Annons:
Läst 10992 ggr
Hejjordgubbe
2017-06-21 22:23

Fluga betydelse?

Har fluga någon andlig betydelse? Har haft en fluga runt omkring mig nu i flera dagar. Har det någon betydelse, är det något som vill säga mig nåt?

Annons:
Vardenduär
2017-06-22 22:28
#1

Hej Hejjordgubbe! Hittade detta i en annan tråd: "Tag bort det negativa inom dig och hitta tillbaka till din egen kraft" Må så gott!

Mortiscia
2017-06-30 18:13
#2

Det är en fluga helt enkelt. Insekter har inga andliga betydelser. Beroende på art skulle jag säga att husfluga betyder att det blivit en varmare årstid, bananfluga betyder att du behöver slänga dina sopor/matrester. Se upp så du inte har äppelskruttar bakom skrivbordet t ex.

Sodde
2017-07-11 11:06
#3

Om de är en fluga som beter sig onaturligt så döda den..de är inget bra

SilverRosen
2017-07-12 10:52
#4

#2 Jag blev nyfiken på varför inte insekter har andliga betydelser? 
#3 Vad betyder det när en fluga beter sig onaturligt?

Vid närmre eftertanke har jag faktiskt stött på just flugor som agerat orädda och närgångna, men det kopplade jag med att jag utstrålar trygg och god energi. Dock dlog det aldrig mig att just flugan skulle ha betytt något för mig. =)

Carmarino
2017-07-12 11:01
#5

Kanske den här lilla följetongen kan vara till hjälp.

Min syn på flugor ändrades helt och hållet efter att jag läst boken Kinship with All Life av J. Allen Boone. I den här artikeln står en del ytterligare om det, bl.a. det här om "Freddie the fly".

“Boone made friends with the fly, and it would join him each morning at seven o’clock by landing on his shaving mirror. Boone would invite him to climb aboard his finger and he would gently stroke the fly’s wings. Freddie paraded up and down his finger, and they would play a game in which Boone tossed the fly in the air and caught him again on the tip of his finger.”

   “The early-morning rendezvous between fly and human continued for some time, and the small housefly would also come when Boone called his name. Remembering what he had learned from the wise German shepherd Strongheart, Boone reminded himself first that inherently, Freddie the fly and himself as living beings were inseparable parts of an interrelated, interfunctioning, and all-including Totality. Second, he knew that neither the fly nor he were originating causes for anything but were instead individual living expressions of a universal divine Cause or Mind that was ever speaking and living itself through each of them and through everything else.”

   “He was to discover, as he had with other creatures, that much was to be learned by “silently talking across to him. Not as to ‘a fly’ with all the limiting and condemning things that we humans usually fasten on flies, but as to an intelligent fellow being.” In order to truly appreciate Boone’s experience with Freddie, we seem to be required to adopt a shift in consciousness. The experience can be viewed as a bizarre and isolated experience with an insect, or it can be understood as communication between two expressions of God.”


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

SilverRosen
2017-07-12 11:53
#6

#5 WOW! Fantastiskt citat och skrivna ord på sådant som jag också grubblat över tidigare.
Hjärtligt tack att du delade med dig!

Annons:
Carmarino
2017-07-12 12:07
#7

#6 Roligt att du gillade det. Berättelsen om Freddie the fly sträcker sig över flera kapitel i boken, och det är otroligt intressant läsning. Har du möjlighet så rekommenderar jag verkligen att du läser hela boken, för den är fantastiskt bra.

Det finns även ett kapitel om myror, som jag helt hade glömt bort faktiskt. Har flera gånger praktiserat kunskapen därifrån på olika sorters insekter här hemma, och jag kan säga att jag ytterst sällan har problem med småkryp. Vad jag minns har det bara hänt en enda gång att det inte funkat, utan jag har behövt "ta till våld".

Då gällde det en massa väldigt envisa myggor som vägrade lyssna. Varnade dem flera gånger att om de inte slutade störa mig så blev det flugsmällan nästa. De lyssnade inte, så trots att jag inte tycker om att använda flugsmällan så fick jag göra det den gången. Sedan dess har jag knappt ens sett en mygga här, och då har jag ändå balkongdörren öppen dygnet runt på sommaren.

Det enda jag använder flugsmällan till är att hjälpa insekter när de inte själv hittar ut. Ser till att de kryper upp på flugsmällan och sedan flyttar jag dem till ett öppet fönster så att de kan flyga ut.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tarantass
2017-07-15 17:18
#8

Vackra och lärorika berättelser och tack för boktipset. Och enkla övningar faktiskt. Övar mig litet själv också, i all anspråkslöshet.

Är väl också rätt självklart, bara man kommer på det, att allt har en andlig innebörd. Gäller bara att komma på den. Eller bejaka den, ta fram den, vara mogen för den, inte ha för mycket andra akuta behov ivägen eller vilket perspektiv man nu vill (eller bäst behöver) uttrycka det från.

Man kan också (så att säga) vända på saken. Det tas ju ofta för givet att det är människor som är det "naturliga" för oss att känna gemenskap med. Men det kan också vara enklare att öva sig i gemenskap med växter och andra djur. Man slipper korselden av komplicerade relationer, starka och grumliga känslor från både sig själv och en massa andra, att avgöra vad som är information eller desinformation, egen samhällsångest, och så vidare.

Båda övningsområdena kan användas som en flykt från det andra. Eller en tillflykt, för all del, som man kanske behöver ett tag. Men som man kanske inte vill ska bli till en flykt, utan tvärtom en kraftplats så att man inte behöver fly.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: