Annons:
Etikettgud-gudomligt
Läst 552 ggr
FataMorgana
2019-11-22 10:09

Vivekananda

Citerat härifrån: https://mirror.paranormal.se/sokaren/www.sokaren.se/INDEX55.HTML

"Jaget är Atman, vars substans är allestädes närvarande, evig. Så eftersom jag är allestädes närvarande, evig - vart kan jag försvinna! Var finns jag inte redan! Därför skall jag inte dyrka någon annan än mitt eget Eviga Jag, Gud inom mig. Jag är Han, och Han är Jaget. Ingen annan än jag är Gud - och det lilla jaget har aldrig funnits till, för det finns blott En. Därför är det felaktigt att säga ni, de och jag - säg endast jag. Det är jag som äter genom miljoner munnar, jag som arbetar genom ett oräkneligt antal händer. Det är jag som lever hela världsalltets liv - hur kan jag då dö!"

"En människa älskar först när hon inser att det hon älskar inte är en materiaklump utan Gud själv. Den hustru älskar sin make högre, som tror att hennes make är Gud. Den man älskar sin hustru högre, som vet att hon är Gud själv. Den moder älskar barnen högre, som i dem ser Gud. Och den människa älskar sin värsta fiende, som inser att denna fiende "innerst" är Gud själv."

"När en människa har insett att det lilla jaget är dött och Gud står i dess ställe, har hon nått den verkliga visheten. Hela universum synes omgestaltat. Allt som är smärtsamt och eländigt försvinner. All kamp är avslutad. I stället för att vara ett fängelse blir hela universum en lekplats. Världen blir skön och god. Om bara det nuvarande människosläktet insåg denna sanning, skulle världen bli förvandlad och fred råda."

En stor läras förkunnare
  • Redigerat 2021-10-23 17:04 av FataMorgana
Annons:
Upp till toppen
Annons: