Annons:
Läst 1178 ggr
Lev
2018-07-31 10:01

Ser jag andar eller är det inbillning?

Jag har sedan ett par dagar sedan börjat se ansikten och skepnader i olika saker, ibland bland träd/skog och även i andra saker. Jag vet inte om jag håller på att bli tokig eller om de jag ser är på riktigt? Jag har alltid haft en känsla av att jag har ”medialt” i mig och att jag kan känna av andar. Men har aldrig sett dem såhär. Sedan detta börjad har jag också börjat sova väldigt oroligt och jag får rysningar styp i ett trotts ca 30 grader ute..Tycker även att de dyker upp djur titt som tätt, som liksom ”tittar” på mig eller förföljer mig. Vad tror ni? Är nyfiken på hur det har gått till för andra när de insett att det är öppna för de mediala :)

Annons:
Zachis
2018-07-31 11:32
#1

Människor är experter på att se ansikten i vår omgivning. Det finns till och med ett eget namn för fenomenet, Pareidoli. Vi verkar kunna se ansikten i nästan allting, allt från kända ansikten i toastskivor och i trädstammar till skrämmande ansikten i rökmoln eller i byggnaders arkitektur. Det finns exempelvis ett flertal filmklipp där folk har tyckt sig se djävulens ansikte i röken under 9/11-attentatet. 

Det verkar finnas en inbyggd funktion i oss att leta efter ansikten redan när vi födds. Vi är ju ändå flockdjur med starka band till våra föräldrar så det kanske inte är så konstigt. 

Men om du letar efter något kommer du också hitta det, kanske därför du känt av det mer på senaste tiden. Prova att stirra in i TVn eller på prickarna i taket och leta efter en elefant. Du kommer med största sannolikhet se något som likar en. :)

Hoppas att din sömn blir bättre, kanske är det frossa? Ser ut som att temperaturen kommer gå ner nästa vecka i vissa delar av landet.

[Hukanson]
2018-08-01 01:43
#2

Det finns medvetet gjort i konsten också under århundraden. Titta med ditt klarseende får du se hur vanligt det är. Varför? Kanske som en påminnelse om att det är människorna som är tänkarna bakom allt materiellt som tillverkats…allt måste tänkas innan det kan göras men det finns så många tappade sugar också…tänkare som kommit vilse.

Psykologin lär att vi har en tendens att vilja se mönster i allt. Vi vill skapa mening i kaos. Det är en förklaring som nog är sann. Kanske det också finns en andlighet som försöker få gemenskap och kommunicera med oss genom primitiva former.

Stellarerna gör ju också mer avancerade sädesfältcirklar i samma syfte.

Lev
2018-08-01 23:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tack för svar! Det är förmodligen endast min hjärna som lurar mig. lägger upp en bild här, bara för att se om någon ser vad jag ser, eller kan säga till mig att det är träden/löven som spelar mig ett spratt :)

[Hukanson]
2018-08-02 00:50
#4

Yepp, en konstnär skulle se detta klothuvud med antenner som grinar så lömskt (bland annat)

Upp till toppen
Annons: