23, 1:04 PM
#11

#10: Kom att tänka på, att även om man inte kan tyska, så kan man alltid be AI översätta olika texter 😊 Här är Yogawikis huvudsida https://wiki.yoga-vidya.de/Hauptseite Där uppe i sökfältet kan man skriva in olika begrepp och termer och sen kan man kopiera texten och låta AI översätta det åt en. AI´s översätter texter rätt bra, bättre än Google translate tycker jag. Bara som tips.

  • Redigerat 4/12/23, 1:06 PM av FataMorgana
snowy00
4/12/23, 3:02 PM
#12

#11: Tack för länken! Ska läsa runt lite där… Har inte tänkt på att AI:n kan översätta också. När jag gick in på wikin så översatte Google sidan automatiskt också.😊


Upp till toppen
Annons: