Annons:
Läst 1841 ggr
[niklaeri02]
2015-09-22 01:01

Tankar och röster

Hej Jag fick insikten och uppvaknandet att jag hörde röster för lite mer än två år sedan. Jag hade det på känn, men ingen hade påtalat det till mig förrän då på sjukhuset. Idag kan jag säga att min upplevelse gradvis har förändrats, och jag upplever nu i stort inga röster längre…! Medicin och behandling verkar ha gett effekt. Ibland undrar jag vad i mitt huvud som räknas som röster, och vad som räknas som tankar men har aldrig riktigt fått svaret… Tänker att det kanske är UPPLEVELSEN av tankarna alternativt rösterna som räknas? Tankar har vi ju alla, men att uppleva tankarna som röster är ju mer ovanligt. Jag trodde bara för några månader sen att denna upplevelse inte skulle förändras, men så sitter jag nu på mitt samtal och säger att jag inte upplever röster längre!! Fantastiskt.

Annons:
Geru
2015-09-22 03:06
#1

Mjae, ovanligt vet jag väl inte. Jag kan bokstavligen hålla presskonferens i skallen min. Skillnaden är ju att man vet vilka röster man skapar, och vilka som man inte skapar.  Jag tror inte att det är speciellt ovanligt att människor kan höra sina egna tankar, på olika vis, fast vad vet jag? Jag har bara mig som referenspunkt på det.

Så jag tror väl att kontroll är en av faktorerna som gör att det skiljer sig åt.

Det låter ju mer som om du hade ofrivilliga röster och kanske hallucinationer.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[niklaeri02]
2015-09-22 09:30
#2

#1 Det var intressant att höra hur du upplever det. Som du skriver, visst har man tankar, det har säkert alla…skillnaden är nog om man tror och upplever tankarna som att de kommer utanför ifrån, eller att man inte kan styra dom.

Japp, jag har haft hallucinationer då jag var som sjukast. Inbillade mig massa saker, men det är annorlunda nu.

En på sjukhuset sade att andra upplever det som tyst i huvudet, men jag vet inte om han menade från just röster, eller tankar också. Hm.

Upp till toppen
Annons: