Annons:
Läst 1531 ggr
Hallonregn
11/27/14, 2:16 PM

Vad hände...? (meditation)

Jag har aldrig riktigt lyckats då jag mediterar
men jag sitter och lyssnar på en kille på youtube som man ska meditera med.
Plötsligt efter en liten stund då han säger att man ska föreställa sig sina händer lysa och få en lysande boll, så börjar jag känna mig ganska illamående och lite yr… så jag slutar

Har det hänt någon annan förut?

Annons:
retep
11/29/14, 4:47 PM
#1

Hallonregn! Du gjorde rätt i att du satt (meditation) i parentes! För det du beskriver handlar mer om suggestion och inte om meditation! Som jag ser det så är ingen form av vägledd meditation, meditation i egentlig mening. Meditation skall leda till Transcendens och sällhet, inte någon sinnlig upplevelse.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Ghosthunter
11/30/14, 5:46 PM
#2

Det beror väl på vilken meditationstyp det är…….i flödesmeditationer är det oftast meningen att sinnliga upplevelser ska inträffa. Jag har mycket sånt i mina meditationer och det är också mitt syfte.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

retep
11/30/14, 7:08 PM
#3

Visst…det är mycket man kan kalla meditation!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

anette02
12/6/14, 7:39 PM
#4

Man ska vara försiktigt med meditation som inte är prof handleda …  - Jag råkade mkt illa ut via 'ngt liknande' -  Sen kanske ?..  man är olika känslig ??

Ghosthunter
12/6/14, 8:03 PM
#5

Vad är det som kan gå fel då??

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[niklaeri02]
12/11/14, 11:05 AM
#6

Meditation med mantra är ju en slags sinnelig upplevelse, men meningen är att mantrat ska ta en djupt, och därmed rena nervsystemet. Läs mer här: http://aypsite.org/13.html

Annons:
[niklaeri02]
12/11/14, 12:48 PM
#7

#5 Jag vet inte riktigt, men dåligt kan man nog börja må. Speciellt psykiskt. Söker man på denna sida hittar man mkt om kundalini, exempelvis: http://aypsite.org/MainDirectory.html Jag kan plocka ut någon sida om man är intresserad. Har läst genom alla lektioner i den sektionen :) Mvh, Niklas

Yon
12/21/14, 9:30 AM
#8

Meditation ska inte leda till något särskilgt. Det är upp till dig.  :)

anette02
12/25/14, 11:43 PM
#9

Jag mediterade en gång genom 'nätet' … kände sen en otäck energi som gick genom min kropp.. har läst om andra som upplevt samma sak. Och sen resulterade det i … som jag inte behöver nämna här. Men kommer aldrig mer att göra om det. Många tror de vet allt.  Men det gör dom inte. En jag känner,  frågade en person som sysslat professionellt med meditation i 20 år och som sa att det som hände mig inte kunde hända. Men jag visste att jag hade rätt! Och sen 2 år efteråt läste jag om detta.. personer som varit med om ungefär samma sak. Kroppen ljuger aldrig. Detta var min upplevelse och visste jag hade rätt fastän jag inte fick 'rätt' … Men jag hade alltså rätt. Menar kort och gott.. det man känner är rätt.. även om det går emot all logik. precis som intuitionen.

anette02
12/25/14, 11:46 PM
#10

Dessutom har jag läst i tidningen nära att man inte bör meditera om man är deprimerad. Och jag har också läst om att man bör vara försiktig… ? Inte mina ord, och inte mina erfarenheter heller,  i detta sammanhang..  men ord från personer som själv leder meditationer.

retep
12/26/14, 11:52 AM
#11

Ser man seriöst på meditation och till historia och tradition kring meditation. Då förstår man kanske betydelsen av att lära sig en beprövad och väldokumenterad meditationsteknik.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Hugohugo
12/28/14, 11:36 PM
#12

--- Väldigt mycket sannolik om "meditation":

Än vilken form av andligt arbete det är fråga om så: Det kan var bra att skydda sig eller ställa in sig på rätt flöden som går ihop med frid, då man mediterar. Samt att man ska uttala sin önskan om att inget ska störa en vid meditationen. Sen då man är klar med meditationen, så säger man till allt som följt med en och stöttat en att det ska dra sig undan (eftersom du avslutar då det hela). Jag går inte in på alternativen för skydd eller flöde man ställer in sig på, för det skulle ta upp för mycket plats.

--- Det finns olika man kan andligen arbeta på i ensamhet och stillhet, meditation skulle kunna beteckna det mesta (om så vill), men de olika bra sakerna är inte inställda arbeta mot samma mål eller med samma saker för ett mål, än om sättet är detsamma eller varieras. Därför kanske två personer som säger meditation, tänker på olika saker.

--- Väldigt mycket sannolikt ett passande råd för allmänt vissa:

Sedan är meditation som innebär stilla tankarna och nå en tomhet för sin själ ska nå en, inte lämplig som första steg för personer som inte är moraliska och som har för starka känslor. (av det Paul Brunton säger om meditation)

--- Kanske värt att beakta, har inte själv sett detta dock:

Så förutom det ovannämnda så: Att direkt försöka tysta sinnet om man präglas av begär och lustar (vilket innebär att sinnet rusar alltför länge) kan då inte som första steg göra ett dämpande av sin hjärnas aktivtet. Placerar man dessa människor i en meditationsgrupp och tvingar dem att dämpa sin hjärnaktivitet, kan resultatet bli katastrofala. Genom att tvinga hjärnan i en annan riktning skapar man bara förvirring som banar väg för illusioner och frustrationer, vilket i sin tur kan gå ända upp i värre tillstånd av spänningar och stress. I värsta fall kan detta leda till schiszofreni. (av det som DR. Stephen T. Chang säger, i en qigong bok)

------ Sedan så har Rabbi Désirée R. Ntolo en valbar väg av flera, mer om Den Andliga Vägen, om vilken du kan läsa om på:

http://ondskaelyoninochandligtfrverkligande.blogg.se/2014/february/frid-vare-med-er-andlig-traning-och-andligt-utovande-en-saker-och-acceptabel-vag-av-flera-vagar.html

Frid och Kärlek.

Creating be with you!!! See a seed enough of times each, for often return to in a long long period, will learn you how better to learn the more importent. http://www.theessenes.co.uk/see-us RELIGIONENS MYSTERIER.

retep
12/29/14, 10:20 AM
#13

#12, Det är på grund av sådana beskrivningar och föreställningar om meditation, som jag hänvisar till det jag skriver i#11

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
Hugohugo
12/29/14, 11:02 AM
#14

#13

Vilka källor har du?, eller hur har du sett att det du säger stämmer?

:-) Eller vad säger du om min nästa kommentar?

Creating be with you!!! See a seed enough of times each, for often return to in a long long period, will learn you how better to learn the more importent. http://www.theessenes.co.uk/see-us RELIGIONENS MYSTERIER.

Hugohugo
12/29/14, 11:04 AM
#15

#11

Vilka meditationsteckniker är det, något/några exempel. Eller är det bara ett råd, värt ha för söka upp dem, att bli uppmärksam på kriterier?

:-)

Creating be with you!!! See a seed enough of times each, for often return to in a long long period, will learn you how better to learn the more importent. http://www.theessenes.co.uk/see-us RELIGIONENS MYSTERIER.

retep
12/29/14, 11:28 AM
#16

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Hugohugo
12/29/14, 1:01 PM
#17

#12

Ops, jag behöver rätta ett ord:

"[…] --- Väldigt mycket sannolikt ett passande råd för allmänt vissa:

Sedan är meditation som innebär stilla tankarna och nå en tomhet för sin själ ska nå en, inte lämplig som första steg för personer som inte är moraliska och som har förstarka* känslor. (av det Paul Brunton säger om meditation). […]"

Jag tänker att detta menar att meditationen inte är den direkta åtgärden i såna fall. Än om målet med meditation kan formuleras som trancendens och sällhet, så är det mycket sannolikt rätt, om man även förstår att den utövningen vilar på en grund som redan gått i den riktningen mot det goda. 

Sedan är det mycket sannolikt att meditation inte är enda sättet att få svar eller någon sorts "förening" med sin själ, som på ett sätt man alltid får finna  på egen hand.

Creating be with you!!! See a seed enough of times each, for often return to in a long long period, will learn you how better to learn the more importent. http://www.theessenes.co.uk/see-us RELIGIONENS MYSTERIER.

Hugohugo
12/29/14, 2:47 PM
#18

#13

#16 

Inte för vända det följande (nedan) som kritik på dessa länkade kommentarerna, jag har inte tillräcklig koll 😇 på "författarens" kunnande, utan utgår från dem som snarare en förlängning, av vilket är det jag kommer att säga, mer eller mindre i tanke på dem. 

Förresten hittar jag inte något om sådana här risker jag tagit upp i de länkar jag har hunnit titta lite på.

Jag får kanske då gå igenom alla pro och con om dessa saker, för vara helt säker. Men tillsvidare så är de saker jag sagt mer sannolika än att det inte skulle vara sådana risker med meditation. Om kundalini resningar som går snett, och är mer populärt att prata om, så missar man tänka igenom sådant som passar att lägga fram i början, sådant som berör andra sidor som sannolikt tillhör saken. Allting skulle väl ha dåliga risker om man gör fel. Det jag framhåller som mer sannolikt visar bara att världen är mångsidig än många vill medge. Det som är populärt eller bara har passat en själv, går inte ihop med ett riktigt sökande av tänka igenom och/eller uppleva sakerna.

Creating be with you!!! See a seed enough of times each, for often return to in a long long period, will learn you how better to learn the more importent. http://www.theessenes.co.uk/see-us RELIGIONENS MYSTERIER.

Upp till toppen
Annons: