Annons:
Etikettandlig-visdom
Läst 886 ggr
FataMorgana
4/14/19, 5:16 PM

En liten berättelse

Hittade en liten fin berättelse som jag översatte härifrån: http://www.yoga-vidya.de/Bilder/Galerien/Kali.html

"Desperat att skörda frukterna av hans sadhana (spirituella övningar), gick Puran Chad till sin guru. "Meningslöst!" Han sa, "sex månader av att vörda statyn av Narayana (en manifestation av Krishna) har lett till ingenting. Vänligen föreslå en mer kraftfull mantra och en mer kraftfull gudom. "

Gurun hade initierat Puran Chand i Narayana Mantra och gav honom en liten, vacker staty av Narayana för hans vördan. Puran praktiserade regelbundet sin vördan och gjorde Japa oupphörligt (upprepning av en mantra). Men, Gud vet varför, det fanns inget tecken på att statyn välsignade honom.

Gurun sade till Puran med ett leende: "Nu min son, ta denna staty av Shiva (en av de främsta gudarna). Jag kommer genast att initiera dig i Shiva Mantra, den heliga Panchakshara (fem stavelse mantra). Tillbed Shiva med tro och hängivenhet. Han gäller som Bholenath (namn för Shiva i sin aspekt av att uppfylla önskningar). Han är något gynnsam. Han kommer att välsigna dig snart. "

Puran Chand var glad över detta.

Under de närmaste sex månaderna var Puran Chand djupt försjunken i Japa och tillbedjan av Shiva. Gudastatyn av Narayana kom dock till den dammiga hyllan ovanför altaret i sitt bönrum.

Det här hjälper heller inte något. Inte ett spår av en effekt. Min guru, snälla, pröva mig inte. Initiera mig i gudhetens mantra, som snart kommer att välsigna mig och ge mig hennes bild, "bad Puran Chand sin guru.

Gurun log igen. Upplysningstiden hade kommit, men han ville att studenten skulle lära sig av egen erfarenhet

"Bra min son. Mor Kali (gudinna) är extremt nådig i denna ålder. Vörda denna staty av henne. Upprepa Navarnas mantra (specialmantra). Ja, du kommer snart att få din nåd. "

Den här gången hade Puran Chand ingen tvekan; han hade fullständigt förtroende.

Dyrkan av Kali började. Shiva fick hålla Narayana sällskap på hyllan. Med stor hängivenhet och djup känsla spred Puran ut rökelse framför bilden av Moder Kali. Röken steg. Han tittade efter röken. Röken spred sig till hyllan. Han var upprörd och släkte rökelsen. 

"Hur kom det här sig, att Shiva som vägrade att välsigna mig, hur kommer han sig för att andas in denna rökelse? Jag ber till Moder Kali. Jag kommer inte att låta den doften komma in i Shivas näsa. Jag kommer att täppa henne näsa med bomull!

Puran började att arbeta. Han plockade upp den rostiga Shiva och började fylla bomull i näsborren!

Och se! Statyn försvann. Före honom stod guden Shiva. Han log med all sin nåd och medkänsla. Puran sjönk till knäna.

Du kan be mig om någon tjänst, Puran. Jag är mycket nöjd med din hängivenhet. "

"Shiva, min Gud, berätta för mig först. Jag är mycket förvånad. Du har inte välsignat mig när jag älskade dig och vördnade dig, när jag reciterade mantra Panchakshara sex månader. Men du bestämde dig plötsligt för att visa dig själv efter att jag sätter ner din bild och ger upp din dyrkan. Vad är det här för en gåta ? "

"Min son, det är inget förbryllande. Hur kan jag visa mig för dig när du behandlade mig bara som en bild, en enkel bit metall som dyrkas på vilja och blir bortställd igen? Men när du behandlade denna staty som en levande närvaro, när du började med bomull i näsborrarna så att rökelsen inte skulle hamna i näsan har du därmed visat att du erkänt min levande närvaro i denna staty och jag kunde inte dölja mig för dig längre. 

Tallös och upplyst, böjde sig Puran framför Shiva och dök in i hans kärlek. Han kunde inte begära en tjänst. I hans kärlek hittade han allt. "

Alles zum Thema Yoga, Ayurveda, Meditation von Yoga Vidya e. V.: Kostenlose Artikel und Buecher; Deutsches Yogalehrer Verzeichnis; Yoga Kurs- und Seminarprogramme verschiedener Yoga Vidya Zentren. Yogalehrer Ausbildung. Yoga Schule.
  • Redigerat 5/14/21, 5:43 PM av FataMorgana
Annons:
Hugohugo
4/18/19, 10:29 PM
#1

Så länge man inte för uppmärksammheten till att det är mer än en form eller ett namn, så missar man något… särskillt om man bara ser det som något av världen utom sig, vilket då inte är enhetligt, eftersom allt utanför är av mindre delar. Med energi är det kanske samma sak…, att det är av mer delar också.

Creating be with you!!! See a seed enough of times each, for often return to in a long long period, will learn you how better to learn the more importent. http://www.theessenes.co.uk/see-us RELIGIONENS MYSTERIER.

Upp till toppen
Annons: