Annons:
Läst 1791 ggr
[Silverräv69]
5/31/15, 10:00 PM

Råka bli avtrubbad

Förra halvåret tog min andliga utveckling och förståelse ett enormt stort steg framåt. Jag var så lycklig, öppen, fridfull, fri från gammal skam och själen kändes så lycklig och lätt. Lyckan var absolut inte materiell, utan spirituell och andlig.

Efter nyår och misstag efter misstag..tyngs nu själen återigen av rädsla, skam, negativitet, osäkerhet och längtan efter förra årets lycka. Jag är vilsen igen, men med mycket mer kunskap i bagaget och ja, vissa mentala processer som upptog mycket kraft och tid förut, tar nu kortare tid att lösa och gå vidare från.

Känner mig delvis bortkopplad från det andliga, som om jag stängt de dörrar jag lyckades öppna förra året.

Hur vänder man denna trenden, lättar sitt hjärta och  förlåter såväl mig själv som de som sårat en?!

Annons:
[mammamuih]
6/9/15, 5:44 PM
#1

visst är det frustrerande när sånt man tror och tycker att man är färdig med kommer upp igen och sätter fälleben på oss. ett steg framåt två steg tillbaka. en förklaring är att när du rensar ut ett problem så kan inte vara säker på att du har rensat färdigt på alla nivåer och överallt i det undermedvetna. så då och då hittar vi gömda fickor av nåt gammalt och unken som behöver vädras ut. 

att acceptera denna process och inte se det som ett misslyckande är A och O enligt min erfarenhet. att kärleksfullt fortsätta det inre arbetet med att rensa ut, oberoende av resultat.  och att ständigt be om vägledning i detta livsåtagande har blivit min väg de senaste åren. 

att förlåta är en skön konst. att förlåta är ett val man gör, att inte låta det som har hänt påverka mitt nu och framtid. det är mycket lättare att förlåta om man har tömt ut de känslor och övertygelser som blockerar. inre resor eller andra former av terapi kan hjälpa jättemycket. 

när jag har envisa tråkiga jobbiga eller bara gamla tankar brukar jag medvetet välja en av följande böner/affirmationer, och jag upprepar dem flera hundra gånger för att skapa nya tankebanor:

# jag ber om sinnesfrid oavsett omständigheterna i mitt liv

# jag väljer att älska och förlåta mig själv och andra oavsett omständigheterna i mitt liv

# tack käre Gud för att du hjälper mig leva mitt liv med öppet hjärta och sinne på högsta och bästa sätt

lycka till

[Juel70]
6/15/15, 2:16 PM
#2

Nu vet inte jag hur din tro ser ut, men jag tror på att Jesus dog för våra synder och att vi får ta emot förlåtelsen och livets gåva genom att tro på det försoningsoffer Jesus lät sig själv frivilligt att bli, att han är Guds son.

Jag känner igen det du pratar om; skammen, skulden osv. + att det känns som om man glider ifrån Gud, att synden har stängt dörrar till Gud. Men det står mycket om det i bibeln;  att man ska inte vänta med att gå inför Fadern och be om förlåtelse, för när man ärligt ångrar sig så är Gud god och förlåter och då får man frid i sitt inre igen och upprättad relation med Gud.

Sen har vi ju även anklagaren (satan) som ständigt anklagar oss inför Gud och i våra sinnen.  Guds ande kan påvisa synd i ens liv så man blir medveten om den, om vi ber om förlåtelse, så är vi fria inför Gud och anklagaren kan förvisso fortsätta att anklaga oss, speciellt i våra egna tankar och känslor, men vi ska inte tro på vad satan säger, utan på det Gud säger om oss.  (Och det han har att säga i kärlek är bara gott) 

Jesus ber ständigt för oss inför Fadern och har du Jesus i ditt liv/hjärta, så är du friköpt från anklagelserna/synderna genom det offerblod som Jesus bestänkt oss med.

Låt oss därför med frimodighet gå fram till nådens tron, för att vi må undfå barmhärtighet och finna nåd, till hjälp i rätt tid. Hebr 4:16

Upp till toppen
Annons: