Annons:
Läst 3026 ggr
[scadracun-disciple]
10/24/17, 9:57 AM

Tanken, intellektet

Jag inser att jag säkert inte är den första som tar upp ämnet, hänvisa mig gärna om så är fallet.

En kort livshistoria: Sedan jag började studera på högskola och jobba växelvis har jag dragits med psykisk ohälsa. Jag började tidigt söka tröst i olika filosofiska system och försökte hitta sätt att andas och komma till bukt med tillvaron. Under 8 års tid har jag läst ändlösa luntor med självhjälpsböcker, ockult teori, heliga skrifter och filosofi, och aldrig har jag riktigt känt att jag har fått den där lyckan och ron jag sökt.  Svaret blev på sikt psykofarmaka, vilket bara gjorde mig knäppare och mer aggressiv. 

För några veckor sen var jag inne i en second hand butik i Örebro och kollade igenom filosofihyllan. Jag hittade en gammal bok från 90 talet som var sliten och nedklottrad med kommentarer, den verkade intressant mest för att den var billig och jag sökte något nytt att sätta tänderna i. Författaren Eckhart Tolle var ny för mig, ingen jag kände till. Titeln kändes lite larvig, som e typisk substanslös självhjälpsbok som är svår att omsätta till handling. Den hette 'Lev livet fullt ut'

Nästa dag tog jag mig en stund att sätta mig ner och läsa denna bok. Och något helt oväntat skedde. Jag tror jag hade läst två kapitel innan något hände i mig. Efter 8 år av ångest, frustration, ilska, besvikelse och apati, såg jag upp. Jag kände mig genuint glad och lugn. Jag gick hem genom Örebro city och bara genuint log och skrattade för mig själv. Mina år av meditation, ritual och tafatta försök till mindfulness hade gett mig en förmåga jag aldrig riktigt praktiserat i större omfattning: Förmågan att stoppa tanken och fokusera på nuet.  

To the subject matter: Det finns så många källor på ämnet 'nuets kraft' eller idén om att vara närvarande i nuet som något väldigt kraftfullt. Min lösning på mina problem hade vart att stärka mitt ego och bli mer intellektuell i tron att jag skulle övervinna motstånd. Jag inser nu att jag bara grävde ett bottenlöst hål djupare och djupare. Det krävdes bara denna enkla sanning för att känna frid och kontroll: Egot och intellektet är inte JAG, det är ett redskap som ska användas med måtta. Jag är inte mitt föregångna eller min framtid. Det enda som finns är NU. 

Är det någon som upplevt något liknande eller upplevt positiva effekter av att stanna tanken? :) Kram på er/ András

Annons:
shiba123
10/24/17, 2:32 PM
#1

Jag försöker också att leva i nuet då jag känner mig mycket lugnare, och det dämpar all stress och ångest. När jag känner oro så andas jag på fel sätt, och det gör ju inte saken bättre precis. Så jag försöker att jobba med just detta då jag märker att man mår så mycket bättre.

retep
10/25/17, 10:53 AM
#2

#0

Det du beskriver här är betydligt mer upplyftande och värdefullt. Så här blir min kommentar bara positiv.

Skrev så här i en annan tråd kring frågan om och upplevelser kring att vara i Nuet.

- Det som hjälper är att inse, att allt är precis så som det skall vara. 
Det som varit, allt som är och allt som skall komma. 
Allt är nu! Det finns inte det som varit, inte det som skall komma, allt sker nu. I detta nu som ständigt förändras i ett nytt nu. 

Det som är och evigt förblir ett oföränderligt Nu, är Varande och Kärlek.

Liksom jag i meditation återvänder till mantrat, till nuet när jag kommer på mig med att tankarna är på vift. Så gör jag också i vardagen när jag upptäcker att tankarna farit iväg och uppmärksamheten är bruten. 
En annan känsla, en tanke, en uppmärksamhet som hjälper, är att påminna sig om erfarenheten av det Transcendenta Varandet och den eviga Kärleken som Är.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Michis 08
10/25/17, 1:01 PM
#3

Detta var det bästa inlägget jag någonsin läst. :) 

Ångest, depression är resultatet av alla våra tankar och trosatser som vi identifierar oss med som skapats av samhället vi lever av. 
PÅ gott och ont och i slut änden är det bara energier som dränerar oss. 
Allt handlar om här och nu och att allt livet inte är statiskt.

Lycka är något som vi människor jagar efter, egots röst. 
Det vi borde fokusera oss på är glädje, ur det kommer det vi efter söker (Lycka/kärlek) 
Men vi bör undvika sätta ättiketer som gott- ont, bra-dåligt, utan bara låta stunden bara va som den är och va tacksam. 

Ur tacksamhet har vi mycket att finna, det finns mycket att va tacksam över. 
Men det viktigaste är att veta att inget är bestående, allt är som det är. 

retep s kommentar var fantastiskt bra. 
Klok man … ;)

Khjilö
11/26/17, 9:39 PM
#4

Åh så fint att läsa era inlägg om nuet ! Har via meditation ibland lyckats skapa en känsla av att jag är närvarande i nuet. Och då känt mig väldigt levande! Sen rullar jobb, familjeliv på och då tappar jag bort den känslan o fastnar i to Do listor. Sedan kommer helgen o lite mer tid ges - äntligen får jag sätta mig i lugn o ro o bara vara. Inte så lätt, tycker jag, med att finna balans.

Inuet
3/2/18, 9:23 PM
#5

Jag var tvungen att bli medlem bara för att kunna svara dig. Det kom floder av tårar när jag läste ditt inlägg och jag är så lycklig för din skull! Det var likadant för mig, alkoholist i många år och sökte det som skulle ge mig det riktiga livet! Det fanns inom mig och en kväll när jag läste en text så föll min botten ut. Det var helt sanslöst, jag var fri, fri från allt. Jag behövde inte längre svaren eller ställa frågorna. En kan säga att livet är total frid nu. Må du förevigt vandra i närvarande!

[Hukanson]
3/6/18, 12:08 PM
#6

När lärjungen är redo kommer mästaren.

Annons:
[scadracun-disciple]
3/7/18, 10:18 AM
#7

#3 Vad vänligt! Jag håller med om allt ovanstående. :)

#4 Mmm, det är just det som är utmaningen, har haft samma svårighet. Ju mer ansvar och ju mer intellektuellt jobb man har desto svårare att inte ta analyserandet på för stort allvar, tror jag. Balansen är svår, och det är svårt att vara fullt närvarande i en värld av egon även om det är befriande och en underbar känsla, men ibland undrar jag om man freakar ur folk lite som inte är vana med detta. Det är ju mestadels en enormt positiv respons för alla kan nås där under lagerna av pretention, men ibland är det svårt och det får det vara. 

Kanske skulle man ha en rutin, morgonmeditation, bara 5 min, mindfulness-session mitt på dagen och något innan sänggående? :) Vissa religiösa personer menar att de upplever en enorm frid av regelbunden bön, det är ju också ett sätt att gå in i sig själv :)   

#5 Ååhh Inuet, vad fint! 

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet. 

Det är helt otroligt hur något kan vara så simpelt rent teoretiskt men så kraftfullt, och någonstans är det ju just detta som de flesta större andliga lärorna försökt framhålla men många går i blindo, slår det ifrån sig :)

Jag hoppas också kunna nå total frid en dag, inspirerande att du upplever att du känner frid nu. 

Kram på dig och önskar dig detsamma ! <3

#6 Yes, det verkar som så! :D

shiba123
3/22/18, 2:44 PM
#8

Jag har också upplevt något mycket positivt i samband med att jag läste en bok. Det heter "Kristen djupmeditation/Wilfrid Stinissen", och jag använde några mantran. Det var som om mina problem sköljdes av mig, och jag mådde så mycket bättre.

NiklasTyreso
3/24/18, 12:27 AM
#9

Jag upplever att min strävan efter att leva ett meningsfullt liv i o f s får mig att göra mer, men det stressar också. Att bara vara i nuet gör det lättare att vara glad och av stressad, men det får mig att i bakhuvudet tänka att om jag bara är här och nu lever jag ett meningslöst liv. Att vara glad och njuta av stunden kanske ändå inte inte är fel, för livet är en lång serie av stunder.

[Hukanson]
3/24/18, 12:43 AM
#10

Niklas, du upplever en kamp mellan ditt högre själv och ditt ego som vill få dig kvar i kamp och konkurrens, i villkor att duga…vad du och alla andra behöver är att inse att det räcker med att vara glad för då är du kärleksfull och kan se det goda i tillvaron vilket är allt som behövs för att leva ett kreativt och meningsfullt liv. Vi behöver komma ihåg vilka vi är och räkna våra välsignelser typ solsken och natur, gemenskap och omtanke, möjligheter och allt vi redan har.

Denna kommentar har tagits bort.
[scadracun-disciple]
4/9/18, 12:49 PM
#12

#10 Gu vad bra skrivet

NiklasTyreso
4/11/18, 7:34 PM
#13

Jag lägger tyngdpunkten lite annorlunda. De österländska religionerna talar om karma, som lön för sina handlingar och de abrahamitiska religionerna talar om belöning efter döden för de handlingar man gjort. Ingen stor religion talar för att det viktigaste för människan är att vara glad hela tiden. Alla stora religioner talar för att man ska behandla andra lika kärleksfullt som man själv vill bli behandlad. Att göra kärlek kan man ibland behöva göra trots att det är en uppoffring som inte ger en glad känsla. Men visst är det enklare att göra kärlek om man är avstressad ex med meditation och glad. Det underlättar men är inte det viktigaste. För någon tid sedan skrev någon på forumet om att träna sig i att varje dag göra en kärlekshandling. Det tilltalade mig mer, än att ha glädje som mål.

Annons:
Being
4/15/18, 2:18 PM
#14

#0
Som du själv, retep och andra varit inne på så är Nuet här och allt som det ska.
Och för att ta det hela vägen hem så vill jag bara tillägga följande:

* Du ÄR REDAN vad du söker = Du är Varandet.

Det betyder att du inte behöver göra något för att vara!
(låt det här verkligen få sjunka in) 🌊

Alla ideér om att försöka bli upplyst, att en dag få frid eller sammansmälta med Nuet osv går bort - om du ser och utgår från det faktum att Varandet (du) REDAN ÄR.

Enligt min erfarenhet handlar det i slutändan om att se och bli nyfiken på Varandet. Bryr sig verkligen Varandet om vilka tankar som passerar förbi? Utforska själv. Du märker med all säkerhet att Varandet ÄR oberoende av vilka tankar som än passerar och vad de säger. Varandet påverkas inte och går ingenstans. För både innan och efter en tanke passerat så är du (Varandet) alltid redan här närvarande! 🙂
Se på din egen upplevelse och få det bekräftat bara.

Upp till toppen
Annons: