Annons:
Läst 1337 ggr
Michis 08
9/25/17, 10:09 PM

Men risk att upprepa mig …

Gissar att fler ställt samma fråga. 

Jag är intresserad av att komma i kontakt med andra som har kunskap om att leva i nuet. 

Min favorit bok är lev livet fullt ut, av Eckhart Trolle. 

Även om jag förstår allt och så tycks jag ha fastnat och behöver hjälp av någon mer kunnig. 

Har hållit på under många år att lära mig, men det är som att jag har en spärr. 

Även om jag har god självinsikt så tycks jag inte klara komma över den tröskel. 

Någon här som kan vägleda mig ? 

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 17.0px 'Helvetica Neue'; color: #454545} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px 'Helvetica Neue'; color: #454545; min-height: 14.0px} p.p3 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px 'Helvetica Neue'; color: #454545}

Tack på förhand.

Annons:
retep
9/26/17, 9:53 AM
#1

Att leva i nuet handlar för mig om uppmärksamhet. Att jag ständigt gör mig uppmärksam på vad jag gör, tänker och känner. Med den uppmärksamheten är jag närvarande i nuet. I ett nu som hela tiden förändras och blir ett nytt nu. När jag ser och accepterar vad jag gör, tänker och känner, får jag distans till det yttre och kan vara uppmärksam på det närvarande.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Daniel-H
9/26/17, 11:34 AM
#2

Det känns bra och kul att kunna hjälpa till. Förstår precis den situationen som du beskriver att du är i med tankarna. Hade själv väldigt svårt att få tyst på intellektet men känner att jag har lyckats nu och förankrat mig i nuet men det var en tröskel som var svår att komma över. Hjälper och vägleder dig gärna. Ah jag håller verkligen med dig, lev livet fullt är en enastående bok den ligger mig varmt om hjärtat.

Michis 08
9/26/17, 4:32 PM
#3

Tack för svaren … 

Precis … men för att kunna gå vidare krävs även förlåtande. 
Det är lite där jag har fastnat … även om jag har förlåtit min omgivning så tycks det finnas ett litet spår kvar, och den är riktad mot mig. 
Jag tycks ha svårt att förlåta mig själv, och då jag har PMS så kommer samma dåliga skiva upp egot och jag märker att jag inte tycks kunna va kvitt. 

Jag vill komma över tröskeln och tror att jag måste få en spark av någon som är mer bevandrad och kanske kan se vad jag gör som orsakar att jag trampar vatten. 
Det är svårt att va objektiv, då man lever med sig själv hela tiden  ;) 

Var kommer man i kontakt med människor som har detta tänk ? 

Jo! Jag skrev ett PM till dig #1 av: retep men jag vet inte om det gick fram ? :(

Daniel-H
9/27/17, 5:29 PM
#4

Det dilemmat du beskriver du hamnat i känner jag såväl igen då jag var i en fas i uppvaknandet en tid som enbart handlade om förlåtelse, jag grottade mycket i det men har i dagsläget förlåtit både min omgivning och mig själv och det känns otroligt befriande eftersom all dess smärta och energier lägger stora blockeringar i vägen för att kunna fortsätta att blomma vidare i processen. Känner att jag gärna ger dig en spark i det så att säga. Jag är inte så mycket för att skriva kors och tvärs fram och tillbaka på nätet och föredrar riktiga möten med människor så jag vill bara nämna att jag gärna tar en fika och bollar lite om det hela om du känner att du skulle vilja det? Allting gott så länge.

[colors_]
9/27/17, 6:29 PM
#5

Även jag är inte så jättemycket för det här med forumdiskussioner egentligen. Men tänkte jag kunde ge #0 mitt perspektiv på frågan. Det är svårt att förklara, men har kommit underfund med genom meditationen och genom yogaläran vad att vara i nuet egentligen troligen innebär. Just att Vara i nuet… För när man bara Är då blir allt ogjort, då gör man inte längre, då Är man i Nuet. Som när man sjunker djupt i meditationen (även om ordet djupt är lite missvisande) eller om man gör något man verkligen tycker om och sjunker in i det görandet, eller Varandet (att absorberas är ett bra ord). Visst, att vara i nuet är att glömma tiden, att inte tänka på klockan, att inte fundera på då och sen, men det finns något djupare, något man kan Erfara. Säger mig inte ha mycket av den erfarenheten själv, men tillräckligt mycket för att förstå och tänka att det finns något mer om man ser inåt. Det är min egen beskrivning av Nuet (något som är svårt att beskriva och som nog många försökt att beskriva och säkert lyckats mer eller mindre bra med hehe). Tack för en bra och intressant fråga, hoppas du finner vad du söker :) Mvh/colors

Michis 08
9/27/17, 9:13 PM
#6

Tack! Det du skriver är en del i denna process/livsstil …. 
Att leva på ett sådant vis, medvetande stadie kräver även ett ego löst förhållnings sätt där man tar avstånd i från tidens perspektiv och intellektet. 

Vet att det finns fler författare som tar upp samma tema. 
Men om du inte läst så rekommenderar jag att läsa den. 
Tar gärna tips på snarlika författare som talar om detta.

Annons:
[colors_]
9/28/17, 2:02 PM
#7

Jag har läst lite Tolle, även sett videos med honom. Han är bra på många vis. Kan rekommendera författaren till denna sajt: http://www.aypsite.org , har läst runt 2000 sidor av hans böcker och lektioner och även använt mig av de övningar som finns att ta del av (till största delen gratis). Och för att fördjupa sig rekommenderar jag böckerna i hans Enlightenment series, som finns billigt på Google play. Det förutsätter förstås att man är intresserad av yoga :)

Michis 08
9/28/17, 4:29 PM
#8

Tack !! <3

[colors_]
9/28/17, 5:18 PM
#9

..🙂..

[Vianca]
10/5/17, 6:42 PM
#10

Första gången jag läste boken " Lev livet fullt ut". Det var för flera år sedan. Kände jag mig irriterad av vad Trolle skrev, kunde inte ta mig till texten innehåll. 
La igen boken och har inte tittat sedan dess. 

Men ordet nuet dök upp i mig frekvent efteråt. och idag kan jag vara i nuet på ett annat sätt. ödmjukt har livet fått att uppmärksamma mig själv och omgivningen med en annan klarhet, orden känns så överflödiga idag.

Känner igen mig av det du skriver Michis 08. som att trampa vatten och att inte komma vidare.

 Det är mognadsprocess som man inte kan räkna i dagar eller år.
 Den kommer när vi är redo att ta emot och omfamna livet❤️

Michis 08
10/7/17, 4:57 PM
#11

oj!! ser att det jag skrev inte gick fram ;) 
Har du testat att lyssna på boken igen ? 
Bättre en att läsa då man inte lägger värderingar i ord 

Jag testa att lyssna på NVC, och märkte att jag missat lite … o fick ett uppvaknande. 

:)

Michis 08
10/7/17, 4:57 PM
#12

oj!! ser att det jag skrev inte gick fram ;) 
Har du testat att lyssna på boken igen ? 
Bättre en att läsa då man inte lägger värderingar i ord 

Jag testa att lyssna på NVC, och märkte att jag missat lite … o fick ett uppvaknande. 

:)

[colors_]
10/8/17, 10:14 PM
#13

…tänkte lite på det, Vianca. Tänker om man blir irriterad när man läser något, speciellt i andlighet, kanske det man läser slår an inombords, att något i det man läser träffar något inom en, kanske en blockering man har burit med sig…som visar sig i irritation. Men det är bara en tanke, även iom att nuet dök upp hos dig frekvent efter att du läst i boken. Men förstår att man ger upp om man bara känner sig irriterad, det hade nog jag gjort också.

Annons:
Michis 08
10/8/17, 11:25 PM
#14

:) Precis … ville inte säga det då det kunde tolkas som kritik. 

Lindade in det lite snyggt med att om man lyssnar om det så uppstår nya intryck, man kan bli mer mottaglig. 
Irritation/ilska /motstånd är egots största drivkraft, där med ger vi den mer tid att blomstra . 
Ord är inget annat en vägskyltar, passa inte ett ord så kan du byta ut det. 
Motstånd kan göra så att vi går miste om något, bara för att vi hänger upp oss på ex ett ord.  

Har börjat lyssna en ABC - i närvaro … Tack för tipset  Colors, ;)

[colors_]
10/12/17, 9:26 PM
#15

Hej igen! Har inte varit inne på forumet på några dagar, men tänkte skriva några rader nu när det passar. Michis 08: jag ville inte heller säga det först, hoppas inte att Vianca tog det jag skrev som något negativt. Vad är NVC och ABC förresten? :)

[Vianca]
10/13/17, 11:19 AM
#16

Jag tog inte alls illa vid Colors. Vad jag menade,är att jag inte var mogen att ta till mig innehållet i texten. Där av så la jag boken åt sidan. Å andra sidan så hänger inte allt på en bok.

[colors_]
10/14/17, 11:04 AM
#17

Okej, då förstår jag. Nej, det hänger absolut inte på en bok, allting. Som sagt hade jag nog gjort lika som du i det läget.

Upp till toppen
Annons: