Annons:
Läst 1603 ggr
[Enfristjärna]
1/2/17, 9:23 PM

Ångest - den sanna vägen till andlighet.

Annons:
[colors_]
1/4/17, 7:47 PM
#1

Jag tycker det är farligt att avråda från medicin exempelvis. Medicin motsätter sig inte andlighet. Man tar ofta mindre doser förebyggande eller större under kortare tid om det är akut. Jag har fler ggr blivit avrådd från att ta medicin från andliga människor, men tänker att man kanske inte är så insatt, eller saknar egna erfarenheter av sjukdom för att riktigt förstå. Vid vissa psykiska sjukdomar måste man ta viss medicin för att inte få återfall m.m. Men det är ett intressant ämne!

[Enfristjärna]
1/4/17, 10:36 PM
#2

#1

Jag ser inte svart/vitt på mediciner. Självklart behöver människor mediciner.

Jag generaliserar och vill lyfta upp vilken påverkan samhället har på oss. 

Men en bra poäng! Tack!

[colors_]
1/5/17, 12:11 AM
#3

Tack själv! Jag ser också din poäng. Ibland skulle nog samhället tjäna på att agera mer förebyggande, osv. Lite som tänket är i ayurveda om jag förstått det rätt, och visst är det inte bara positivt med dessa mediciner med biverkningar (trötthet, viktuppgång, osv) men jag tror ändå de behövs och att utgången skulle bli bra mycket sämre utan dom. Läkaren sade att jag får räkna med att nog aldrig bli utan mediciner pga min diagnos, och visst kan man se det som ett slags fängelse, men å andra sidan kanske jag mått mycket sämre utan dem och kanske till och med vara en fara för mig och min omgivning i värsta fall. Men jag hoppas det kommer bättre mediciner i framtiden med färre biverkningar och att man exempelvis skulle kunna ta dem mer sällan, typ en gång per månad eller per år i stället för två ggr per dag. Den som lever får se :) Nu snöade jag in lite på mediciner, men det är ett intressant ämne, och jag förstår din poäng med!:)

[Enfristjärna]
1/18/17, 8:39 AM
#4

Jag tycker din läkares utsago är utan grund. Förlita dig inte för mycket på läkare för att de har vita rockar och sitter med "kunskap".  Jag tycker att man ska vara väldigt försiktig när man pratar om psykiska åkommor och mediciner, och läkarna som vi alla vet är långt ifrån "andliga". 

Jag tror på en helt annan kunskap. Jag tror att alla, och då menar jag ALLA människor kan läka sig själva. Det är när vi identifierar oss med våra kroppar och den här världen som vi blir sjuka. För vi är långt ifrån våra kroppar och långt ifrån den här världen. När vi kommer in i vår själs sanning och inte är i en fasad, i en mask, dvs, inte identifierar oss med osanningar är då vi börjar att läka. 

Kram <3

[colors_]
1/18/17, 3:32 PM
#5

Okej, men jag får lita på denna läkare som också verkar kunnig och bra i sitt område. Jag kommer att ta medicin så länge man rekommenderar detta för mig inom sjukvården, och jag kommer att ta den hjälp jag får på grund av min diagnos. Det är det minsta jag kan göra för min egen och andras skull.

Vissa tycker att man blir som en zombie och förlorar alla känslor av sådan medicin, men det tycker inte jag. Det enda jag tycker är att jag blir stabilare, vilket jag skattar högre… Men jag känner också, men slipper kanske de värsta känslodipparna pga medicinen.

Du har rätt till din åsikt, men min åsikt är att medicin och modern sjukvård går att kombinera med andlighet. Vissa religiösa säger nej till blod av olika orsaker… Det är synd att dö för en övertygelse och föreställning… Men men det är kanske en annan diskussion.

Kram till dig med!

tarantass
1/20/17, 1:20 AM
#6

Ursäkta, men följande måste sägas:

Det är väldigt farligt att sitta och säga över nätet att folk man inte känner klarar sig utan mediciner. Liksom andra sätt att leka läkare eller psykolog över nätet med folk man inte känner. Vill det sig illa kan man skicka känsliga människor i livslång olycka med sådant. Eller i döden om det är en sådan sjukdom.

Det är mycket mer komplicerat än så. Bland annat är det inte svartvitt med vare sig skolmedicin eller "alternativa" metoder. Som ett exempel: dagens medellivslängd och relativt sjukdomsfria liv för de flesta av oss har vi i väsentlig grad skolmedicinen att tacka för.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
retep
1/20/17, 10:41 AM
#7

#0

"Vad är då ångest? Ångest får du när du gör någonting som din själ inte tycker om. Som inte ligger i din själs sanning. Som inte är av kärlek. Därför mår du inte bra. Din själ ropar till dig att det är någonting som du gör mot dig själv som inte är bra för dig, och om du lyssnar till din själs rop, så kommer din ångest att försvinna." Det här är ju en åsikt som kan ifrågasättas, för även om det är så att själen vill säga dig något, så är det få som har den kontakten med sin själ, särskilt inte den som har ångest. "Och många gånger när vi får ångest är när vi försöker att fly ifrån ”nuet”. Kanske är det för så att det är för att vi inte kan vara i nuet, som vi får ångest. "Ångest kan också uppstå för att varna dig över någonting som du har i ditt liv eller som du är påväg att släppa in i ditt liv som inte är bra för dig".Jag säger inte att du har fel bara att det finns fler, mer vardagliga förklaringar till ångest.

Vad betyder själva rubriken "Ångest - den sanna vägen till andlighet", hur menar du då?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Enfristjärna]
1/20/17, 11:37 AM
#8

Förstå mig rätt nu. Det är självklart så att människor behöver sina mediciner. Och det är väldigt nödvändigt att människor behöver mediciner. Det vore naivt att sluta med mediciner och helt förlita sig på att tillfriskna, det måste ske stegvis eftersom alla kan inte nå dit på en gång. 

Jag uttrycker bara min tro, jag tror att människan är kapabel till att heala sig själv enbart genom sina tankar.

tarantass
1/20/17, 4:04 PM
#9

#8: bra att du skriver det. Men jag måste säga att det faktiskt behövdes och jag tror att du behöver vara tydligare med den insikten i fortsättningen.

Jag ser vad du skrev i #2, men sedan tar du i praktiken tillbaka det i #4, där du riktar dig mot en viss person (som jag förmodar att du inte känner) och säger att vad den personens läkare säger är utan grund.

colors_ verkar balanserad nog att klara det, men nästa person kanske inte gör det.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[colors_]
1/20/17, 7:53 PM
#10

tarantass: Ja jag kan ta detta om mediciner, det har som sagt hänt förr att jag har blivit avrådd… Men efter vad jag har varit med om vill jag inte riskera att hamna där igen, jag har även min familj som jag lyssnar på och de är noga i detta med mediciner så jag litar på dom, mitt förnuft, och läkarna… :)

tarantass
1/20/17, 8:39 PM
#11

#10: lugnande att höra. :)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
1/20/17, 8:47 PM
#12

… och sorgligt att man måste gå på pumpen först. Men så är det ju i många sammanhang…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[colors_]
1/20/17, 8:57 PM
#13

Jo, men sjuk kan vi alla bli, och psykos kan vi alla få, det är inte konstigare än så, och då kan man inte riktigt svara för sina handlingar. Det handlar om kemikalier i hjärnan faktiskt :-p Men kan erkänna att andligheten gjorde det ganska mycket värre…

Annons:
tarantass
1/20/17, 9:03 PM
#14

#13: jag säger inte att det skulle vara konstigt på något sätt. Inte heller att inte andlighet eller annat spekulativt kan ställa till det.

Jag fick intrycket att det du "hade varit med om" var något i stil med att sluta ta medicin på dåliga råd från andra, men du kanske bara syftade på ditt tillstånd.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[colors_]
1/20/17, 9:25 PM
#15

Jaha, okej, då pratade vi förbi varandra :-p jag menade mitt tillstånd och saker som hände på grund av det. Medicinerna har jag inte hållit uppe med faktiskt under de 3,5 år jag tagit dom. Men då är vi "på samma sida av myntet igen" hehe ;-)

tarantass
1/20/17, 9:36 PM
#16

#15: det är vi. :)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Enfristjärna]
1/21/17, 10:53 AM
#17

tarantass:

Men jag tycker att läkarna är utan grund. De är så fokuserade på mediciner att de glömmer bort helhetssynen på själen och det har med att göra att det inte finns någon andlig tro. Det är viktigare för dom att patienter är sjuka för på så vis tjänar de mer pengar på din sjukdom. Symtom måste finnas för att läkemedel ska säljas. 

Cancergalan är bara ett spel för gallerierna. De berättar hur många det är som har frisknat, men de berättar inte hur många det är som har dött pga alla kemikalier. och det kallas för omvänd psykologi som alla har blivit lurade av. 

9/10 gånger så är det mediciner de föreslår när du kommer till vårdcentralen och behöver hjälp. De kan inte hjälpa dig på riktigt, därför är så många sjuka för att samhället har lärt oss att vara det. Ett sjukt samhälle föder sjuka människor.

Maria
1/21/17, 11:18 AM
#18

#17 Ganska cyniskt att skriva att det är viktigare för läkare att människor är sjuka för att de på så vis tjänar pengar. 

En läkare har sin lön och det är i så fall läkemedelsbolagen som tjänar pengar men samtidigt så hjälper ju utvecklingen ett stort antal människor.

Att se ner på Cancergalan tycker jag också känns väldigt orättvist då vi tack vare forskning gjort stora framsteg och många fler människor överlever cancer idag eller kan leva med sin sjukdom.

Ska vi skrota forskning tycker du?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Enfristjärna]
1/21/17, 11:42 AM
#19

Det är helt okej att du inte håller med mig. Jag förväntar mig inte det utan jag skriver bara vad JAG tror på. 

Vet du att det är många, många fler som dör i cancer än överlever? Jag tycker att det är väldigt viktigt att uppmärksamma och inte stirra sig alltför blind på etablissemanget. 

Nej, jag tycker inte vi ska skrota forskning, men jag tycker forskningen kan öppna sina stängda ögon mer och se den verkliga verkligheten. Att vi i grund och botten är själar.  Men så fort man börjar prata om det så blir man ju dum i huvudet.

Perline
1/21/17, 12:05 PM
#20

17#

jag håller med dig till en viss del…tex att mediciner är lösningen på alla problem så istället för att komma åt kärnan till problem matas vi med piller tex en person med sorg matas med benzodiazepiner "lugnande" när den personen inte är sjuk utan bara en helt naturlig sorgprocess och mediciner stänger av känslornarna istället för att bearbeta dom…..min egen resa tillexempel jag har en diagnos och beroende sjukdom har testat en massa mediciner och det funkar inte för mig idag är jag helt fri från allt gjort en behandling och fortsätter att jobba med mig själv och är idag mycket lugnare mår bättre ett fint liv….

men jag kan bara utgå från mig att det här är bästa metoden för mig för jag vet inte om det passar andra…jag har valt 12stegsmodellen och jag växer på alla plan speciellt andligt….

det andra kan jag inte uttrycka mig om för jag vet inte det blir lite konspiration över det och du har mycket möjligt rätt men jag har bestämt mig att inte fastna i något sånt utan jag har bestämt mig att ha ett öppet sinne och inte tro på allt som sägs oavsett vilken sida som säger det tror inte på massmedia men tror inte heller på konspirationer för jag vet inte men jag har inte heller avfärdat det vill inte låsa mig för då missar man lätt hela bilden

Annons:
Maria
1/21/17, 12:10 PM
#21

Här kommer lite siffror från socialstyrelsen.

http://www.socialstyrelsen.se/statistik/statistikefteramne/cancer

Det är många fler som överlever sin cancer idag tack vare forskning och framsteg.  Jag är en av dem bland annat.

Att det sedan fortfarande är höga dödstal i denna sjukdom som har tusen varianter är fortfarande trist. Det är ju därför som forskningen är så viktig.

Man är väl inte dum i huvudet för att prata om själen? Drabbas man av en cancerdiagnos så är det en hel del som handlar om just psyket/själen i form av samtal och stöd och uppföljning. Det finns anhöriggrupper, barngrupper och mycket mer än vad man tror.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

retep
1/21/17, 1:42 PM
#22

Visst, man kan skriva vad man tycker och tror. Har man sen litet fakta och perspektiv på ämnet man skriver om, då är man också mer trovärdig, och hänsynsfull.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Enfristjärna]
1/21/17, 1:49 PM
#23

Maria: Nej man är inte dum i huvudet, men människor som inte tror på själ och andlighet tycker att man är dum i huvudet när man pratar om det. 

reptep: jag är inte här för att behaga någon. om jag tror stenhårt på något, då säger jag det utan den minsta osäkerhet vare sig om du inte tycker det är "trovärdigt" eller "hänsynsfullt". Jag är enbart här för min sanning att dela. Om du tycker att det är så jobbigt att jag är så rak på sak, så är det ditt problem. 

Jag vet att jag upprör många med min direkta ärlighet, för människor är inte vana vid det. Men det är såhär jag är. Det kanske inte passar din verklighet, men säkerligen passar det min väldigt bra :) Jag är inte "politiskt korrekt" Jag är den som säger vad jag tycker, när jag tycker det UTAN att skämmas eller TA HÄNSYN. 

usch, jag är så trött på "att ta hänsyn".

Maria
1/21/17, 2:08 PM
#24

Här kommer lite andra länkar om insjuknande och dödlighet i olika cancerformer. Visserligen inte dagsfärska men håll till godo…

https://www.cancerfonden.se/om-cancer/aktuell-statistik-om-cancer

Vet du att det är många, många fler som dör i cancer än överlever

Hur tänker du här? Alla som insjuknat och inte dött är ju så att säga överlevare.

Jag tror att oavsett hur andlig man vill kalla sig så är det svårt att se bort från att kroppen är ett slags maskineri som som kan krångla och då kan behöva yttre hjälp vilket sjukvården tillhandahåller och sedan så som jag redan skrivit så finns det mängder av själavårdande resurser också i vården. Psykologer och kuratorer inte minst.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Enfristjärna]
1/21/17, 2:16 PM
#25

Jag orkar inte referera till massa siffror om hur många det är som dör i alla möjliga olika cancerformer. Jag har ingenting att "bevisa" jag uttrycker bara min tro, sen om du vill söka efter den sanningen eller ej är upp till dig.

Jag tror på en helt annan tro än de flesta. Jag tror att "människan" själen, kan läka sig självt bara genom sina tankar, och det finns många, många fall där människor som har varit riktigt dödsjuka som har healat sig själv bara genom tro.  Att man tillsätter kemikalier i en redan väldigt sjuk kropp gör varken sinnet eller kroppen bättre. Det finns många andra mer hälsosamma metoder som  är naturliga och snällare både mot sinne och kropp som skulle resultera i flera friska människor. 

Kuratorer och psykologer är jättebra att det finns, men hjälper inte alltid hela vägen för alla pga bristen på andlig tro.

Maria
1/21/17, 2:23 PM
#26

#25 Du får givetvis tro vad du vill och ta emot eller neka vilket behandling som helst men jag undrar hur du ex. hade gjort i mitt fall när du fått reda på att du fått en hjärntumör som växte och påverkade kroppen på olika sätt och en snabb operation var något som kunde hjälpa.

Hade du satsat på självhjälp medan kroppen snabbt lade av?

Jag jobbar själv med registrering av cancerpatienter som gjort benmärgstransplantationer och hur detta är en del i utvecklingen och har hjälpt sååå många att både bli botade och/eller fått många år till i livet.

Du får gärna länka till något vetenskapligt bevis på att någon botat sig själv från cancer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Perline
1/21/17, 2:25 PM
#27

23#

du skrev ju tidigare i en tråd att du ville att folk skulle visa dig hänsyn men du vill inte visa andra hänsyn. för mig är det inte så andligt …..

acceptans är för mig viktigt iallafall jag accepterar din tro och respekterar det du tror på men håller inte med i allt….

Annons:
[Enfristjärna]
1/21/17, 2:32 PM
#28

Perline: jag går aldrig så långt att jag attackerar någon för att jag inte håller med. 

Jag har gått hela livet och varit alla till lags, och tagit "hänsyn" för att behaga andra och jag är färdig med det, jag tänker INTE ta hänsyn till andra utifrån min tro.  Jag säger vad jag tycker UTAN att attackera någon. Ser du skillnaden? 

Om DU inte tycker det är andligt eller andligt, tänker jag inte ta hänsyn till ;)

[Enfristjärna]
1/21/17, 2:36 PM
#29

Maria: när jag skriver att dina tankar kan heala dig själv så betyder inte det att vem som helst kan göra det när som helst. Det krävs TRO. Om man inte tror så funkar det inte.

Det är bara googla på människor som har tillfrisknat genom sig själva. jag som sagt, har ingenting att bevisa.

retep
1/21/17, 2:41 PM
#30

#23 Det är ingen här som inte tror på själ och andlighet. Men om du inte har någon respekt för oss här och tror att du har en annan tro än de flesta, att inte många av oss tror och och är öppna för tanken "att "människan" själen, kan läka sig självt bara genom sina tankar" då har du fel tro och uppfattning om oss. Om du bara är här för din sanning att dela, då kan du säkert räkna med mothugg och kritik, inte så mycket för det du vill förmedla utan för ditt ego och brist på omdöme. Det är inte vi som är fienden, typ läkare och läkemedelsföretag. De förtjänar kanske inte din hänsyn, men vi gör det, om du alls vill ha ett utbyte med oss här.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Perline
1/21/17, 2:54 PM
#31

28#

jag tycker alla har rätt till sin tro och jag respekterar din….

för mig är det bara självklart att vill jag ha hänsyn behöver jag ta hänsyn till andra. och förstå att vissa saker jag säger kan göra andra upprörda… mig retar inte din tro faktiskt men man får vara beredd på mothugg om man uttrycker vissa saker på ett visst sätt…..och du behöver inte ta hänsyn till min åsikt jag håller med i en del av det du säger fast jag tycker det är mer komplicerat…..

Maria
1/21/17, 3:23 PM
#32

#29 Du tycker inte det låter en smula nedlåtande om andra människor?

Det är bara att tro så kan du bli frisk… det är ett hån mot de som drabbas av en kropp som slutar fungera. Barn som ex. blir sjuka och inte ens förstår vad det handlar om.

Jag tycker man ska vara försiktig med att döma andra och anser man sig vara så andlig som du gör så måste väl ändå "hänsyn" till andra ingå?

Du svarar inte på frågor och jag vet inte om det är för att du inte kan eller om det är för att du skiter i det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tarantass
1/21/17, 4:43 PM
#33

Enfristjärna, jag tycker det verkar som om du blandar ihop en del saker.

Att cancern ökar (och diabetes och en del annat), beror det på sjukvården? Nej, det beror på andra faktorer. Som Maria visar gör sjukvården mycket för att bota den. Och en massa annat. Själv hade du (precis om jag och alla andra här) trots att vissa sjukdomar ökar haft mycket mindre chans att vara i livet för hundra eller hundrafemtio år sedan än idag, och det beror mycket på medicinska upptäckter och medicinskt grundade samhällsåtgärder.

Att medicintillverkningen sköts av ett antal multinationella företag som, likt alla andra sådana, i första hand är intresserade av att maximera sina ägares vinst i stället för att tjäna mänskligheten så bra som möjligt med det de gör – är det medicinernas fel (de mediciners som hjälper folk), eller de forskares och läkares fel som drivs av nyfikenhet och vilja att göra nytta? (För sådana finns, det kan jag personligen intyga, om nu det gör någon skillnad.)

Att man kanske kan bota sig själv rent själsligt, i princip, någon gång långt framåt i livets karmahjul eller vad man nu tror på – vad spelar det för roll här och nu och med en kropp som förstörs, och förstör för en även på det själsliga planet, om man inte tar hand om den med de medel som står till buds här och nu – inklusive mediciner?

*   *   *

Du har varit för snäll i hela ditt liv och du behöver lära dig ta mindre hänsyn. Tro mig, jag vet en del om det och jag önskar dig verkligen lycka till. Precis som när man lär sig cykla kan det vara svårt att hålla balansen när man övar – plötsligt går man för långt åt andra hållet i stället och tar för litet hänsyn.

Jag menar att du tar för litet hänsyn när du säger till någon du inte känner att hens (hans i det här fallet) läkare är "utan grund". Det kan du säga i en allmän diskussion om "Big Pharma" och själsligt läkande av kroppsliga sjukdomar (i enstaka sällsynta fall här och nu och i någon oviss framtid för de allra flesta) – men inte till en sjuk och kanske känslig människa här och nu eller till andra som kan vara i riskzonen för att ta dåligt hand om sig själva.

Inte utan att ha fått höra att läkaren verkligen har gjort någon dumhet, som till exempel att skicka hem eller ut i arbetsmarknaden en person som knappt kunde stå på benen (eller motsvarande för en rullstolsburen osv.) eller säga till en person som verkar uppenbart aspig "inte har du asperger, då hade jag inte kunnat tala med dig såhär". Och även då är det bra att lägga till "som du beskriver det" eller "om det här stämmer" – för man vet aldrig vilka omständigheter man inte får veta, nätet är väldigt dåligt på att förmedla sådant.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: