Annons:
Etikettandligt-upplysta-kända-personer
Läst 78 ggr
FataMorgana
2021-12-14 11:32

Osho om himmel och helvete

Hittade ett till av mina blogginlägg som jag gärna delar med mig av här. Hoppas bara att jag inte har postat det tidigare.


"Om du är medveten är du i himlen. Håll dig vaken, håll dig uppmärksam, håll dig medveten! Du har valet."

Zen-mästaren Hakuin är en av de mycket sällsynta blommorna. En gång kom en krigare till honom, en samuraj, en stor soldat; som frågade: "Finns det ett helvete? Finns det en himmel? Och om det finns himmel och helvete, var är portarna? Varifrån kommer jag in i dem?"

Han var en enkel krigare. Krigare är alltid enkla, utan yttre motiv, utan beräkning. Det finns bara två saker för dem: liv eller död, han kom inte för att höra någon ideologi, han ville veta var porten var för att undvika helvetet och komma in i himlen, och Hakuin svarade på sitt eget sätt och vis som bara en krigare kan förstå.

Hakuin sa: "Vem är du?"

Krigaren svarade: "Jag är en samuraj."

I Japan är det mycket fint att vara en samuraj. Det betyder att du är en perfekt krigare, en person som inte tvekar ett ögonblick att offra sitt liv. Han sa: "Jag är en samuraj, jag är ledare för samurajer. Till och med kejsaren visar mig respekt."

Hakuin skrattade och sa: "Du, en samuraj? Du ser ut som en tiggare!"

Hans stolthet skadades. Samurajen glömde varför han kom. Han drog sitt svärd och ville döda Hakuin på plats. Då skrattade Hakuin och sa: "Det här är porten till helvetet. Med detta svärd, denna ilska, detta ego, öppnas porten här."

En krigare kan förstå detta. Samurajen förstod omedelbart. Han satte tillbaka svärdet… och Hakuin sa: "Här öppnas porten till himlen."

Helvete och himmel är i dig. Båda portarna är i dig. Om du agerar omedvetet - är det porten till helvetet; när du vaknar och blir medveten - är det porten till himlen.

Sinnet är himlen, sinnet är helvetet, och sinnet har möjligheten att bli båda. Men människor fortsätter att tro att allt finns där ute någonstans … himlen och helvetet är inte i slutet av livet, de är här och nu. Dörren öppnas varje ögonblick … I ett enda ögonblick kan du gå från helvetet till himlen, från himlen till helvetet."

från: Osho: "Mit Wurzeln und mit Flügeln" (egen översättning)

Annons:
Condor
2021-12-14 14:19
#1

#0:

Det sa redan Jesus, att himmelsriket finns inom oss. Men många tolkar himmelsriket som någonting som kommer efter döden om man uppfyller vissa krav som religionen ger.

Upp till toppen
Annons: