Annons:
Läst 2222 ggr
Mara Magdalena
2017-03-16 13:27

Tredje ögat, Anja, kundallini.

Behöver hjälp… hur öppnar man upp tredje ögat?

tips råd, rekommendationer… tacksam

Annons:
Vardenduär
2017-03-17 08:38
#1

Hej Mara Magdalena! Jag skulle avråda dig från att påtvinga aktivering av chakran. Att aktivt öppna upp för kundalinikraften kan vara förödande både fysiskt och mentalt. Låt aktivering ske av sig självt när du är redo för det. Om du vill hjälpa processen på traven rekommenderar jag att du fokuserar på att förädla dina goda egenskaper, du kan läsa om dem här: http://www.esoterik.se/Artiklar/De%2012%20essentiala%20egenskaperna.html. Var en god medmänniska och gör gott för andra. Meditation är en annan viktig komponent. Det är dock lite mer komplext än att bara sätta sig i tystnad med benen i kors, läs gärna detta: http://www.esoterik.se/Meditation/meditation.html. Hoppas detta kan vara till någon hjälp. Må så gott!

[Hukanson]
2017-03-17 14:32
#2

Det sjätte chakrat finns i pannan mitt emellan ögonbrynen och kallas även det tredje ögat. Det tredje ögats vibration ligger på samma frekvens som färgen indigoblå (djupt blå). Detta energicentrum breder ut sig från sin kärna mitt emellan ögonbrynen upp över huvudet och ner till näsans spets. På ett fysiskt plan påverkar detta energicentrum ögonen, huvudet, hjärnan och nervsystemet. Obalanser kommer att ge fysiska symptom inom dessa områden. Det sjätte chakrat påverkar vår förmåga se tydligt på oss själva och omgivningen. Det påverkar också vår förmåga att fantisera, analysera, resonera, tänka, förstå, drömma och visualisera.

http://www.branka.se/Tredje-ogat-chakrat.htm

https://www.youtube.com/watch?v=_T2WeP4uet4

FataMorgana
2017-03-18 14:29
#3

Jag undrar varför du skriver i rubriken "tredje öga", "anja" och "kundalini", för de förstnämda beteckningarna är beteckningar för pannchakrat, medan kundalini inte är en beteckning för pannchakrat utan för kundalinikraften som befinner sig i rotchakrat.

I allafall är chakror ingenting som man öppnar hur som helst, utan målet ska vara att få alla chakrorna i balans med varandra. Man har ingen nytta av att ha ett enda chakra öppet och aktivt om de andra chakrorna inte är det. Energisystemet försöker att kompensera obalanser i ett chakra genom andra chakror. En obalans i ett chakra skapar alltså också kompensatoriska obalanser i andra chakror och det är hela systemet som man måste arbeta på. Man börjar inte med de övre chakrorna för om man har en dålig jordning har du inte mycket nytta av det. Man börjar alltid med rotchakrat, för det bildar fundamentet för alla andra chakror. Ett öppet pannchakra samtidigt som man har en dålig jordning leder snarare till att man blir flummig än att man kan integrera energin i sitt dagliga liv.

Jag vet inte om du syftar på att akivera kundalinikraften i dig, men det funkar i allafall inte genom att öppna pannchakrat, men om du verkligen skulle lyckas att aktivera den och inte har alla chakror i balans kommer du snarare att uppleva ett helvete än det som du är ute efter. Därför arbetar indiska yogis i flera år på varje chakra innan de aktiverar sin kundalini och man börjar alltid med rotchakrat.

Man måste inte göra samma ritualer för den sakens skull, men om du tex vill harmonisera ditt rotchakra kan du börja att reflektera över din relation med alla saker i ditt liv som har med rotchakrat att göra. Det är tex din relation med ägodelar och fysiska existens. Vem som har ett överaktivt rotchakra tenderar till att äga så mycket som möjligt och har en överdriven fokus på dessa saker. Ett underaktivt rotchakra leder till att man har problem med att ordna det vardagliga existensiella livet och med att skaffa de viktigaste sakerna som man behöver. Man börjar med att reflektera över sig själv och att hitta den gyllene medelvägen.

Sen fortsätter man med sitt andra chakra. Vem som har ett överaktivt sakralchakra har en överdriven fokus på lust och nöje. Vem som har ett underaktivt sakralchakra kan ha problem med att ha kul och med att uttrycka sin sexualitet.

När du kommer till ditt tredje chakra reflekterar du över din relation med makt, rädslor och ditt ego. Reflektera över om du snarare tillhör den gruppen som gärna manipulerar andra eller den gruppen som själv blir manipulerad.

På det här viset fortsätter man att balansera ut alla chakror nerifrån uppåt. När du gått igenom alla chakror kommer alla att vara öppna och du kan integrera energin från alla chakror i ditt vardagliga liv. Man kan förstås hjälpa till med energiarbete, men utan att arbeta på sig själv kommer man inte ha någon framgång. Dina chakror speglar ju dig själv, din kropp, ditt psyke, ditt sätt att leva, att utrycka sig och hur du mår. De är alltså inga "vattenkranar" som man kan vrida på hur som helst.

[colors_]
2017-03-18 19:36
#4

Jag skulle tro att alla chakran balanseras naturligt med balanserade yogatekniker. Men arbeta i vilket fall inte enskilt med att öppna kronchakrat, utan jobba i så fall med tredje ögat som stabil grund så att säga. Gör man fel och tokigt kan man få kundalinisymptom som inte ska vara så trevliga, så välj bra och balanserade yogatekniker och var försiktig. :)

FataMorgana
2017-03-20 11:21
#5

#4   

Om alla chakror är i harmoni och balans är kronchakrat också i balans och öppet. Det är inte det tredje ögat som är den stabila grunden utan det är rotchakrat som är den stabila grunden för alla chakror.

[colors_]
2017-03-20 18:25
#6

#5: Ja, i ren chakralära kan du ha rätt i att rotchakrat är den "stabila grunden". Citerar lite nedan för att du ska förstå hur jag menade i min kommentar ovan.

Jag fick läsa på lite om ämnet. Det var så länge sedan jag läste om tredje ögat och kronchakrat i relation till yoga.

"We can touch the crown with attention for short periods in this way when ecstatic conductivity is awakened, because we have also awakened the third eye. Having the sushumna awakened between the third eye and root gives us a stability we did not have before, and a natural inner energy balance that can be stimulated at any time simply by letting go into the conductivity occurring between the third eye and the root. This is the power of a third eye awakening. There is little that can destabilize it once ecstatic conductivity comes up in the third eye to root spinal nerve. That is why the third eye (ajna) means "command." With ecstatic conductivity rising in the sushumna between the third eye and root, we are in command of the kundalini process, and having a very good ecstatic time with it too."

- Citat från http://www.aypsite.com/199.html

Mer om tredje ögat och kronchakrat i relation till "avancerad yoga"…:

http://www.aypsite.com/230.html
http://www.aypsite.com/201.html

Jag vet att detta inte är ett AYP-forum, men när jag läste #0 kunde jag inte låta bli att kommentera då jag läst mycket om yoga, och även läst om att "öppna" tredje ögat i relation till kronchakrat.

Jag har läst historier om, och tror mig ha erfarenheter, från att ha mixtrat med yoga, meditation, och kanske på fel sätt vilket kan ha ökat risken till psykiska åkommor, man kan bli "smått galen" om man gör för mycket eller fel tror jag. Det var därför jag skrev till TS att vara försiktig!

(konstigt, den gula färgen följde med till min kommentar från sidan jag citerade, men ni kan ju i alla fall läsa min kommentar…)

Annons:
FataMorgana
2017-03-20 18:54
#7

#6

Jag måste läsa igenom länkarna för att förstå vad du menar och vad det handlar om. Jag har inte tid just nu, men jag återkommer 🙂

[colors_]
2017-03-20 19:00
#8

#7: Okay, det är lugnt. Ta den tid du behöver. Men det var ju positivt att du vill lägga den energin och tiden på det, känns som att fler borde följa det exemplet ute på forum. Känn dig inte tvingad bara 😉 
Jag läser sällan genom alla länkar i en tråd, men försöker i alla fall gå genom själva tråden med citat, osv… Ibland finns bara inte tiden och orken.
Men skulle tro att man inte blir besviken av det jag länkat till, om intresset finns för yoga och det andliga… 🙂
Jag har själv läst runt 2000 sidor nu i ämnet, och jag har inte tröttnat än haha. Men det är en annan historia.

FataMorgana
2017-03-21 12:24
#9

#8

Ingen fara att jag skulle känna mig tvingad 🙂Tycker det är intressant. Sen är jag ju inte här för strida om rätt eller fel utan för att komma fram till saker och ting, så att vi kan hjälpa varandra i vår andliga utveckling. Men hur som helst nu har jag läst dina länkar och lite till från samma sida och jag börjar tro att jag förstår vad det handlar om. Men jag måste fundera och meditera lite till på saken innan jag återkommer. Dessutom har vi en fantastisk fin vårdag i dag, så den vill jag uttyttja med att gå och promenera i naturen  🙂

[colors_]
2017-03-22 02:09
#10

#9: Kul att du läst lite från sidan jag länkade till. Jag håller med, det är intressant! Det är därför jag själv typ inte kan sluta läsa haha. Det gör väl någon nytta i alla fall, även om jag inte haft orken att meditera regelbundet, som vi faktiskt pratat om i en annan tråd :-p men nån gång i framtiden om det känns rätt kommer jag nog meditera och träna yoga regelbundet igen. (Jag menar heller inte att just den yogaläran är den enda rätta och sanna vägen, det är bara en av alla vägar, bra att du poängterade det…) Härligt att promenera i naturen :) jag gillar själv att promenera, och älskar även naturen. Om det skulle ta ett tag (några dagar eller så) innan jag läser och skriver här igen så är det för att jag har fullt upp med arbete och liknande, speciellt denna veckan. :)

FataMorgana
2017-03-22 18:36
#11

#10

Nu har jag läst nästan allt som jag kunde läsa. Men måste vara medlem för att kunna läsa allt. Så jag vet ju inte vad som står där.

Men jag såg att du länkade till mycket senare lektioner med mer avancerade tekniker (Lektion 199, 202 och 230). Jag läste förstås också sidorna som kommer före och vid lektion 139 (Dynamic Jalandhara - The Chin Pump) står det nämligen "Now, with all of that under our belt, we are ready to target the energy flows between the heart and the head. This is the territory of dynamic jalandhara." 

Det verkar alltså som att alla övningar och praktiker som kommer före lektion 139 handlar om de nedersta chakrorna, även om de inte nämns och även om man inte medvetet arbetar på dem, så verkar dessa övningar och praktiker alltså syfta på att få dessa chakror i harmoni.

Det finns många vägar, men vilken väg man än väljer så börjar man alltid med de nedersta chakrorna. Föreställ dig att du köper en bil och vill göra ett tuning på den, då kan du heller inte börja med att göra motorn starkare utan att först skaffa bredare däck och fälgar. Däcken står på jorden och måste ha bra kontakt med marken. Om du har en ferrarimotor men vanliga smala däck kommer du att fara av vägen så fort du trampar på gasen. Däcken förlorar kontakten med gatan och precis samma sak händer om man börjar med sina övre chakror. Man förlorar kontakten till jorden och blir flummig eller sjuk. Precis som bilen inte får ner sina hästkrafter på gatan kan man inte integrera sina högre energier i sitt liv. Det händer samma sak som med bilen, att hjulen snurrar runt utan att bilen kommer fram lika mycket och till slut kör man av vägen. Samma sak kan hända i sitt dagliga liv.

Jag undrar om du inte själv var lite för ivrig och kanske gick för fort fram när du skrev om att kanske ha mixtrat med yoga och mediterat på fel sätt, vilket kan ha lett till psykiska åkommor? Det står ju uttryckligen på AYP sidan att man ska börja med de första lektionerna och sedan hålla på med dem så länge som det behövs innan man går vidare. De första lektionerna är så att säga viktiga för att skapa ett fundament för de högre energierna. För annars bygger du ett hus på lös sand.

Dessutom är AYP yogan en yoga som syftar på att få kundalinikraften att stiga från rotchakrat upp till kronchakrat och då är det ännu viktigare om alla chakror är i harmoni och i balans och att sushumna kanalen är fri. Om kanalen inte är fri blir inte bara energin hindrad att komma upp till det tredje ögat och till kronchakrat utan kundalinikraften far ut ur sushumna kanalen och det leder till brännande smärta och kan orsaka fysiska och psykiska skador.

Lägg märke till att det står i det som du har fetmarkerat om sushumna between the third eye and root. Det är alltså "centralkanalen" mellan det tredje ögat och rotcahkrat som det handlar om. På den kanalen befinner sig alla chakror och övningarna som tex spinal breathing paranayama hjälper till att få kanalen fri så att energin kan flöda fritt.

Om kundalinin väl är aktiverad och stiger upp kan man inte stoppa processen längre och man har stora problem ända tills kanalen är fri och tills energin har stigit upp till kronchakrat. Vem som inte har turen att träffa en erfaren healare som har gått om tid och viljan att hjälpa flera timmar om dagen i flera månader riskerar att hamna i psyket och det finns ingen läkare som kan hjälpa.

Se därför till att du följer dina egna råd med att vara försiktig och att du faktisk börjar med de första lektionerna om du vill gå denna väg, för som sagt är de viktiga för att skapa ett fundament för de högre energierna. Första chakrat har med den egna existensen att göra, så är det underaktivt kan det leda till att du tex får för dig att ge bort allt som du äger och har och att du inte klarar av att ta hand om dig själv.

Sen skadar det ju heller inte att fundera och reflektera över saker som har med de olika chakrorna att göra som jag skrev om i inlägg nr 3 när man är där ute i det vardagliga livet. Jag tänker att det är bättre att göra både energiarbete och psykologiskt arbete än att bara göra det ena eller det andra. Om man arbetar på sina chakror kan det hända att man blir medveten om vad man har att arbeta på och på så vis kan man reflektera över sig själv. Det kan hända att ens svagheter och brister som man inte vill se träder fram. Tex kan det hända att man blir väldigt arg över en småsak och inser att man inte reagerar i rätt förhållande till situationen. Därför är det alltid bra att också reflektera över sig själv, för först när man blir medveten om hur det ser ut i sig och accepterar situationen kan man arbeta på sina brister. Annars sopar man dem lätt under mattan. Ibland räcker det med att komma till insikt för att de ska försvinna.

[colors_]
2017-03-24 16:52
#12

Hej! Fick ett andrum att skriva lite här.

Ja, det kan mycket väl vara så att man börjar med de nedersta chakrorna och sedan arbetar sig uppåt mot de översta. Det finns en "diskussion" eller liknande, minns inte var jag hittade den, där det visst talas mer om chakrorna i relation till AYP…men jag har inte AYP Plus så kommer inte åt den. :(
Vet att chakrorna har nämnts här och där i texterna och lektionerna (dock inte mycket vad jag minns), men kanske ännu mer i AYP Plus, vilket jag inte har tillgång till som sagt.

Man börjar med meditation, och fortsätter med spinal breathing och sedan kommer det ganska många fler övningar som stimulerar kundalinin eller som berör den inre tystnaden så att säga.

Jag har som sagt tänkt flera gånger att börja med meditationen endast, och följa instruktionerna helt och fullt, men det har inte blivit att jag mediterat regelbundet längre perioder av olika anledningar.

(började för övrigt med en enkel meditationsteknik med andningsuppmärksamhet för typ 10 år sedan och på den vägen är det… har hunnit fundera på att börja med TM-meditation också, men inte haft ekonomin riktigt, den är så dyr hehe. Är faktiskt mest intresserad av meditationen inom yoga, och skulle gott kunna nöja mig med bara den… men de övriga teknikerna är säkert bra också och har väl sitt syfte…)

Ja, jag tycker att man ska ta det försiktigt, och det är mycket därför jag "bara" läser om yogan för tillfället och inte direkt utövar den i större utsträckning. Vill inte komplicera och ställa till det i min vardag i onödan… Och kanske har jag blivit lite rädd för kraften i yogan också… :)

Men det var intressant att höra din syn på saken, och läsa dina reflektioner om AYP. Jag har inte träffat på någon på detta forum som har varit särskilt intresserad av AYP, endast deltagit i ett antal diskussioner på det "officiella" Amerikanska AYP-forumet… Hehe. :)

Du mediterar, eller hur var det, om man får fråga? Vilken slags meditation utövar du? Lite nyfiken bara…

FataMorgana
2017-03-25 13:17
#13

#12  

Jag intresserar mig egentligen för allt som inte är flum och läser det mesta som jag kommer över ;-) Jag har själv gjort yoga, eller haft några övningar som jag brukade göra. Men sen jag har problem med ryggen har jag tagit en paus ifrån det. Det var inga avancerade yoga tekniker, men de var ändå bra och de första övningarna syftade på att balansera ut rotchakrat och de andra övningarna syftade på att balansera ut det andra chakrat och sen gick man hela vägen upp till det sista chakrat. Men man behöver inte bry sig om chakrorna på något vis när man gör yoga, för de balanseras ut automatiskt i och med att man gör övningarna.

Men man bör också veta, att bara för att man gör yoga eller annat energiarbete som t.ex reiki och balanserar ut chakrorna, att de inte förblir utbalanserade på något sätt och vis, utan de är bara en direkt spegelbild av hur vi för ögonblicket mår och vi hamnar alltid ut för nya situationer som kan få oss ur balans igen. Om ett chakrasystem är utbalanserat i dag är det ingen garanti att det är utbalanserat i morgon, utan man måste ständigt arbeta på sig för att förbli i harmoni.

Därför arbetar jag inte bara med reiki och med yoga (som jag nu har en paus ifrån), utan jag arbetar även psykologiskt med mig själv. Varje dag och hela tiden reflekterar jag över mig själv och hur jag reagerar i olika situationer. Jag reflekterar över saker som väcker olika känslor i mig som rädslor, frustration och sorg t.ex. Då ser jag på hur mitt sinne fungerar och när en känsla kommer reflekterar jag över varifrån den kommer och varför den kommer och det gör jag överallt, var jag än befinner mig, även när jag är på jobb kan jag reflektera över mig själv.

Jag mediterar inte regelbundet alls, dvs jag sätter mig sällan ner och mediterar och jag går heller inte efter ett shema, utan jag mediterar hela tiden, så gott jag kan, när jag duschar, diskar, lagar mat, ser på tv och är ute i naturen och promenerar iaktar jag mina tankar, hur de kommer och går och ibland händer det att den inre dialogen tystas ner och jag hamnar i harmoni mitt när jag diskar eller ligger framför tv´n t.ex. Det kan låta lite konstigt att meditera medan jag tittar på tv, men ibland hamnar jag i ett tillstånd där min uppmärksamhet ändras och allt blir klarare och jag lägger märke till saker, som jag i vanliga fall inte lägger märke till. Tex kan det hända att jag ser hur en trollkonstnär snabbt lägger något i sin ficka som man i vanlig fall inte lägger märke till för att trollkonstnären får folk att lägga fokusen på något annat.

För de flesta betyder meditation att sätta sig ner och meditera med benen i kors och stänga ögonen, men man kan faktiskt vara i meditation hela dagen när man gör alla möjliga saker. Men ibland sätter jag mig också ner och stänger ögonen och mediterar, men då gör jag ingen speciellt teknik, utan jag då iaktar jag också mina tankar och hur de drar förbi och ibland försvinner de helt och hållet.

Vad som gäller kundalinin är det just rädslan som skapar de största problemen eftersom det är rädslor som blockerar Sushumna kanalen. Kundalinikraften är ju en gudomlig energi och om man  har problem med den så är det de egna blockeringarna som orsakar det och inte den gudomliga energin.

Annons:
Perline
2017-03-25 17:40
#14

13# Fin text fatamorgana … Jag hade en period då jag mediterade med olika guidade meditationer för att öppna chakran och dylikt men mer och mer har jag upptäckt att meditation som passar för mig är mer det du beskriver att Inte göra någonting utan bara vara och observera det enkla är oftast det bästa och mest naturligt och för mig är det viktigt att inte vilja uppnå något utan bara bli av med övertänkande

[colors_]
2017-03-26 17:26
#15

#13: Ok, då förstår jag. Jag har tänkt lite som du med yogan och meditationen: det hela handlar ju på något sätt om att vara i nuet, och hur bra yogan är visar sig hur mycket nytta den gör i vardagen då man inte utövar yogan direkt med övningar, och som jag just nu, blir mindre i nuet och mina tankar blir fler när jag har en yogarutin då känns det som att själva idén med att göra yogan försvinner… Yogan ska ju skänka lugn inte tvärt om.
I och för sig så skulle jag tro att om jag ändå gjorde yogan en längre tid skulle jag nog vänja mig, och den skulle börja att ha den lugna effekten på min vardag som jag saknar i början… Men men.

Hehe, även jag har tänkt att se på TV/serier/filmer kan ha en lugnande effekt och skingra tankarna, att det kan vara ett slags andligt utövande som alla saker… Många skulle nog inte hålla med om att se på TV kan vara ett andligt utövande, men på ett sätt kan det faktiskt vara det som allt annat :)

Något annat som vi nämnt som blir som en slags meditation är ju att promenera, gärna långa promenader, för mig har det i alla fall en lugnande effekt och tankarna far förbi som dom gör och man kommer i en slags stillhet och kan observera dem. Speciellt i naturen!
Promenader ska även ha en stabiliserande, grundande och lugnande effekt på energierna som berörs av yogan/meditationen och det tycker jag att det har, liksom annan fysisk träning.

Jag tycker även jag att man kan förena psykologi och andlighet, även vetenskap och andlighet. De kompletterar varandra.

Nu är jag ju litet off topic faktiskt, hoppas det inte gör något… :) Det är ju skönt att "skriva av sig" litet ibland haha. ;-)

#14: Jag har aldrig direkt mediterat för att balansera chakran, men har underförstått att det sker i och med meditationen, jag har mest använt djup meditation för att kunna gå bortom tanken och sinnet. :)

FataMorgana
2017-03-28 11:50
#16

#14

Ja, för det är ju inte jag som uppenbarar sanningen, utan det är sanningen som uppenbaras för mig när mitt sinne är tyst och utan tankar, först då kan jag se klart och tydligt hur det egentligen är. Ju mer vi försöker att uppnå något och ju mer vi försöker att greppa taget om saker och ting och ju mer vi försöker att förstå, desto längre bort från sanningen tar man sig 🙂

#15

Vad gäller tv tittande menar jag inte att det är tv tittandet i sig som har en lugnande effekt, utan jag menar bara att man även i nuet kan ha tv´n påsatt och se vad som händer och sker utan att göra sig några tankar kring det som man ser på. Nuet är ju inget som man tar fram när man mediterar eller gör yoga och som man lägger åt sidan när man gör sina vardagliga sysslor, utan nuet är alltid närvarande. Frågan är bara hur mycket vi är befattade med vår inre dialog. Ju mindre tankar, desto större blir den klara sikten och ju mer tankar, desto mindre blir den , men oavsett fortsätter tv´n visa sina sändningar och fåglarna fortsätter kvittra och gräset fortsätter att växa.  🙂

[colors_]
2017-03-28 12:39
#17

#16: Ja, och på något sätt kommer tankarna och går som molnen på himlen, eller som gräset växer ut på våren och vissnar på vintern. Man kan genom att observera tankarna som moln på himlen hamna i stillheten…så som man kan observera andningen och hamna i stillhet. Det är ganska poetiskt och vackert på något sätt… :)

Aldebaran
2017-04-05 21:20
#18

Meditation och Yoga är bra men håll er borta från Kundalini.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[colors_]
2017-04-06 07:22
#19

#18: Visst är det så. Men frågan är om man kan hålla sig helt borta från kundalini, och samtidigt hålla på med yoga och meditation? :) Men "kundalinisymptom" och att bli "överladdad" av kundalini ska man undvika…jag tror det är viktigt med kunskap och att man förmedlar vad yoga kan leda till och vad det innebär, så som hur det hänger ihop om man kan :)

Aldebaran
2017-04-06 07:45
#20

det är ju en svår avvägning. men man ska vara försiktig med avancerade andningsövningar i samband med Yoga. 

Min mamma fick kundaliniresning, blev inte så bra under resten av hennes liv.

Tesosfi och diverse kunskaper till trots så slog det fel, kunskaperna kanske räddade henne från psyket i allafall.  Men bra blev det aldrig.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
[colors_]
2017-04-06 09:12
#21

#20: Tråkigt med din mamma :/ Ja det är svårt. Jag tänker mig ha haft en kundalinirensning tidigare, inte säker dock, men jag har repat mig igen som tur är i vilket fall.

Mara Magdalena
2017-04-18 11:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Tack alla för era svar,.. känner att ämnet är större än vad många känner till och att just allt hör ihop.  spännande på olika sätt.. ju mer vi lär varandra ju mer ljus kan spridas vidare, osäkerheten bromsar många av oss att inte gå fram.. genom att belysa lyfter vi frågan och finner svar. TACKSAM

Colors_  och  FataMorgana.. tack för att ni utvecklade ämnet..

Alla andra som kommenterade  och kom med tips, tack

Aldebaran
2017-04-18 21:46
#23

vassego  🙂

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Upp till toppen
Annons: