Annons:
Etikettpsykologiskt-arbete
Läst 1227 ggr
FataMorgana
2019-03-26 12:46

Oshos tankar om egot

Har översatt lite smått och gott från denna sida: https://www.osho.com/de

"Egot drivs av din vilja att vara annorlunda

Varifrån får egot sin energi? Egot drivs av din vilja att vara annorlunda. Du är fattig och du vill  vara rik - egot suger upp energi, sin andedräkt. Du är okunnig och du vill vara klok - egot suger upp energi.

Förstå processen med egot. Hur lever egot? Egot lever på spänningen mellan vad du är och vad du vill vara. A vill vara B - egot är gjord av just den spänningen. Hur dör egot? Egot dör om du accepterar dig själv som du är. Att du säger, "Jag mår bra som jag är, det är bra där jag är. Jag stannar som existensen vill ha mig. Existensens vilja är min vilja."

När du har släppt alla tankar om framtiden - att jag borde bli det ena och det andra- löses egot upp. Egot lever från det förflutna och från framtiden. Förstå det lite. Egot lever från det förflutna: "Jag har gjort det ena och jag har gjort det  andra" - allt är förflutet. Och egot säger: "Det här ska jag klara av, jag ska visa dig att jag klarar av det här. Det är allt framtida musik. I nuet existerar egot helt enkelt inte. När du är i nuet, försvinner egot. Det här är egots död. Att komma in i nuet är egots död. "

***********************************************************************************

Hur kan man ge upp egot

Det är inte möjligt. Egot kan inte ges upp eftersom egot inte existerar. Egot som helhet är bara en idé: det har ingen substans. Det är inte något - det är bara ingenting. Du gör det till verklighet genom att tro på det. Du kan sluta tro på egot och verkligheten försvinner, löser upp sig.

Egot är en slags frånvaro. Eftersom du inte är medveten om dig själv, finns det egot. När du är medveten om dig själv försvinner egot. Egot är som mörker, mörkret existerar inte på egen hand, det är bara frånvaron av ljus. Du kan inte slåss mot mörkret, eller kan du? Du kan inte kasta mörkret ut ur rummet, du kan inte ta det utanför, du kan inte ta in det. Du kan inte göra någonting med mörkret direkt. Om du vill göra något med mörkret, måste du göra något med ljuset. När du slår på ljuset, finns det inget mörker längre, när du stänger av ljuset är mörkret där.

Mörker är bara frånvaron av ljus, så är egot: frånvaron av självmedvetenhet. Du kan inte ge upp det.

Du har alltid blivit tillsagd, "Ge upp ditt ego" - och det uttalandet är uppenbarligen absurt eftersom något som inte finns  inte kan ges upp. Och när du försöker ge upp det, som inte är där i första hand, kommer du att skapa ett nytt ego - den ödmjukas ego, förödmjukelsens ego, egot av den som tror att han har gett upp sitt ego. Detta är en annan ny typ av mörker.

Nej, jag säger inte, ge upp ditt ego. Tvärtom säger jag, försök att se var egot är. Titta djupt in i det och försök att lokalisera var det är, om det existerar eller inte. Innan du kan ge upp något måste du vara säker på dess existens

Men var inte emot egot från början. Om du motsätter dig det, kan du inte se djupt in i det. Det finns inget behov av att vara emot någonting. Egot är din erfarenhet - kanske verkar det bara existera, men det är fortfarande din upplevelse. Hela ditt liv rör sig runt egots fenomen. Det kan vara en dröm, men det är väldigt riktigt för dig.

Det är inte nödvändigt att vara emot det. Dyk djupt in i det, gå in. Att gå in innebär att skapa medvetenhet i ditt Hus, med ljus in i mörkret. Var vaksam, uppmärksam. Observera varianterna av egot, hur det fungerar, hur det överhuvudtaget kommer till rätta. Och du kommer att bli förvånad: ju djupare du går desto mindre kan du hitta egot. Och när du har trängt in i din innersta kärna, hittar du något helt annat, vilket inte är egot, vilket är egolöshet. Det är Självet, det högre Självet - det är gudomligheten. Du är inte längre en separat enhet, du är inte längre en ö. Nu är du en del av det hela.

**************************************************************************************

"Idén om ett ego skapar rädsla för döden

Är du rädd för att dö? Buddha säger: Du kan inte dö eftersom du inte existerar. Hur kan du då dö? Gå djupt in i ditt innersta. Vem är där, som dör? - Och du kommer inte att hitta ett ego där, då är ingen död möjlig. Bara tanken på ett ego skapar rädsla för döden. Om det inte finns något ego finns det ingen död. Du är absolut tystnad, odödlighet, evighet - inte som dig själv, utan som en öppen himmel, inte förorenad av tanken på ett "jag", ett själv - men gränslöst, odefinierat. Där finns det ingen rädsla. 

Rädsla uppstår genom andra saker. Du måste titta på det och det kommer att förändra allt. Så snälla fråga inte hur du kan bemästra det eller döda det. Det ska inte kontrolleras, inte dödas. Det kan inte kontrolleras och det kan inte dödas, det kan bara förstås. Låt förståelsen vara din enda lag. "

Willkommen in der Welt Oshos – eine Gelegenheit, die Essenz von Meditation zu erfahren. Lesen, anschauen, zuhören und den revolutionären Zugang kennenlernen, dich selbst zu entdecken.
  • Redigerat 2022-07-30 14:37 av FataMorgana
Annons:
Upp till toppen
Annons: