Annons:
Läst 1591 ggr
[Hukanson]
2/2/19, 10:07 AM

Joao of God

Joao blev väldigt uppmärksammad som en medial healer eller shaman om man så vill i Brasilien och massor av människor har åkt till honom under många år och tydligen fått en helande behandling av denne man som säger att ande-läkare tar honom i besittning och han kan då utföra helande ingrepp även kirurgiska ingrepp utan bedövning på patienter som upplever frid och tillfrisknande.

Men var människan Joao en tillräckligt moralisk person för att vara värdig detta samarbete med himmelska healers? Nu när han blivit sjuttio år kommer uppgifter fram att han är en sex-brottsling som haft hundratals kvinnor och odlat barn för försäljning (som en del av familjehealingen).

Hur kunde det bli så här? Varför måste ett långt livsverk för andlighet och healing sluta med skandal och domstolsprocess och skadeståndsanspråk och fängelse?

Läs artikeln och kommentera nedan https://www.mirror.co.uk/news/world-news/faith-healer-millions-followers-ran-13923228?fbclid=IwAR0Nl4nMFlN4XwYEgOkp40I7XB73FT0ycjgk_OVthIPSa2aqafqXBkQkV6k

Annons:
FataMorgana
2/2/19, 3:36 PM
#1

För att han varken var en medial healer eller shaman utan en charlatan.

[Hukanson]
2/2/19, 7:59 PM
#2

Det har kommit mycket prominenta personer till honom (Bill Clinton mfl) och han kunde med all ära presenteras på OPRAH SHOW men det var ändå något som kom surt efter.

Charlatan (franska, av italienska ciarlare, "prata, sladdra") är en person, som för egen fördels skull utger sig för att vara något som han eller hon inte är. En charlatan söker bedraga andra genom att tillägna sig själv, sitt arbete, sin egendom och så vidare högre värde än de äger. Närliggande begrepp är bedragare, kvacksalvare, marktschreier, kannstöpare och pratmakare.[1]

FataMorgana
2/3/19, 11:07 AM
#3

Även prominenta personer kan bli lurade. Det är ju just dessa "rampljushealare" som alltid brukar vara charlataner.

[Hukanson]
2/3/19, 12:53 PM
#4

Litet trist och bortkastad tid att diskutera med någon som bara kan säga "charlatan" om en av världens mest produktiva healers. Se vad Aftonbladet skriver  https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ql69nV/kandishealer-anklagad-for-hundratals-sexovergrepp

FataMorgana
2/3/19, 2:42 PM
#5

Produktiv och produktiv…. För många har det också varit produktivt att åka till Lourdes. Han åstadkommer inte något mer än vad varje människa helt själv kan åstadkomma genom t.ex tro eller att  själv lära sig  healing.

Condor
2/3/19, 3:38 PM
#6

@Hukanson

Många av dessa "healer" som påstår " att ande-läkare tar honom i besittning och han kan då utföra helande ingrepp även kirurgiska ingrepp utan bedövning på patienter som upplever frid och tillfrisknande"  verkar att göra deras "mirakel" i Brasilien.

De säger att de "kanaliserar" anden av en tysk läkare, dvs. den här: https://en.wikipedia.org/wiki/Dr._Fritz

Det gjorde dom redan för 40 år och sen gör de samma show som dom som operarar med fingrar på Filippinerna, vad som ju har visat sig vara fejk.

En förklaring till varför det sker "underverk" där som massor av människor församlar sig och tror,  är att dessa själva skapar ett positivt energifält. Om du läser Rupert Sheldrakes teorier om morfogenetiska fält, förstår du var jag menar:  https://en.wikipedia.org/wiki/Morphogenetic_field

Ju fler människor, ju starkare blir energifältet. Eftersom alla människor har förmågan till att heala, kan det nog hända att den ena eller andra i dessa massor av folk blir healade. Men den stora majoriteten blir inte healad.

Hos de flesta människorna är den förmågan underutvecklad pga att de aldrig använder sig av den. Det är som en muskel som aldrig blir tränad. Efter ett par år är det inte mycket muskel kvar. Men tusentals små muskler kan också göra susen.

Vad som gäller John av God, så verkar han att vara skicklig på att göra en show av det hela. Att presidenter och andra kändisar har varit hos honom, är inget bevis på att han är ärlig.

Om du själv skulle lära dig healing och "träna upp din muskel" och låta dessa andliga energier flöda genom din kropp, skulle du känna den gudomliga kärleken och fyllas av medkänsla. Du skulle aldrig kunna göra det som John of God nu anklagas för och du skulle förstå att han aldrig har haft kontakt med högre energier.

Jag har sett flera kända "rampljushealares" show.  Det är alltid samma mönster.  Först pratas det om otroliga underverk som ska ha skett t.ex. "i Jesus namn" men sen när healaren själv ska visa upp mirakel, ser man inte mer än det som alla kan efter att  ha gjort en 2 dagars Reiki kurs, t.ex. att ryggsmärtor förbättrar sig. Men det räcker för att hundratals människor ropar "halleluja". Sen spenderas det pengar till healaren och man kan köpa hans CD´s som ska hjälpa att bli frisk.

Jag sysslar med olika sorters healing sen början på 80-talet och har i dessa år  träffat tusentals healers. Alla dessa "rampljushealare" har visat sig vara charlataner och showmaster. Den bästa av alla healare som jag har träffat i alla dessa år, har jag fortfarande kontakt med sen över 20 år. Han ställer sig aldrig i rampljuset och vill heller inte bli kallad för healer. Han är ödmjuk och lever tillbakadraget.

Annons:
[Hukanson]
2/4/19, 1:28 AM
#7

Condor du jämför med reikihealers och då många har erfarenhet av det kan vi lättare förstå skillnaden mellan att praktiken av reikihealing och praktikanten själv. Man behöver inte vara en bra, god, underbar person för att bli reikihealer. Vem som helst kan komma till en master för att initiera sig och börja utöva konsten. Visst är det underligt att man kan få ett "andligt band" genom en ceremoni och sen få en förmåga till andlighet som man inte haft innan? 

Det är likadant med John of God - han behöver inte vara perfekt för att få andliga band som ger honom förmågor till andlighet han normalt inte skulle haft. Men det sker för att patienter/klienter skall få healing och friskna till och må bättre.

Det är detta jag tycker är intressant med John - skillnaden mellan vad han används till och vad han är som egen privat person. 

Den här sajten heter "andlig utveckling" och frågan är om man utvecklas andligen själv genom att initiera sig typ reiki eller om man bara "lånar" andliga förmågor?

Condor
2/4/19, 11:47 AM
#8

#7

Hukanson, du får ingenting av en Reiki initiering som du inte alltid redan har haft.  Alla människor är födda med det, kallar vi det som du skrev "andliga bandet".  Det som vi kallar "Reiki energi" är livsenergin som finns i alla levande varelser, inte bara i Reiki healer.  Även utan Reiki initiering kan man ge energi till sig själv och till andra människor.  I en del människor flyter energin starkare, i en del svagare.  Jag jämför det gärna med en muskel. Om du använder en muskel varje dag, blir den starkare.  Men om du aldrig anävnder den, blir den svagare. 

För att vara ärlig, måste jag erkänna att jag inte exakt vet vad som händer vid en Reiki initiering och varför det fungerar, fast jag har initierat hundratals människor. Men det mest sannolika är att det "andliga bandet" som man redan har, blir aktiverad. Sen kan du själv avgöra hur du hanterar det.  Om du aldrig använder dig av "bandet" kommer det efter en viss tid att kännas som om du aldrig har blivit initierat. Men om du använder det regelbundet och tillåter energin att arbeta i dig, kommer energin att flyta starkare och starkare i dig och dina förmågor att heala kommer att bli starkare. Samtidigt höjs din egen medvetenhet.  Reiki initeringar är bara den "första gnistan" av en lång väg till dig själv, dvs. till din sanna natur och en Reiki initiering är inget krav för att gå på vägen till dig själv. Det är bara ett sätt att "starta".

Som du redan skrev, behöver man inte vara perfekt för att heala, för i så fall skulle ingen människa kunna det. Men förmågan att bli till en stark healare går hand i hand med den egna utvecklingen och höjning av medvetenhet. Vad som gäller John av God, är skillnaden mellan det som det sägs att han gör (healing) och hans utveckling/medvetenhet allt för stor.  Han är inte mer utvecklad än vilken annan brottsling som helst.

Huygens
2/4/19, 1:04 PM
#9

Joao of God är troligen pedofil och satanist, fasadfigur för den Djupa Staten.

Mer än 200 personer har anklagat Joao of God för sexuellt utnyttjande och våldtäkter, likt det som förekommer inom Katolska Pedofilkyrkan (länk). Joaos egen dotter har berättat att Joao of God våldtog och slog dottern, tills hon lyckades fly från pedofilen Joao när hon var 14 år.

En psykopat som fungerar som grindvakt, som fasadfigur åt Illuminati, för att hindra folk på egen hand att göra egna kanaliseringar och hindrar folk komma i kontakt med hjälpare utanför det fysiska.

Eller som den våldtagna dottern säger: "Ett Monster."

[Hukanson]
2/4/19, 2:32 PM
#10

Condor, ser du dig som en messiansk arbetare? Är syftet med din initieringspraktik att föra människor mer till sitt levande själv och få dem att dagligen göra goda levande gärningar som skapar en större medvetenhet om livet och utveckling av reikipraktiken ? Är reiki initierade mer levande än andra? Vilken är källan för den universella livskraften?

Både Condor och Huygens dömer Joao som "brottsling" trots att han bara är åtalad inför domstol. Condor säger att han är en brottsling - men ändå har Joao  healat presidenter och hundratusentals besökare från alla nationer typ. Även svenska healers har arrangerat gruppresor till honom i många år.

Eftersom det då tydligen är fullt möjligt att vara en avancerad healer trots att man är en kriminell brottsling typ ett monster typ så varför bli upprörd över det? Det viktiga är väl att man kan heala människor som är i desperat behov av hjälp?

Kan det inte vara en skillnad mellan att vara andligt medveten och moraliskt medveten? Condor säger sig vara andligt medveten och utvecklad men ändå dömer han en annan healer på lösa grunder utan att ens öppna för möjligheten att det kan vara personliga konflikter bakom eller andra omständigheter.

Är en god moral för lag och ordning viktigare än resultaten av mirakulös healing? spelar det ingen roll hur många cancertumörer som avlägsnats om 200 personer tycker illa om att han använder sitt eget könsorgan i sitt healingarbete?

Huygens
2/4/19, 2:56 PM
#11

presidenter är ofta Illuminatis företrädare

Det finns massvis med vittnesmål på yt i kommentarsfälten att folk inte blivit det minsta healade, utan bara lurats på alla möjliga sätt av Joao. Sida upp och sida ner med vittnesmål om ett kriminellt monster.

Joao, marknadsförd av Illuminatis massmedia.

Dessutom, vem har besökt Joao om inte Bill Clinton. Ja, det innebär alltså att Marina Abramovic "Spirit Cooking" är kopplad till Joao. Satanistisk kannibalism.

Condor
2/4/19, 3:16 PM
#12

#10

Nej Hukanson, jag ser mig inte som en messiansk arbetare 😂och heller inte som någon som vill föra människor till någonting för att få dem att göra någonting. Jag är bara en som ställer mig till förfogande för folk som vill lära Reiki och sen är det upp till ens eget ansvar vad folk gör med det. Om deras utveckling får dem att göra goda saker är jag förstås glad, men jag är inte besviken om någon inte vill utveckla sig. Jag har heller inte uttalat mig om min egen andliga utveckling eller medvetenhet.

Nåväl för att komma till dena frågor:

1.  Är reiki initierade mer levande än andra?

Svar: Nej!

2. Vilken är källan för den universella livskraften?

Nu ska jag först svara med en motfråga: Vilken är källan för allt levande och allt liv? Den frågan försöker filosofer, teologer, vetenskapare osv.  besvara sen det finns människor. En andlig förklaring skulle vara att det är gud, men då menar jag inte Jahwe eller någon annan påhittad gud som religionerna presenterar för folk.

3. Kan det inte vara en skillnad mellan att vara andligt medveten och moraliskt medveten?

Det är en stor skillnad mellan det ena och det andra.  Moral bestämms av samhället. Det andliga kommer från hjärtat.

Får jag fråga om du själv fick uppleva hur han ska ha healat presidenter eller avlägsnat 200 tumörer?  Eller tror du bara på vad du läser eller vad andra berättar? Finns det ett enda dokumenterat fall? Jag har läst om massor av människor som inte blev healade utan bara kastade bort tid och pengar.

Att jag betecknar honom som brottsling och charlatan beror på mitt eget intryck och jag tvivlar på att allt det som folk anklagar honom för är påhittat. Det är ju inte bara ett par stycken som anklagar honom, utan massor av människor.  Du kan ju gärna tycka att det inte passar till någon som representerar det som du ser mig som, att döma honom före han blev dömd (som jag besvarade i början på mitt inlägg).  Och visst är jag heller inte perfekt. Jag kan bli arg, upprörd och i min ilska säga saker till folk som kan såra andra.  Jag är pigg på att kritisera där som jag anser att det behövs. Men jag skulle aldrig helt medvetet kunna göra en annan människa riktigt illa, lura av någon pengar, vara lömsk och bygga mitt liv på detta, som John of God verkar att göra. 

Du skriver att det  tydligen är fullt möjligt att vara en avancerad healer trots att man är en kriminell brottsling typ ett monster. Men ta och vänd på frågan. Är det möjligt att varje dag uppleva hur kärleksfulla energier fyller dig med medkänsla och känna sig nära gud och sen betee sig så som John of God tydligen gör? Då ser saken kanske lite annorlunda ut.

FataMorgana
2/4/19, 3:27 PM
#13

# 10

Han har inte healat fler människor än  vad människor  blivit healade i t.e.x Lourdes och där har människor blivit healade helt utan att någon själutnämnd messias behövt använda sitt eget könsorgan och utan en självutnämnd messias överhuvudtaget! 

Människan har en fantastisk förmåga till att kunna hela sig själv, inte bara genom att själv lära sig healing, utan också genom trons kraft kan mirakel ske. I Lourdes finns det en massa fall av det som läkarna kallar för mirakel med bland annat  cancertumörer som försvunnit  och dom förklarar det som så, att när en sjuk människa ändrar fokus i livet och hittar en mening eller någonting att tro på, någonting som ger en annan riktning i livet, att  det kan försätta kroppen i ett  självläkningsläge som  t.o.m kan råka besegra sjukdom.  Det är inte John of God som healar, utan det är människorna som besöker honom som healar sig själva och för det behövs inget  blod och ingen annan show.

Annons:
Condor
2/4/19, 3:39 PM
#14

Människors egen förmåga till självläkning underskattas ofta.  Kanske pga bristande självförtroende? Det verkar som om folk behöver auktoriteter att se upp till. Människor gör sig själva små i stället för att tända deras eget ljus.

I det sammanhanget passar Nelson Mandelas tal från 1994. Texten tog jag från den här sidan: http://klokaord.adante.se/mandela-tal.htm

Det vi fruktar mest är inte att vara otillräckliga.

Vår djupaste rädsla är att vi har omätliga krafter.

Det är vårt ljus, inte vårt mörker, som skrämmer oss mest.

Vi frågar oss: Skulle jag vara lysande, fantastisk, begåvad och förbluffande?

Egentligen - hur kan vi undgå att vara det?

Du är ett barn av Gud.

Världen är inte hjälpt av din småbarnslek.

Det ligger inget stort i att krympa, så att andra människor i din närhet skulle slippa känna sig osäkra.

Vi föddes att förverkliga Guds härlighet inom oss.

Den finns inte bara i några av oss:

Den finns i alla.

Och när vi låter vårt eget ljus skina ger vi omedvetet andra tillåtelse att göra detsamma.

När vi gjort oss fria från vår egen rädsla.

Gör vår närvaro andra automatiskt fria.

Huygens
2/4/19, 3:54 PM
#15

Det är värre än man kan tro rörande Joao. Tydligen har han bedrivit sexslavhandel med minderåriga i Pizzagate, troligen via John Podesta eller Tony Podesta och levererat barn till offerceremonier i The Clinton Foundation.

Minst 300 kvinnor anklagar Joao ("John of God") för våldtäkter. DailyMail

Joao of God hade ett sexslavcenter med tonårstjejer och kvinnor som tvingades föda barn efter våldtäkter. Sexslavarna/kvinnorna mördades av Joao efter 10 år när dom fick svårt att föda fler barn. DailyMail

Främst rör det sej om hemlösa fattiga tjejer i Brasilien som kidnappats av Joaos pedofilorganisation finansierad av CIA. Analys av Ryan om Joaos koppling till Clinton/Abramovic (YT/Random of R, 2019-02-04, 35 min)

Dom våldtagna gravida kvinnornas spädbarn såldes av Joao för 400 000 kr/spädbarn till bl a Frimurarna, Bilderberggruppen och Clinton Foundation för att användas i satanistiska offerritualer. Det totala antalet kvinnor som sexutnyttjats av Joao uppgår nu officiellt sett till 600 kvinnor och flickor. DailyMail

Sabrina Bittencourt som avslöjade Joaos sexslavcenter tog emot flera dödshot ifall hon fortsatte avslöja Joao och Sabrina har nu mördats av CIA. Officiellt sett har hon "begått självmord". DailyMail

Joao hade portföljer med miljontals kr i kontanter och högar med juveler i sitt hem, enligt polisen. DailyMail

NSA har försökt skrämma den brasilianska polisen genom att hacka polisens datorer och visa satanistiska bilder på datorskärmarna, i samband med förhören av Joao. DailyMail

Tolv kvinnor har gått ut offentligt och beskrivit hur Joao bl a våldtagit analt. DailyMail

H. hur är det möjligt att du inte kan se att något är fruktansvärt fel med Joao?

[Hukanson]
2/4/19, 7:28 PM
#16

Om Livets Gud är källan som man blir initierad till i reiki och det är en levande sanning mer sann än någon religion så undrar jag varför Condor inte ser sig som en Johannes lärjunge som ju Jesus gav fullmakt att föra människor till Gud tills dess Jesus kom tillbaka till jorden. Joao ser sig också som en som har en levande relation till Gud utanför all religion och arbetar för Kung Salomo i andevärlden. 

Spiritister inklusive Swedenborg har länge arbetat med andevärlden för att få information och budskap och tom samarbetat med avlidna läkare för att "förbättra" sin doktorspraktik. Men spiritister varnar för att långvarigt samarbete med andevärlden kan leda till katastrof typ ond och bråd död och vara negativt för själen. Kanske Joao fick erfara den negativa aspekten också under sin 40 åriga verksamhetstid (tusentals stod i kö varje dag för att få behandling).

Joao liksom så många andra kändispersoner verkar ha problem med sexuella relationer. Även om han var gift och hade barn så var tydligen mängden av patienter med sexuella problem en svår frestelse för honom och han tillmötesgick barnlösa familjers önskemål om lycka med att hämta upp fattiga gatflickor till sitt center för att befrukta dem med provrörssperma och sedan ge familjerna vad de önskade för en ansenlig summa dollar enligt Daily Mail. Det kan ju ha varit så att de frivilligt gick med på att leva gott i utbyte mot en viss "motprestation". Kanske det var lagligt i Brasilien att föda provrörsbarn för adoption.

Om det är sant att de kvinnorna blev senare mördade ska naturligtvis mördarna få vad de förtjänar men närmare fakta om det saknas ju. Det var tydligen enligt Daily Mail en bizarr upplevelse för polisen att förhöra Joao eller rättare en paranormal upplevelse med teknisk utrustning som hela tiden krånglade och ett kylskåp som exploderade. Polisen lät inte detta påverka sitt arbete (trots att Joao sade sig arbeta för himmelens konung Salomo). Rykten spreds på stadens gator när pressfotografer plötsligt svimmade att andarna hade "cursed" alla som deltag i klappjakten på Joao. Den ledande polisdetektiven Fernandez erkände att det var en delikat situation och att uppenbarligen hade Joao "supernatural abilities"

"I accept that we are dealing with a situation that involves beliefs and mystic energies,' she said, adding she believes John of God has supernatural powers."

Joao är nu 76 år och ser inte ut att må så bra längre. Han har troligen alltför stor kontakt med andevärlden och skulle nog behöva göra ett besök i Lourdes och be Gudinnan om ett helande vattendopp. Det måste till en hälsosam Balans i all andlig praktik. Ensidig eldpassion blir till våld och död efter ett tag - kunskap är inte allt, liv utan kunskap meningslös.

Condor
2/5/19, 10:17 AM
#17

#16

Tja, Hukanson, saken är den, att jag inte tror på bibeln, kristendomen eller andra religioner och jag tror heller inte på kristendomens lära om Jesus, frälsaren osv. För mig var Jesus bara en människa som gick en andlig väg och som var upplyst.

Jag kan heller inte föra någon till gud, eftersom vi alla redan är gudomliga.

Sen tror jag heller inte på spiritister och spiritism.

Religioner och tro är motsatsen till en andlig väg.

[Hukanson]
2/5/19, 11:46 AM
#18

Condor det synes mig besynerligt att du som initierar till en andlig praktik bara tror pa din egen gudomlighet och upplysning. Det verkar litet egocentrerat. Kan det inte vara sa att de manniskor som levt tidigare ocksa varit gudomliga och upplysta och att det finns en chans att erhalla budskap fran det gudomliga som gar att skriva ned for andra att lasa. Att det sen kan vara fafangt att bara lasa utan att gora ar en annan femma. Spiritister ar ju som du men haller ihop i grupper vilket kanske ar frammande for reikihealers. Beratta garna mer om den andliga vag som du rekommenderar. (ursakta franvaron av svenska tecken)

Condor
2/5/19, 1:41 PM
#19

#18

Hukanson, du förstår inte ett enda ord av det som jag skriver.  Jag har ingen tro, varken  om min egen eller andras gudomlighet eller upplysning. I stället för att tro, iaktar jag och därför vet jag att alla människor är gudomliga och att alla människor i deras sanna natur är upplysta, medan en människas ego aldrig kommer att bli upplyst.

Jag rekommenderar ingen andlig väg.  Varför skulle jag göra det?

FataMorgana
2/5/19, 1:43 PM
#20

Det ligger en stor skillnad mellan det andliga och andevärlden.

Andevärlden innebär en tro på en värld full med andar, spöken och demoner

Det andliga innebär Gud, livsenergi, villkorslös kärlek, det rena medvetandet, den helige anden, livskraften eller hur man nu vill kalla det, men syftar på det högsta gudomliga, på människans inre sanna natur och att utvecklas andligt betyder en höjning av det egna medvetande till större insikter om sin och alla andra människors sanna gudomliga natur och till en mer allomfattande kärlek för alla levande varelser och inte till mer ondska.

Annons:
[Hukanson]
2/5/19, 4:15 PM
#21

Jag håller med om att det är en skillnad mellan människornas egna inre andlighet och andevärlden som befolkas av de-som-gått-vidare. Det verkar vara sannolikt att man är samma personlighet i andevärlden. Därför är det viktigt att ha en akademisk examen fniss. Kanske dock FataMorgana och Condor håller med mig om att vi inte skulle kunna avstå från att tro på religioner om de inte hade gett oss de ord , insikter och begrepp som vi använder för att inte tro.  Vi har mycket att tacka dem för. 

Förresten om nu Joao tror att han samarbetar med Kung Salomo i himlen så inte är det för att han är religiös och lusläser Bibeln utan för att han kommunicerar med osynliga andemakter.

Condor
2/5/19, 6:49 PM
#22

#21

Ledsen Hukanson, men det är just den punkten där som jag absolut inte håller med. Religioner anser jag vara folksförvillare.  Inte en enda av religionernas gudar existerar på riktigt. Gudskelov är gud ingen psykopat som t.ex. Jahwe eller Allah osv.

Vem som tror på ett färdigt trosystem kan inte samtidigt vara en andlig sökare, för han söker ju bara det som han tror på. Jag skrev i mitt förra inlägg att jag inte rekommenderar en andlig väg till någon, för alla människor är olika och alla måste hitta deras egen väg. Det enda rådet som jag skulle kunna ge dig är att du glömmer allt som du har läst och som andra har talat om för dig och sen börjar du om på nytt och söker i dig själv.

NiklasTyreso
2/5/19, 10:05 PM
#23

#10 Hukanson: "Kan det inte vara en skillnad mellan att vara andligt medveten och moraliskt medveten?" Jag tror du är inne på rätt spår. Det finns folk som verkar ha övernaturliga förmågor samtidigt som de är mer moraliskt tvivelaktiga än de flesta. Jag tror att precis som helande kraft kan utgå från eller via en person, så kan på samma sätt destruktiv kraft oxå utgå från en person. Jag vill inte ta emot något andligt från en person vars moral/etik strider mot min. Jag vill inte få del av andras skitegenskaper, vare sig från levande människor eller döda andar. Så jag tar hellre emot förbön från en timid gudfruktig annonym frikyrkotant med god moral, än en mirakelmakare som i högt tonläge helar samtidigt som han ringaktar eller utnyttjar ex kvinnor eller tillskansar sig pengar på tveksamt sätt.

Jane-Lyzell
2/6/19, 9:08 AM
#24

Makt är aldrig bra i någon form för den enkla människan att hantera- detta är en skandal i stora mått😕

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Hukanson]
2/6/19, 10:13 AM
#25

Spiritister håller nog med om att andligheten kan eskalera till att bli en makt som är svår att hantera och det är ju en viss skillnad på moral mellan inkarnerade och icke-inkarnerade i alla fall utanför religionens ramar.

Sen är det ju en fråga om moral huruvida detta är en skandal eller inte. För inkarnerade som inte bekänner sig till den moral som religionen står för dvs naturfolk och shamanism typ så kan ju andevärldens moral och inkarnerades moral vara samma och historien har ju visat hur grymma seder då kan uppstå tex maya-kulturen och aztekerna. Så Syd-Amerika har ju en viss vana att umgås med skandal-andar om man så säger.

FataMorgana
2/6/19, 11:23 AM
#26

#21 

Som jag ser på saken så finns det ingen makt som är högre  än det högsta gudomliga som vi  till vår sanna natur redan  består av och är. Vi är inga mänskliga personligheter som är här på jorden för att göra andliga erfarenheter, utan vi är det gudomliga som gör mänskliga erfarenheter. Vi är alltså varken vår krop eller personlighet, utan gud. Personligheten är bara en illusion som upphör att existera i samma ögonblick som vi dör.

[Hukanson]
2/6/19, 2:33 PM
#27

Det är gott att ha en personlig övertygelse FataMorgana men när man ska bygga ett land, en nation, så blir saken litet större och mer komplicerad. Det har varit enkelt att bygga ett Sverige som haft en Luthersk religion därför att den är till sin natur en statsreligion. Värdegrunden blev självklar i systemet. Nu har Sveriges Riksdag övergivit den protestantiska etiken och moralen och nödsakad att bygga upp en egen värdegrund av etiska och moraliska principer. 

Detta påminner ju onekligen om vad vi diskuterar i tråden. Den som inte tror på religioner har inget annat val än att söka en högre sanning i sig själv. Vill man sen vara med och bygga ett land så får man konkurrera med andra som gör likadant. Det blir en tävling om vem som har den största och mäktigaste anden. 

Visserligen kunde man skilja på världslig makt och andlig makt förr i tiden men i dessa dagar med så avancerad och komplicerad vetenskap är det omöjligt.  Om all andlighet är kärlek - vad är då problemet?  Det går att ifrågasätta om verkligen all andlighet är kärlek. Reptilerna sägs vara väldigt intresserade av att utöva makt bland människorna och de är inte kända för att vara kärlek i den form vi har vant oss vid att tycka om.  Det sägs att det uppstår strider i himmelen och det tyder ju på att det finns konflikter och utvecklingsproblem.

Annons:
FataMorgana
2/6/19, 4:03 PM
#28

Anledningen till att jag svarade så kortfattat på huvudfrågan om varför ett långt livsverk för andlighet och healing måste sluta som det gjorde var för jag inte ser ett livsverk för andlighet och healing hos John of God överhuvudtaget och då kan det förstås sluta som det gjorde i det här fallet. 

Övernaturliga förmågor och kommunikationer med döda har inte med andlighet att göra. Att kalla sig för "of God" och se sig som något speciellt, som någon som är utvald har heller ingenting med andlighet att göra.

 Healing är inget övernaturligt, utan högst naturligt som alla kan lära sig och inget att ställa sig i rampljuset för. Men att hålla på med blod och show och tillskriva sig egenskaper och förmågor som man vill att andra ska bocka eller buga sig inför är inte healing  utan charlataneri. På en andlig väg faller ett sådant beteende bort. Healing sprider värme, läkning och behag och inte blod. Blodet hör till show och healing är ingen show. 

Att utvecklas till en mer medveten människa betyder att bli mer medveten om sin och alla människors inneboende gudomliga kraft och gudomlighet och förmåga att lära sig healing. Och ju mer medveten man blir om sin och alla andras människors gudomlighet desto mindre skadar man andra. Egot krymper och blir mindre och inte större.

Condor
2/6/19, 4:33 PM
#29

#27

Hukanson, vad menar du med att man inte har ett annat val om man inte tror på religioner än att söka en högre sanning i sig själv. Det låter ju som om religioner skulle vara det första valet och ett andligt sökande (en andlig väg) bara skulle vara val nummer 2.

Vilken religion skulle man i så fall tro på? På kristendomen för att man växte i Europa och blivit döpt, utan att bi frågad? Eller på Islam, för att man har växt upp i ett arabiskt land, där man inte har ett annat val än att bli muslim? Eller ska man tro på Hinduism, för att man växte upp i Indien och det är så trevligt med många gudar?

Vilken gud ska man tro på? Den guden som auktoriteter bestämmer att man ska tro på? Eftersom alla trosystem skiljer sig från varandra, är det i bästa fall bara ett enda som kan stämma, men det är osannolikt att ett enda av dessa hundratals trosystem skulle vara sanning. För det mesta är det grymma mördande gudar (exempel Jahwe och Allah) som inte har något gudomligt i sig. Jahwe kan åtminstone fixa sina mord själva medan Allah är så svag att han är beroende av människor som fixar det åt honom.

Religioner har orsakat mer död och lidande än vad de har förhindrat. Det är ingen andlig utveckling om man låter bli att mörda, stjäla, ljuga osv. bara för att man inte ska bli straffad.

FataMorgana
2/6/19, 4:38 PM
#30

#27 

Det må vara gott att ha en personlig övertygelse, men för att se saker och ting som de är står en personlig övertygelse i vägen. Det är barrikaden för det som är. 

Du talar om att bygga upp länder och nationer, Vad har det med andlighet att göra? Hus behöver vi att bo i och nationer för fungerande samhällen. Det är saker vi behöver för att våra mänskliga kroppar ska kunna vistas här på jorden så länge som möjligt, men för vår sanna gudomliga natur behöver vi varken bygga upp det ena eller det andra för att vi i vår sanna natur redan är perfekta.

NiklasTyreso
2/7/19, 11:28 PM
#31

Ateistisk sanning: Människor är skyldiga att ta ansvar för sina handlingar mot andra. De regler som de flesta håller med om är nedskrivna i sekulära lagar! De sekulära lagarna gäller även andliga och religiösa. Alla människor i hela världen (som inte är psykopater/personlighetsstörda) har ett medfött samvete och medfödd empati som gör att alla generellt tycker att stöld och mord är fel och att sex övergrepp är förkastligt. Alla har i stort sett samma moraliska känsla medfött oavsett vilken religion man följer, om man är ateist eller följer de muntligt förmedlade sedvänjorna i naturreligion. Andliga personer utanför religionerna har oxå medfödd moralisk känsla för att mord, stöld, övergrepp och manipulation för egoistiska syften är fel. Alla har ett personligt ansvar mot sitt eget samvete och mot sina medmänniskor. Vilka trosuppfattningar eller andliga förmågor folk har är ganska irrelevant, men hur människor beter sig mot sina medmänniskor är det som räknas.

[Hukanson]
2/8/19, 8:50 AM
#32

Enligt NiklasTyreso finns det en Naturrätt som kan tolkas och skrivas av majoriteten som Sekulära Lagar och de lagarna gäller oavsett vilken religion eller andlig praktik individen har. Den sekulära lagen föreskriver att alla individer är skyldiga att granska sitt samvete gentemot Naturrätten och den sekulära juridiken. Betyder det att skuldmedvetenhet är den nya samhällsmoralen?

Intressanta tankar i dessa tider av religionsbefriad svenskt riksdagsarbete. När Luther slängs ut ur Rosenbad finns tydligen bara nationalparker och allemansrätten kvar. Den Gud som är gemensam för judar, kristna och islam får titta på när samerna tar över.

Jane-Lyzell
2/8/19, 10:21 AM
#33

31 jätte bra skrivet 🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Hukanson]
2/8/19, 5:26 PM
#34

Nja sa jattebra ar det val inte att ta upp ideologin fran nazityskland och borja propagera for folkets naturliga ansvar och ratt att stifta sina egna ateistiska lagar inklusive ratten att omhanderta psykopater och personlighetsstorda. Jag menar att man far se upp med att inte hamna i den fallan. Visserligen ar det det vi gor nu. All makt utgar fran folket och lagen ger samhallet ratt att tvangomhanderta de som stor ordningen. Kanske har universitetets professorer en svar uppgift att definiera samhallets vardegrund annat an naturratten.

Annons:
NiklasTyreso
2/9/19, 12:17 AM
#35

#34 Hukanson: " sa jattebra ar det val inte att ta upp ideologin fran nazityskland och borja propagera for folkets naturliga ansvar och ratt att stifta sina egna ateistiska lagar" Ingen har propagerat för naziideologi! Det demokratiska styrelsesättet gör att folket kan påverka makthavarna som stiftar lagarna så det stämmer med folks rättsmedvetandet och medfödda samveten. Så fungerar demokrati. Sekulära lagar är skrivna så nästan alla kan känna att de är bra att följa, men att folket tycker det är bra med lagar har inte med nazism att göra, inget alls. Smutskasta inte mig genom att ljuga ihop att jag skulle gilla nazism, för det har jag aldrig gjort. Människor har medfött samvete och ska man leva med andra människor är man ansvarig för hur man behandlar andra. Joab utsatte folk för övergrepp och de var fel, bara fel och hans fel har inget med hans påstådda andliga förmågor att göra.

Upp till toppen
Annons: