Annons:
Läst 1853 ggr
gudilondon
9/26/15, 4:20 PM

Gud /Gudar

Jag känner mig lite frågande om Elohim och Jahve är en och samma gud.  Är det båda hebreiska namn, eller? 

Själv känner jag i mitt hjärta att Elohim är den skapande guden och att Jahve också är en gud, men bråkig och stridsbenägen. Alltså det härskar två gudar.

Kan vi reda ut begreppen?

Annons:
[Hukanson]
9/26/15, 7:27 PM
#1

Elohim (אֱלוֹהִים , אלהים ) är ett hebreiskt ord som uttrycker gudomlighetens koncept. Det är uppenbarligen relaterat till det nyhebreiska ordet Ēl, även om det morfologiskt består av det hebreiska ordet Eloah (אלוה) med en pluralböjning (kan ses som en tidig pluralis majestatis). Elohim är det tredje ordet i den nya hebreiska texten från Första Moseboken och förekommer ofta i den hebreiska bibeln. Jahve [jahwé], i svenskan ofta uttalat [javé], är en tentativ vokalisering av hebreiskans JHVH (Tetragrammaton, יהוה), d.v.s. den abrahamitiska gudens namn, Gud i Gamla testamentet. Denna vokalisering lanserades av Wilhelm Gesenius, och anses trolig av många forskare. Egennamnet han härledas till det hebreiska verbet hāyāh, "att vara" med subjekt i tredje person maskulinum singularis. Det gör att Guds egennamn skulle kunna översättas "han är".

[Hukanson]
9/26/15, 7:40 PM
#2

Det heliga landet har många namn på den som är orsak till allting. Men som jag fattar det säger de Elohim om Gud innan YHVH uppenbarade sig i busken och på berget vilket de sen namngav Yahve eller senare Jehovah. Adonai är ett namn på Israels starke som i osynlig form även är änglarnas härförare Adonai Zebaot. I Sverige rationaliserar vi allt till HERREN eftersom det ju ändå i princip bara finns en Gud Skapare Upprätthållare Omdanare.

NiklasTyreso
9/26/15, 8:18 PM
#3

El betyder Gud och pluralformen Elohim betyder gudarna! Kanske är det en rest från tiden innan monoteismen hade slagit igenom. I så fall representerar varje namn kanske olika gudar, inte bara olika egenskaper. Jämför man bibelns många olika gudsnamn med de fornnordiska gudarnas många olika noa-namn inser man att olika namn kan sitta på en och samma Gud.

[Hukanson]
9/27/15, 8:14 PM
#4

I begynnelsen arbetade många gudar och på samma sätt som Jesus är ett med Gud så var de också ett med Gud…fast de hade nog inga kroppar alls förstås.

Puska
9/28/15, 11:30 AM
#5

Jag vill gärna uttrycka mina tankar kring detta intressanta ämnet.

Alla dessa olika namn som Hebréerna använder för Gud kan läggas in i Livets Träd. De representerar delvis olika nivåer av det Gudomliga i skapelsen( sefiroterna). Allt från det absolut Gudomliga till den mänskliga och fysiska nivån. Det ingår i Kabbala som är den mer mystiska aspekten av judendom. Guds namn var/är heligt och fick inte uttalas i i onödan.

Elohim översätts i Moseboken som "låt oss skapa" och ordet ur en mer mystisk aspekt är maskulin och feminin i sin rot. Därav "låt oss skapa henne till vår avbild, till man och kvinna". Men i sig är det androgynt vilket Adam i början var. Senare delade sig hon i två kön som ett avbild för den Gudomliga dualiteten.

Det är intressant att tänka på det som sägs om rasen innan vår och Atlanterna som kallades för Lemurerna. Att denna ras var ursprungligen androgyn och de delade sig i två kön.

Apropå fornnordiskhet  så delade sig också YMIR symbolisk till man och kvinna och när dess fötter förenades uppstod ett sexhövdad monster som representerar den negativa delen i skapelsen, människans egna skapelse när hon frångick sitt Gudomliga ursprung. Då skapade hon Egot, monstret i människan.

Angående JHVH, såsom jag lärt mig uttalas det Jehova. Ur dessa fyra bokstäver(tetragrammaton betyder guds fyra tecken) har det upstått olika vinklingar och som ibland syftar på varelser som inte är gudomliga. Det är ju en urgammal och mystisk kunskap och inte lätt att hålla i trådarna.

[Silverräv69]
9/28/15, 1:49 PM
#6

Jag personligen tror och har hittills inte hittat en annan människa som delar den tron med mig..men men..att alla gudar och gudinnor någonsin uppfunna och dyrkade är samma gud från olika vinklar.

Tänk er en ring av människor och Gud i mitten. Alla betraktar ett annat perspektiv av Gud, hans egenskaper, handlingar och ger honom olika namn. Gud är könlös, men antar sig det könet han anser bäst för att framföra ett visst budskap. Men alla jag har hört om och träffat som sett Gud (Jag vet, låter inte klokt) har alla beskrivit att han endast tagit manlig form, som en lång, ståtlig man i 35-40 årsåldern.

Jahve är min barndoms Gud, namnet jag är uppvuxen med. den andra känner jag inte till.

Det sägs att kärt barn har många namn..då måste Gud ha ännu fler. =)

Däremot håller jag absolut inte med om att Gud står för och representerar krig, sjukdom, elände, stridslystnad, hat mm. För det är inte hans grundläggande egenskaper. Enligt min åsikt dyrkas då Satan och motsatsen till det Gud är.

Annons:
gudilondon
9/29/15, 10:46 PM
#7

Tack för intressanta synpunkter.

Jag har läst lite om den sumeriska berättelsen där det skulle vara Elohim som var skaparen av allt och Jahve som ville vara en skapare men han fick inte. Däremot så fick han "ta hand om" det land som senare skulle bli Israel.

Intressant är också aspekten från Kabbalan,

"Only God knows" 👍

Upp till toppen
Annons: