Övrigt

Avsked

2019-06-23 20:48 #0 av: FataMorgana

Har insett att det är dags för mig att lämna ifokus, för det ger mig inget att skriva inlägg mer. Har alltid varit så mån att säga att det är mina tankar, mina uppfattningar, så att ingen ska bli illa berörd.

Men världen och speciellt sajter där folk sitter och skriver är ibland en hemsk plats där folk bara strider om vem som har rätt och fel och det förtalas och sprids lögner om andra. Inläggen förvrängs till saker man inte skriver och folk sätter sig på höga hästar för att se ner på andra. 

Min älskade sambo Condor har spenderat otaliga timmar på att sända mig reiki när jag var sjuk, dag som natt, många timmar per dag och initierat hundratals människor i reiki och hjälpt hundratals helt gratis. Han har ett hjärta av guld och skulle aldrig kunna göra en annan varelse medvetet illa. Har själv blivit frisk tack vare honom där läkarna inte kunde hjälpa och nu förtalas han på Jesus ifokus av sajtvärden, där hon kommer med falska påståenden om hans person. 

Det tar så ont i mitt hjärta att se hur denna orättvisa råder, att inte människor kan glädja sig med varandra och ta del av varandras gudomliga erfarenheter med glädje och kärlek, i stället för att allt ska bekämpas med näbbar och klor. Det får mig att inse hur rutten värld vi lever i och får mig att hellre spendera min tid någon annanstans än i dessa internetsajter. 

Några få goda debattörer har jag träffat här, med hjärtat på rätt plats, så ta inte alla åt er av vad jag skriver. Må väl och farväl! 

Anmäl
2019-06-27 15:28 #1 av: retep

Vi möts i Kärlek i det stilla ljuset inom❣️

Anmäl
2019-06-27 18:15 #2 av: Andeljus

Så väldigt tråkigt att höra FataMorgana men jag förstår dig så väl för det är så det går till inte enbart inne på JiF utan även ÖN som du säkert minns Ledsen där du och din sambo skrev så oerhört bra men ni fick hela tiden inlägg bortröstade och även skrivförbud om jag inte minns fel.

Trist utveckling och båda har ni så oerhört mycket bra att tillföra och dela med er av men vet ni båda två det är enbart avund ingenting annat för det är ju så att människor inte kan ta att andra vet och kan för då måste dom hävda sig och sitt och genast slå ner på andra för då tror dom sig själva växa och bli stora när det är precis tvärtom .

Tänk vilken värld det skulle vara om inte avund fanns och om vi alla kunde ta varandras olikheter och lära istället för att slå ner på varandra men det kommer alltid att finnas dom som med ful retorik får andra att framstå i dålig dager det har ni och jag fått erfara men vi måste borsta av oss och gå vidare med vårt Hjärta

Olika åsikter det har vi alla och alla åsikter får rum men det ni utsätts för och det jag utsatts för på i fokus det ska ingen av oss behöva ta men jag hoppas ni kommer igen båda två för ni har så mycket bra att dela med er av så ge inte upp tvärtom kom igen och skriv skriv skriv  låt inte dumt folk få segra  över er Cool

Anmäl
2019-06-28 13:58 #3 av: retep

Också jag har blivit utsatt och avfärdad från JiF. (och andra forum). Det finns en sådan rädsla där för oliktänkande. Jag skrev och och gjorde inlägg där för att förhoppningsvis inspirera någon eller några, att våga sig på att gå utanför ramen och tänka självständigt.

Med vetskapen att många lever och fungerar med rädslor och skygglappar, betyder för mig att jag fortsatt ödmjukt men med tydlighet vilja påverka och uppmuntra för ett vidare och friare tänkande.

Anmäl
2019-07-01 10:50 #4 av: Condor

Det är speciellt i så kallade "andliga forum" som folk beteer sig illa.  Ofta är det en sorts "maffia" som består av en rabiat sajtvärd med en flock rabiata anhängare som bestämmer vilka åsikter folk måste ha för att inte bli mobbade av hela högen.

Det verkar bara finnas 2 så kallade andliga forum där man kan skriva fritt. Det ena är det här forumet, för här finns inte mycket aktivitet och man ser inte röken av en sajtvärd. Det andra forumet är tro i fokus, där jag har fått skriva mina åsikter utan att bli mobbad eller raderad. Tyvärr är det inte mycket aktivitet där heller.

På JiF verkar det vara så att mobbningen består av att förvränga det som andra skriver för att få folk med andra åsikter att framstå som idioter och sen blir tråden låst. Fata Morgana skrev otaliga ggr att hon anser att gud finns inom oss och det är ju egentligen det som Jesus också menade  när han sa att himmelsriket finns inom oss. Men Woodland förvrängde det flera ggr till "du är alltså din egen gud".

Det är en sak att ha en tro, men det är en helt annan sak att ha en tro och vara så övertygad om sin tro att man bekämpar alla som tänker annorlunda, även med psykisk våld och ljuger och förtalar, bara för sin tro.  Det är säkert inte budskapet som Jesus ville förmedla till människorna.

Jesus skulle säga:

"ni hycklare som stänger till himmelriket för människorna. Ni går inte själva in, och dem som vill komma dit in släpper ni inte in."

"ni hycklare som far över land och hav för att vinna en enda proselyt, och när någon har blivit det gör ni honom till ett helvetets barn, dubbelt värre än ni själva."

Dom på JiF har inte förstått ett ord av det som Jesus ville förmedla.

Anmäl
2019-07-01 16:46 #5 av: Vianca

Den andliga vägen eller rättare sagt vår personliga livsväg genom livet, kan te sig på olika sätt. Kristendomen kan ha satt djupa spår i oss, i ca två tusen år har kyrkan bestämt vad och hur vi ska tro. och det är klart att i sekulariseringens tidevarv, så vill man skärskåda kristendomen.

Att våga ifråga sätta är väl en självklarhet, men i vissa församlingar. Kan det vara rent farligt att tänka ur boxen. Jag har undvikt att skriva på JIF, dels för att jag inte delar deras tro. och min åsikt är mer gnostisk.

Jag har stött på många i den kristna fåran. och olik tänkandet att tolka texterna. och har många ggr av intresse satt mig in i deras sätt att se på livet. Tanken har slagit mig hur vissa församlingar,enda stora uppgift är att frälsa. medan andra församlingar inte har en samma pådrivande frälsarkraft.

Det viktiga jag har lärt mig, är att inte förarga sig. Dom har sin tro och jag min, varför ska jag vara på deras domäner. När dom inte visar intresse av oliktänkandes öppenhet.Det är ju desamma som dom klampar in i mina domäner.

Skulle det inte vara bättre för allas trevnad att skapa ett eget forum. Där man kan ha högt i tak och diskutera religion som man vill öppet. 

Anmäl
2019-07-01 17:58 #6 av: Andeljus

#4 Dom på JiF har inte förstått ett ord av det som Jesus ville förmedla.

Nä men så är det bland kristna dom kan inte se utanför sin egen fyrkant och dom kommer aldrig någonsin att göra så att gå in i diskussion med dom är som att köra huvudet i väggen.

Tro mig jag har erfarenhet och har klivit in i både kristendom och annat andligt trams genom åren där politiskt styr men politik och andlighet går inte ihop däremot skapar det konflikter,konflikter som borde ses som varningssignaler urartar och olika former av krig är ett faktum.

Condor, jag tycker att din sambo ska komma tillbaka och skriva precis det hon känner för det är jävligt om hon ska behöva göra som mig byta nick efter nick för jag har fått så mycket stryk och skit här  på i fokus så om ni bara vissteLedsenmen det är väl fan om man ska ge sig för låga personer inom all andlighet Arg

Det är inte rättvist och jag tänker inte spela martyr men jag drar upp verkligheten i att tystas på forum och det är inte nådigt Kämpar 

Anmäl
2019-07-02 12:58 #7 av: Condor

Det är Fata Morganas eget beslut och jag vill inte påverka henne på något sätt. Kanske hon kommer tillbaka någon gång, men för tillfället verkar hon att ha fått nog av iFokus. Men hon har läst svaren och kanske hon kommenterar något. Vi kommer nog inte att byta nick, för det är för jobbigt och pga att vi inte har samma åsikter som majoriteterna skulle det inte ta lång tid tills vi blir mobbade igen.

För oss är en andlig väg att göra egna erfarenheter och att forska för att veta vad som är sanning. Ett trosystem däremot är att tro på det som folk säger, som själva inte har gjort andliga erfarenheter och som inte vet.

Anmäl
2019-07-03 13:46 #8 av: FataMorgana

Hej alla och tack för svar. 

Ett eget forum med högt till tak skulle verkligen intressera mig, men jag är ingen höjdare av att öppna egna forum och att skriva artiklar och annat duger jag nog inte till. Om någon annan känner sig utmanad så kör på. Jag kommer helt säkert att besöka denna sajt. 

Alltså förstå mig inte fel nu, jag älskar att skriva och att dela med mig av mina erfarenheter och tankar kring Gud och religioner, andlig utveckling m.m, men som Condor skrev skiljer sig vägen vi går på från andras vägar ganska så mycket.

De flesta har en tro på vem eller vad Gud är och en tro på vad som händer efter döden, på vad meningen med livet är osv. En tro på belöning och straff, på utveckling till högre dimensioner, på reinkarnation osv, så väl inom religion som inom new age och på andra vägar har de flesta en stark tro på hur det måste vara, hur man måste vara och hur man inte får vara .... 

Man måste förändras och bli någon annan än den man redan är, utveckla  medialitet och bygga upp en massa andliga förmågor och uppnå andlig status, tro på rätt sätt osv. Ofta blir det som en tävlan om vem som kommit längst och högst. Människan duger liksom inte som hon är. Nästan hela dagens andliga sfär består av en sådan anda och ve den som säger något annat. I religioners namn skär man t.o.m halsen av folk bara för att andra inte har den rätta tron och för att de inte duger som de är och i kristendomens namn väntar straff och evig plåga åt dem som inte tror som de säger att man ska tro. 

Det är liksom inte min mening att klampa in på andras sajter för att missionera dem om annat där, men tänker som retep om att förhoppningsvis kunna inspirera någon att gå utanför ramen och tänka självständigt. För min enda önskan är att folk ska komma till insikt om sin sanna gudomliga natur och att inse att vi duger som vi är, hur mycket gud redan älskar oss och att vi inte behöver att avancera oss och att ingen går förlorad. Men det strider alldeles för mycket emot det som de flesta tror på, det strider emot tron på belöning och straff, det strider emot tankarna på utveckling till högre dimensioner, ja det strider helt enkelt emot nästan allt som de flesta människor tror på och därför blir folk ofta så sura på mig när jag klampar in i deras forum, så sura att jag blir avstängd och stämplad som både det ena och det andra. Men jag kan inte göra något annat än tala ur egna erfareneheter och från hållet jag ser på världen. 

Det var alltså inte hela anledningen, det som hände på JIF, att jag valde att sluta skriva inlägg, utan det är något som långsamt växt fram de senaste åren, hur meningslöst det är. JIF var väl bara snarare pricken på I´t.  Jag har min väg och andra har sin väg och det är också något som jag till fullo vill acceptera. 

Och snälla, ta ingen av er illa upp av något som jag skrev. Det här är helt enkelt mina tankar och min syn på saken, andra får naturligtvis ha egna tankar och en annan syn. 

Kanske skriver jag en vacker dag igen, kanske inte, men just nu känns det som att det bäst för alla  att låta bli, att kanske öppna en blogg i stället om jag visste hur man gjorde. 

Anmäl
2019-07-03 17:23 #9 av: Andeljus

#5 Skulle det inte vara bättre för allas trevnad att skapa ett eget forum. Där man kan ha högt i tak och diskutera religion som man vill öppet. 

Det är en god tanke och många gör så men det finns en baksida av de här och det är att det finns grupper som ser till att vissa sajter inte har någon chans,det pratas en massa skit inom dolda grupper samt pm som förstör om dom har fått någon att haka upp sig på. Tragiskt men sant Ledsen Just nu har jag tre forum som jag håller låsta och känner ibland inspiration att sätta fart på dom för att i nästa inse att det finns dom som medvetet kommer att sabotera.Tre av mina forum genom åren sen 2008 har blivit förstörda så man tappar liksom lusten och orken så dom ligger där och enbart samlar damm  Kämpar

#7  Vi kommer nog inte att byta nick, för det är för jobbigt och pga att vi inte har samma åsikter som majoriteterna skulle det inte ta lång tid tills vi blir mobbade igen.

Här har jag gjort många misstag genom åren, jag bytte nick i förhoppning att slippa undan och det var bara dumt av mig men ingen ska behöva byta nick öht för alla borde få plats med sitt oavsett man ser på saker lika eller ej för alla har vi något att tillföra och kan ta lärdom av varandra även om vi inte alltid håller med men den här förgrymmade mobbningen som hela tiden upprepar sig för så många av oss,ni,retep,jag och så många med oss man tappar sugen men det är suveränt att det tas upp i trådar så alla kan se Cool

#8 Man måste förändras och bli någon annan än den man redan är, utveckla  medialitet och bygga upp en massa andliga förmågor och uppnå andlig status, tro på rätt sätt osv. Ofta blir det som en tävlan om vem som kommit längst och högst. Människan duger liksom inte som hon är. Nästan hela dagens andliga sfär består av en sådan anda och ve den som säger något annat. 

Ja vad säger man den där förbaskade statusen inom andlighet får mig att må riktigt illa och jag skrev om just andlig status för några år sedan som sen värden för ÖN la in som artikel och det var några år sedan och det ser inte bättre ut nu än då tvärtom så är det hela tiden en massa mobbande och slå ner så jag kan förstå er båda två att ni lessnar och tröttnar,jag gjorde det men ändå kom jag igen och försökte gång efter annan men det är så att har en grupp bildat sig en uppfattning så har dom och sen följer det med oss om vi är oliktänkande.

Jag tycker det är suveränt starkt och bra att du kom in och skrev några rader för inte ska dumt folk få skrämma iväg varken dig eller din sambo men samtidigt har ni min fullaste förståelse och jag känner just nu för att pausa och sen se om jag kommer igen.

Sköt om er båda två och var dom ni är i hela er ande för det är den enda sanna rätta vägen Blomma

Anmäl
2019-07-03 18:08 #10 av: Vianca

När vi är inne på religion, se hur många församlingar det finns. Var och ett samfund har sin egen tolkning, som överensstämmer med sina egna tankar och funderingar. Som känns rätt för en själv. Så har man oftast självmant sökt sig till en viss typ av samfund.

Tanken att få någon att tänka ur boxen, samman faller nog med en personlig mognad och styrka att tänka fritt. oftast så är samfunden så tajta socialt så det blir svårt att lämna.

Anmäl
2019-07-03 18:21 #11 av: Condor

Ja, det där med att tävla om den "andliga statusen" är en sån där grej...... Gapskrattar För mig är det en del av den andliga vägen och personlighetsutvecklingen att vara oberoende av sådana där saker.

Passande till saken, ett citat av Don Juan ur en av Castanedas böcker:

"Krigarens självförtroende är inte samma sak som vanliga människors självförtroende. Den vanliga människan söker visshet i betraktarens ögon och kallar det självförtroende. Krigaren söker otadlighet i sina egna ögon och kallar det ödmjukhet"

Egentligen hade jag redan slutat upp att skriva i forum för länge sen. Jag har gjort dåliga erfarenheter på ifokus och i andra forum. Men eftersom Fata Morgana skrev här och läste upp för mig vad som skrevs i diskussionerna som hon deltog i, kunde jag inte låta bli att även deltaga i dessa diskussioner.

Jag förstår inte varför det är så svårt för många att acceptera folk med andra åsikter. Man kan ju ha olika åsikter utan att bli osams. Jag hade för länge sen diskussioner med Setfree på JiF och vi hade så klart olika åsikter, men ändå diskuterade vi respektfullt med varandra och blev aldrig osams. Men för somliga verkar det vara en för svår grej. Det är en fråga om personlighetsutveckling och mognad. Det säger ju ganska mycket om till och med folk med en kristen tro lämnar JiF pga hur sajtvärden bär sig åt.

Anmäl
2019-07-03 18:54 #12 av: Andeljus

#11 Kanske kan det här bygga broar mellan oss som vill se frihet och vi ska hålla ihop sägs det men jag ger upp nu för ifokus är inte vad det var en gång Blomma

Anmäl
2019-07-03 23:12 #13 av: retep

Så, låt oss vara oberoende och otadliga här, så långt vår förmåga att vara det når och sträcker ut sig. Den här tråden var tänkt som ett avslut, men se, den........
kan betyda att det skapas en öppning och en nystart. Allt i krigarens anda.
Jag för min del skriver gärna med er och delar med mig, utbyter tankar, lär mig, får nya insikter och erfarenheter.

Anmäl
2019-07-04 09:08 #14 av: retep

Lite dålig ljudkvalitet på denna video, men det finns undertext på engelska.

https://www.youtube.com/watch?v=cpzr-qKdexQ&feature=share

Anmäl
2019-07-04 10:07 #15 av: Condor

Jag kommer i alla fall att skriva ett par inlägg ibland, men bara i de andliga forum där det inte finns en "åsiktsplikt", dvs. här eller på tro ifokus.

Mellan oss som vill se frihet existerar redan broar. Men jag tror inte att det går att bygga broar mellan oss och fundamentalistiska kristna t.ex.  Det har jag redan försökt.

Anmäl
2019-07-05 10:02 #16 av: retep

Haha...Då kan du skriva med mig Condor, för jag ^tror^ på Jesus och kan anse mig vara kristen,
(trots att flera på JiF imenar att jag inte kan det)

Anmäl
2019-07-05 10:47 #17 av: Condor

Dom på JiF har en egen tolkning av bibeln, som de anser vara den riktiga, för att andra har talat om för dem hur den ska tolkas.

Deras tolkning är att Jesus är guds son, som han skickade till jorden för att offras för människornas synder. Om man tror som dom, är man räddad och alla synder är förlåtna, medan alla andra människor är förlorade. Och förstås tror de att den kärleksfulla fadern som Jesus pratade om är samma som den hemska "guden" Jahve i gamla testamentet.

Men om man tänker själv, kan man börja att undra om en allmäktig gud inte hade andra möjligheter att förlåta människorna än att "offra hans enda son". Kunde han inte helt enkelt säga "jag förlåter människorna för att de är som jag skapade dem".   Och sen blev han ju inte ens offrad på riktigt om han for tillbaka till himmelsriket igen.

Dessutom är det ganska tydligt att Fadern som Jesus talade om inte kan vara den mördande, ilskna och psykpatiska Jahve.

Men man kan tro på Jesus utan att tro på deras tolkning av bibeln. T.ex. kan man tro på Jesus visa ord och tolka dom på ett annat sätt. 

Ett exempel på hur jag tolkar Jesus ord annorlunda. Jag har alltid tyckt att det är värdelöst att följa budorden bara för att man är rädd för att bli straffad. Det ändrar sig ju ingenting i människors hjärtor på så vis. Men om man utvecklar sig andligt och kommer till insikter, ändrar sig saker i hjärtat och då blir man per automatik till en godare människa som inte mördar, stjäler, är otrogen osv.

Jesus måste ha tänkt precis samma sak, för han sa

"Ni har hört att det blev sagt: Du skall inte begå äktenskapsbrott. 28Men jag säger er: den som ser på en kvinna med åtrå har redan i sitt hjärta brutit hennes äktenskap"

Men kristna tolkar det som att Jesus "skärpte lagen".  De förstår inte Jesus budskap.

För mig är det så att jag inte behöver att tro på Jesus eller bättre sagt på det som Jesus säger, för jag har precis samma åsikter som han.  Dessutom är vi alla guds barn. Det är bara det att Jesus och andra upplysta har erfarit det. Den som har erfarit det kan säga att vara guds dotter eller son.

Anmäl
2019-07-05 17:32 #18 av: FataMorgana

Jag tror också på Jesus, men inte så som den kristna religionen anser att jag måste tro, utan jag tror på vad han säger, så som jag själv tolkar det. Jag gillar att läsa i bibeln,  för att fundera och meditera över vad som kan menas och speciellt det här stycket finner jag intressant. Nu är det Paulus som säger det här, men intressant i vilket fall som helst. 

Han skall löna var och en efter hans gärningar: 7evigt liv åt dem som uthålligt gör det goda och söker härlighet, ära och oförgänglighet, 8men vrede och straff över dem som i självhävdelse vänder ryggen åt sanningen och följer orätten. 9Nöd och ångest över varje människa som gör det onda, juden främst men också greken. 10Härlighet, ära och frid åt var och en som gör det goda, juden främst men också greken. 11Gud gör inte skillnad på människor. http://www.bibeln.se/las/2k/rom#q=Rom+2%3A9

Kanske är det så, att ju mer man strävar efter rikedom och makt och ju mer man har sin uppmärksamhet  på sina lustar och begär, att ju större blir nöden och ångesten. Först har man  ångest för att man inte har det man vill ha, man lägger all sin tid och kraft med att få det och kanske skadar man andra på vägen genom sin framfart. Inte uppmäksammar man sig heller på Gud om man bara har sin uppmärksamhet på de nedersta chakrona. dvs på makt och begär t.ex. Sen när man uppnått det man vill, blir ångesten och rädslorna för att missa det destu större. Det är som två sidor av samma Mynt. Man blir aldrig tillfredställd. Det är som att efter glädje följer sorg och efter sorg följer glädje. 

Men har man i stället sin uppmärksamhet på Gud eller på de översta chakrorna, blir friden större. I allafall har jag märkt, att när jag uppmärksammar mig på Gud, ger mig själv reiki eller mediterar, att rädslorna och ångesterna blir mindre eller försvinner, och i dessa ögonblick av meditation ser jag härligheten och oförgängligheten och vet att jag till min sanna natur har evigt liv. 

Jag tvivlar verkligen på att kristendomen tolkar det här med belöning och straff rätt, som att det skulle handla om något som skulle ske efter döden på en viss dag. För mig handlar det snarare om det här livet, om hur vi här och nu uppmärksammar Gud eller om vi för bort uppmärksamheten från Gud och strävar efter andra saker i stället. Tar vi Hitler som exempel, ska han ju ha begått självmord. Hans nöd och ångest måste verkligen ha varit stor. Det kanske var det som var hans "straff". 

Anmäl
2019-07-09 14:58 #19 av: retep

Tänker att visst är det  härliga fina upplevelser i att tro, att tänka, känna och föreställa sig Gud och Jesus. Å andra sidan är det endast det som sker. Det är inte Gud eller Jesus vi upplever och än mindre erfar. Mötet med Gud sker i stillheten, i Varandet bortom tro och tanke. Det är mer av förfinad uppmärksamhet som öppnar för ett genuint möte, mer en fråga om ren perception.  Gud som det universella, opersonliga och Jesus som det personliga gudomliga uttrycket, i det skapande, i övergången mellan det stilla Varandet och vårt relativa föränderliga liv.

Anmäl
2019-07-09 17:22 #20 av: FataMorgana

Ja det är ungefär det som att uppmärksamma Gud innebär för mig med, att möta  Gud  i stillhet, i Varandet bortom tro och tanke, så som du beskriver det. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.