Annons:
Etikettgud-gudomligt
Läst 1698 ggr
FataMorgana
3/26/19, 1:04 PM

Oshos tankar om Gud

Har översatt lite smått och gott från denna sida: https://www.osho.com/de

"GUD

Jag kan inte se att det finns en gud någonstans som skapade världen. Visst upplever jag det gudomligas egenskaper i livet, men det är en egenskap, kvalitet, inte en person. Det är mer än kärlek, mer än tystnad, mer än glädje - mindre som en person. Du kommer aldrig att träffa Gud och säga "hej" eller "hur mår du?" och "Jag har letat efter dig i tusen år, var har du varit?"

Gud är inte en person utan en närvaro.

Och när jag säger "närvaro", lyssna noga, för att du  kan bara höra vad du har varit konditionerad till och du kan till och med förstå "närvaro" som något objektiv - då har du gått tillbaka till samma fälla. Gud är en närvaro i din innersta kärna: det är din egen närvaro. Inte mötet med en annan"

Willkommen in der Welt Oshos – eine Gelegenheit, die Essenz von Meditation zu erfahren. Lesen, anschauen, zuhören und den revolutionären Zugang kennenlernen, dich selbst zu entdecken.
  • Redigerat 10/23/21, 5:05 PM av FataMorgana
Annons:
[Hukanson]
3/26/19, 4:31 PM
#1

Doreen Virtue var en hängiven förmedlare av änglakortens visdom och stilla meditationer bortom det sociala förståndets medvetande. En dag kände hon att någon kallade henne till att bry sig mer om den kristna tron och evangeliets sanningar.  Jämför hennes syn på andlighet och meditation idag med ex den ovan. Läs hur hon ser på självtillräcklighet idag:   http://doreenvirtue.com/

http://doreenvirtue.com/2019/01/21/an-a-z-list-of-new-age-practices-to-avoid-and-why/

Condor
3/27/19, 10:40 AM
#2

#1

Hukanson, vad tror du egentligen själv på? Nu länkar du till någon som klassar dina kanaliserade budskap som du alltid länkar till som djävulsbudskap. Hur går det ihop?

Kvinnan varnar för kanaliseringar, men även för allt andligt och allt som anses vara andligt, men som är flum. Till och med kroppsliga övningar som yoga varnar hon för. Man ska bara tro på en gammal sagobok. Varför?

På tiden som bibeln skrevs, visste folk inte om psykiska sjukdomar. Stackarna som hade en psykisk sjukdom som t.ex. psykos eller epilepsi ansågs vara besatt av en demon (utan undantag).  De kände heller inte till bakterier, virusar, riskgener, osv., så om någon drabbades av en sjukdom, så var det antingen en demon som orsakade den eller guds straff. På så vis blev sjuka människor utstötta och betraktades som orena eller onda.

 Den här sortens vidskepliga tro har orsakat tusentals oskyldiga kvinnors död, som blev brända på bål, i bibelns och guds namn.

Jag betraktar sådana här sidor som en varning för den kristna tron. Vi har idag år 2019 och inte 1300-talet.

FataMorgana
3/27/19, 10:54 AM
#3

#1  

Doreen Virtue, en kvinna som jag inte alls känner till. Men jag ser att hon varnar för New Age och kallar det för satans verk. Osho kallar det för esoteric bullshit ;) Ser också att hon kallar meditation för New Age och varnar för att tömma sinnet, dvs för att stoppa den inre dialogen, för att det skulle göra en öppen för demoner. När Siddhartha Gautama satt under sitt bodhiträd mötte han också sina demoner, men det var inte i form av några självexisterande onda varelser, utan det handlar om de egna mörka sidorna som människan har, som t.e.x begär, lust, gir osv. Med andra ord är det bara bra om demonerna kommer fram så att man kan arbeta bort dem ;) Jag har också mött mina demoner. För några självexisterande onda varelser är jag inte längre rädd för. Jag vet att sådana inte existerar. Det kan man komma till insikt om i meditation. Det enda mörker som finns är det  mörker som människan själv skapar. 

Meditation handlar också om att bli medveten om sina egna mörka sidor och sen kan man ju kalla dessa metaforiskt för demoner, så som man gör i buddhism där det kallas för Mara (den kristna djävulens motsvarighet). Metaforiskt kan man också säga att den som vill komma till sin egen himmel måste först gå igenom sitt egna helvete, dvs städa upp i sig själv och bli medveten om allt som inte hör till sin egna sanna gudomliga natur. 

Det gör mig faktiskt ledsen att  se hur det finns så många som hindrar människor att erfara Gud. Det är så som Jesus sa i Matt 23: Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som stänger till himmelriket för människorna. Ni går inte själva in, och dem som vill komma dit in släpper ni inte in.

[Hukanson]
3/27/19, 11:19 AM
#4

Och ändå är Doreen Virtue en kanaliserare av ett budskap om Jesus Kristus. Hon vittnar om SIN kontakt och tro på Bibeln och evangeliet. Det är inte en sittkuddestro på sin egen upplevelse av en sanning som kan ses om förståndet försvinner och bara lugn och tomhet finns kvar. 

Jag vill bara visa att både Gårdagens Gud och Morgondagens Gud verkligen finns och är aktiva - kommer till de människor som har behov av dem. Sittkuddesupplevelser skall inte upphöjas till Gud - för Gud finns och "häller" massor av profetsior, uppenbarelser och budskap över mänskligheten - men vi kan bara ta emot det vi kan acceptera och det kräver litet tankearbete och gärningar (böner är samtal ). Morgondagens Gud upphöjer inte enskilda människor till Gud - de bidrar eller inte bidrar till den kollektiva utvecklingen att förtjäna livet på planeten och genom vetenskap, politik och näringsliv kreativt medskapa en bättre morgondag.

Demoner definieras som allt människan förlitar sig på, istället för, att förlita sig på Gud. Människor utvecklar beroenden av ideologier, teorier, relationer, sysselsättningar, substanser som alkohol, nikotin, koffein etc  De skapar känslor av begär i människan som när de inte tillfredsställs blir orsaker till negativiteter som ilska och vrede och kanske våld. 

Gud är källan till vårt förstånd. Gud är den som allt vilar på. Se dig omkring - Solen och Jorden, samhället, medmänniskorna, alla arter av djur. Har de uppkommit av sig självt ?  Det finns en mening med varför allt finns som det gör och det har ett syfte, mål och mening. 

Man skulle kunna diskutera mer om skillnaderna mellan kärlek till Gud, kärlek till Visdom och kärlek till Sanning.  Vad är tro, vad är teokrati, vad är demokrati, vad är filosofi, vad är teosofi, vad är livsideologi etc?

Condor
3/27/19, 11:30 AM
#5

Hukanson, du skriver om en gårdagens gud och en morgondagens gud, men gud är utanför tid och rum (evigheten).  Gud kan inte förändra sig, eftersom det krävs olika tidspunkter för att förändring kan ske, dvs. ett tillstånd behöver olika tidspunkter för att kunna förändra sig. Med andra ord, gud förändrar sig inte, utan bara människors föreställningar av gud kan ändra sig. Därför kan guden som du talar om inte vara gud, utan bara en icke real föreställning av gud.

Kvinnan som du länkar till skrev ju förr själv böcker som handlar om det som hon nu varnar för. Gav hon egentligen tillbaka pengarna till folk som köpte dessa böcker? Eller kan det kanske vara så att hon nu bara har en annan målgrupp av människor som hon tjänar pengar på?

FataMorgana
3/27/19, 12:59 PM
#6

#4 

Det handlar inte om att förlita sig på sina demoner, inte om att fullfölja sina begär, inte om att utveckla mer beroende, utan om att upptäcka dem, inse vilka mörka sidor man har, så att man kan arbeta på dem. För att få något att försvinna, måste man ta fram det till ljuset. Man kan inte arbeta bort saker som man inte är medveten om eller som man förtränger. Först medvetandegöra och sen arbeta. Jesus mötte också djävulen i öknen när han vandrade där i 40 dagar, metaforiskt sagt alltså. Varför vill då Doreen hindra andra från att göra det samma? 

Sen vet jag inte vad du menar med sittkuddesupplevelser som upphöjs till Gud. Det handlar inte om några personliga upplevelser alls, utan om ett erfarande av sin sanna gudomliga natur bortom personliga upplevelser. Bara när sinnet är tyst, utan tankar i den inre stillheten kan människan se klart och tydligt hur det är. Det är inte vi som uppenbarar sanningen, utan det är sanningen som uppenbaras för oss när sinnet är tyst, utan tankar och för det måste man inte ens sätta sig ner på en kudde för att erfara, utan likväl kan det erfares i mötet med en annan människa, i naturen, eller var som helst. Men aldrig i morgon, utan bara här och nu är det möjligt. 

Vad som gäller, solen, jorden och alla levande varelser, kan jag inte hjälpa det, men jag ser Gud överallt och i varje levande varelse, t.o.m i myrorna ser jag Gud och i stenarna på gatan, men inte som en person, utan mer som en närvaro, som en inneboende gudomlig kraft som uttycker sig genom sin skapelse, precis som en dansare uttycker sig genom sin dans. Dansaren är inte separerad från sin dans så som en målare är separerad från sin bild. Hela den fysiska världen är Guds dans och på så vis är vi en del av dansen. Vi är inte separerade från Gud.

Annons:
Condor
3/27/19, 1:49 PM
#7

Troende har en helt fel föreställning om det som de varnar för. Anledningen till det är att de ser gud som någonting utanför dem, någonting som de är separerade ifrån. De ser/vet/tror inte att gud finns i allt som existerar.

De tror att meditation leder till att man kanaliserar någonting utifrån innåt, som förstås bara kan vara en demon. Men i verkligheten är det en titt i sig själv.

De tror att man "dyrkar" kristaller. Men egentligen är det bara någonting som kan skapa harmoni, precis som blommor, sol, en vacker vårdag i naturen. Någonting som väcker glädje. En del av naturen, som gud har givit oss och som vi kan använda oss av.

De tror att healing är någonting som man tar upp kontakt med demoner med. Men egentligen är det bara vår sanna gudomliga natur, som finns inuti oss, som ger oss kärlek.

Att erfara sin egen gudomliga natur betraktar de som att upphöja sig själv till gud.

Sen finns det förstås en massa flum och humbug från new age marknaden, som de betraktar som realitet, som förstås också är demoniska, exempel ängelsessenser, änglakort, kontakt med sagoväsen osv.

Mina exempel är bara en liten del av snedvridningarna av verkligheten som troende filtrerar världen genom, pga hur de tolkar en gammal bok som skrevs för tusentals år av vidskepliga människor som inte hade en aning om fysik, medicin, astronomi, osv. utan levde i en värld där demoner, häxor och svartmagier alltid var närvarande. Jorden var universumets centrum, platt med en glaskupa över, där stjärnorna var upphängda. En grym mördande gud behövdes förstås för att styra folket och i hundratals år mördade troende i den gudens namn. Den här tron är ett steg tillbaka till den mörkaste medeltiden.

FataMorgana
3/27/19, 2:01 PM
#8

Citerar Doreen: 

"Someday, everyone will learn the truth: the devil runs the new age. Some people will discover this truth while in hell, where it’s too late for regrets. We pray that you and others will discover this truth now, while there’s still time to run into Jesus’ loving arms."

Och jag ber för henne, att hon snart ska vakna upp och komma till insikt om att det enda helvete som existerar är helvetet på jorden som vi människor själva skapar genom våra rädslor och begär, Människan är generellt ingen lycklig varelse, utan hela livet för henne består av lidanden och sorg, växlande med glädje och tillfredställelse.  Det "värsta" som händer människan och som är oundvikligt är att hon dör och blir kvitt sin falska identifikation med sin kropp och med sitt jag och med alla sina rädslor och begär och blir ett med Gud igen eller hur jag nu ska uttycka det. Egentligen är vi ju ett med Gud hela tiden, Det finns alltså inget annat helvete än helvetet vi redan går igenom här på jorden. Det är nu här på jorden som människor lider och mår dåligt. När vi dör upphör lidandet.

[Hukanson]
3/27/19, 3:47 PM
#9

Condor, om Gud vore helt oföränderlig hur förklarar du då att han var en mördande Gud för 5000 år sedan medan han är helt underbart kärleksfull nuförtiden? Om du erkänner Gud som Skaparen av Människorna så blir det väl nästan självklart att han måste förändras allteftersom människorna förändras - med hans hjälp. Hur än Gud uppenbarar sig på jorden tid efter annan så är han samma gudomlighet. Jag tror vi har samma uppfattning där.

Men antag att målet är att Gud vill att vi ska bli så avancerade att han kan dela med sig av HUR HAN SJÄLV ÄR det vore onekligen ett steg framåt! Då vore vi verkligen Guds Barn.

Fata Morgana, hur kan du vara så säker på att lidandet upphör när vi dör? Jag ser att det finns teveprogram varje dag som hanterar problemet med avlidna som hänger kvar med sina barn och barnbarn just för att de har ett lidande. Även om ett medium hjälper dem "till andra sidan" så måste de där börja bearbeta sina problem och lösa upp sina negativiteter för att leva lyckliga i kärlek.

[Vianca]
3/27/19, 4:33 PM
#10

Man kan fråga sig varför man tolkar så olika, och Bibliska skrifter är inget undantag.

Vi handlar i tro och det sker under. Så frestas vi att göra undret till en trosgrund.
För att sona vår svaghet med förlusten av trons tillit.
Tro är, skapar och bär. Den härledes icke, skapas icke,bäres icke av någon utom dess egen verklighet.
Dessa ord som Dag H. nedtecknade sammanfattar helheten.

Condor
3/27/19, 4:52 PM
#11

#9

Hukanson, gud är oföränderlig, men kristnas föreställning av gud är en föränderlig gud (Jahve). Därför kan bibelns föreställning av gud inte vara gud.

Gud är för förståndet oföreställbar. Alla föreställningar av gud kan därför bara vara fel. Vem som söker gud, måste vara fri från föreställningar för annars söker han bara sin föreställning, som ju inte är gud. Gud existerar utanför tid och rum och uttrycker sig bara i existensen. Utanför tid och rum finns det inget ställe att vara på och ingenting kan förändra sig.  Det är en sorts existens som förståndet aldrig kan begripa.  Förståndet är rökridån som hindrar människor att erfara gud.

Utanför tid och rum är hela existensen från början till slut, dvs. alla miljarder år som universumet existerar en enda enhet, som är tidlös och som inte befinner sig på något ställe. Från guds perspektiv är allt som har hänt och som kommer att hända ett enda nu.

Av alla beskrivningar av gud är nog Spinozas beskrivning den som kommer närmast, men nära är också brevid:  https://sv.wikipedia.org/wiki/Baruch_Spinoza

"Inom metafysiken utgår Spinoza från följande definition på substans: "Substans är det, som är genom sig självt och genom sig självt begripes". Substansen är sålunda sin egen orsak (latin causa sui) och förutsätter intet annat. Då kan heller icke mera än en substans finnas, och denna måste vara oändlig och omfatta allt. Denna substans är "Gud eller naturen".Det andra grundläggande begreppet hos Spinoza är attribut. "Attribut är det, som förståndet fattar hos substansen såsom utgörande dess väsen". Då detta väsen är en oändlig realitet, måste substansen ha oändligt många attribut, men av dessa känner vi människor endast två, tänkande (latin res cogitans) och utsträckning (latin res extensa). De enskilda tingen är inte substanser, utan endast modi av den ena och enda substansen, olika sätt, varpå denna manifesteras. Modi begränsar och bestämmer varandra inbördes genom den med den logiska konsekvensen identiska kausaliteten. Under tänkandets attribut uppträder ett modus som själ; samma modus under utsträckningens attribut fattas som kropp. Själ och kropp är sak samma, endast sedd från olika synpunkter. Ståndpunkten är sålunda en psykofysisk parallellteori på strängt monistisk grundval. Själ och kropp antas därför icke kunna påverka varandra, men varje förändring på det ena området motsvaras av en förändring på det andra. Så löser Spinoza Cartesius dualism mellan de ändliga substanserna, själarna och kropparna, men flyttar i stället in den i den absoluta substansens väsen. "

Det som jag klandrar är ordet substans. Substans är också en föreställning.

FataMorgana
3/27/19, 5:16 PM
#12

#9 

För att jaget är en illusion som upphör i samma ögonblick vi dör. Efter döden finns det inget jag som kan känna sorg och smärta längre. Inget jag som lider. Och heller inget jag som glädjer sig över saker man fått eller uppnått. Jaget med hela dess personlighet är bara ett koncept, en idé och ingen fast substans som det går att ta på eller se på och som skulle leva vidare efter döden. Jaget är inte realt, alltså bara en illusion. Det är en illusion som vi även kan se igenom här i det här livet när vi lever och då vet man bara allt det där. Alla tv-program om "andra sidan" och om avlidna släktningar är bara fantasi, som beror på människans falska identifikation med sitt jag och sin eviga längtan efter fortsatt liv åt jaget. 

Du ser, när ett barn föds har hon heller inget jag. Det existerar ingen mitt och ditt för ett litet spädbarn. Hon kan inte tänka; "det här är min mamma" och "det där är din mamma". Jaget utvecklas först senare och är därför inte evigt varande. Dvs det är inget som fanns till innan vi föddes och är därför heller inget som kommer att finnas till efter att vi dött.  Allt som har en början har ett slut och är en del av illusionen. Bara det som inte har en början och som inte har ett slut är ingen del av illusionen utan sanning.

FataMorgana
3/27/19, 5:25 PM
#13

#10 

Människan kan inte göra något annat än att tolka saker och ting genom sina egna personliga sätt och vis…. Därför är ett gott råd, att iakta och se själv och själv söka efter sanningen och inte tro på vad någon annan säger, inte nöja sig förren man själv vet hur det ligger till och inte ligger till.

Annons:
[Hukanson]
3/27/19, 6:05 PM
#14

Jaget är beläget i den ande som samarbetar med vår livssjäl - den heliga anden. Vi har två andekroppar till - mentalkroppen och den eteriska biokroppen. När mentalkroppen lämnar kroppen bär den med sig sin historias alla minnen och negativa känslor till astralvärlden - den värld som Gud skapade för att hantera att människorna dog bort från hans heliga närhet. Kanske är upplevelsen av ett jag där helt negativt betingat av sorger och lidanden och oförrätter.

Är Gud bara en? Finns det bara en Gud som alltid bara är Gud?

Jag tror att Gud väljer Medarbetare. Jag tror att han har en hel "arme" av medhjälpare i olika former t ex Änglar och Devor och det vi på svenska kallar människogudar. En del har alltid varit medhjälpare och en del kan göra sig värdiga att bli det . Tex om Jesus inte hade döpt sig i Jordanfloden - hade han blivit upphöjd då?

Källan, Ursprunget, Skaparen av Himmel och Jord är bara SIG SJÄLV men finns också i sin skapelse för den är en del av Skaparen. Jag tror att det finns väldigt många och mycket som upprätthåller himmelen och jorden som är arbetande representanter för Skaparen. Eftersom vi inte kan relatera direkt till Källan För Allt måste vi ha relation till representanterna för att utvecklas och göra framsteg. Det är troligt att den vi kallar Jesus är den främste representanten. Men lämnade till oss själva skulle vi nog bara titta på teve och äta chips kanske.

Detta med representanter blir ett problem. Nu när vi har så mycket information tillgänglig så uppstår en mental overflow och vi börjar tro att vi kan ifrågasätta och kritisera allting. Det är ju inte gott. Men det är klokast att hålla sig till sin del av världen och inte hoppa in i andra länders traditioner och utvecklingsproblem. Jag tror att vi i Sverige har ett stort behov av att bejaka förståelse av andlighet och utveckling i stället för att tro på sekularisering , ateism och nedläggning av Svenska Kyrkan typ.

Condor
3/28/19, 8:51 AM
#15

#14

Hukanson, nu är du inne på esoteriska läror och teosofi. Rudolf Steiner var den som först beskrev dessa "ande"kroppar.  Barbara Ann Brennan beskrev dock mentalkroppen och eteriska kroppen att vara på fysisk plan, precis som emotionalkroppen.  Astralkroppen är den som vi drömmer med och sen beskriver hon 5 kroppar till som hon klassar till den andliga världen (det är något annat än andevärlden). Jag känner alla dessa läror och förutom Steiner och Brennan finns det fler beskrivningar. Du väljer ut en av dessa läror att tro på och sen talar du om för oss vad du tror händer efter döden med minnen och känslor.  Bortsett från att känslorna klassas som delar av den emotionala kroppen (inte mental- eller eteriska kroppen) är detta någonting som ingen levande människa någonsin har erfarit och som ingen människa vet. Det är teorier som folk har tänkt ut sig för att rationalisera det som inte är rationalt och därför inte kan vara sanning och sen tror du på det, kanske för att du vill tro på det.

Sen "tror" du igen att gud skulle behöva Medarbetare. Vad skulle han behöva Medarbetare till? Tror du att gud är så hjälplös att han behöver sin skapelse? Du blandar ihop esoterisk tro, med kristen tro och annat till en enda röra och sen tror du att det är sanning.

Männniskor har 3 val:

1. Att vara ateist.

2. Att tro.

3. Ett gå en andlig väg och att själv erfara och forska.

Du har valt väg 2. Om du skulle välja väg 3 och erfara och för första gången se saker som chakror och energier, skulle du se att beskrivningar om hur chakror rör sig inte helt stämmer överens med böckerna. Hur kan då det stämma som är ännu svårare att se, vad som händer med energierna efter döden? Det vet ingen människa.

Jag har själv en gång i tiden (för 20-30 år) slukat upp böcker med esoteriska läror, men så snart man gör egna erfarenheter kastar man bort dessa. Din tro kommer aldrig att vara din egen sanning och hindrar dig från att göra egna andliga erfarenheter.

Människors ego har svårt att acceptera att det finns saker som är bortom förståndet och som är obegripbara.  Människorna vill tro att deras ego kommer att överleva i all evighet och samtidigt har de så dåligt självförtroende att de inte tror att de kan göra egna andliga erfarenheter. Därför tror de på  läror som andra människor har talat om för dem. Så kan man tillfredställa sitt ego, men det är ingen andlig väg och det är ingen sanning. Det är skygglappar. Då är det bättre att vara ateist. Tro är den sämsta vägen.

Condor
3/28/19, 12:49 PM
#16

Tillägg:

Hukanson, jag hann först inte svara på allt, så här kommer lite till.

Du beskriver jaget som någonting som samarbetar med vår livssjäl, Var har du fått det ifrån? Det behövs ett jag för att överleva i den fysiska världen. Du måste t.ex. äta och dricka och därför säger jaget "jag är hungrig" Sen har jaget en massa begär som inte behövs för att överleva, t.ex. jag vill ha en Ferrari".  Ur ett andligt perspektiv existerar inget jag, utan jaget är det som förståndet inbillar sig och identifierar sig med.  Buddhisterna säger därför att det föds ett nytt jag varje sekund, dvs. en ny illusion.

Men det är bara en illusion som behövs för att överleva i den fysiska verkligheten/illusionen, dvs. för att upprätthålla illusionen som vi kallar för existensen. Du skriver att du tror att det finns väldigt många och mycket som upprätthåller himmelen och jorden som är arbetande representanter för Skaparen. Men egentligen är det alla människiors förstånd som upprätthåller den fysiska världen, medan det som du kallar himmelen inte behöver att upprätthållas, efterson det är utanför tid och rum. I evigheten där tid inte existerar ändrar sig ingenting.

Somliga shamaner har varit medvetna om hur vi själva "monterar" ihop världen som vi lever i. I Castanedas femte och sjätte bok beskrivs maktens första och andra ring.  Den första ringen är den fysiska världen, som vi alla förnimmar på samma sätt. Vi är så att säga anslutna till den verkligheten. Den andra ringen är den som man kan montera ihop andra världar med. Egentligen händer det redan när du drömmer, att du skapar en egen värld, men det som beskrivs i Castanedas böcker går lite utöver vanliga drömmar.  För shamaner är världarna som de skapar med maktens andra ring lika reala som den helt vanliga fysiska världen.  Det här var bara den shamanska beskrivningen. Det går också att beskriva på andra sätt, utan ringar t.ex., så ta det inte ordagrant.

Ledsen att säga dig att du är helt utanför verkligheten med hur du ser himmel och jord. Skaparen av den här världen är faktiskt du själv, jag och alla andra på den här planeten.  Vi monterar ihop verkligheten enligt en plan som vi själva inte har gjort med vårt förstånd och det helt omedvetet. Du som bland annat också verkar att ha en kristen tro, kanske funderar på varifrån planen i så fall skulle komma och kanske tänker att det är gud som har planerat, för du ser ju gud som skaparen. Men vem är det i bibeln som är lögnens fader och som bländar människor?  Jo, Lucifer. Illusionen som vi lever i skulle i så fall komma från Lucifer. I den fysiska världen finns det så mycket som människorna har fokus på, som pengar, lyx, sex, makt och det finns också lidande, sjukdom, ålder (att se hur kroppen förfaller).  Människor pendlar mellan det ena och det andra, men i illusionen finns det inget gudomligt. Allt det där kommer från Lucifer, men inte utan guds vilja. Nu är det ju så att jag inte tror på bibelns gudar och demoner, så du kan se det som att jag berättar som en liknelse. Antagligen finns det en hel del liknelser i bibeln, som troende tar ordagrant.

FataMorgana
3/28/19, 4:38 PM
#17

#14

 Nej, vi (jaget) kan inte relatera direkt till Källan, men vi kan relatera direkt ur den om man slutar identifiera sig med sitt jag och upptäcker sin sanna gudomliga natur. Då ser man att den bästa representanten redan finns inom en och att man inte behöver Jesus eller någon annans läror för att utvecklas och göra framsteg, utan man utvecklas och gör framsteg helt automatiskt bara för att man inte längre identifierar sig med sitt jag utan med själva gud/källan/skaparen…. Genom den sanna gudomliga naturen kan man inte medvetet göra en människa illa längre och man kan inte  göra något annat än att känna kärlek mot alla levande varelser. Vi har alla tillgång till Kristusmedvetandet, Buddhamedvetandet, eller kalla det för vad ni vill. Jesus och Buddha var inga undantag. Vi är alla lika gudomliga. Det gäller bara att upptäcka det.

[Hukanson]
3/28/19, 11:17 PM
#18

Condor jag svarar dig på några punkter.

-Andekroppar. Du säger att du läst en mängd esoterisk undervisning men när du gjort egna erfarenheter avfärdar du allt som rationaliserande teorier som andra tror på. Du säger att ingen kan veta hur det egentligen är. Jag tror att det går att göra andliga erfarenheter och få visdom om hur det är. Jesus sade: tro på mig, jag är sanningens ande, sanningen om tingen som de äro.

-Medarbetare. Du säger att Gud är så allsmäktig att "han" inte behöver Medarbetare i skapelsen. Jag säger se på Gustaf Wasa - han tog till sig den nya Lutherska läran och gjorde Sverige till en luthersk/protestantisk statskyrka som odlade svenskar i 500 år. Bara en sån sak.

- Valet. Du säger att det bara finns tre vägar att gå , man kan bara vara ; ateist, troende eller andlig forskare. Jag säger att det är möjligt att vara alla tre på en gång. Man kan ha gjort andliga erfarenheter och kommit till tro på men ändå erkänna sig okunnig och sökande på vissa punkter.

-Ego. Du säger att människans ego har svårt att acceptera att det finns saker bortom förståndet men att det är förståndet som upprätthåller världen och gör alla människor till medskapande skapare. Jag säger att du har rätt i detta. Förståndet kan verka både för det heliga och det egoistiska. Därför kan man medvetet välja det som är av helighet - glädje, tacksamhet, ödmjukhet, frid, kärlek etc - för att leda förståndet åt rätt håll när den medskapar världen.

-Lucifer. Du tror på Bibelns förkunnelse om Lucifer, lögnens fader och illusionens bländverkare. Du undrar om det är Lucifer som är planen bakom skapelsen av illusionen. Jag säger att du har en sjysst tro på verkligheten. Jesus sade att Lucifer skulle komma ner från Fadern för att ge eldenergi till världens människor utan krav på någon tro på Jesus Kristus utan bara altruistiskt givande. för tro på Gud i allmänhet.

Illusionen. Du ser att människorna pendlar mellan objekt som bara ger lidande vilket ger sjukdomar vilket ger kroppsligt förfall och kanske död. Detta säger du kan vara Lucifers verk av Guds vilja. Jag säger att man måste förstå saken litet annorlunda. Lidandet skapar man själv men "sjukdomar" är en slags kompensation för lidandet, ett pris man måste betala för att man valt att tänka och göra mörkrets gärningar dvs låga negativa gärningar dvs självförvållat lidande. Den som väljer att se livets ljusa sida i alla lägen med glädje och humor slipper lidandet. Dessutom erbjuder Lucifer sig självt som en väg att helt befria sig från detta.

Människans inre är "godhet" och människans yttre är "medvetenhet". Gud kommer till oss på bägge sätt. Låt oss aldrig bli negativa för något Gud vill ge oss.

[Hukanson]
3/29/19, 8:54 AM
#19

Condor du citerar Spinoza och för in resonemanget på Substansen som Spinozas filosofi härledde till Gud eftersom han trodde att den var en mäktig övernaturlig varelse eller kraft som bara kunde förstås utifrån des egna egenskaper. Du säger att du förstår att Substansen kan ha många attribut och manifestera sig på många sätt. Jag tror att detta är en viktig insikt om något mycket viktigt för vår relation med Gud - som jag tror har skapat även detta.  

Jesus säger att all ande är substans men den kan vara av grövre eller finare slag. Sanningen är att allting är av Anden - manifesterat i fast form eller omanifesterat i substansiell oformlighet. Gud är den Intelligens som bestämmer vad, när och hur manifestationer ska ske och hända.

Descartes var katolsk präst och Spinoza var jude. Kom inte och säg att religionen är oviktig i utvecklingen av vårt filosofiska tänkande.

Condor
3/29/19, 10:52 AM
#20

#18

"Ande"kroppar osv.:

Nej, så ser jag inte på världen. Om jag läser böcker, t.ex. om det som du kallar andekroppar, forskar jag och sen har jag 3 kategorier:

1. Det som jag kan bekräfta genom erfarenhet.

2. Det som jag kan avfärda genom erfarenhet

3. Det som jag varken bekräftar eller avfärdar, utan säger "jag vet inte".

Nu är det så att den eteriska kroppen är ren elektromagnetism som uppstår pga att elektriska nervimpulser far genom kroppen, ingen "ande"kropp. Man kan fotografera den eteriska kroppen med kirilianfotograferin och det är den kroppen som man påverkar med akupunktur.

Astralkroppen kan man t.ex. erfara genom drömmar, shamanska resor osv.

Men det där med vad som händer med de olika kropparna efter döden och vilka informationer den sparar upp vet ingen människa. Det är teorier. Varför ska man tro på det?

Medarbetare:

Inte har väl Gustav Wasa gjort någon sorts nytta när han gjorde den lutherska kyrkan till en statskyrka. Religioner får folk att tro i stället för att erfara. Religioner är det som hindrar folk att erfara gud. Och vad han än skulle ha gjort, så skulle jorden fortfarande snurra runt solen.

Valet:

Som sagt, vem som väljer att tro, söker inte sanningen. Ateister söker heller inte sanningen, men har större chans att hitta den än en troende.

Ego/förståndet:

Egot är en illusion som förståndet skapar och förståndet skapar illusionen som människorna lever i. Illusionen är ingen sanning, utan en illusion.

Lucifer:

För mig är hela historian en liknelse, ingenting som existerar på riktigt. Det går inte att rationalt förklara hur den gudomliga enheten, bortom tid och rum plötsligt uttryckte sig i den fysiska existensen med dualiteter, tid och rum.  Om jag skulle berätta en liknelse om det, skulle jag tycka att historian med Lucifer är bra och skulle kanske berätta den. Men om jag skulle se att folk tar det ordagrant, som om det vore verklighet, skulle jag ångra mig att jag har berättat den och i framtiden hålla käft, precis som alla upplysta som vet att folk inte förstår.

Illusionen:

I en dualistisk värld existerar allt. Både lidande och lycka. Det är ju klart att människor ibland erfar den ena och ibland den andra polen. Men inom liknelsen är det Lucifer som är ansvarig för alla dualiteter. Människor strävar efter pengar och rikdom, sex och makt och de erfar lidande, förlust och sjukdom.  Så länge de har fokus på detta finns det ingen plats för ett andligt sökande.  Ge en människa 100 miljarder, så ska du se att knappast någon söker gud, utan de flesta har fokus på deras hus i karibiken, deras Ferrari, resor runt jorden och allt nöje som man kan ha med så mycket pengar.

Även om det skulle gå att välja livets ljusa saker och välja bort lidandet, skulle folk ha fokus på dessa saker. Men det går inte att välja bort lidande. Man lider när föräldrar och andra kära människor dör. Rikdom och glädje för med sig rädslan att förlora vad man har eller det som gör en glad. Man lider när man blir gammal och ser hur kroppen bryts ner.  Man blir ledsen av att se andra lida eller att se djur lida. Man blir ledsen att se hur jorden förstörs. osv…..osv….

#19

Spinoza såg gud inte so en varelse. Han använde ordet substans, men egentligen existerar inget ord för vad gud är.

Sen har jag aldrig läst eller hört att Jesus skulle ha pratat om substanser av finare eller grövre slag. Det låter mer som new age. Religioners viktighet består i att förvilla människor och att erfara att människor inte är en intelligent species. Det finns intelligenta människor, men enligt Nitzsche ska det ju bara vara 2 %. Resten kallar han för "normalidioterna".  Inte är det väl en intelligent sak att tro på saker som bibeln eller koranen osv.

Här en liten historia:

Lille Kalle kommer hem från skolan och pappan frågar vad han har lärt i religionsundervisningen. Kalle svarar, jo det var Moses som befriade fångar i Egypten och sen blev de förföljda av soldaterna. Sen kom de till havet, där båtar väntade på dom.  Men soldaterna hade också båtar och förföljde dem. Men Moses hade U-båtar som sköt torpedos på soldaternas båtar, så att de sjönk och Israeliterna kunde fly. Pappan frågar Har din lärare verkligen berättat det där??? Lille Kalle svarade, pappa, om du inte tror på min historia, tror du ännu mindre på den som min lärare verkligen berättade.

Inte ens inteligenta barn tror mer på bibeln.

Annons:
Hugohugo
3/29/19, 1:15 PM
#21

Om man tar det faktiska av fantasi eller sinnesintryck, så ser man bara först Namnet av Gud som Endast En om man väljer se eller tänka på det enkla, enklare och enklaste. Guds närvaro kommer nära en först efter man aktivt engagerat sig, sammtidigt finns Gud närvaro överallt, men "närheten" är en fråga om öppenheten och ödmjukheten finns för nå ett enande möte.

Namnet av Gud är något som är det vi själva har och är gjorda av… om vi aktivt engagerar oss i använda det, så kommer närvaron av Gud att komma allt starkare upplevas med tiden medans vi blir fokuserade nog att uppfatta den, mötet finns redan där i början när vi engagerar oss i Namnet av Gud Den Endast En.

Sammanfattningsvis:

1- Enkel existens som fantasin ordnar är effektivare för den som har livlig fantasi. Medans sinnenas illusioner kan visa en likadan enkla existens (samma i upplevelse men en från det inre och den andra från yttervärlden).

2- En väg som tycks vara den rätta kan ändå inte fungera, eftersom det finns så mycket att ha en åsikt om och en tro om, så om det låter sig bli för mycket mångfacetterat, så är det lättare att misslyckas.

3 -Rätt fantasi är effektivare än det som sinnen visar via omständigheter, om man vill få något.

Creating be with you!!! See a seed enough of times each, for often return to in a long long period, will learn you how better to learn the more importent. http://www.theessenes.co.uk/see-us RELIGIONENS MYSTERIER.

[Hukanson]
3/31/19, 12:09 PM
#22

En sista kommentar till Condor får det bli. Jag håller med om att vi lever i en tid då individuella upplevelser är det viktigaste därför att de är så vanliga och möjliga at göra. Men de som upplever dessa har så sällan ord för vad de upplever, ingen möjlighet att tolka vad de är de upplever, vad det betyder och varför det händer. Även om man samlar många tillsammans blir det ofta bara gruppkaos och det blir ofta att hålla fast vid en lära som kanske är mycket föråldrad och egentligen inte tolkar upplevelsen alls.

Jag menar att det är här kanaliseringarna gör en sådan nytta! De ger en korrekt förståelse och förklaring. Man kan lita på att det är sant. Men eftersom det finns så mycket att säga om det som händer, det händer så väldigt mycket, så blir det ju bara en snuttunervisning per kanalisering och man bör och måste läsa många under lång tid för att puzzla ihop allt till en mer heltäckande förståelse. Men det finns rymdskepp i vårt solsystem och det finns rymdskepp och stellarer som går på jorden och det finns galaktiska raser som inkarnerar som människor. Bara detta faktum borde få alla att förstå att det finns ny information, mycket att lära, om man bara är villig att ta emot och öppna upp för en ny och större förståelse om vad människan och Skaparen är i den tid och icke-tid vi nu lever i och för. 

1900-talet var en uppgörelse med det gamla. 2000-talet är att öppna upp och växa vidare in i något helt nytt.

Condor
3/31/19, 1:45 PM
#23

#22

Hukanson, att de som du menar så sällan har ord för vad de erfar beror på att det inte existerar ord för det.  Om man rationaliserar en sanning som inte är rational, är det ingen sanning längre. Jesus försökte att förmedla saker med liknelser eller sa att himmelsriket finns inom oss, inte här eller där. Men folk fattade inte. Det var heller inte så många som förstod Buddha. Ingen annan upplyst har lyckats att förmedla någonting som man själv måste erfara.

Du har givit upp att erfara gud och tror att du hittar gud i det som andra förmedlar dig.  Men det tar dig bara längre bort. Eftersom det förmedlas så mycket från alla möjliga läror och religioner, plockar du bort bitar från olika läror, t.ex. kristendomen, österländska läror, new age och annat och sätter ihop bitarna till någonting som du är nöjd med, även om det finns motsägelser till varandra i de flesta lärorna.

Du verkar heller inte vara speciellt kritisk mot saker som du kanske gärna vill tro på, som t.ex. det där som du skrev om rymdskeppen.

Men om det gör dig lycklig, varför inte. Bättre än att sitta på krogen och vara full.

Upp till toppen
Annons: