Annons:
Etikettandlig-utveckling
Läst 1964 ggr
FataMorgana
10/9/17, 2:01 PM

Hur en Zenmästare arbetar

Snubblade över den här berättelsen idag som jag bara ville dela med mig: 

"A master is always total in whatever he is doing; he may be chopping wood …. 

It is said about Rinzai, the great master who brought Zen from China to Japan …. 

He had a beautiful monastery and just near the gate he was chopping wood. Winter was coming soon; he was getting ready for the winter. He was so absorbed in chopping wood, when a man entered the gate. 

Seeing a vast monastery he wondered where he was going to find the master, Rinzai. He had heard so much about him. 

Seeing one man chopping wood, he asked him, ”Can you tell me where I can find Master Rinzai?”

 Rinzai looked at the man. For a moment there was silence, and then he just indicated with his finger, ”There! As far as I know, Rinzai lives in that hut.” He was so absorbed, he forgot that he was Rinzai. The man went.

 Then he had a second thought: ”My God! I am Rinzai, and the poor fellow has gone in search of me!” So he ran, he went into the hut from the back, sat in the master’s position. 

The man knocked. Rinzai said, ”Come in.” The man looked at him: he was the same man, still perspiring. 

The man said, ”But where is Master Rinzai?” 

He said, ”I am Master Rinzai.”

 The man said, ”Don’t deceive me. I have just seen you at the gate chopping wood.” 

Rinzai said, ”That’s right. At that time I was not Master Rinzai, but just a woodcutter, totally a woodcutter. That’s why I forgot and I showed you the way. Then I remembered, and I had to run – you can see I am perspiring; I had to run by the back way and come quickly before you reached here. Now I am Master Rinzai. What do you want?” 

The man was very puzzled. He could not believe it. What to say of this man: whether he is just a woodcutter pretending to be Rinzai or he IS Rinzai and was cutting wood? 

He said, ”I will come some other day. You have confused me completely.”

Rinzai said, ”I have not confused you, you have always been confused. I have brought it to the surface. Come some other time, but remember, I am doing all kinds of things. Sometimes I am carrying water from the well. Don’t ask me where Master Rinzai is; at that time I am just a water carrier.”"

http://www.oshorajneesh.com/download/osho-books/zen/Yakusan_Straight_to_the_Point_of_Enlightenment.pdf

FREE download of OSHO books, OSHO meditations, OSHO videos, OSHO talks, OSHO music, site for all OSHO lovers made by OZEN RAJNEESH - where the new celebration continues. find the new mystical FIRE of BHAGWAN SHREE RAJNEESH - OSHO - never born - never died...
  • Redigerat 5/29/21, 5:33 PM av FataMorgana
Annons:
FataMorgana
10/13/17, 1:21 PM
#1

För att ta det på svenska. (egen översättning) 

En liten berättelse om  Zenmästaren Rinzai.

Han hade ett fint kloster och högg ved i närheten av ingångsporten. Vintern var nära och han förberedde sig för den kalla årstiden. Han var helt totalt uppslukad av att hugga ved när en man kom in genom porten.

När han såg det stora klostret frågade han sig, var han nu skulle hitta Mästare Rinzai. Han hade hört så mycket om honom. 

Då såg han en man som högg ved och frågade honom: 

"Kan du säga mig var jag hittar Mästare Rinzai?"

Rinzai såg på mannen. För en stund var det en helt tyst och han pekade med fingret:

"Där borta, så vitt jag vet bor han i hyddan där borta"

Han var så totalt uppslukad med att hugga ved att han glömde bort att han själv var Rinzai. Mannen gick till hyddan.

Sen tänkte Rinzai för ett ögonblick efter:

"Oh Herre Gud. Jag är Rinzai och den arma mannen söker efter mig där borta"

Alltså sprang han till hyddan, gick in genom bakdörren och satte sig på mästarens stol. Sen knackade det på dörren. 

Rinzai sa: "Kom in"

Mannen strirrade på honom. Det här är ju samma man som tidigare. Han svettas t.o.m fortfarande. 

Mannen frågade alltså: "Men, var är Mästare Rinzai?"

Han svarade: "Jag är Mästare Rinzai."

Då svarade mannen: "Bedra mig inte. Jag såg dig precis vid ingångsporten stå och hugga ved."

Rinzai sa: "Det stämmer. Vid den tidpunkten var jag inte Mästare Rinzai utan bara en som högg ved, därför glömde jag bort vem jag var och visade dig vägen till Mästaren. Sen kom jag ihåg vem jag var och sprang hit. Nu är jag Mästare Rinzai. Vad vill du mig?"

Mannen var förvirrad och kunde knappt tro. Var mannen framför honom en vedhuggare som bara glömde bort att han var en Mästare eller var det verkligen Rinzai som högg ved? 

Ha sa: "Jag kommer en annan dag igen, du har förvirrat mig helt."

Rinzai sa: "Jag har inte förvirrat dig, du är alltid förvirrad. Jag har bara tagit oklarheten upp till ytan. Kom  en annan dag igen, men tänk på att det finns allt möjligt som jag gör. Ibland bär jag vatten från brunnen. Fråga mig inte då, var mästaren Rinzai är. Vid den här tidpunkten är jag bara en vattenbärare. "

[Vianca]
10/13/17, 3:55 PM
#2

Den berättelsen var bra finurlig. 
Hade besökaren bara frågat efter Rinzai och ingen titel före, så hade han kommit rätt på en gång.
Men besökaren hade nog höga förväntningar ( illusioner)om hur en mästare Rinzai, skulle vara.

[colors_]
10/16/17, 7:22 PM
#3

Ja, finurlig berättelse…

Jag kommer att tänka på ett citat som var något så här:
"Before Enlightenment, chop wood, carry water. After Enlightenment, chop wood, carry water."

🌊

Upp till toppen
Annons: