Annons:
Läst 2656 ggr
FataMorgana
6/23/19, 8:48 PM

Avsked

Har insett att det är dags för mig att lämna iFokus, för det ger mig inget att skriva inlägg mer. Har alltid varit så mån att säga att det är mina tankar, mina uppfattningar, så att ingen ska bli illa berörd.

Men världen och speciellt sajter där folk sitter och skriver är ibland en hemsk plats där folk bara strider om vem som har rätt och fel och det förtalas och sprids lögner om andra. Inläggen förvrängs till saker man inte skriver och folk sätter sig på höga hästar för att se ner på andra. 

Min älskade sambo Condor har spenderat otaliga timmar på att sända mig reiki när jag var sjuk, dag som natt, många timmar per dag och initierat hundratals människor i reiki och hjälpt hundratals helt gratis. Han har ett hjärta av guld och skulle aldrig kunna göra en annan varelse medvetet illa. Har själv blivit frisk tack vare honom där läkarna inte kunde hjälpa och nu förtalas han på Jesus iFokus av sajtvärden, där hon kommer med falska påståenden om hans person. 

Det tar så ont i mitt hjärta att se hur denna orättvisa råder, att inte människor kan glädja sig med varandra och ta del av varandras gudomliga erfarenheter med glädje och kärlek, i stället för att allt ska bekämpas med näbbar och klor. Det får mig att inse hur rutten värld vi lever i och får mig att hellre spendera min tid någon annanstans än i dessa internetsajter. 

Några få goda debattörer har jag träffat här, med hjärtat på rätt plats, så ta inte alla åt er av vad jag skriver. Må väl och farväl!

Annons:
retep
6/27/19, 3:28 PM
#1

Vi möts i Kärlek i det stilla ljuset inom❣️

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Andeljus]
6/27/19, 6:15 PM
#2

Så väldigt tråkigt att höra FataMorgana men jag förstår dig så väl för det är så det går till inte enbart inne på JiF utan även ÖN som du säkert minns 😕 där du och din sambo skrev så oerhört bra men ni fick hela tiden inlägg bortröstade och även skrivförbud om jag inte minns fel.

Trist utveckling och båda har ni så oerhört mycket bra att tillföra och dela med er av men vet ni båda två det är enbart avund ingenting annat för det är ju så att människor inte kan ta att andra vet och kan för då måste dom hävda sig och sitt och genast slå ner på andra för då tror dom sig själva växa och bli stora när det är precis tvärtom .

Tänk vilken värld det skulle vara om inte avund fanns och om vi alla kunde ta varandras olikheter och lära istället för att slå ner på varandra men det kommer alltid att finnas dom som med ful retorik får andra att framstå i dålig dager det har ni och jag fått erfara men vi måste borsta av oss och gå vidare med vårt ❤️

Olika åsikter det har vi alla och alla åsikter får rum men det ni utsätts för och det jag utsatts för på i fokus det ska ingen av oss behöva ta men jag hoppas ni kommer igen båda två för ni har så mycket bra att dela med er av så ge inte upp tvärtom kom igen och skriv skriv skriv  låt inte dumt folk få segra  över er 😎

retep
6/28/19, 1:58 PM
#3

Också jag har blivit utsatt och avfärdad från JiF. (och andra forum). Det finns en sådan rädsla där för oliktänkande. Jag skrev och och gjorde inlägg där för att förhoppningsvis inspirera någon eller några, att våga sig på att gå utanför ramen och tänka självständigt. Med vetskapen att många lever och fungerar med rädslor och skygglappar, betyder för mig att jag fortsatt ödmjukt men med tydlighet vilja påverka och uppmuntra för ett vidare och friare tänkande.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Condor
7/1/19, 10:50 AM
#4

Det är speciellt i så kallade "andliga forum" som folk beteer sig illa.  Ofta är det en sorts "maffia" som består av en rabiat Sajtvärd med en flock rabiata anhängare som bestämmer vilka åsikter folk måste ha för att inte bli mobbade av hela högen.

Det verkar bara finnas 2 så kallade andliga forum där man kan skriva fritt. Det ena är det här forumet, för här finns inte mycket aktivitet och man ser inte röken av en Sajtvärd. Det andra forumet är tro i fokus, där jag har fått skriva mina åsikter utan att bli mobbad eller raderad. Tyvärr är det inte mycket aktivitet där heller.

På JiF verkar det vara så att mobbningen består av att förvränga det som andra skriver för att få folk med andra åsikter att framstå som idioter och sen blir tråden låst. Fata Morgana skrev otaliga ggr att hon anser att gud finns inom oss och det är ju egentligen det som Jesus också menade  när han sa att himmelsriket finns inom oss. Men Woodland förvrängde det flera ggr till "du är alltså din egen gud".

Det är en sak att ha en tro, men det är en helt annan sak att ha en tro och vara så övertygad om sin tro att man bekämpar alla som tänker annorlunda, även med psykisk våld och ljuger och förtalar, bara för sin tro.  Det är säkert inte budskapet som Jesus ville förmedla till människorna.

Jesus skulle säga:

"ni hycklare som stänger till himmelriket för människorna. Ni går inte själva in, och dem som vill komma dit in släpper ni inte in."

"ni hycklare som far över land och hav för att vinna en enda proselyt, och när någon har blivit det gör ni honom till ett helvetets barn, dubbelt värre än ni själva."

Dom på JiF har inte förstått ett ord av det som Jesus ville förmedla.

[Vianca]
7/1/19, 4:46 PM
#5

Den andliga vägen eller rättare sagt vår personliga livsväg genom livet, kan te sig på olika sätt. Kristendomen kan ha satt djupa spår i oss, i ca två tusen år har kyrkan bestämt vad och hur vi ska tro. och det är klart att i sekulariseringens tidevarv, så vill man skärskåda kristendomen.

 Att våga ifråga sätta är väl en självklarhet, men i vissa församlingar. Kan det vara rent farligt att tänka ur boxen. Jag har undvikt att skriva på JIF, dels för att jag inte delar deras tro. och min åsikt är mer gnostisk.

Jag har stött på många i den kristna fåran. och olik tänkandet att tolka texterna. och har många ggr av intresse satt mig in i deras sätt att se på livet. Tanken har slagit mig hur vissa församlingar,enda stora uppgift är att frälsa. medan andra församlingar inte har en samma pådrivande frälsarkraft.

Det viktiga jag har lärt mig, är att inte förarga sig. Dom har sin tro och jag min, varför ska jag vara på deras domäner. När dom inte visar intresse av oliktänkandes öppenhet.Det är ju desamma som dom klampar in i mina domäner.

Skulle det inte vara bättre för allas trevnad att skapa ett eget forum. Där man kan ha högt i tak och diskutera religion som man vill öppet.

[Andeljus]
7/1/19, 5:58 PM
#6

#4 Dom på JiF har inte förstått ett ord av det som Jesus ville förmedla.

Nä men så är det bland kristna dom kan inte se utanför sin egen fyrkant och dom kommer aldrig någonsin att göra så att gå in i diskussion med dom är som att köra huvudet i väggen.

Tro mig jag har erfarenhet och har klivit in i både kristendom och annat andligt trams genom åren där politiskt styr men politik och andlighet går inte ihop däremot skapar det konflikter,konflikter som borde ses som varningssignaler urartar och olika former av krig är ett faktum.

Condor, jag tycker att din sambo ska komma tillbaka och skriva precis det hon känner för det är jävligt om hon ska behöva göra som mig byta nick efter nick för jag har fått så mycket stryk och skit här  på i fokus så om ni bara visste😕men det är väl fan om man ska ge sig för låga personer inom all andlighet 😡

Det är inte rättvist och jag tänker inte spela martyr men jag drar upp verkligheten i att tystas på forum och det är inte nådigt 😓

Annons:
Condor
7/2/19, 12:58 PM
#7

#6

Det är Fata Morganas eget beslut och jag vill inte påverka henne på något sätt. Kanske hon kommer tillbaka någon gång, men för tillfället verkar hon att ha fått nog av iFokus. Men hon har läst svaren och kanske hon kommenterar något. Vi kommer nog inte att byta nick, för det är för jobbigt och pga att vi inte har samma åsikter som majoriteterna skulle det inte ta lång tid tills vi blir mobbade igen.

För oss är en andlig väg att göra egna erfarenheter och att forska för att veta vad som är sanning. Ett trosystem däremot är att tro på det som folk säger, som själva inte har gjort andliga erfarenheter och som inte vet.

FataMorgana
7/3/19, 1:46 PM
#8

Hej alla och tack för svar. 

Ett eget forum med högt till tak skulle verkligen intressera mig, men jag är ingen höjdare av att öppna egna forum och att skriva artiklar och annat duger jag nog inte till. Om någon annan känner sig utmanad så kör på. Jag kommer helt säkert att besöka denna sajt. 

Alltså förstå mig inte fel nu, jag älskar att skriva och att dela med mig av mina erfarenheter och tankar kring Gud och religioner, andlig utveckling m.m, men som Condor skrev skiljer sig vägen vi går på från andras vägar ganska så mycket.

De flesta har en tro på vem eller vad Gud är och en tro på vad som händer efter döden, på vad meningen med livet är osv. En tro på belöning och straff, på utveckling till högre dimensioner, på reinkarnation osv, så väl inom religion som inom new age och på andra vägar har de flesta en stark tro på hur det måste vara, hur man måste vara och hur man inte får vara …. 

Man måste förändras och bli någon annan än den man redan är, utveckla  medialitet och bygga upp en massa andliga förmågor och uppnå andlig status, tro på rätt sätt osv. Ofta blir det som en tävlan om vem som kommit längst och högst. Människan duger liksom inte som hon är. Nästan hela dagens andliga sfär består av en sådan anda och ve den som säger något annat. I religioners namn skär man t.o.m halsen av folk bara för att andra inte har den rätta tron och för att de inte duger som de är och i kristendomens namn väntar straff och evig plåga åt dem som inte tror som de säger att man ska tro. 

Det är liksom inte min mening att klampa in på andras sajter för att missionera dem om annat där, men tänker som retep om att förhoppningsvis kunna inspirera någon att gå utanför ramen och tänka självständigt. För min enda önskan är att folk ska komma till insikt om sin sanna gudomliga natur och att inse att vi duger som vi är, hur mycket gud redan älskar oss och att vi inte behöver att avancera oss och att ingen går förlorad. Men det strider alldeles för mycket emot det som de flesta tror på, det strider emot tron på belöning och straff, det strider emot tankarna på utveckling till högre dimensioner, ja det strider helt enkelt emot nästan allt som de flesta människor tror på och därför blir folk ofta så sura på mig när jag klampar in i deras forum, så sura att jag blir avstängd och stämplad som både det ena och det andra. Men jag kan inte göra något annat än tala ur egna erfareneheter och från hållet jag ser på världen. 

Det var alltså inte hela anledningen, det som hände på JIF, att jag valde att sluta skriva inlägg, utan det är något som långsamt växt fram de senaste åren, hur meningslöst det är. JIF var väl bara snarare pricken på I´t.  Jag har min väg och andra har sin väg och det är också något som jag till fullo vill acceptera. 

Och snälla, ta ingen av er illa upp av något som jag skrev. Det här är helt enkelt mina tankar och min syn på saken, andra får naturligtvis ha egna tankar och en annan syn. 

Kanske skriver jag en vacker dag igen, kanske inte, men just nu känns det som att det bäst för alla  att låta bli, att kanske öppna en blogg i stället om jag visste hur man gjorde.

[Andeljus]
7/3/19, 5:23 PM
#9

#5 Skulle det inte vara bättre för allas trevnad att skapa ett eget forum. Där man kan ha högt i tak och diskutera religion som man vill öppet. 

Det är en god tanke och många gör så men det finns en baksida av de här och det är att det finns grupper som ser till att vissa sajter inte har någon chans,det pratas en massa skit inom dolda grupper samt pm som förstör om dom har fått någon att haka upp sig på. Tragiskt men sant 😕 Just nu har jag tre forum som jag håller låsta och känner ibland inspiration att sätta fart på dom för att i nästa inse att det finns dom som medvetet kommer att sabotera.Tre av mina forum genom åren sen 2008 har blivit förstörda så man tappar liksom lusten och orken så dom ligger där och enbart samlar damm  😓

#7  Vi kommer nog inte att byta nick, för det är för jobbigt och pga att vi inte har samma åsikter som majoriteterna skulle det inte ta lång tid tills vi blir mobbade igen.

Här har jag gjort många misstag genom åren, jag bytte nick i förhoppning att slippa undan och det var bara dumt av mig men ingen ska behöva byta nick öht för alla borde få plats med sitt oavsett man ser på saker lika eller ej för alla har vi något att tillföra och kan ta lärdom av varandra även om vi inte alltid håller med men den här förgrymmade mobbningen som hela tiden upprepar sig för så många av oss,ni,retep,jag och så många med oss man tappar sugen men det är suveränt att det tas upp i trådar så alla kan se 😎

#8 Man måste förändras och bli någon annan än den man redan är, utveckla  medialitet och bygga upp en massa andliga förmågor och uppnå andlig status, tro på rätt sätt osv. Ofta blir det som en tävlan om vem som kommit längst och högst. Människan duger liksom inte som hon är. Nästan hela dagens andliga sfär består av en sådan anda och ve den som säger något annat. 

Ja vad säger man den där förbaskade statusen inom andlighet får mig att må riktigt illa och jag skrev om just andlig status för några år sedan som sen värden för ÖN la in som artikel och det var några år sedan och det ser inte bättre ut nu än då tvärtom så är det hela tiden en massa mobbande och slå ner så jag kan förstå er båda två att ni lessnar och tröttnar,jag gjorde det men ändå kom jag igen och försökte gång efter annan men det är så att har en grupp bildat sig en uppfattning så har dom och sen följer det med oss om vi är oliktänkande.

Jag tycker det är suveränt starkt och bra att du kom in och skrev några rader för inte ska dumt folk få skrämma iväg varken dig eller din sambo men samtidigt har ni min fullaste förståelse och jag känner just nu för att pausa och sen se om jag kommer igen.

Sköt om er båda två och var dom ni är i hela er ande för det är den enda sanna rätta vägen 🌺

[Vianca]
7/3/19, 6:08 PM
#10

När vi är inne på religion, se hur många församlingar det finns. Var och ett samfund har sin egen tolkning, som överensstämmer med sina egna tankar och funderingar. Som känns rätt för en själv. Så har man oftast självmant sökt sig till en viss typ av samfund.

Tanken att få någon att tänka ur boxen, samman faller nog med en personlig mognad och styrka att tänka fritt. oftast så är samfunden så tajta socialt så det blir svårt att lämna.

Condor
7/3/19, 6:21 PM
#11

#9

Ja, det där med att tävla om den "andliga statusen" är en sån där grej…… 😂 För mig är det en del av den andliga vägen och personlighetsutvecklingen att vara oberoende av sådana där saker.

Passande till saken, ett citat av Don Juan ur en av Castanedas böcker:

"Krigarens självförtroende är inte samma sak som vanliga människors självförtroende. Den vanliga människan söker visshet i betraktarens ögon och kallar det självförtroende. Krigaren söker otadlighet i sina egna ögon och kallar det ödmjukhet"

Egentligen hade jag redan slutat upp att skriva i forum för länge sen. Jag har gjort dåliga erfarenheter på ifokus och i andra forum. Men eftersom Fata Morgana skrev här och läste upp för mig vad som skrevs i diskussionerna som hon deltog i, kunde jag inte låta bli att även deltaga i dessa diskussioner.

Jag förstår inte varför det är så svårt för många att acceptera folk med andra åsikter. Man kan ju ha olika åsikter utan att bli osams. Jag hade för länge sen diskussioner med Setfree på JiF och vi hade så klart olika åsikter, men ändå diskuterade vi respektfullt med varandra och blev aldrig osams. Men för somliga verkar det vara en för svår grej. Det är en fråga om personlighetsutveckling och mognad. Det säger ju ganska mycket om till och med folk med en kristen tro lämnar JiF pga hur sajtvärden bär sig åt.

[Andeljus]
7/3/19, 6:54 PM
#12

#11 Kanske kan det här bygga broar mellan oss som vill se frihet och vi ska hålla ihop sägs det men jag ger upp nu för iFokus är inte vad det var en gång 🌺

retep
7/3/19, 11:12 PM
#13

Så, låt oss vara oberoende och otadliga här, så långt vår förmåga att vara det når och sträcker ut sig. Den här tråden var tänkt som ett avslut, men se, den…….. kan betyda att det skapas en öppning och en nystart. Allt i krigarens anda. Jag för min del skriver gärna med er och delar med mig, utbyter tankar, lär mig, får nya insikter och erfarenheter.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
retep
7/4/19, 9:08 AM
#14

Lite dålig ljudkvalitet på denna video, men det finns undertext på engelska.

https://www.youtube.com/watch?v=cpzr-qKdexQ&feature=share

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Condor
7/4/19, 10:07 AM
#15

Jag kommer i alla fall att skriva ett par inlägg ibland, men bara i de andliga forum där det inte finns en "åsiktsplikt", dvs. här eller på tro iFokus.

Mellan oss som vill se frihet existerar redan broar. Men jag tror inte att det går att bygga broar mellan oss och fundamentalistiska kristna t.ex.  Det har jag redan försökt.

retep
7/5/19, 10:02 AM
#16

Haha…Då kan du skriva med mig Condor, för jag ^tror^ på Jesus och kan anse mig vara kristen, (trots att flera på JiF imenar att jag inte kan det)

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Condor
7/5/19, 10:47 AM
#17

#16

Dom på JiF har en egen tolkning av bibeln, som de anser vara den riktiga, för att andra har talat om för dem hur den ska tolkas.

Deras tolkning är att Jesus är guds son, som han skickade till jorden för att offras för människornas synder. Om man tror som dom, är man räddad och alla synder är förlåtna, medan alla andra människor är förlorade. Och förstås tror de att den kärleksfulla fadern som Jesus pratade om är samma som den hemska "guden" Jahve i gamla testamentet.

Men om man tänker själv, kan man börja att undra om en allmäktig gud inte hade andra möjligheter att förlåta människorna än att "offra hans enda son". Kunde han inte helt enkelt säga "jag förlåter människorna för att de är som jag skapade dem".   Och sen blev han ju inte ens offrad på riktigt om han for tillbaka till himmelsriket igen.

Dessutom är det ganska tydligt att Fadern som Jesus talade om inte kan vara den mördande, ilskna och psykpatiska Jahve.

Men man kan tro på Jesus utan att tro på deras tolkning av bibeln. T.ex. kan man tro på Jesus visa ord och tolka dom på ett annat sätt. 

Ett exempel på hur jag tolkar Jesus ord annorlunda. Jag har alltid tyckt att det är värdelöst att följa budorden bara för att man är rädd för att bli straffad. Det ändrar sig ju ingenting i människors hjärtor på så vis. Men om man utvecklar sig andligt och kommer till insikter, ändrar sig saker i hjärtat och då blir man per automatik till en godare människa som inte mördar, stjäler, är otrogen osv.

Jesus måste ha tänkt precis samma sak, för han sa

"Ni har hört att det blev sagt: Du skall inte begå äktenskapsbrott. 28Men jag säger er: den som ser på en kvinna med åtrå har redan i sitt hjärta brutit hennes äktenskap"

Men kristna tolkar det som att Jesus "skärpte lagen".  De förstår inte Jesus budskap.

För mig är det så att jag inte behöver att tro på Jesus eller bättre sagt på det som Jesus säger, för jag har precis samma åsikter som han.  Dessutom är vi alla guds barn. Det är bara det att Jesus och andra upplysta har erfarit det. Den som har erfarit det kan säga att vara guds dotter eller son.

FataMorgana
7/5/19, 5:32 PM
#18

Jag tror också på Jesus, men inte så som den kristna religionen anser att jag måste tro, utan jag tror på vad han säger, så som jag själv tolkar det. Jag gillar att läsa i bibeln,  för att fundera och meditera över vad som kan menas och speciellt det här stycket finner jag intressant. Nu är det Paulus som säger det här, men intressant i vilket fall som helst. 

Han skall löna var och en efter hans gärningar: 7evigt liv åt dem som uthålligt gör det goda och söker härlighet, ära och oförgänglighet, 8men vrede och straff över dem som i självhävdelse vänder ryggen åt sanningen och följer orätten. 9Nöd och ångest över varje människa som gör det onda, juden främst men också greken. 10Härlighet, ära och frid åt var och en som gör det goda, juden främst men också greken. 11Gud gör inte skillnad på människor. http://www.bibeln.se/las/2k/rom#q=Rom+2%3A9

Kanske är det så, att ju mer man strävar efter rikedom och makt och ju mer man har sin uppmärksamhet  på sina lustar och begär, att ju större blir nöden och ångesten. Först har man  ångest för att man inte har det man vill ha, man lägger all sin tid och kraft med att få det och kanske skadar man andra på vägen genom sin framfart. Inte uppmäksammar man sig heller på Gud om man bara har sin uppmärksamhet på de nedersta chakrona. dvs på makt och begär t.ex. Sen när man uppnått det man vill, blir ångesten och rädslorna för att missa det destu större. Det är som två sidor av samma Mynt. Man blir aldrig tillfredställd. Det är som att efter glädje följer sorg och efter sorg följer glädje. 

Men har man i stället sin uppmärksamhet på Gud eller på de översta chakrorna, blir friden större. I allafall har jag märkt, att när jag uppmärksammar mig på Gud, ger mig själv reiki eller mediterar, att rädslorna och ångesterna blir mindre eller försvinner, och i dessa ögonblick av meditation ser jag härligheten och oförgängligheten och vet att jag till min sanna natur har evigt liv. 

Jag tvivlar verkligen på att kristendomen tolkar det här med belöning och straff rätt, som att det skulle handla om något som skulle ske efter döden på en viss dag. För mig handlar det snarare om det här livet, om hur vi här och nu uppmärksammar Gud eller om vi för bort uppmärksamheten från Gud och strävar efter andra saker i stället. Tar vi Hitler som exempel, ska han ju ha begått självmord. Hans nöd och ångest måste verkligen ha varit stor. Det kanske var det som var hans "straff".

retep
7/9/19, 2:58 PM
#19

Tänker att visst är det  härliga fina upplevelser i att tro, att tänka, känna och föreställa sig Gud och Jesus. Å andra sidan är det endast det som sker. Det är inte Gud eller Jesus vi upplever och än mindre erfar. Mötet med Gud sker i stillheten, i Varandet bortom tro och tanke. Det är mer av förfinad uppmärksamhet som öppnar för ett genuint möte, mer en fråga om ren perception.  Gud som det universella, opersonliga och Jesus som det personliga gudomliga uttrycket, i det skapande, i övergången mellan det stilla Varandet och vårt relativa föränderliga liv.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

FataMorgana
7/9/19, 5:22 PM
#20

Ja det är ungefär det som att uppmärksamma Gud innebär för mig med, att möta  Gud  i stillhet, i Varandet bortom tro och tanke, så som du beskriver det.

Annons:
[Vianca]
7/13/19, 10:24 PM
#21

Ett citat som jag kom att tänka på. "Tvärsäkerhet om vem och Vad Gud är förstärker en konflikt. En ödmjuk osäkerhet om att ingen av oss äger sanningen om Gud lägger grund för fredsbygge". Allt börjar med det lilla.

setfree
7/27/19, 3:20 PM
#22

Jag har uppskattat våra samtal och tycker det är tråkigt om Fatamorgana lämnar. Jag har inget emot de som har en annan tro. Jag har haft väldigt mycket att göra och har inte klarat att skriva på ett tag. Hoppas du är helt frisk nu Fatamorgana. 😄

Hugohugo
7/28/19, 2:08 PM
#23

#0  …Det tar så ont i mitt hjärta att se hur denna orättvisa råder, att inte människor kan glädja sig med varandra och ta del av varandras gudomliga erfarenheter med glädje och kärlek, i stället för att allt ska bekämpas med näbbar och klor. …."

 - Jag håller med dig FataMorgana.

#8 …För min enda önskan är att folk ska komma till insikt om sin sanna gudomliga natur och att inse att vi duger som vi är, hur mycket gud redan älskar oss och att vi inte behöver att avancera oss och att ingen går förlorad. …"
 - Av allt och alla jag mött, så tänker jag att Nåd med annorlundahet, så är allt och alla samma vilket jag är, utom G-d som är som jag och andra är. Så jag håller med i det du säger här också.

Creating be with you!!! See a seed enough of times each, for often return to in a long long period, will learn you how better to learn the more importent. http://www.theessenes.co.uk/see-us RELIGIONENS MYSTERIER.

FataMorgana
7/28/19, 2:45 PM
#24

#22  

Tack Setfree och kul att du uppskattat våra samtal. Men nog är jag fortfarande kvar, så om du få lust och tid att skriva igen, gör det gärna 🙂

#23  

Haha, jag vet faktiskt inte om jag riktigt håller med mig själv längre. Visst är det ju lite tråkigt att det är som det är, att så mycket ska bekämpas med näbbar och klor, att så många ska strida och hålla på som jag skrev, men å andra sidan skulle det ju innebära, att om jag inte skulle acceptera det / ett sådant beteende alltså och vilja ändra på det, att  jag själv inte skulle acceptera folk som dom är och hur dom beter sig 😉

Hugohugo
7/28/19, 4:34 PM
#25

#24 Jag tror jag förstår vad du menar. Jag funderade på att man kan acceptera att man inte kan göra något åt specifikt allt som kommer med allt. Dessutom, så kan man då acceptera att förlåta dem för när man behöver bara vara sig själv. Men det jag aldrig accepterar är hur andra är elaka eller dumma, så jag har mod att stå i göra något så långt jag kan ensam om jag måste, eller hellre med andra, resten som är utöver mitt tillstånd vilket jag och vi inte kan, det överlåter jag till Guds skapande av lösningar.

Creating be with you!!! See a seed enough of times each, for often return to in a long long period, will learn you how better to learn the more importent. http://www.theessenes.co.uk/see-us RELIGIONENS MYSTERIER.

FataMorgana
7/28/19, 6:04 PM
#26

#25

Ja förstås är det nog bara bra med människor som har mod nog att stå i och göra något och som inte accepterar hur andra är dumma och elaka, för allas bästa. Bättre så än att låta det fortgå. Men man kan ju kanske acceptera människan med alla hennes fel och brister medan man kämpar mot elaka och dumma handlingar. Tänker att det ena kanske inte måste utesluta det andra. Och det vi inte kan göra något åt kan vi överlämna till Gud. Fint skrivet av dig.

Hugohugo
7/29/19, 11:11 AM
#27

#26  Alla fel och brister en person har är acceptabla om person är en god person, om man regelbundet har träffat och sett det mesta som finns i en person, så vet man att det är en god person. 

Man kanske har i annat fall bara sett viss situationer med någon person, och ser att den har dumma eller elaka handlingar i dess situationer, men man får uppmärksamma en själv om att acceptera den andre, än om man inte vet att det är en god person eller inte. Medans man försöker hantera läget om man kan, eller om man kan undvika det, om man kan inte hantera det. 

Dessutom så är även de personer vilka är dumma eller elaka även med "brister" och "fel" som är att göra gott, samt så kan även de trots sin fastbitna vana av negativitet, välja göra gott, eller till och med bli en god person om de beslutar sig för förändra sig.

Creating be with you!!! See a seed enough of times each, for often return to in a long long period, will learn you how better to learn the more importent. http://www.theessenes.co.uk/see-us RELIGIONENS MYSTERIER.

Annons:
FataMorgana
7/29/19, 11:58 AM
#28

#27 

Har alltid tänkt, att om alla bara skulle acceptera varandra precis så som vi är, att världen skulle vara en mycket bättre plats att leva på med mindre krig och våld . För tänk om t.e.x en Islamist skulle acceptera att andra människor har andra religioner, då  skulle de sluta försöka att omvända dessa med våld och de skulle sluta att hugga halsen av folk bara för att någon har en annan religion, om de bara skulle acceptera andra för precis det som dom är . Dvs om alla bara skulle ta ner blicken från andra för att rikta den mot sig själva i stället och fundera på  hur man själv kan göra för att vara en så god människa som möjligt, ja då skulle världen vara en mycket fredligare plats att leva på.

Men ser jag mig runtomkring i världen måste jag  bara inse hur få det verkligen är som vill ändra på sig själva,  försöka att acceptera andra och att arbeta på sig själva för  att bli till goda människor.  Många verkar inte vara medvetna nog om vad dom gör och vilka konsekenser deras handlingar mot andra för mig sig och många verkar gilla att förstöra för andra och föra krig och hålla på, som om det vore ett nöje som de går i gång på . 

Jag var ute på en sjö för några dagar sedan, låg på en trampbåt och solade mig. Brevid båten låg en flock måsar i vattnet och drev omkring. Sen kom en elektrobåt med två vuxna personer körandes rakt mot måsarna så att de blev skrämda och flög iväg. Ingen allvarlig händelse egentligen, men det slog mig hur hjärnlösa och hjärtlösa många människor är och hur många det är som bara är ute efter att förstöra för andra. Hur kan vuxna människor tycka det är kul att köra in i en flock fåglar för att skrämma i väg dem? Vilken tillfredställelse ger det dem?

 En annan gång för något år sedan när jag var ute i naturen och promenerade fick jag vittna hur ett gäng småpojkar kastade stenar mot små ankungar. Det kan man förstås bortförklara med att barn kanske inte ännu är helt så medvetna om vad dom gör. Men vad är det som får vuxna människor att agera så hjärtlöst och varför finns det så många som bara är ute efter att förstöra för andra. Ibland förstår jag mig inte på mänskligheten alls och jag rädd för att folk kommer att fortsätta föra krig och bruka våld och förstöra för andra och att det bara är något som jag inte kan göra något annat  åt än att bara acceptera, att det är som det är.

Hugohugo
7/29/19, 1:20 PM
#29

"Har alltid tänkt, att om alla bara skulle acceptera varandra precis så som vi är, att världen skulle vara en mycket bättre plats att leva på med mindre krig och våld . För tänk om t.e.x en Islamist skulle acceptera att andra människor har andra religioner, då  skulle de sluta försöka att omvända dessa med våld och de skulle sluta att hugga halsen av folk bara för att någon har en annan religion, om de bara skulle acceptera andra för precis det som dom är . Dvs om alla bara skulle ta ner blicken från andra för att rikta den mot sig själva i stället och fundera på  hur man själv kan göra för att vara en så god människa som möjligt, ja då skulle världen vara en mycket fredligare plats att leva på."

Jag håller med.

Ja barn är oskyldiga, för de har ännu inte ordentligt förstått det vuxna har oftast redan genomgått tillräckligt av.
För mina funderingar om såna situationer, till exempel den du gav om båten. Ondskan är inte kärlek, så om man får bemöta den med skapande av En Gud och allt, allt är med en själv och andra goda, (om man ska förenkla det). Skapande kan ske i försök av kommunikation med parten eller parterna. Ondska är egentligen inte i grunden en motsatts till det goda, utan den är något vilket saknar kärlek och acceptans. Det vilket är ont kan bli gott av sitt egna val, samt av att be för att Gud på dolda vis ska uppenbara vägen och låta det onda omfamna det goda genom Guds gåva av inverka och påverka. Till exempel be: "Snälla Gud ändra det onda till gott. Amen." Om man inte åkallar Gud, så är det bara det fria valet av den onde själv vilket kan göra ändringen, ett val vilket sker antingen spontant av villja veta sanningen, eller för att andra i möte med skapande gör så den onde gör misstaget vara god, och att man då ger denne en upplevelse av vara älskad för den är nu värdig för, så länge det varar förståss. Kanske ger den upplevelsen en frestelse av villja ha sanningen om ondskan och godheten. Åtminstone enligt min åsikt är ondskan i ett rent möte med Gud, något en skulle gärna villja överge. Gud är uthålligare än ondskan, men Gud gav världen till sin skapelse, så det är vi som ska släppa in Gud. Gud gör inte något endast för sin egna skull när det gäller sin skapelse som har hopp av godhet i sig kvar, till den sista droppen av godhet är kvar, så låter Gud bli att ingripa för endast sin egna skull. Det goda i skapelsen som vi vill gör att Gud gör mer och mer i Nåd, snällhet och styrka.

Creating be with you!!! See a seed enough of times each, for often return to in a long long period, will learn you how better to learn the more importent. http://www.theessenes.co.uk/see-us RELIGIONENS MYSTERIER.

FataMorgana
12/3/19, 1:08 PM
#30

Nu har jag blivit av med mina skrivrättigheter på alternativa behandlingar i fokus bara för att någon eller några har missbrukat anmälningsknappen och anmält inlägg som dessa. 

Mitt inlägg 29   var egentligen menad som en fråga och som något att fundera och meditera över. För det kan vara väldigt nyttigt och lärorikt att ställa sig frågor som varför man agerar som man gör, om man gör det pga medkänsla eller om man gör något för pengars skull eller för att själv framstå som en duktig person i andras ögon t.e.x. Det är frågor som jag själv ställer mig rätt så ofta när jag kritiskt granskar mig själv. Frågor som; Skulle jag verkligen göra det här om ingen fick reda på det? Skulle jag göra det om det inte gav mig någonting tillbaka som beundran eller pengar t.e.x? Det är för mig enbart nyttigt, att se var jag själv står och vad jag fortfarande har att jobba på och att kunna se sanningen om mitt egna ego i vitögat. Det är vad jag anser viktigt på en andlig väg, att granska sig själv och det får mig att tänka på ett Citat av Castaneda:

"En krigare är jaginriktad, men inte på ett själviskt vis, utan så att han utsätter sitt jag för en ständig och total granskning."

Det var egentligen det som var menat med mitt inlägg, men visst, vill man hellre kräkas över mig och se mig som en skenhelig person och göra antaganden om min människosyn osv, så har var och en sin fulla rätt att göra det. Jag blir inte ledsen på någon för den sakens skull, för jag vet att ju att det ändå bara är folks egna negativa egenskaper som bli projierade på mig. Trots allt är jag inte i fiendeskap med någon inte ens med dig dig Mandra, utan jag önskar dig bara det bästa, att du ska vara lycklig och må bra hur du nu än må se mig.

************************************************************************************************

Andlighet är för mig ingen vara. Att t.ex lägga händerna på en människa som är sjuk och ge Reiki jämställer jag med en mor som lägger sin hand över sitt barns onda knä när han fallit och slagit sig. Inget jag skulle kunna ta betalt för. Vad andra gör med sin andlighet är  inget som jag dömmer. Jag säger bara vad andlighet är för mig och att det för mig är mer som ett kall än som en inkomstkälla. Om andra ser det som en inkomställa och vill ta betalt för sina tjänster så är det deras sak och deras liv och hur deras mystiska krafter fungerar för dem har jag ingen aning om? 

************************************************************************************************

FataMorgana
12/3/19, 2:11 PM
#31

Jag undrar ju om de som anmält inläggen skulle kunna ta och berätta vad det är som är så hemskt med dem att de måste bort? Mandra?

retep
12/4/19, 8:52 PM
#32

Ord och begrepp som Andlighet och Yoga används nu så ofta godtyckligt för att ge uttryck för något vi föreställer oss. Men både andlighet och yoga är verkligheter bortom föreställning. Andlighet är Själens utveckling som återspeglas i personligheten. Yoga är föreningen av de båda - själen och det personliga.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

wildfire
12/8/19, 10:12 AM
#33

#31 Usch ja det där var en otrevlig utveckling och även jag åkte på skrivförbudet trots att inget stred mot någonting och några rättigheter har jag inte fått tillbaka trots att jag bett admin att rätta till det där.

Jag skulle också vilja veta varför man anmälde bort mina inlägg, hur var dom hemsk och bättre hade väl vart av TS att vända sig till admin och be dom ta bort inläggen istället för att uppmana andra att anmäla så hade vi inte åkt på skrivförbud.

Kände ett enormt motstånd  med dom trådar som åkte upp där inne för dom var inte vänliga tvärtom hugga  konstant på andra och jag känner nu tar jag en lång ledighet från forumen för man blir bara så innerligt less och trött när det blir så här och det där tysta ner andra i jakten på att framhäva sig och sitt har man lessnat på för längesedan 😕

FataMorgana
12/8/19, 2:15 PM
#34

#33 

Jag önskar ju att dessa skulle vakna upp och sluta att betee sig illa mot andra. För jag vet inte hur många gånger mina inlägg blivit bortröstade, hur många trådar jag skrivit i som blivit låsta och hur ofta jag fått skrivförbud fast jag egentligen aldrig gjort någon något illa i någon av dessa diskussioner. Men jag tänker, att det är de som missbrukar anmälningsknappen, de som vill tysta ner andra, de som inte tål att andra har andra åsikter, de som kommer med kräk smylisar och tar till personangrepp, de som spärrar andra från sina sajter osv, att det är deras beteende, deras problem, de som håller på som så och inte jag. Om de går ihop sig för att få bort andra så är det också deras beteende och inte mitt. Alltså har jag inget att må dåligt över och ingen anledning till att försvinna härifrån heller 😉 Men jag kan förstå dig, att en paus kan göra gott ibland och att man ledsnar till sist.  Men ta inte en för lång paus bara, utan kom gärna tillbaka snart igen 🙂

Annons:
Condor
12/8/19, 3:31 PM
#35

Det finns ett gäng här som inte röstar bort inlägg pga att de bryter mot regler, utan för att personer som de inte gillar, eller vars åsikt de inte gillar, ska bli avstängda.  Meningslöst att vända sig till en moderator, för antingen har moderatorn inte tid att läsa över 100  inlägg eller moderatorn är själv en av dom som mobbar eller åtminstone kompis till dem.

Så kommer det sig att oftast inte de som mobbar blir avstängda, utan de som är offer för mobbning. På iFokus är man medveten om problemet, men ingen gör någonting  åt saken. Jag kan inte betrakta iFokus som ett seriöst forum.

[Dharma]3
12/11/19, 6:04 PM
#36

Det finns ett gäng här som inte röstar bort inlägg pga att de bryter mot regler, utan för att personer som de inte gillar, eller vars åsikt de inte gillar, ska bli avstängda.  Meningslöst att vända sig till en moderator, för antingen har moderatorn inte tid att läsa över 100  inlägg eller moderatorn är själv en av dom som mobbar eller åtminstone kompis till dem.

Så kommer det sig att oftast inte de som mobbar blir avstängda, utan de som är offer för mobbning. På ifokus är man medveten om problemet, men ingen gör någonting  åt saken. Jag kan inte betrakta ifokus som ett seriöst forum.

Så sant så sant Condor 😎👍🌺

Jag orkar inte logga in med mitt ordinarie nick mer och du har så rätt så jämmerligt rätt 👍 mer kan jag inte säga men skit ska vi inte ta någon av oss  😎

FataMorgana
3/29/20, 5:42 PM
#37

Jag kommer nog inte att skriva här så mycket mer, men vet att det finns några som gärna läser vad jag skriver och som gillar mina inlägg. Er hälsar jag välkomna på min nya blogg:  http://evigvishet.bloggo.nu

wildfire
3/30/20, 6:31 AM
#38

#37 Har det hänt nåt särskilt FataMorgana ? är inne i samma tänk som dig här och har klickat bort massor med trådar som jag gått ur och inte vill läsa mer så jag har inte hängt med alls ett par dagar i vad som skrivs.

Tack för tips om bloggen, ska kika in där sen och hoppas allt är ok med dig och att inget otrevligt har hänt som får dig att dra dig tillbaka 🌺

FataMorgana
3/30/20, 10:54 AM
#39

#38 

Hej. Nej det har inte hänt något annat just nu än att jag fick lusten att flytta över mitt skrivande någon annanstans. Det känns lite svårt för mig att skriva här på de andliga sajterna då min väg verkar vara så annorlunda än andras. För mig handlar det mer om att skala av sig lager på lager av tro och föreställningar, medan andra verkar vela ha något att tro på och att skaffa sig fler föreställningar av universums beskaffenhet och det andliga. Jag vill ju inte trampa folk på tårna med mina inlägg så jag tänkte att jag lika bra kan skaffa mig en egen liten vrå att skriva på. Men inte försvinner jag härifrån helt. Är bara ett PM bort 🙂🌺

wildfire
3/30/20, 4:45 PM
#40

#39 Tror vi går i lite lika tänk där, vad lustigt för så har jag också gått i tankarna att lägga fokus på skrivande på annat håll. Hade hemsida tidigare och har funderat på att starta upp igen men äh har vart lite bekväm men nu i Corona tider så får man så mycket mer tid och forum ger mig inget mer än en massa babbel så här är vi nog inne i lite lika tänk.

Inte trampar du nån på tårna tvärtom du skriver så mycket bra 👍 och blir nån trampad på tårna så är det för du har kunskap men det har inte den som blir trampad på tån.

Kikade in på din blogg och den är ju suverän och ska läsa mer sen men den är alla tiders bra så den kommer jag att besöka 😎

Kram på dig 🌺

FataMorgana
3/31/20, 2:42 PM
#41

Tack!🙂Ja så tänker jag med. 

 Men om du någon gång får för dig att starta upp din hemsida igen, så kan du gärna ge mig adressen om du vill. Kram till dig med 🌺

Annons:
[ghostdoggy]
4/22/20, 10:07 PM
#42

#36
karmat kommer bita dem i arslet =)

FataMorgana
6/28/20, 11:50 AM
#43

Postar det här för en gångs skull här. 

Hittade en intressant video som jag inte kunde låta bli att dela med mig av här på sajten. Den är på engelska och tar 20 minuter. Men värd att se på även om jag inte är helt så säker på att snubben har förstått det här med kvantfysik helt rätt, men poängen är hur vi enligt honom själva väljer vår egen realitet. Kanske det är därför vi människor lever i helt olika "realiteter" och ser på världen och det andliga med helt skilda ögon . I t.e.x min "realitet" existerar ju inga demoner och onda andar, utan den enda ondska som existerar för mig är den människorna själva skapar. I min realitet fylls jag hellre upp av Guds ljus och kärlek och healande kraft än att tampas med spöken och andra negativa ting 😉 Men hur som helst är det som han säger i slutet, i den andra halvan av videot kanske det som är det mest viktigta, dvs att vi inte påtvingar andra vår egen realitet så att vi inte blir till spirituella faschister, så som han kallar det för. Värt att tänka på i allafall 🙂

https://www.facebook.com/radicalbrilliance/videos/262209678218503

FataMorgana
9/23/20, 1:58 PM
#44

#43: Nu vet jag inte om någon här såg på den här videon, men efter att jag från och till på olika sajter och forum ibland läser om våra livsvägar och hur det här universumet erbjuder oss ALLA alla möjligheter och ett oändligt antal varianter av varje öde vill jag bara poängtera, att det också innebär att det finns en väg UTAN demoner, onda andar och djävlar. Med andra ord är det också EN variant, EN av alla möjligheter, EN livsväg man kan välja av alla oändliga varianter av varje öde ;) Så snälla, tänk på det ni (vem som känner sig träffad), när ni kallar andra för att blunda och för att inte leva i verkligheten osv, att alla faktiskt inte lever i er verklighet, utan i en helt annan verklighet, som ni egentligen borde acceptera som EN variant lika mycket som er egen variant ;)

Carmarino
10/12/20, 2:23 PM
#45

#44: Har inte sett videon men kom att tänka på Richard Bachs bok One (Ett), som handlar om alla livsvägar vi kan välja. Den är väldigt intressant, och har bland annat ett kapitel som förklarar varför "organiserad religion" inte är det optimala.

Har ni inte läst den så rekommenderar jag verkligen att ni gör det. Vet inte om den finns på alla bibliotek, men annars verkar det gå att få tag i den i antikvariat på nätet.

https://en.wikipedia.org/wiki/One_(Bach_novel)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

FataMorgana
10/12/20, 3:09 PM
#46

#45:

Tack för tipset!

Upp till toppen
Annons: