Annons:
Etikettandligt-upplysta-kända-personer
Läst 2565 ggr
FataMorgana
2018-01-15 11:27

Doften av godhet

Ibland hittar man riktigt härliga och tänkvärda citat på nätet. Ville bara dela med mig av den här: 

"Buddha återgäldade alltid ont med gott, hat med kärlek. Han visade alltid medkänsla med andra varelser.  Han sa: "Om någon gör mig illa på grund av dumhet, så skall jag skydda honom genom gränslös välvilja och kärlek. Ju mer ont som kommer från honom, desto mer gott skall komma från mig! Jag vill alltid ge ifrån mig doften av godhet."" Amita Nisatta, svensk buddhistnunna

https://mirror.paranormal.se/sokaren/www.sokaren.se/INDEX603.HTML

  • Redigerat 2021-10-23 16:35 av FataMorgana
Annons:
retep
2018-01-15 12:58
#1

Det är inte alltid så lätt att praktisera välvilja, omtanke och kärlek, med det är absolut värt det. Själv övar jag på det mest varje dag i möten och relationer med människor. Inte bara när någon gjort mig illa utan alltid mot alla, vill jag visa välvilja, omsorg och kärlek.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

FataMorgana
2018-01-16 11:08
#2

Fint skrivet retep! Nej lätt är det inte, men som du skrev är det är abslout värt att öva på  det varje dag och förstås mot alla som man möter på sin väg 🙂

Sofkan
2018-01-18 21:45
#3

Så fint! Det som får näring det växer och det du ger andra det får du tillbaka, förr eller senare. What goes around, comes around.

NiklasTyreso
2018-01-26 22:28
#4

Tänkvärt! Jag ska börja att söka sätt att oftare visa och göra gott. Idag fokuserar j ag nog mer på att undvika göra ont. Stress ger dålig lukt och stress ökar egocentrim och benägenhet till ilska. Avspänning bör minska dålig doft och öka benägenheten för att göra gott.

retep
2018-01-30 14:35
#5

Det primära, som gör skillnad i ens ambition att göra gott och  kunna ge, helt spontant. Det är att hitta Kärleken inom, den vi har till oss själva den till livet. Kärleken är grunden för livet och för allt det vi själva ger och uttrycker av godhet och välvilja. Det är också det vi ofta vill och försöker uttrycka också när doften inte är så ren, när stress och dumhet står ivägen och det vi gör blir kraftlöst och fel. Kärleken inom, den är Universell, den har sin upprinnelse bortom allt yttre, den porlar evigt och konstant och strömmar  direkt ur Källan.

Källan är Det Rena Medvetandet, bortom allt yttre, bortom allt vi gör, tänker och känner, bortom kropp och sinne, bortom upplevelse. Det är Varande. Det är här allt börjar, varifrån allt tar form. Det är här Kärleken bor och all godhet. Det är här doften av godhet, den ursprungliga rena, subtila doften uppstår.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

ststro
2018-02-09 13:33
#6

Jag känner djupt inom mig att godhet är vår sanna natur. Kanske behöver vi inte ens praktisera godhet, kanske kommer det av sig självt när vi slappnar av och är oss själva..

Annons:
FataMorgana
2020-06-04 11:54
#7

puff….

[rore]
2020-06-05 09:19
#8

Vackert och sant landar det även i mig. Inte alltid så lätt. En ständig övning.

Upp till toppen
Annons: