Annons:
Läst 2817 ggr
C o e X i s T
8/26/15, 1:16 AM

Buddha - Jesus - Moses - Muhammed

Kärlek är den Väg som leder fram till den Sanning som är Livet. Är det inte så för alla Människosöner och Människodöttrar? Den som lever i kärlek lever i Gud och Gud i honom. "Jag älskar er alla - oändligt", säger Herren.

Annons:
mulac
8/26/15, 11:59 AM
#1

❤️

C o e X i s T
9/1/15, 12:57 AM
#2

Ljus och glädje!

Internettan
9/4/15, 10:20 PM
#3

Du missade en del:

Joh 3:16 Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv.

"Every point of view is a view from a point."

retep
9/5/15, 9:02 PM
#4

Ingen går förlorad oavsett om, vad eller vem vi tror eller inte tror på! Jag tror på Jesus men behöver inte se honom som den enfödde. Det har funnits och finns självfallet fler Guds söner och döttrar!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Internettan
9/5/15, 11:19 PM
#5

Bibeln är mycket mer pålitlig än vad någon enskild människa är. Det är Bibeln som beskriver Jesus och vad han sa. Hur kan du säga att du tror på Jesus men struntar i den skrift som talar om honom? Och dessutom struntar i den skrift som Jesus själv hänvisar till (Gamla testamentet som ju är en del av Bibeln). I Bibeln står att man kan gå förlorad.

Du tror på en annan Jesus än vad jag tror på.

De enda som kan räkna sig som Guds barn, förutom Jesus som också är Gud själv, är de som tar emot erbjudandet om försoning med Gud genom Jesu Kristi offer på korset. Men vi är inte syndfria och vi är inte gudar. Vi är förlåtna.

"Every point of view is a view from a point."

retep
9/6/15, 12:14 AM
#6

Internettan! Jag struntar inte i skriften! Tänker att Jesus är och var pålitlig. Men Bibeln den kan omöjligt vara pålitlig efter att kyrkans män har fifflat med texten och orden så många gånger, under mer än två tusen år. Att gå förlorad kan Ha mer än en betydelse… Jag tror inte på någon annan Jesus, bara på ett annat sätt!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
Internettan
9/6/15, 3:51 PM
#7

Du har låga tankar om Gud. Tror du inte han kan se till att hans Ord bevaras? Särskilt som det står så i Bibeln.

Bibelns ord består

allt han lovat har slagit in………………. 1 Kung 8:56

ditt ord står fast för evigt ………………….. Ps 119:89

Guds ord förblir i evighet…………………… Jes 40:8

inte en bokstav ska förgå………………….. Matt 5:18

mina ord ska aldrig förgå……………….. Matt 24:35

Skriften kan inte göras om intet…………. Joh 10:35

orubbliga uttalanden……………………… Hebr 6:18

Om man inte läser hela Bibeln (inkl Gamla testamentet som i allt pekar på Jesus) utan plockar det man vill och tolkar som  man vill - då blir man lätt offer för falska läror. För hur ska man kunna veta vem Gud är om man förnekar hans Ord? Skulle Gud lämna oss åt egna tolkningar och godtyckliga kontakter med andevärlden? Utan att tillhandahålla en enda sann/fast punkt i tillvaron?

Ps 119:160 _Summan av ditt ord är sanning.
_

Ef 6:12 Ty vi strider inte mot kött och blod (människor) utan mot furstar och väldigheter och världshärskare här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarna.

1 Thess 5:20-22 Förakta inte profetior, 21 men pröva allt, behåll det goda, 22 och håll er borta från allt slags ont.

För att kunna pröva något måste vi ha något att pröva mot. Om alla troende tror olika - hur ska vi då pröva? Bibeln håller. Bibeln är skriven under en period av flera tusen år, av 40 olika författare och det som står i GT stämmer överens med det som står i NT. Över 300 profetior från GT har uppfyllts i verkligheten. Bibeln är skriven av någon utanför tid och rum och ALLT ser ut att finnas där av en anledning. Ingenting är lämnat åt slumpen. 

Visst finns det skillnader mellan översättningar och en del översättningar är sämre än andra. Men i allt väsentligt är Guds Ord bevarat precis som han säger själv.

Chuck Missler är en kunnig Bibellärare och han har "amazing things" att visa om Bibeln:

THE BIBLE IS TRUE AND ACCURATE - Chuck Missler

===

"Every point of view is a view from a point."

retep
9/6/15, 5:01 PM
#8

Internettan! Du har uppenbart gjort valet att tro på och okritiskt följa Bibeln och allt som står skrivet där. Ser därför inte riktigt någon mening i att kommentera eller argumentera för ett alternativt sätt att tro och tänka kring det.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Internettan
9/6/15, 5:26 PM
#9

Okej. Gör som du vill. Kanske någon på sajten blir intresserad och vill sätta sig in i den kristna synen på Bibeln och Jesus så att all info inte kommer från "andra sidan". För som sagt blir mängder av människor lurade utan att ha en aning eftersom de får lära sig att kristna är insnöade och okunniga och att Bibeln är förfalskad av människor. Inget kunde vara mer fel.

"Every point of view is a view from a point."

retep
9/6/15, 5:58 PM
#10

Internettan! Du vet lika väl som jag hur mycket vi diskuterat de här frågorna tidigare, utan att kunna eller vilja lyssna eller ta till sig av varandras olika synsätt. När du nu så aggressivt avfärdar allt som har att göra med New Age och menar att vi är vilseledda av djävulens demoner! Då har du ju liksom själv laggt locket på för att mötas och konstruktivt diskutera och samtala. Du tycks mig också envisas med att ha en föreställning om att alla vi andra hämtar vår info från " andra sidan", från andevärlden (?) Visst finns det många inom newage som gör det. Men jag menar inte att de har den informationen och synsättet som ett argument mot eller i förhållande till tro på Jesus och Bibeln. Tänker att alla de samtal du haft med mig och andra, att du där skulle ha uppmärksammat att vår tro, uppfattning och erfarenhet grundar sig i en andlig medvetenhet. (Inte andra sidan, inte i en tro på andar) Om du menar dig vara frälst och har en kontakt med Jesus, med Den Helige Ande…då borde du också veta skillnaden på andar, andliga sidan …och betydelsen, erfarenheten av andlighet och andlig medvetenhet.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Internettan
9/6/15, 6:44 PM
#11

"Då har du ju liksom själv laggt locket på för att mötas och konstruktivt diskutera och samtala." 

Jag är inte här för att samtala, jag är här för att varna och berätta att det inte är sant, det som den här sajten står för. Tänker på alla dem som kommer hit och som fortfarande är sökare. Som inte förstår allvaret, som inte förstår vem Gud är, vem Jesus är och att alla vägar inte alls leder till Gud. 

Tänker att alla de samtal du haft med mig och andra, att du där skulle ha uppmärksammat att vår tro, uppfattning och erfarenhet grundar sig i en andlig medvetenhet. (Inte andra sidan, inte i en tro på andar) 

Jag hävdar ändå att den "andliga medvetenhet" som du talar om härstammar från Satan. För så länge den inte stämmer med Bibeln så är den inte sann. Och Satan och hans änglar syns inte i den materiella världen utan i "andevärlden", eller på "andra sidan" - vilket man nu vill kalla det. (Precis som Gud och hans änglar också gör.)

Och jag ser ju vilka läror det talas om här på sajten. Vad spelar det för roll att ni är medvetna om att det andliga finns (andlig medvetenhet) när det ni lär ut är osanning? Andlig medvetenhet i sig är ju ingen merit.

Bara det faktum att du säger att du tror på Jesus och bryr dig om Bibeln - men ändå förnekar du först själva Bibeln och säger att människor förfalskat den - och samtidigt förnekar du det som då står där om Jesus. Undrar du inte över den lära som lärt dig detta? Är inte det ett perfekt sätt för Satan att lura människor utan att tydligt förneka det som folk dras till: Jesus och Bibeln.

"Every point of view is a view from a point."

retep
9/6/15, 7:35 PM
#12

Internettan! Jag blev uppmanad att lämna jesus.ifokus.se och gjorde då det utan protester! Du säger att, din avsikt är att varna andra sökanden för den här sajten, för att vara osann och styrd av satan…så…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Internettan
9/6/15, 8:00 PM
#13

Okej! Jag försvinner igen. Men tänk på det jag sagt ändå. För även om jag är klumpig och uttrycker mig som en "surkärring" så har jag ett gott uppsåt.

Jag tycker väldigt bra om dig och därför vill jag inte att du ska gå vilse. Inte heller någon annan. :)

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
retep
9/6/15, 8:37 PM
#14

Jag tycker bra om dig också och tror visst att du har ett gott uppsåt…tycker inte alls att du är en surkäring, eller uttrycker dig klumpigt. Som du kanske kan förstå så kan jag inte nu efter ett 61 år rikt, gott och medvetet liv, acceptera en tanke om att jag skulle vara vilse och att det är den onde som leder mig…till fördärvet. Gud är gränslös, bortom den onde!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

retep
9/6/15, 9:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Här är en annan som nog också är vilse…eller?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[niklaeri02]
9/6/15, 9:38 PM
#16

Amen! ;-)

Internettan
9/6/15, 10:28 PM
#17

Gud är gränslös, bortom den onde!

Men för att säga så måste du förneka det som Bibeln säger. Även om du tolkar vissa bibelord på ett "alternativt sätt" kan du knappast göra så med hela Bibeln. Den säger det den säger - och det är inte otydligt.

Fast jo, Gud är gränslös och bortom den onde. Dessvärre är vi människor inte det.

Om alla andliga erfarenheter vore sanna hade vi inte haft så många olika läror och religioner i världen, som motsäger varandra. Inte heller hade man i Bibeln varnat för falska läror och avguderi. Gud är sanning och han ljuger aldrig. Inte heller är han sådan att han vill förvirra oss. Så att det finns olika läror kan mer kopplas till Satan än till Gud. (De flesta religioner verkar härstamma från uppenbarelser). Hade de alla kommit från Gud så hade de inte varit olika. Så även om du levt ett rikt, gott och medvetet liv och gjort så i 61 år så verkar det i mina ögon inte som någon garanti för sanningen.

Men jag förstår att du upplever det så. Och jag önskar att du inte nöjde dig med det, men om du gör det så får det bli så.

"Every point of view is a view from a point."

retep
9/6/15, 11:08 PM
#18

Det är inte min mening att de olika lärorna och religionerna motsäger varandra. Motsägelsen uppstår då man väljer att bara tro på en väg, på ett sätt. Å tänk endå…jag tror ju också på att Jesus är vägen och sättet att nå Gud. Skillnaden ligger i att jag inte ser det som att vägen är personen Jesus utan det han Är och representerar, det vill säga medveten om Gud .

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Internettan
9/6/15, 11:25 PM
#19

#15:

Den katolska kyrkan har alltid varit vilse och påve Francis verkar värre än alla de andra (trots att han ger sken av att vara värsta förebilden). Jag kallar inte den katolska kyrkan för kristen, för det är den inte. Det dräller av sataniska symboler i dess byggnader och föremål, och de dyrkar skelettdelar av s.k. helgon och upphöjer Maria (precis som man upphöjde "himmelens drottning" i en massa olika hedniska religioner). Dessutom finns det ingen organisation som dödat så många kristna som den katolska kyrkan gjort. För att inte tala om alla pedofiler…

#18:

Jag förstår att du tror på Jesus "på ett annat sätt". Men då får du som sagt förneka Bibeln.

Varför skulle det uppstå motsägelser när man bara tror på en väg? Jag tycker det är tvärtom. För de olika religionerna motsäger ju varandra på ett sätt som inte går att förneka. Så hur menar du?

"Every point of view is a view from a point."

C o e X i s T
9/7/15, 2:20 AM
#20

Om nu Kristus är det förkroppsligade Ordet - av ren kärlek - lever då inte en människa i Kristus då han lever i Kärlek? Den som lever i kärlek lever medvetet - eller omedvetet - i Kristus och vandrar därmed den väg som leder till sanningen Livet. Kristus säger: "Jag är vägen, sanningen och livet." Men den som säger: "Kärleken är vägen, sanningen och livet" och som lever därefter ska inte heller han frukta, ty Kärleken och Kristus är ett. Och även han ska tillhöra Guds rike.

Annons:
Internettan
9/7/15, 9:39 PM
#21

Säg mig den människa som lever 100% i kärlek och sanning. Det har bara funnits en människa som gjort det - han heter Jesus och han var också Gud.

Endast i Kristus (genom att ta emot Jesus och acceptera hans död på korset för vår skull och därmed också få den helige Ande till hjälp) kan vi leva helt i kärlek och sanning. Men även då slinter vi ibland och får be om förlåtelse. Att bli helgad är en process som inte går på en dag.

"Every point of view is a view from a point."

Maria
9/7/15, 9:43 PM
#22

Men jösses. Vad har hänt med dig Internettan???

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[niklaeri02]
9/7/15, 10:01 PM
#23

#21 Du skrev: "Det har bara funnits en människa som gjort det - han heter Jesus och han var också Gud." Det kan vi inte veta. Jag tror Jesus var en av alla som nått Gud.

Gaiatri
9/9/15, 5:09 PM
#24

Det finns inget bevis för att påve Francis har sagt de meningar som bilden i #15 verkar hävda. Läs mer här om detta.

Sajtvärd på Andlig utveckling

retep
9/9/15, 8:05 PM
#25

Det var obetänksamt av mig att posta #15, utan att först kolla upp fakta angående riktigheten i uttalandet 😖

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[loveisall]
9/15/15, 2:45 PM
#26

Inte skall var och en som säger Herre, Herre till mig komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Faders vilja.

Matt 7:21

retep
9/15/15, 9:37 PM
#27

Det är bara synd då, att det är så få på Jorden som känner till och följer Guds vilja.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
[Mellma 2]
9/18/15, 1:25 PM
#28

Tänk, när ska en del förstå att Gud inte kräver något av oss människor. Gud talar direkt  till oss alla bara man är villig att lyssna. Det var det Jesus predikade om, att man behöver inte gå via någon självutnämnd andlig ledare för att finna vägen till Gud, för Gud finns inom oss alla, oavsett!  Sök inåt och du skall finna inom dig. Inte via eller genom någon annan vad den har upplevt, eller tror att den har upplevt. Sök inåt!!

Bibelns texter är skrivna av människor - och bara människor. Gud skulle aldrig komma på idén att ställa krav på oss människor som det står i bibelns texter, eftersom Gud inte behöver någonting. Att behöva något är ett mänskligt fenomen som skapats genom tiderna via det som kallas för religionen, bara för att få ha makt och kontroll på människor och för att få använda skrämselpropaganda.

[niklaeri02]
9/18/15, 3:20 PM
#29

#28 …om jag får vara lite kritisk till det du skriver om Jesus. Var inte han en andlig ledare själv? Jag förstår vad du menar, och ser Jesus lite som en symbol för kärleken och andligheten, men det ligger motsägelser i det du skriver.

retep
9/18/15, 6:28 PM
#30

Jesus predikade inte om " att man behöver inte gå via någon självutnämnd andlig ledare för att finna vägen till Gud "

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[niklaeri02]
9/18/15, 9:50 PM
#31

Så är det nog, retep. Jag är inte allt för påläst om Jesus, har mer snappat upp lite här och där. Bibelns version av honom har inte riktigt intresserat mig, hehe.

[Moon Light]
9/19/15, 11:55 AM
#32

wow Internettan 😮säger som Maria,vad har hänt 😮

Ni inom kristendom säger alltid att alla andras tro är vilseledda av Satan oavsett vilken tro andra har får dom alltid alltid höra dom är vilseledda av Satan.Det där är ju förlegat till tusen och tänk om vi andra med annan tro vänder på det och säger att bibeln är den som vilseleder er,ni är lurade av Satan och inte vi andra.

Hör du hur illa det där låter ? Tänk om jag skulle säga åt dig vänd om mot den rätta vägen för Shamansmen är den enda rätta vägen annars kommer du att bli straffad,åter igen hör du hur illa det låter ?

Jag tror  på gud eller rättare sagt Universums skapare samt att jesus en gång funnits på vår jord men jag upphöjer dom inte utan den jag älskar, avgudar och dyrkar och upphöjer är min Guide som alltid visar mig den rätta vägen att vandra.

Det här är jag och min övertygelse men jag skulle aldrig säga till en annan människa att vända om från den väg som den känner är rätt för att dom skulle vara vilseledda av satan.Det där är väldigt fula ord från kristna att säga till andra människor i all den tid ni säger er handla i kristi kärlek😕

bibeln,nä den tror jag inte ett smack på och som Mellma skriver den är skriven av människor och gud skulle aldrig komma på den tanken att kräva sånt av människor som vi kan läsa i bibelns texter.Det är enbart människans egna påfund att dom måste ge till gud för att komma in i himlen,skrämseltaktik med andra ord som tragiskt nog så många människor i rädsla går på och sen vågar dom inte leva sina liv i frihet just av rädslan att bli dömd till ett evigt helvete,åter igen hör hur illa det låter om man säger till nån som inte tror som kristna att du får brinna i helvetet för evigt för du har valt fel väg och är vilseledd av Satan.

Nä fy vad grym kristendomen kan vara och det där tror ni på 😮

Nu var jag jättesyndig🤓 och medvetet valde små bokstäver för bibel,gud,jesus,satan och kristen men Guide fick stor bokstav och det får visa att jag är på den väg som för mig är rätt,allt annat förkastar jag och litar fullt på att andra sidan alltid visar oss den väg vi ska gå oavsett det är den kristna eller nån helt annan.Ingen av oss är på fel väg så länge vi känner i våra hjärtan att det här är rätt för oss som person men att säga till andra du är vilseledd av satan är så nedrigt fult sätt mot andra människor och helt i avsaknad av respekt för andras tro.

[Mellma 2]
9/19/15, 3:39 PM
#33

Självklart var Jesus en stor andlig ledare, jag påstår inget annat heller i det jag skrev om ni läser texten lite noggrannare Det var eran egen tolkning isåfall. 

Det jag försökte säga var att  Jesus var inte den sortens ledare som påtalade att hans medmänniskor skulle tro på honom på ett visst vis, eller under hot och förtryck som religionen gärna vill påskina att man ska göra, för att kunna hitta vägen till Gud. Han påtalade att man hittar Gud bäst inom sig.

Jesus var kärleken personifierad och uppmuntrade människor  till att finna sitt gudsrike inom sig, och inte utanför sig via några ingrodda gamla irrläror som den gamla religionen besitter.

Varför tror ni att Jesus blev korsfäst i första hand? Jo, därför att han var en rebell som ifrågasatte de gamla prästerna och rabbinernas irrläror som bara försatte människor i djup rädsla istället för att få tänka fritt. 

Gudomlighet och andlighet ska upplevas inom en, och inte utanför en, genom  en massa dogmer och regler som sätter skräck i folk. 

Andlighet = Upplevelse och Religion = Instution. Det var bland annat det budskapet som Jesus ville sprida, men eftersom religionen vill ha kontroll och makt över människor så tyckte de att det var bättre att tysta honom genom att korsfästa honom, istället för att lyssna klart på det han EGENTLIGEN ville framföra! 

Tack för ordet 🙂

C o e X i s T
9/20/15, 6:54 PM
#34

Salig den som lever i kärlek, för han tar även emot nåden, då nåden är en gren utav kärlekens träd. Och om nu nåden lever i kärleken, lever då inte också nåden genom tron på Kristus, då Kristus är kärlek? Tro inte att förlåtelsen endast är till för kristna; förlåtelsen är en universell rättighet som tillfaller var och en som strävar efter att växa i kärlek - att växa i Gud.

Annons:
[niklaeri02]
9/20/15, 9:07 PM
#35

#33 Jag tror jag förstår hur du menar. Vad har du för grund till det du skriver/kan om Jesus? Blev lite nyfiken. Är det bibeln, internet eller någon annan bok?

Internettan
9/27/15, 10:55 PM
#36

#28:

Bibelns texter är skrivna av människor - och bara människor. Gud skulle aldrig komma på idén att ställa krav på oss människor som det står i bibelns texter, 

Har du någon källa till det du "vet"? För jag kan inte tro att du övervakat alla Bibelns författare personligen och inte heller att Gud sagt till dig att han inte ställer några krav på oss. Min källa är Bibeln - men vilken är din? 

#32:

wow Internettan Förskräcktsäger som Maria,vad har hänt Förskräckt

🙂

Ni inom kristendom säger alltid att alla andras tro är vilseledda av Satan oavsett vilken tro andra har får dom alltid alltid höra dom är vilseledda av Satan.Det där är ju förlegat till tusen

Vi har lärt oss att det är förlegat. Men det är det inte. :)

Hör du hur illa det där låter ? Tänk om jag skulle säga åt dig vänd om mot den rätta vägen för Shamansmen är den enda rätta vägen annars kommer du att bli straffad,åter igen hör du hur illa det låter ?

Sanningen låter alltid illa för dem som inte vill tro på den. Problemet idag är ju att ingen vill kränka någon och därför sprids lögner okontrollerat. Inte ens kristna tror på Bibeln längre.

Jag tror  på gud eller rättare sagt Universums skapare samt att jesus en gång funnits på vår jord men jag upphöjer dom inte utan den jag älskar, avgudar och dyrkar och upphöjer är min Guide som alltid visar mig den rätta vägen att vandra.

Du upphöjer din guide? En andevarelse som du litar på? Hur kan du göra det? Det finns ju så mycket vittnesbörd om människor som blivit lurade av "fina" guider men som senare visat sina rätta ansikten. Demoner som gör sig till ljusets ängel. Och de blir inte glada när folk vill dra sig ur det andliga. Hur vet du att din guide visar dig den rätta vägen?  

Det här är jag och min övertygelse men jag skulle aldrig säga till en annan människa att vända om från den väg som den känner är rätt för att dom skulle vara vilseledda av satan.Det där är väldigt fula ord från kristna att säga till andra människor i all den tid ni säger er handla i kristi kärlekLedsen

Om kristendom är lögn så har du rätt i att det är fult av oss. Om kristendom är sann är det väl det enda rätta att varna? Det tror jag att även du tycker. Eller skulle du titta på när någon var på väg mot en fara?

Nedan några länkar till människor som tagit sig bort från New Age.

http://www.leifboman.n.nu/om-new-age#.VghK28vtlHw

http://jesus.se/livsberattelser/26-new-age-are-fick-en-inre-frid

http://www.bibelfokus.se/node/172

http://jesus.se/livsberattelser/290-haxan-bytte-sida-nu-varnar-desiree-kjellin-for-nyandlighet

#33:

Jesus talade om helvetet, Gehenna, den eviga elden och evigt straff ganska många gånger, enligt Bibeln. Han  hänvisade också till Gamla testamentet många gånger och sa att inte den minsta prick av lagen skulle falla bort  (GT) innan himmel och jord skulle förgå. Han sa också att han kom för att fullborda lagen.

Hittar man på nya egenskaper om Jesus, som inte står i Bibeln, så är det inte längre honom man pratar om. Då är det en annan Jesus, och då kan man lika gärna hänvisa till Kurt eller Steven och följa dem. För vem vill följa en okänd Jesus?

Gudomlighet och andlighet ska upplevas inom en, och inte utanför en, genom  en massa dogmer och regler som sätter skräck i folk. 

Kärlek utan sanning är inte kärlek. Att dölja det som känns otrevligt är inte kärlek. Om vi bara upplever saker inom oss kan vi lätt gå helt vilse. För hur kan vi veta vad som är sant utan att ha "ett facit"?

"Every point of view is a view from a point."

[rara]
9/29/15, 11:55 AM
#37

#36

Här kan du läsa om hur Zhineng qigong hjälpt en massa människor.

https://zhinengqigong.eu/index.php/sv/personliga-berattelser/las.html?limitstart=0

[rara]
9/30/15, 2:06 PM
#38

#36

Ur den sista länken som du länkar till

"Vi gjorde avkok, tillbad stenar, tillbad månen och träd. Vi frambringade andar, renade hus, hade seanser, och ledde osaliga andar till ljuset. Jag blev en riktig häxa. Jag kunde tända eld på ett föremål med bara min blick och jag kunde frammana välsignelse och förbannelser."

Jag tror att personen tittar för mycket på "Buffy" på Tv och nu tror hon att hon är Willow. Jag fick mig ett gott skratt i alla fall. Kanske ni skulle investera era pengar på att låta någon som har en aning om ämnet att skriva era reklambloggar i stället för någon som inte har en aning, men vem som har en aning om ämnet skulle förstås inte skriva en sån bullshit. Det är ganska lätt att se att historierna måste vara fejkade. När det är på tal om stenar pratar ni om att tillbedja stenarna eller ropa andar genom dom. Det är er bibeltroendes föreställningar om ämnet men om någon verkligen skulle ha befattat sig med ämnet skulle han veta hur det ligger till.

Stenar är inget magiskt och har inget med andar att göra utan det är samma mineraler som hela jorden består av. En kvartskristall är en förbindning av silitcium och syre och 80% av vår planet består av denna mineral. Under vissa förutsättningar kan det kristallisera ut och bilda vackra kristaller. I denna form befinner sig atomerna och molekylerna i perfekt harmoni. Kvartskristallers energifrekvens använder man sig av inom elektroniken t.ex i klockor eller i datorer. Om man befinner sig i närheten av en sådan kristall kan man överföra den harmoniska frekvensen på kropp och själ.

Ett par exempel på hur jag använder stenar:

För två nätter sedan kunde jag inte somna och då tog jag en ametist i handen och somnade inom ett par minuter.

Om jag har mensvärk tar jag på mig min månstenskedja i stället för att ta en värktablett och det fungerar lika bra.

Med hjälp av en azurit kom det fram bilder från barndomen som jag hade förträngt och som var anledningen till att jag hade vissa beteendemönster kvar som inte var bra för mig och som ledde till att jag hade dåligt självförtroende och på så vis kunde jag lösa upp dessa oönskade mönster med hjälp av psykologi.

Det där som jag läser i dina länkar om vad dom föreställer sig att det innebär att arbeta med stenar saknar helt och hållet verklighetsanknytning.

Hildegard von Bingen som blev helgonförklarad lär ju också ha fått hennes kunskap om örter, stenar och helande av en gudomlig källa. Hon har bland annat skrivit att jävulen avskyr och fruktar kristaller.

Bibeln verkar heller inte ha samma åsikter om stenar och kristaller som ni bibeltroende:

Hes 28:

"13I Eden, Guds trädgård, bodde du. Du var höljd i ädelstenar av alla de slag: karneol, topas och kalcedon, krysolit, onyx och jaspis, safir, rubin och smaragd. Av guld var dina smycken och prydnader, gjorda åt dig den dag du blev skapad. 14Du var en kerub som jag hade smort och satt till beskyddare. På det heliga gudaberget bodde du. Där gick du bland gnistrande stenar.  "

Om du tittar i uppenbarelseboken kan du läsa att grundstenarna i statsmuren till den himliska staden var av alla slags sköna ädelstenar. Den första grundstenen var jaspis och vidare stenar var safir, kalcedon, smaragd, sadonyx, Karneol, crysolit, beryll, topas, krysopras, hyacint och ametist. Det var dom stenarna som var Hildegard von Bingens älsklingstenar.

Det finns mer om stenar i bibeln, läs 1 Mos 2,12. 2 Mos 28,9-14

Men du kan ju leta efter stenar i bibeln här: http://www.bibeln.se/las/sok?q=jaspis&goto_book_2k=&goto_book_1917=&goto_book_k12=&b=2k

Innan man skriver om ett ämne borde man kanske läsa på lite så att man inte gör bort sig.

Internettan
10/23/15, 10:34 PM
#39

#37:

Det där är inget bevis för något annat än att det finns en kraft som påverkar. Även den onda sidan har kraft och använder den för sina syften.

#38:

Hildegard von Bingen var mystiker. Som sådan kan jag inte se henne som kristen.

Stenar i sig är det förstås inget ont i. Det är hur man använder saker och ting som spelar roll. När du beskriver att det kommer fram bilder ur barndomen när du använde en sten - det ser jag som något ockult och som mycket väl kan ha med andar att göra. 

Bibelcitatet Hes 28 handlar om Lucifer/Satan, innan han gjorde motstånd mot Gud. (Inte för att det säger något om stenar..)

"Every point of view is a view from a point."

[rara]
10/25/15, 11:49 AM
#40

#39

"Det där är inget bevis för något annat än att det finns en kraft som påverkar. Även den onda sidan har kraft och använder den för sina syften."

Vad tror du vilken "ond kraft" som man skulle förbinda sig med om man gör rörelser som harmoniserar kroppens energier? Det finns en kraft i varje människa och i varje levande varelse som somliga kallar livskraft. I andra kulturer kallas den t.ex. chi, qi, ki, prana, mana och varje kultur har en egen beteckning för den. I bibeln kallas livskraften som gud blåste i människans näsa "livsande", fast det egentligen inte har med en ande att göra. Men på den tiden var man vidskeplig och visste ingenting om meridianer och kroppens energier. Livskraften måste flyta fritt och om den inte gör det (flödet blockerar) är man inte i harmoni och blir sjuk. Qi gong är en metod för att få kroppens energier i harmoniskt flöde igen, för att förebygga sjukdomar och för att återställa god hälsa.

"Hildegard von Bingen var mystiker. Som sådan kan jag inte se henne som kristen."

Hildegard von Bingen var nunna och föreståndarinna i ett kristet kloster och blev helgonförklarad. Hon har aldrig själv kallat sig för mystiker. Den beteckningen fick hon av andra eftersom hon hade visioner och tydligen hade en bra kontakt med gud/det gudomliga eller vad man än vill kalla det. Med samma logik skulle man också kunna kalla bibelförfattare som hävdar skriva ner guds ord att vara mystiker. Olika kristliga seder som t.ex. tungomålstalande skulle man också kunna kalla mystik. Kort sagt, det som majoriteten inte förstår får lätt beteckningen "mystik". Det har ingen betydelse vad folk kallar saker som de inte förstår.

Nu är det så att jag inte utan vidare tror på saker som att någon har kontakt med gud eller kanaliserar budskap från vem eller vad som helst. Verklighetsanknytningen måste finnas. För bibelns författare finns det ingenting som talar för att de skulle skriva ner guds ord, snarare att de var flummare eller bedrägare. Men för det som Hildegard von Bingen skrev finns det idag vetenskaplig bekräftelse. T.ex. vad hon skrev om örter och kost. Ett exempel är vad hon skrev om dinkel. Fast man på den tiden inte visste någonting om aminosyror, vitaminer, mineraler eller spårelement skrev hon att dinkel bidrar till blodbildningen och ger ”bra muskelkött” och den som äter dinkel får även ett glatt sinnelag, Idag vet man att dinkel är rik på just de muskeluppbyggande aminosyrorna valin, leucin och isoleucin och därför ger bra muskelkött. Man vet att dinkel är rik på järn och därför bidrar till blodbildningen och man vet att dinkel är rik på tryptofan, vad som förklarar det glada sinneslaget. Fast de biokemiska sammanhangen på den tiden var okända har hon fått rätt informationer om dinkel, varifrån hon än fick informationerna.

"Stenar i sig är det förstås inget ont i. Det är hur man använder saker och ting som spelar roll.".

Där sa du det! Du kan använda stenar för välgörande syften, men du kan kasta en sten på någons huvud så att han skadas. Det är alltid människors syften som är goda eller onda, men inte det som människor använder sig av för att göra goda eller onda saker.

"När du beskriver att det kommer fram bilder ur barndomen när du använde en sten - det ser jag som något ockult och som mycket väl kan ha med andar att göra."

Det är vad vidskepliga människor kan tycka när de inte förstår saker, som t.ex. psykologi. Vi människor brukar lätt förtränga saker som vi inte gillar från vårt medvetande (t.ex. traumas), men i undermedvetandet utvecklar allt som förträngs en egendynamik. I psykologin kallas dessa samlade förträngda psykiska innehåll "skuggan". www.psykologiguiden.se/www/pages/?Lookup=skuggan
STRG + Klicken, um Verknüpfung zu folgen" rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?Lookup=skuggan

Dessa är ofta anledningen till oönskade beteendemönster och reaktionsmönster. För att kunna arbeta på dom psykologiskt måste de bli medvetna igen. Om en sten hjälper mig att minnas vad i min barndom som orsakade att jag fick ett dåligt självförtroende, hjälpte den mig att bli medveten om en del av min skugga och det gav mig möjligheten att arbeta psykologiskt på det och lösa upp mitt trauma. Men en vidskeplig människa som inte har en aning om psykologi kan förstås lätt anse att det har med andar att göra.

"Bibelcitatet Hes 28 handlar om Lucifer/Satan, innan han gjorde motstånd mot Gud. (Inte för att det säger något om stenar..)"

Nej, det säger ingenting om stenar, utom att de nämns i samband med guld och rikdom. Men jag vill informera dig att citatet handlar om profeteria mot Tyros kung och det kan inte vara på tal om ängeln lucifer innan han blev till satan, utan texten visar att Tyros kung är en människa. Det står ju i citatet: "Nej, du är en människa i dina dråpares våld, inte en gud.".

Det står också i citatet "du är visare än Daniel". Daniel levde runt 1000 år före kristus och därför kan uttalandet inte handla om lucifer innan han blev till satan. Antagligen handlar det om Tyrus andra kung Hiram, som levde 999 till 935 år före kristus. Hiram nämns också på andra bibelställen.

Internettan
11/2/15, 2:51 PM
#41

#40:

Vad tror du vilken "ond kraft" som man skulle förbinda sig med om man gör rörelser som harmoniserar kroppens energier?

Jag tror det mer har med att göra vilken tro man har och i vilket sammanhang man gör vad man gör. Mycket av det du beskriver sker i ett sammanhang av en tro. Och då kan det också följa med andar.

I bibeln kallas livskraften som gud blåste i människans näsa "livsande", fast det egentligen inte har med en ande att göra.

Eller så har det det…

Vad menar du att "livskraften" består av? Jag har svårt att tro att någon enda människa kan beskriva vad liv är. Du har en massa ord för det, men det säger inte vad det är. 

Å andra sidan förstår jag det som att när synden kom in i bilden (hos Adam och Eva) så dog de andligen. Den andliga kontakten med Gud bröts. Så då vet jag inte riktigt… Men utan Gud (som är Ande) skulle vi inte kunna leva, tror jag. Så livskraften kan ju vara ande ändå, på ett eller annat sätt.

Hildegard von Bingen var nunna och föreståndarinna i ett kristet kloster och blev helgonförklarad. 

Det där säger ingenting. Men jag kan inte avgöra om hennes upplevelser är av Gud eller ej, stämmer de med Bibeln så är de det. Om ej så är de inte det.

För bibelns författare finns det ingenting som talar för att de skulle skriva ner guds ord, snarare att de var flummare eller bedrägare. 

Hur avgör du det?

Men för det som Hildegard von Bingen skrev finns det idag vetenskaplig bekräftelse. T.ex. vad hon skrev om örter och kost.

Det är inte bara Gud som har stor kunskap om världen. Satan är den här världens gud och han blandar gärna sanning med lögn. Så det är inget bevis.

Om en sten hjälper mig att minnas vad i min barndom 

Det tror inte jag att en sten kan göra. Det är därför det är ockult - det är andar med i bilden.

Men en vidskeplig människa som inte har en aning om psykologi kan förstås lätt anse att det har med andar att göra.

Ja. Och en människa som inte tror på andar kan förstås lätt anse att det kan förklaras med hjälp av en lära som kallas psykologi.

Allt handlar om vad du väljer att tro. Även om du förnekar det och tror att allt som etablissemanget säger är bevisat.

Men jag vill informera dig att citatet handlar om profeteria mot Tyros kung och det kan inte vara på tal om ängeln lucifer innan han blev till satan, 

Väldigt många bibelställen är dubbeltydiga och kan appliceras både genom en direkt tolkning men också genom en överförd tolkning. Det är allmän kunskap för kristna. Blir lite dumt att du som inte tror på Bibeln ska lära ut hur den ska läsas. Många människor i GT är en bild på Satan och många människor är en bild på Jesus - ur olika aspekter. Det är jättespännande när man börjar förstå det som händer i GT i ljuset av NT. Gud är vis och han uppenbarar sanningen för de som har öppnat sina hjärtan.

Man kan inte bara läsa rakt av med hjälp av sin världsliga kunskap. Kan du se det? Eller erkänna åtminstone för dig själv att du inte är insatt i den kristna tron och kanske inte förstår allt?

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
[rara]
11/4/15, 4:43 PM
#42

#41

"Jag tror det mer har med att göra vilken tro man har och i vilket sammanhang man gör vad man gör. Mycket av det du beskriver sker i ett sammanhang av en tro. Och då kan det också följa med andar."

Aha, du tror alltså att om man tror på onda andar så existerar dom. Det tror jag inte. Jag tror inte på andar och liknande flum. Jag har ingen religiös tro och man behöver heller inte tro att qi gong harmoniserar kroppen, utan det kan man själv erfara.

"Eller så har det det…"

Varför skulle det ha? Det där är bara vidskepliga människors föreställningar.

"Vad menar du att "livskraften" består av?".

Tja, det enda som man kan mäta är elektromagnetism men allt som existerar har en orsak till att det existerar. Knappast är det onda andrar som ger oss kraften som ger oss liv.

"Jag har svårt att tro att någon enda människa kan beskriva vad liv är. Du har en massa ord för det, men det säger inte vad det är."

Liv beskrivs på wikipedia och där står att det inte finns en entydig definition på biologiskt liv, antagligen för att det inte går att beskriva rationalt. Men vi kan erfara det på oss själva utan att behöva veta vad det är. Vi lever ju. Jag har dock inte skrivit om liv, utan om livskraft. Den kan du också känna inom dig om du skulle titta i dig.

"Å andra sidan förstår jag det som att när synden kom in i bilden (hos Adam och Eva) så dog de andligen. Den andliga kontakten med Gud bröts. Så då vet jag inte riktigt… Men utan Gud (som är Ande) skulle vi inte kunna leva, tror jag. Så livskraften kan ju vara ande ändå, på ett eller annat sätt."

I alla fall är det någonting som finns i varje levande varelse och växt. Om man hugger ner ett träd på hösten kan det ändå hända att det blommar nästa år, för att livskraften fortfarande finns kvar.

"Det där säger ingenting. Men jag kan inte avgöra om hennes upplevelser är av Gud eller ej, stämmer de med Bibeln så är de det. Om ej så är de inte det."

Det säger i alla fall att hon var en krist.

" Hur avgör du det?"

Pga motsägelserna i bibeln, pga motsägelser till vetenskapen, pga att det var vidskepliga människor som författade texterna och för att de strider mot all sunt förnunft avgör jag att bibeln inte är guds ord utan flum. Och hur avgör du för dig att det är guds ord?

"Det är inte bara Gud som har stor kunskap om världen. Satan är den här världens gud och han blandar gärna sanning med lögn. Så det är inget bevis."

Ok då kan vi bara konstatera att det som Hildegard von Bingen skrev är sanning som kan bekräftas, medan det inte finns någonting i bibeln som kan bekräftas som sanning. Vi kan konstatera att böckerna som hon skrev hjälpte väldigt många människor ända tills idag, men många människor har dödats i bibelns namn, ända till vår tid. Jag väljer ljus och harmoni, medan du dras till mörkret, satan, onda andar och demoner. Brrrrrrrr……

"Det tror inte jag att en sten kan göra. Det är därför det är ockult - det är andar med i bilden."

Haha…. du med dina "andar".  allt som du inte förstår är för dig ockult och har med andar att göra. När de första hästvagnarna utan häst (bilar) for på gatorna trodde vidskelpligt folk också att det var magi och hade med onda makter att göra.

"Ja. Och en människa som inte tror på andar kan förstås lätt anse att det kan förklaras med hjälp av en lära som kallas psykologi."

Vi som inte tror på onda andar har inga problem med onda andar och behöver ingen förklaring för det som inte existerar och som vi inte har problem med. Bara ni som tror på onda andar har problem med dom. Det kan förklaras med psykologi/psykiatri och för det finns det diagnoser.

"Allt handlar om vad du väljer att tro. Även om du förnekar det och tror att allt som etablissemanget säger är bevisat."

Varför behöver man "tro"??? Är det för att du inte kan föreställa dig världen utan att tro som får dig att tro att andra människor heller inte kan se världen utan att tro?

"Väldigt många bibelställen är dubbeltydiga och kan appliceras både genom en direkt tolkning men också genom en överförd tolkning."

Men det här bibelstället är helt entydigt. Läs en gång till.

"Det är allmän kunskap för kristna. Blir lite dumt att du som inte tror på Bibeln ska lära ut hur den ska läsas."

Man behöver inte tro på en text för att förstå den. Man behöver bara vara läskunnig.

"Många människor i GT är en bild på Satan och många människor är en bild på Jesus - ur olika aspekter. Det är jättespännande när man börjar förstå det som händer i GT i ljuset av NT. Gud är vis och han uppenbarar sanningen för de som har öppnat sina hjärtan.

Man kan inte bara läsa rakt av med hjälp av sin världsliga kunskap. Kan du se det? Eller erkänna åtminstone för dig själv att du inte är insatt i den kristna tron och kanske inte förstår allt?"

När jag läser de här bibelcitaten och hur du tolkar bibeln kan jag inte tro att du är insatt i bibeln. Det gamla testamentet är ondskans bok och Herren / El Schaddai / Schaitan / Satan är en och samma person. En lögnens fader, en barnmördare och djurplågare som tillfredställer sig själv med sin ondska. Det här är hans ord:

2 Mos 12

12Den natten skall jag gå fram genom Egypten och döda allt förstfött i landet, både människor och boskap,

4 Mos 14

11Herren sade till Mose: ”Hur länge skall detta folk förakta mig, och hur länge skall de vägra lita på mig, trots alla de tecken som jag har gjort bland dem? 12Jag skall slå dem med pest och göra slut på dem, men av dig skall jag göra ett större och mäktigare folk än detta.”

5 Mos 7

16Du skall uppsluka alla de folk som Herren, din Gud, överlämnar åt dig – visa dem ingen förskoning.

17Kanske tänker du: ”Dessa folk är större än jag – hur skall jag kunna fördriva dem?” 18Men var inte rädd för dem, utan tänk på vad Herren, din Gud, gjorde med farao och alla egypterna, 19på de stora prövningar som du själv blev vittne till, på tecknen och undren och på hur Herren, din Gud, förde dig ut med stark hand och lyftad arm. Så skall Herren, din Gud, göra med alla de folk du är rädd för. 20Herren, din Gud, skall också sprida modlöshet bland dem, ända tills de överlevande som gömt sig undan dig har blivit utplånade. 21Låt dig inte skrämmas av dem, ty Herren, din Gud, finns hos dig, en stor och fruktansvärd Gud. 22Steg för steg skall Herren, din Gud, driva undan dessa folk för dig. Du kan inte utplåna dem genast, ty då skulle vilddjuren föröka sig, till skada för dig. 23Men Herren, din Gud, skall överlämna dem åt dig och skall sprida stor förvirring bland dem, ända tills de går under. 24Han skall ge deras kungar i ditt våld, och du skall utplåna deras namn från jorden. Ingen enda kan hålla stånd mot dig; du kommer att göra slut på dem.

1 Sam 15

3Dra nu ut och krossa amalekiterna och vig dem åt förintelse med allt som tillhör dem. Skona ingen utan döda alla, både män och kvinnor, barn och spädbarn, oxar och får, kameler och åsnor.”

Jes 13

13Ja, himlen skall skälva

och jorden skakas ur sitt läge

genom Herren Sebaots raseri

på hans flammande vredes dag.

14Som skrämda gaseller

eller får som ingen håller samman

skall de fly, var och en till sitt eget folk,

var och en till sitt eget land.

15Den som blir fångad skall stickas ner,

den som hinns upp skall falla för svärdet.

16Spädbarnen krossas inför deras ögon,

husen plundras, kvinnorna våldtas.

5 Mos 32

22Min vrede har tänt en eld,

en eld som tränger till dödsrikets djup.

Den förtär jorden och dess gröda,

bränner bergen ända till grunden.

23Jag skall överhopa dem med olyckor,

skjuta alla mina pilar mot dem.

24De skall förtvina av hunger,

förtäras av pest och pinande farsot.

Jag släpper lös rovdjur med vassa tänder

och krälande, giftiga ormar.

25Ute skall svärdet härja,

inomhus skräcken,

bland ynglingar och flickor,

spädbarn och grånade män.

26Jag skulle vilja krossa dem

och utplåna minnet av dem,

27men jag fruktar fiendens hån,

att motståndarna skulle ta miste

och tro att det var deras egen styrka

och inte Herren som gjorde det.”

42Mina pilar skall berusas av blod,

av blod från fallna och fångar,

mitt svärd skall äta köttet

av fiendens trotsiga ledare.”

Jer 10

10Men Herren är en verklig Gud,

en levande Gud, en evig konung.

För hans vrede bävar jorden,

folken uthärdar inte hans raseri.

Jes 60

12Det folk och det rike som inte tjänar dig skall gå under – folken skall förintas.

Jer 2

3Israel var helgat åt Herren,

det första av hans skörd.

Alla som åt av det ådrog sig skuld,

olyckan drabbade dem,

säger Herren

3 Mos 25

44Vill du ha en slav eller slavinna, kan du köpa sådana av folken omkring dig. 45Ni får också köpa barn till invandrare som är tillfälligt bosatta hos er och sådana i deras familjer som föds i landet. De förblir er egendom, 46och dem kan ni lämna i arv åt era barn som deras egendom; dem kan ni hålla som slavar för all framtid. Men bland era bröder, israeliterna, skall ingen behandla en annan hårt.

47Om en invandrare eller tillfälligt bosatt hos dig uppnår välstånd men din broder kommer på obestånd och måste sälja sig till invandraren eller den tillfälligt bosatte eller någon som härstammar från en invandrare, 48skall han kunna friköpas sedan han sålt sig. En av hans bröder skall friköpa honom, 49eller hans farbror eller hans kusin eller någon annan nära släkting eller han själv om han får råd till det. 50Då skall han och den som köpte honom räkna ut tiden från det år då han sålde sig och till friåret. Priset skall anpassas efter antalet år och beräknas efter en daglönares arbete. 51Om många år är kvar, skall han köpa sig fri genom att betala motsvarande del av summan, 52och om bara några år är kvar till friåret, skall han betala en summa beräknad efter antalet år.

2 Mos 21

18Om två män tvistar och den ene slår den andre med en sten eller med knytnäven, inte så att han dör men så att han blir sängliggande, 19då skall den som slog gå fri om den slagne kommer sig och kan gå ute med käpp; dock skall han ersätta honom för den tid han måste vara overksam och sörja för att han blir botad. 20Om någon slår sin slav eller slavinna med en käpp så att den slagne dör under hans hand, skall hämnd utkrävas. 21Men om slaven överlever en dag eller två, skall ingen hämnd utkrävas, eftersom slaven är hans egendom. 22Om någon under ett slagsmål stöter till en havande kvinna så att hon får missfall men ingen annan skada sker, skall han böta vad kvinnans make kräver, sedan värdering ägt rum.

5 Mos 28

15Men om du inte lyssnar till Herren, din Gud, och inte troget följer alla hans bud och stadgar, som jag i dag ger dig, då skall alla dessa förbannelser nå dig och komma över dig:

16Förbannelse över dig inne i staden och förbannelse ute på åkern.

17Förbannelse över dina korgar och dina baktråg.

18Förbannelse över de barn du får och den skörd du bärgar, över kornas kalvar och tackornas lamm.

19Förbannelse över dig när du kommer och förbannelse över dig när du går.

20Herren skall sända förbannelse, förvirring och fruktan över dig i allt arbete du utför, tills du utplånas och möter en snar förintelse på grund av dina onda gärningar, för att du övergav mig. 21Herren skall låta pesten få dig i sitt grepp, tills han har utrotat dig från det land du kommer till och tar i besittning. 22Herren skall slå dig med sjukdom, feber, hetta och frossa, med torka, rost och sot, och allt detta skall förfölja dig tills du har förintats. 23Himlen över ditt huvud skall bli koppar och marken under dig järn. 24Herren skall förvandla regnet över ditt land till damm och sand, som faller över dig från himlen tills du har utplånats. 25Herren skall låta dina fiender besegra dig. Om du anfaller dem från ett håll, skall du fly för dem åt sju håll. Du skall bli en skräckbild för alla riken på jorden. 26Dina fallna skall bli till föda åt alla himlens fåglar och åt markens djur, ty ingen finns som kan jaga bort dem. 27Herren skall slå dig med Egyptens bölder och med svulster, skabb och klåda, så att du aldrig kan botas. 28Herren skall slå dig med vanvett, blindhet och skräck. 29Mitt på dagen skall du famla dig fram som en blind i mörker. Du skall inte lyckas med något utan ständigt förtryckas och utnyttjas, och ingen skall hjälpa dig.

30När du trolovar dig med en kvinna kommer en annan man att lägra henne. När du bygger ett hus kommer du inte att få bo i det. När du planterar en vingård kommer du inte att få skörda frukten. 31Din oxe skall slaktas inför dina ögon utan att du får äta av köttet. Din åsna rövas bort, och du får den aldrig tillbaka. Dina fiender tar dina får, och ingen hjälper dig. 32Dina söner och döttrar skall i din åsyn utlämnas åt ett främmande folk, och du skall gråta efter dem dagen lång, men du kan ingenting göra. 33Ett folk du inte känner skall äta din skörd och frukten av all din möda, och du skall ständigt bli förtryckt och misshandlad. 34Du kommer att bli galen av allt dina ögon tvingas se.

35Herren skall slå dig med elakartade och obotliga bölder på knän och lår, ja, från huvud till fot. 36Till ett folk, okänt för både dig och dina fäder, skall Herren fördriva dig och din kung, honom som du har gjort till din härskare. Där skall du tjäna andra gudar, gudar av trä och sten. 37Du skall väcka fasa och bli till en skam och en visa bland alla folk till vilka Herren driver bort dig.

38Fastän du sår mycket skall du skörda litet, ty gräshopporna förstör din gröda. 39Planterar du vingårdar och arbetar i dem får du ändå inget vin att dricka eller lagra, ty larverna äter upp alltsammans. 40Har du olivträd över hela ditt område får du ändå ingen olja att smörja dig med, ty oliverna faller av. 41Får du söner och döttrar förlorar du dem, ty de förs bort i fångenskap. 42Alla dina träd och allt som växer på dina åkrar härjas av skadedjur. 43Invandraren som bor hos dig skall höja sig över dig, högre och högre, medan du skall sjunka, djupare och djupare. 44Han skall ge lån till dig, men du kan inte ge lån till honom. Han skall bli huvud, du skall bli svans.

45Alla dessa förbannelser skall nå dig, de skall förfölja dig och komma över dig tills du har utplånats, därför att du inte lyssnade till Herren, din Gud, och inte följde de bud och stadgar han gav dig. 46Förbannelserna som drabbar dig och dina efterkommande skall bli till varnande tecken för alla tider. 47Eftersom du inte tjänade Herren, din Gud, när du levde glad och mätt och hade överflöd på allt, 48måste du i stället, hungrig och törstig, naken och utblottad, tjäna den fiende som Herren sänder ut mot dig. Han skall lägga ett ok av järn på din nacke tills han har utplånat dig.

49Herren skall sända ett folk mot dig långt bortifrån jordens ände, och det skall slå ner på dig som en örn, ett folk vars språk du inte förstår, 50ett folk med ansikten av sten, ett folk som inte vördar de gamla och inte skonar de unga. 51Detta folk skall äta de djur som föds hos dig och den skörd du bärgar tills du har utplånats. De skall inte låta dig behålla något av säden, vinet eller oljan, av kornas kalvar eller tackornas lamm, utan fortsätta tills de har förintat dig. 52De skall belägra dig i alla dina städer tills murarna faller överallt i ditt land, de höga befästningsverk som du sätter din lit till. De skall belägra dig i alla dina städer överallt i ditt land, det som Herren, din Gud, har gett dig.

53I den fruktansvärda nöd som fienden vållar dig kommer du att äta dina egna barn, köttet av sönerna och döttrarna som Herren, din Gud, har gett dig. 54En man i ditt folk som är vek och bortskämd skall inte unna sin bror, sin egen hustru och de barn han ännu har kvar 55att få ett stycke av hans barns kött, det enda han har att äta i den fruktansvärda nöd som fienden vållar dig i alla dina städer. 56En kvinna i ditt folk som är vek och bortskämd, så bortskämd och vek att hon aldrig har behövt gå med sina fötter på marken, skall missunna sin egen man, sin son och sin dotter 57både efterbörden som kommer ut ur hennes sköte och de barn hon föder, och hon skall själv äta upp detta i hemlighet, det enda hon har i den fruktansvärda nöd som fienden vållar dig i dina

58Om du inte troget följer allt som står i denna lag, allt som skrivits här i boken, och inte fruktar detta ärorika och fruktansvärda namn, Herren, din Gud, 59då skall Herren slå dig och dina efterkommande med ofattbara plågor, väldiga plågor som inte går över, svåra sjukdomar som inte går över. 60Alla de farsoter som du darrade för i Egypten skall han skicka mot dig, så att de får dig i sitt grepp. 61Även alla sjukdomar och plågor som inte har nämnts i denna lagbok skall Herren låta hemsöka dig, tills du har utplånats. 62Av er som förut var talrika som stjärnorna på himlen skall bara ett fåtal leva kvar, därför att du inte lyssnade till Herren, din Gud. 63Liksom Herren gladde sig åt att låta det gå er väl och göra er talrika, så skall han glädja sig åt att förinta och utplåna er, och ni skall ryckas bort från det land du nu kommer till och tar i besittning.

Jes 43

4Du är dyrbar för mig,

jag ärar och älskar dig.

Därför ger jag människor i utbyte mot dig,

andra folk som betalning för ditt liv.

Upp till toppen
Annons: