Annons:
Etikettkundalini
Läst 1962 ggr
FataMorgana
9/17/17, 1:56 PM

Kundaliniuppvaknande

Nu har jag läst på en massa sidor om hur det varnas för bland annat  yoga, reiki, meditation och ja för en massa andliga österländska metoder, för att dessa skulle kunna resultera i ett  spontant kundaliniuppvaknande som beskrivs av många som något väldigt farligt och som i värsta fall skulle kunna resultera i psykoser och i annat otäckt. Men saken är den det finns en massa människor där ute som redan föds med en mer aktiv kundalini och det finns människor som får ett uppvaknande utan att sysla med någon andlig metod alls.

Jag har hört talas om människor som redan när de vaknar upp på morgonen upplever hur deras kundalini aktiverat sig och som från denna stund ser livet med helt andra ögon. Någon annan har berättat att han föll på rumpan och hur han efter det kände en brännande hetta i ryggraden och hur han sedan omsveptes av ljus och kärlek och hur han från den stunden kände sig som ett enda energiväsen . För andra aktiveras den genom en livskrivs och för andra händer det medan de börjar intressera sig för det andliga eller genom en  andlig övning.

Sen finns det en massa människor där ute som aldrig är med om ett kundaliniuppvaknande ovasett hur många andliga övningar de än gör eller hur många livskriser de än går igenom. Det är alltså helt befängt att varna för just dessa andliga metoder och övningar eftersom det inte finns något som talar för att t.ex just reiki eller meditation skulle utlösa ett kundaliniuppvaknande. Enligt yogiska mästare handlar det mer om en kundalini som hos dessa människor redan är lite mer aktiv än hos andra, kanske ända redan från födseln. Skulle de inte ha gjort yoga skulle deras kundalini antagligen ha aktiverat sig ändå. Nu talar jag förstås bara om våra vanligaste österländska metoder och övingar och inte om metoder som indiska yogis använder sig av för att aktivera sin kundalini.

För att aktivera sin kundalini arbetar en indisk yogis på sig själv  i en massa år. Det arbetar på ett chakra i gången i flera års tid och sen gör de reningsritualer och andra ritualer för att aktivera sin kundalini. Något som vi inte syslar med här hos oss ändå.

Reiki, yoga och medtation syftar inte på att aktivera kundalinin, men om den skulle råka aktiveras,  är det aldrig fel att arbeta på sig själv med hjälp av reiki m.m. Ju mer vi arbetar på oss, på vår personlighet och energisystem ju lättare kan kundalinin ta sig upp tilll kronchakrat och ju mindre smärtsam blir processen. Kundalinienergin är inte att underskatta då den förstärker allt som man är upptagen med, är man upptagen med rädslor förstärks dessa och tror man att man gjort något farligt när man råkat aktivera sin kundalini kan det bli väldigt jobbigt. Svårt blir det när folk inte vet vad som händer med dem och när de blir felinformerade. Ofta får de höra varningar om att de måste stoppa processen (vilket inte går) och att de kommer att bli galna annars. Redan såna här rädslor kan driva människan i vansinnet och med en aktiverad kundalini som förstärker det hela kan det sluta riktigt illa.

Det bästa som man kan göra om man råkar aktivera sin kundalini är att sluta lyssna på alla varningar och i stället arbeta på sig själv och skapa förtroende till det gudomliga som kundalinin är. Kundalinin vill dig inget illa, utan vill bara hjälpa dig i din andliga utveckling och är man upptagen med kärlek och förtroende är det detta som kundalinin förstärker. Det är de egna rädslorna och ångesterma som är fienden och inte det gudomliga.

  • Redigerat 5/13/21, 6:22 PM av FataMorgana
Annons:
[colors_]
9/19/17, 6:25 PM
#1

Jag har funderat om andliga övningar förstärkt, eller aktiverat min psykos som jag fick för ett antal år sedan. Men jag vet inte… Antagligen hade jag blivit sjuk i vilket fall… Men det andliga var en del i det, det var de vanföreställningar jag fick. Jag tycker man ska yoga ansvarsfullt i vilket fall… Inte för mycket, för ofta, speciellt om man är känslig. Vara aktsam om man vet med sig att man är psykiskt sjuk, eller instabil. Yoga ska bidra med något positivt, inte dra ned en i psykoser eller liknande, och less is more ;) "Rather lifetimes late, than minutes too soon."

FataMorgana
9/20/17, 1:01 PM
#2

Hur menar du med att det andliga var en del i de vanföreställnngar som du fick? På vilket sätt då? Om du inte vill tala om det är det helt okej. Jag vill bara försöka förstå vad som hände dig och hur det blev som det blev. Tänker att det finns så många psykisk sjuka och sköra människor därute och att det därför på något sätt är ett ganska viktigt ämne att våga tala om. 

Jag har sälv haft psykiska problem och varit väldigt instabil när jag var ung, men jag använde mig av reiki för att arbeta på mig själv och mitt psyke för att bli en starkare och friskare människa. Jag tänker att det just är sjuka människor som behöver tex reiki, yoga och meditation mest och att det därför inte ska vara något som bara friska människor ska få ha nytta av.  

Men däremot började min andliga väg inte på inte ett så lyckat sätt. Jag råkade aktivera min kundalini (det var innan jag lärde mig reiki) och eftersom jag inte rikigt visste vad det handlade om började jag googla omkring  och gick in på en sida som varnar för kundalinin och österländska metoder och ju mer jag läste ju räddare blev jag. Vad hade jag gjort? Jag hade råkat aktivera något väldigt farligt som i värsta fall skulle kunna ta livet av mig, trodde jag. Det gav mig en sådan fruktansvärd ångest och eftersom kundalinin förstärker det som man är upptagen med och tar saker upp till ytan som man förtränger förstärktes min ångest så till den grad att jag höll på att bli galen. Jag stängde min ögon och såg sjuka saker som ansikten av döda människor och demoner och skulle jag ha sagt det till min psykiater skulle jag säkert ha fått någon diagnos och blivit inlåst.

Men jag hade en sådan himla tur att jag sedan träffade en man som kände en man från Indien som  visste vad det handlade om. Ha sa, att det  värsta som jag kan göra är att låta mig skrämmas upp av sådana sidor på nätet och att det är rädslan som är min största fiende. När jag fick reda på det, försvan min rädsla för kundalinin och alla hemska saker som jag var med om. Ansikten på några döda människor såg jag sen aldrig röken av mer och i stället förvandlades kundalinin till de mest fantastiska upplevelser jag någonsin varit med om. När jag började se kundalinin som något guomdligt ändrades mina uppleveler till gudomliga. Sen lärde jag mig reiki och fortsatte att arbeta på mig själv både med hjälp av reikin och kundalinin.  

Vad jag vill ha sagt med det här är, att jag är helt säker på att vi skulle ha mycket mindre fall av "andliga psykoser" om okunniga människor skulle sluta upp att varna för den ena och andra metoden. Det är nog inte för inte, buddha och andra andliga mästare snackar så mycket om rädslor. 

Men visst, jag håller ändå med om att göra yoga och annat ansvarsfullt som du säger, för utveckling är en process som tar tid och som man inte kan skynda fram med att göra yoga från morgon till kväll och speciellt viktigt är det att man läser och lär sig om vad andlig utveckling egentligen handlar om så att man sen har den rätta förståelsen till vad som händer, så att man inte tror att man aktiverar några onda krafter genom sina övningar. För då kan det säkert gå illa för en sjuk och skör människa.

Jag skulle iallafall bli glad om du hade lust att dela med dig lite mer om dig själv och vad som hände dig och hur din andliga väg började? Vilka tankar hade du om andlighet och varför började du med yoga? Men jag blir såklart inte ledsen om du inte vill prata om det här, det har jag full förståelse för.

Hunabku
9/20/17, 1:40 PM
#3

Kundalini Yoga och dess krafter är strikt förbundna med den sexuella energin inom oss… Om man missbrukar och spiller den sexuella energin så stimuleras och väcks Kundalini negativt (Läs om "The kundarbuffer organ" av Gurdjieff,,, dvs satans svans). För att uppväcka Kundalini positivt och helt naturligt så behöver man praktisera Tantra med kyskhet, trogenhet till sin partner, med kärlek och utan att spilla energierna, etc.  Då kan Kundalini resa sig på riktigt, sakta men säkert och utan psykoser och andra negativa resultat.  Normalt de som får psykoser är för att de stimulerar kundalinikraften utan att veta något om bevaring och rening av de sexuella energierna… Det finns därför vit och svart Tantra, den vita  som reser Kundalini positivt och den svarta som projicerar den neråt och negativt. Om man inte transmuterar de sexuella energierna så blir det automatiskt svart tantra och psykoser kan vara ett av de negativa resultaten…. … …. Läs PERFECT MATRIMONY av Samael Aun Weor,, där förklaras allt du behöver veta angående riktig Kundalini yoga i relation till sexualiteten….

Hunabku
9/20/17, 1:40 PM
#4

Kundalini Yoga och dess krafter är strikt förbundna med den sexuella energin inom oss… Om man missbrukar och spiller den sexuella energin så stimuleras och väcks Kundalini negativt (Läs om "The kundarbuffer organ" av Gurdjieff,,, dvs satans svans). För att uppväcka Kundalini positivt och helt naturligt så behöver man praktisera Tantra med kyskhet, trogenhet till sin partner, med kärlek och utan att spilla energierna, etc.  Då kan Kundalini resa sig på riktigt, sakta men säkert och utan psykoser och andra negativa resultat.  Normalt de som får psykoser är för att de stimulerar kundalinikraften utan att veta något om bevaring och rening av de sexuella energierna… Det finns därför vit och svart Tantra, den vita  som reser Kundalini positivt och den svarta som projicerar den neråt och negativt. Om man inte transmuterar de sexuella energierna så blir det automatiskt svart tantra och psykoser kan vara ett av de negativa resultaten…. … …. Läs PERFECT MATRIMONY av Samael Aun Weor,, där förklaras allt du behöver veta angående riktig Kundalini yoga i relation till sexualiteten….

FataMorgana
9/20/17, 2:31 PM
#5

#3 

Jag anser att de kundalinimänniskor som får psykoser snarare  får det  för att de blir rädda för kundalinin och tror att de måste kunna allt om reningar och ritualer och att det annars kan sluta rikigt illa. Rädsla och skräck för något man tror att man inte bemästrar, rädsla för död och att man blir tokig kan faktiskt köra människan in i vansinnet. Speciellt om man märker att något förändrar sig inom sig, som man inte kan kontrollera.   Men det är en gudomliga energi som vi talar om och inte om satans verktyg. Vi behöver bara komma till insikt om att det inte finns någonting att vara rädd för och skapa ett förtroende till det gudomliga så att kundalinin kan stiga smärtfritt upp. Annars blockerar vi oss bara ännu mer och kundanlinin måste kämpa på ännu mer för att ta sig igenom alla blockeringar som vi själva skapar oss. Vi behöver ett fritt flöde av energin, men rädslor blockerar flödet.

retep
9/20/17, 3:38 PM
#6

Upplever att det pratas om Kundalini och Kundalini Yoga som det var något väldigt  speciellt med det. En särskild metod eller teknik. Och ofta hör man om hur farligt det  kan vara, hur den kan aktiveras spontant och skapa problem.

Det är mycket som kan skapa problem bland dagens stora utbud av New Age inspirerade metoder. Enligt min erfarenhet är Kundalini först och främst en inre  rörelse under meditation,. En process i  utveckling mot  erfarandet och etablerandet av högre medvetande tillstånd.

Kundalini Is The Symbol Of Life Force 

by Maharishi Mahesh Yogi


H.H. Maharishi Mahesh Yogi

Maharishi begins: "Chakras are the mile stones on the path of Kundalini. How many have experienced during meditation sometimes some movement along the spine, there is something coming up and down, something like that? This is movement of Kundalini. These movements, like the energy impulses we have talked in the morning, flowing like that, like that, they are the signs of release of stress and strain. 

And have you noticed some times when you are meditating, that breathing becomes much refined and it flows equally with both the nostrils? Otherwise generally it flows either from the left or from the right. But during meditation, when it becomes very refined it flows from both. When the breath flows from both, then it is called Shushumna. 

There is a very fine hole deep inside the spinal column. Very fine, much thinner than the width of the hair. Maybe one hundredth of the width of the hair. Such fine spine and when the nervous system becomes freer from deep rooted stresses and strain of which we talked in the morning (using a board) See, this is the spinal column. And at the end of the spine is the Kundalini. Kundalini is the symbol of life force that is present in each living being. Higher state of consciousness depends on how much this Kundalini is awake. It is said to be on this end of this. 

And this column is said to be Shushumna. And as the body becomes purer and purer, this germ of life, it is like a serpent, it becomes awake. In all the creatures, the small, small insects and birds and animals and man and angels, in every living being, this germ of life is present at any time along the spine you may feel some movement of energy. It is physical, you feel it, up and down movement. These are the movements of this germ of life. It becomes awake. 

What happens is, this very fine path of air is blocked, may be some block here and some block there. If it is blocked, then In our system of meditation, when the mantra becomes very fine, very fine, then breathing becomes very fine. And when the breathing becomes very fine then the breath permeates the system. Absolutely very fine breath, it is able to pierce through the whole body. And then the air starts passing from this very fine hole, very fine passage. When the air passes from here, then if there is a block here, then the pressure is created here. And due to that pressure the body may rock this way or that way. The whole body may even do like that. All this is just due to the air pressing through the fine hole and finding its way up. 

Movement, any kind of movement may happen here or there. And along this path, there are certain chakras or what they call it, centers, one here and one here and one here. And each center is like that, may be two petaled rose or four petaled rose or six or eight or twelve, like that. And when this Kundalini, the germ of life, travels from here through this and the passage is clear, then each of these (chakras) become upward like that. They turn over. And a turn over means, the passage is clear now. 

And by the time all these six Chakras open up, then the whole passage is clear. And the Kundalini then comes here, resides here and this gives clearer experience of Being, very clear, pure consciousness. And that is called enlightenment, that pure awareness of pure consciousness fills the whole thing. There is a system of practice which is called Laya Yoga. Laya means absorption. The Kundalini finds its absorption in all these centers, here and here and here and eventually here in the cortex, the thousand petaled rose, a thousand petaled lotus. 

And by the time Kundalini comes here, everything, the whole thing becomes full of light. Full of light means full of awareness. Light means not this light, but pure Being. And when this whole area becomes aware of Being clearly, then it is Cosmic Consciousness. Then the Being is never lost irrespective of our engagements during the day or restfulness in the night. It remains permanent. And this is what is called the state of enlightenment. 


Maharishi Mahesh Yogi, Oil on canvas 
©Diane M. Rousseau 2007-2014

As Kundalini becomes more and more awake, the soul keeps on coming to higher and higher species. Coming to man’s species, it comes to a level of wakefulness, that it can rise up and it has then this whole path to bring it to this region, where Being will be permanently established in the very nature of the mind. This whole area of the nervous system becomes enlightened." 

Question: "Do you know when you have it?" 

Maharishi answers: "See, you feel the up and down march of this. Sometimes it goes up and down and up and down. When the whole thing is clear and the whole nervous system is completely free from stresses and strains, then it never returns. It gets there and gets absorbed. You experience the up and down march of this thing and you experience when it is permanently established in the whole nervous system." 

Lake Louise, Canada, 1968

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
FataMorgana
9/20/17, 4:22 PM
#7

#6 

Jo, men ibland händer det faktiskt att kundalinin hos någon aktiveras spontant och det måste inte ens vara för någon som syslar med andliga tekniker och metoder alls. Jag har läst om människor som fått den aktiverad mitt under en rockkonsert eller genom en livskris som var mitt eget fall. Hade jag då haft samma inställning och kunskap om kundalinin som du har, hade jag helt säkert besparat mig en hel del smärta på vägen. Jag håller helt med om att man ofta får höra hur farligt det kan vara och det är lite det som är problemet. Skulle alla se det som du, som  "En process i  utveckling mot  erfarandet och etablerandet av högre medvetande tillstånd." skulle vi helt säkert ha mindre fall av "kundalinipsykoser".

retep
9/20/17, 9:08 PM
#8

#7 Det har du säkert rätt i. Men det är också det jag tycker är synd, att så många inte lägger vikt vid att försöka se och kunna skilja agnarna från vetet. Psykoser och andra psykiska problem kan komma genom en för häftigt aktiverad kundalini. Men som antagligen i sin tur säkert har grund i att personen redan har ett labilt nervsystem påverkat av trötthet, spänningar och stress. Säkert har du frågat dig, kanske frågat Gud, livet, universum varför du skulle behöva gå igenom lidandet och smärtan. Vilka svar har du, fått?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Andreas_
9/21/17, 3:25 PM
#9

Intressant tråd!

FataMorgana skrev: "…det inte finns något som talar för att t.ex just reiki eller meditation skulle utlösa ett kundaliniuppvaknande. Enligt yogiska mästare handlar det mer om en kundalini som hos dessa människor redan är lite mer aktiv än hos andra."

Tror du inte det ofta handlar om en kombination? Min kundalini väcktes under ett intensivt meditationsretreat (vipassana), sedan känner jag många vana meditatörer och hos de flesta verkar inte kundalinin öppnas… Hos de 3 andra jag känner med uppväckt kundalini så har de alla haft en intensiv meditationspraktik, kombinerat med en stark önskan att vakna upp andligt.

FataMorgana skrev: "…kundaliniuppvaknande som beskrivs av många som något väldigt farligt och som i värsta fall skulle kunna resultera i psykoser"

Tyvärr finns det mycket obalanserad information på internet (speciellt på svenska sidor verkar det…). Tänker som du att de rädslor och det motstånd mot processen, som kan bli en följd av att läsa dessa sidor, kan försvåra processen.

Sen om psykoser: Tänker att det är väldigt ovanligt att ett kundaliniuppvaknande leder till psykoser även om det säkert kan förekomma. I många fall handlar nog de här "psykoserna" om okunniga läkare som ställer fel diagnos. Kundalini är ju inte accepterat inom skolmedicinen och okunskapen är ofta stor.

Jag har skrivit två artiklar där jag försöker ge mer balanserad information på svenska. Läs dem gärna och säg vad ni tycker:

Allmänt om kundalini:

http://www.uppvaknandetspsykologi.se/bild/6-tecken-pa-ett-kundaliniuppvaknande/

Sätt att balansera kundalinienergin:

http://www.uppvaknandetspsykologi.se/bild/8-saker-du-kan-gora-for-att-balansera-din-kundalini/

Andreas

FataMorgana
9/22/17, 12:18 PM
#10

#8"Säkert har du frågat dig, kanske frågat Gud, livet, universum varför du skulle behöva gå igenom lidandet och smärtan. Vilka svar har du, fått?"

För att svara på frågan varför jag var tungen att gå igenom lidandet och smärtan skulle man behöva ställa sig frågan varför lidandet överhuvudet taget existerar och då kan jag bara säga att jag inte vet. Men skulle jag inte ha lidit, skulle jag inte ha träffat min man, inte lärt mig reiki och inte gått en andlig väg. Jag skulle ha fortsatt att leva omedvetet och gått och festat på helgen och gjort andra meningslösa saker som jag nuförtiden inte gör. Jag vet nu inte om det här var ett svar som du hade förväntat dig eller om du förväntade dig något annat svar. Men det är en svår fråga som jag inte riktigt har ett bra svar på.

FataMorgana
9/22/17, 1:22 PM
#11

#9 

Säkert handlar det också ofta om det, om kombinationen av en intensiv meditationspraktiv och stark vilja att vakna upp. Men själv hade jag varken det ena eller andra när min kundalini vaknade upp, utan det hände när jag befann mig mitt nere i en livskri, snarare hade jag stark vilja att få slut på allt lidande. Jag menar inte att meditation inte alls skulle spela en roll för uppvaknande av kundalinin, utan säkert kan det ske för någon som mediterar om viljan bara är tillräckligt stark och det av någon anledning är meningen att ske. Men likväl kan det ske utan att man har någon mediationspraktik alls och med helt andra viljor än att vakna upp. 

Annars är det säkert som du säger, att det inte ens handlar om "vanliga psykoser", utan att läkarna inte har den rättta kunskapen om ämnet. Då är det nog bra att du skriver lite mer balanserade artiklar om det. Jag tycker de var riktigt bra skrivna och att det var bra att du skrev om hur energin kan fastna och skapa obehag och värk och hur det kan förvärras om man försöker trycka ner processen. Det var just det som hände mig och jag fattade  inte att det var jag själv som var anledningen till hur svår processen sen blev. Och allt bara för att jag lät mig skrämmas av alla varningar.

retep
9/22/17, 1:56 PM
#12

#10

Det var det svaret jag tänkte, hoppades att du kanske hade. Ett värdefullt och bra svar. Det är också en del av svaret på varför lidande alls finns. Sen har du ett svar till, kring hur att förhålla sig till lidande…"jag fattade  inte att det var jag själv som var anledningen till hur svår processen sen blev."

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[colors_]
9/22/17, 8:53 PM
#13

#2, FataMorgana: 🙂 Min andliga väg började med meditation främst, jag fick en meditationsbok av en bekant och provade… Andningsfokus. Sedan hamnade jag på en sida som lär ut yoga och meditation med mantra, och på den vägen är det. 

Sakta började dessa föreställningar krypa fram, det började oskyldigt med att jag trodde mig ha mediala förmågor, kunde se och höra andar… Det gick så långt att jag kände mig förföljd, och att jag trodde att folk jag träffade på internetforum ville att jag skulle dö och förföljde mig (vilket inte var fallet)… Jag såg familjemedlemmar i okända människor, och trodde jag hade att göra med kändisar… M.m. och då nämner jag inte allt som var i min världsbild… Det slutade med självmordsförsök och en del våld mot andra i min omgivning. 

Men jag har accepterat nu att det var pga min psykos, och jag har förlåtit mig själv för det som skett, och även de som jag var våldsam mot har förlåtit mig… 

Vad har det då med andlighet att göra? Jo, jag trodde mig hade nåt någon stor andlig insikt, och allt annat flöt ur denna illusion. De förestälda förföljelserna, mitt självmordsförsök, det övriga våldet kom ur att jag trodde på alla vanföreställningar som andliga verkliga ting, men som i själva verket var en produkt av min sjukdom, något som kunde medicineras och behandlas bort, med relativt enkla metoder. 

Jag säger inte att alla andliga upplevelser är falska och dåliga, jag har fortfarande min tro… Men nu mer är tron ett stöd i vardagen, och inget som stjälper mig och andra… Men visst är jag rädd, rädd att bli sjuk igen…

Jag hoppas det gav svar på dina frågor. 

För övrigt, kundalini är sexualkraft och livskraft… Det är ingen mystisk kraft som infinner sig vid meditation, det är den kraft vi är och själva livet, som jag förstår… En kraft som bor och finns i stillheten och medvetandet. Den är inte farlig i sig…

Jag utövar för övrigt yoga ibland för att hitta lugnet, att nå stillheten, och pga min tro på något mer, något större… Än det som upplevs just nu. 

PS. Om jag inte svarar på ett tag är det pga att jag har fullt upp med jobbet m.m. Mycket att stå i 😉

Annons:
FataMorgana
9/23/17, 2:01 PM
#14

#13 

Tack för att du berättar! 

Men hur säker är du på att  dina vanföreställningar verkligen var en produkt av din sjukdom och inte en produkt av vilken tro du hade på andliga ting? Nu vill jag inte röra om i soppan eller göra dig förvirrad eller så och jag är glad att du blivit hjälpt med fungerande medicin och att du kunnat förlåta det som hänt att du blivit förlåten själv. Det är jag verkligen glad för. Men jag kan inte låta bli att undra över hur mycket vi själva skapar genom endast vad vi själva tror på och är rädda för. Du skriver att du är rädd för att det skulle kunna hända igen, det helt förståerligt, men har du någonsin ställt dig frågan om det verkligen skulle kunna hända igen, men tanke på all yogaerfarenhet och meditationspraktik du börjar ha i bagaget nu? Du har säkert förlorat en hel del rädslor på vägen och säkert tror du inte riktigt på exakt samma sak som förr,  saker som du trodde att fanns och var farligt kanske du har kommit till insikt om att inte existerar osv. Vad tror du?

FataMorgana
9/23/17, 2:17 PM
#15

#12

Ok. då förstår jag.  Jo, en hel den insikter har ju allt det här gett mig. Men sen vet jag inte varför det inte händer så många  andra. Jag menar, det finns ju en massa människor med sköra, labila psyken som mår dåligt och är utan livslust som  jag också tycker att skulle förtjäna lite hjälp från livet, gud, universum att komma till insikt.

retep
9/23/17, 8:34 PM
#16

#15 Vad menar du då, att det inte händer så många andra? Bara det att människor är i psykisk obalans betyder ju att något har hänt. Det behöver ju inte visa sig som en för häftigt aktiverad kundalini. Kundalini kan orsaka obalans på olika vis. På vägar vi vandrar mot att bli medvetna om och erkänna Universum och Gud, blir vi alla hjälpta på olika vis, genom olika karma erfarenheter.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[colors_]
9/24/17, 10:53 AM
#17

#14: jag vet faktiskt inte hur mycket det hade med sjukdomen att göra, och hur mycket det hade med det andliga, min tro att göra, men antagligen var det en blandning. Hade jag inte blivit sjuk, hade nog tron sett annorlunda ut, varit mildare, och hade jag inte tron hade nog sjukdomen varit mildare i praktiken. Men det är bra frågor du ställer, och jag har funderat på samma sak. Nej, det kommer nog inte ske igen, samma sak. Men rädsla är ju ofta ologisk, och detta är något jag får arbeta med, något som nog blir bättre med tiden. :) Mvh/colors_

FataMorgana
9/25/17, 2:35 PM
#18

#16

Jo det förstås, men jag menade bara att det inte är så många som vaknar upp, utan de flesta fortsätter livet ut med att må dåligt utan att veta varför och de flesta fortsätter sina liv med att göra meningslösa saker. Men egentligen kan du glömma det som jag skrev, för vad vet jag om deras uppvakande och meningslösa liv. Kanske är mitt mycket meningslösare. Och säkert är det som du säger att  alla blir hjälpta på olika vis.

FataMorgana
9/25/17, 2:48 PM
#19

#17 

Nog blir det bättre med tiden, men när en rädsla försvunnit dyker nästa upp och så fortsätter det och fortsätter och fortsätter….. Jag tror att det här med rädslor och ångester är mitt stora tema i det här livet. Men som sagt, det blir bättre med tiden iallafall 🙂 Jag har t.o.m börjat välkomna rädslorna och se dem som en utmaning och ibland händer det att jag ser att de inte ens är reala och då försvinner de. Men om man någonsin blir färdiglärd, ja det är en annan fråga.

[colors_]
9/26/17, 5:21 PM
#20

Jag kan se att det blir bättre med tiden :) ju äldre jag blir, ju klokare och mer tålmodig mot mig själv och andra blir jag. Det sägs att psykoser/psykossjukdommar har mindre påverkan/är "lätsammare"/blir mindre allvarlig ju äldre man blir, och det kan jag förstå och känna av, även om jag inte är jättegammal än. :) Tror också att det här med meningslösa saker är lite av en illusion, som du redan är inne på. Jag finner mening i många saker som andra finner meningslösa… Man kan hitta mening i de mest enkla och till synes meningslösa saker här i livet :) på så sätt försöker jag att inte döma saker och ting. Mvh/colors_

Annons:
Upp till toppen
Annons: