Annons:
Läst 2446 ggr
allhealing
2015-07-14 23:47

Skapa fred med dig själv och din omgivning

Hur bildar man sig en uppfattning av hur någonting hänger samman? Hur skapar man sig den förståelsen? Ett bra ställe att starta det här sökandet på är att utgå från den plats man för tillfället befinner sig på, nämligen i sin egen kropp. Ett annat sätt att bilda sig en uppfattning av hur någonting hänger samman är att utgå från det andra berättar för oss. Utgångspunkten för att skaffa sig en uppfattning kring hur någonting hänger samman får vi alltså genom att utgå från oss själva eller andra.

För att få en uppfattning om hur någonting hänger samman behövs kunskap. Kunskapen kommer från tidigare egna upplevelser och erfarenheter och dina tolkningar av andras upplevelser och erfarenheter. Det är såhär dagens samhälle är uppbyggt. Det är uppbyggt på kunskap människor samlat på sig under årtusenden. Kunskap som ibland fungerar som en förenande plattform att utgå från när människor, kulturer och länder möter varandra. Det är även en plattform som ibland separerar människor, kulturer och länder.

Det är enkelt att få det här bekräftat. Ta en titt på hur människor, kulturer och länder fungerar. Är de alltid harmoni eller finns det inslag av konflikt? Låt oss kalla det här sättet att tolka och förstå verkligheten på för det som sker inuti boxen. Vi ställer frågor och skapar lösningar inuti boxen. Ibland med harmoni ibland med separation. 

Varför blir det såhär? Svaret är dualitet. En människa förhåller sig till sig själv såväl som till sin omgivning. En människa kan vara i förening med sig själv såväl som i separation. På samma sätt kan vi agera eller reagera på vår omgivning. Vi kan vara i förening med andra människor. Vi kan vara i separation från andra människor.


Ren logik, dvs att vara i förening med eller separation från någonting saknar värdeladdning. Logiken tycker ingenting om att vara i förening med eller separation ifrån. Logik har inga känslor och värdesätter därför inte heller om det som sker logiskt ska värdeladdas med en positiv, negativ eller neutral känsla.

Det är först när en människa börjar känsloladda det hon upplever med positiva, neutrala och negativa värderingar som den biologiska kropp utsöndrar kemiska reaktioner som matchar det medvetandetillståndet.


Att vara en rationell människa som har förmågan att tänka logiskt utan inblandning av känslor betyder inte att en människa alltid gör det. Känslor är en fantastisk egenskap alla människor har tillgång till. Det handlar om att förstå att det är såhär känslor fungerar som gör att vi kan börja använda känslorna i harmoni med oss själva och vår omgivning istället för i separation bort från oss själva och vår omgivning.

Inuti boxen ser vi inte det här sammanhanget. Utanför boxen förstår vi att det hänger samman. Flytta därför ditt medvetande utanför boxen om harmoni med dig själv och din omgivning är det du söker.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Annons:
Alwyn
2015-08-03 17:11
#1

Så som du beskriver användandet av känslor istället för att separera sig från dem… Så jobbar jag med min egen utveckling.

retep
2015-08-03 19:53
#2

allhealing! Skulle du kunna beskriva på ett annat sätt hur du menar, tack! Förstår det inte…"Det handlar om att förstå att det är såhär känslor fungerar" ser ingen förklaring i det du skriver…hurdå "såhär"?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Alwyn
2015-08-03 21:01
#3

Jag tänker att vi alla har värderingar som bygger på sådant vi anser är rätt eller fel. Värderingarna har skapats av våra erfarenheter genom livens vandring i detta eller tidigare liv. Värderingar formas av så väl inre sökande som av yttre stimuli och då ofta i kontakt med andra människor. När vi erfar något triggas en värdering och en känsla dyker upp orsakad av kemiska reaktioner i kroppen. Har vi otur triggas flera olika värderingar som resulterar i flera olika känslor i konflikt, det kan göra oss förvirrade och vi upplever det som att vi är vilse. Många känslor samtidigt kan vara svåra att förstå och reda ut. När jag upplever att jag hindras av känslor försöker jag reda ut var ursprunget till känslorna ligger (vilka värderingar berörs här) och gå till botten med dem. Då lär jag mig om mig själv och ofta neutraliseras känslan.

[niklaeri02]
2015-08-04 07:27
#4

Om jag känner ångest eller andra tunga känslor brukar jag tänka på att de är övergående och i ständig förändring. Ibland kan det kännas som man kommer känna så för alltid, men sen lite senare känns allt väldigt annorlunda… :)

Upp till toppen
Annons: