Annons:
Läst 3746 ggr
[niklaeri02]
2/22/15, 9:20 PM

Djup meditation och trancendens

Då kroppen liksom försvinner under meditation, och man bara är med mantrat i tysthet, trancenderar man då? Jag kan uppleva/erfara detta i stunder under meditation, och kan starkt komma ihåg sådana stunder från då jag nyss börjat meditera. Det är nog närmare tio år sedan snart. Inom AYP beskriver man det som att man inte är i djup meditation om man inte prioriterar mantrat under meditationen, och att mantrat med mantrats "vibrerande" kvalitéer renar nervsystemet under meditationen. Mvh, Niklas

Annons:
Hugohugo
2/23/15, 5:47 PM
#1

#0

Jag vet inte om jag håller med om det jag säger i följande, men undrar hur det hänger ihop, det verkar relevant apropå att du inte märker kroppen vissa stunder:

På något forum, så prated om att man inte kunde göra andningsövningar (väl även gissar jag att de menar andra yoga ställningar skiftande från den ena till den andra, som i solh'lsningen) då man ska djupmeditera. För åtminstone eller bara andingsövningarnas genomförande och bästa effekt blir då man koncentrerar sig på att utföra dem och då har man kontakt med kroppen om man gör yoga, eller? Så då man ska bara ägna sig åt sitt inre i förståndet och det av sig själv som själ (som Paul Brunton pratar om, så passar inte att ändra läge med kroppen, i alla fall inte att man behöver orientera sig runt i rummet och kanske även i kroppen på ett medvetet sätt. Därför är djupmeditation som pågår vad som märks vara att man glömmer kroppen, men om man sitter rak i ryggen så gör man antagliigen gissnigsvis det fortfarande, men automatiskt och inte direkt eller vid ens medvetande som är då fokuserat på mantrat. 

Annars tycker jag att jag haft svårt att sitta rak i ryggen ibland, men det var kanske för att jag gick in på att somna och inte vara i meditativt tillstånd, är min uppfattning, men jag har inte så mycket mer koll på vad det var frågan om. SLutsats om man räcknar sömn som faktor, eftersom jag inte skulle gissa att vi kan av oss själva (utan yttre stöd) sitta och sova, så fungerar att åtminstone djupmeditera liggande. Att du inte märker kroppen direkt eller därvid, och om du då satt, så verkar sannolikt som det som att du djupmediterade, grattis! :-)

Creating be with you!!! See a seed enough of times each, for often return to in a long long period, will learn you how better to learn the more importent. http://www.theessenes.co.uk/see-us RELIGIONENS MYSTERIER.

[niklaeri02]
2/23/15, 6:01 PM
#2

Jag tänkte väl det. :-)
Satt på ena foten då jag mediterade (det är en övning då man stimulerar prana om jag förstått rätt) och fick då ont i den vilket gjorde att jag inte riktigt kom in i detta tillstånd, men om jag sitter mer bekvämt så glömmer jag liksom bort kroppen under meditationen.
Och så fort man börjar tänka på att man har glömt den så kommer man ur tillståndet tycker jag.

Mvh,
Niklas

Hugohugo
2/23/15, 6:22 PM
#3

#0

Några tankar(åtminstone min åsikt, om inte bara, som är utifrån andra experter också ståndpunkt, vilka för sig är kanske åsikter eller nästan som sådana om de inte leder mig in på det objektiva av uppleva dem sanna) apropå vad jag ser är relevant tillägga här, tankar som jag själv följer så gott det går, är följande:

Från ut ur kroppen upplevelser jag håller på med  och även då från det jag läst av tre oberoende eller ungefär oberoende författar angående att låta vår själs potential förverkligas i oss, som är en form trancenderanderande tillstånd man har med sig överallt. Men då i de övningar som leder dit så talar man om en annan form av trancendens som är bara de första stegen, som går vidare om man fortsätter på rätt sätt, vilken man kommer i kontakt i vad som är eller nästan är djupmeditation, men då handlar det om att man låter sig genom sin vilja föra sig till sådan harmoni med det man har för sig vid meditationen, så att ens själ (sig den andra delen av sig själv, ens högre jag) kommer fram och uppenbarar sig som bliss och serenity osv, och det lär man minnas i efterhand då man upplevt det, eftersom det är en medveten akt att nå dit, det måste vara det för att saker ska gå en väl och fungera för det goda. Det fria valet måste nödvändigtvis vara med medvetenhet och moral och förstånd  till sin grund. Bara då kommer man säkert fram till det som går bortom förståndet, som ens själ gör.

Frid vare med dig/er.

Creating be with you!!! See a seed enough of times each, for often return to in a long long period, will learn you how better to learn the more importent. http://www.theessenes.co.uk/see-us RELIGIONENS MYSTERIER.

[niklaeri02]
2/23/15, 6:36 PM
#4

Man kan väl komma i trancendens både medvetet och spontant. Och visst finns detta tillstånd utanför meditationen också, då man är förankrad i trancendens, upplyst.

Mvh,
Niklas

Hugohugo
2/23/15, 10:40 PM
#5

#4 och även spinner vidare på det jag funderar på här, än om det bara eller bara åtminstone vänder sig till dig:

Hmmm, intressant… Det är kanske så med mer än bara det, det med spontana former, det talas också om spontana ut ur kroppen upplevelser. Men oavsett vad det handlar om så för att det ska vara något så behöver den göras av samma saker, eller?

Att göra saker spontant är ett sätt (som är ibland bra), men alla bra sätt bygger på samma grund och är då ändå medvetet valda och moraliskt förankrade. Men man kan även mer eller mindre undvika göra det spontant, om det  mer eller mindre inte passar sig.

Allt man investerar i ger en någonting, öppenhet för saker är bra om det handlar om få koll på dem så gott det går, innan man ägnar sig åt det. Det kan man göra medvetet i även sådant som är spontant.

Att ha koll på saken, vilket innebär det får visa om den är värd att ägna sig åt, så man slipper städa upp eller slösa bort något på sådant som inte förtjänar det. Att försöka uppleva det praktiska får komma sist. Om man lär sig att överblicka saker med rätt metod, så är denna process mycket snabbare än om man skulle testa allt praktiskt eller låta något råka hända en. På samma sätt man tar en titt på en karta innan man försöker ta sig dit, eller då man kommer till en rondel, så ser man efter vilken väg man ska ta, innan man kör dit. Så om man är sanningsenlig i sina observationer, så ger detta en sin rätta lön och saker går smidigare och effektivare.

Att man försöker fördjupa sig i allt man möter av information är en annan fråga, som man kan försöka lösa. Vilket är väl ingen riktig invändning till det föregående, utan bara vettig att lösa som en följd fråga för pussla ihop alla svar någon gång.

Frid.

Creating be with you!!! See a seed enough of times each, for often return to in a long long period, will learn you how better to learn the more importent. http://www.theessenes.co.uk/see-us RELIGIONENS MYSTERIER.

[niklaeri02]
2/24/15, 5:17 PM
#6

Ja, det är ju bra att kunna ta kontrollen över dessa upplevelser/erfarenheter i form av Yoga och Meditation.:-) Åtminstone för själen. Och kanske även för personen. Mvh, Niklas

Annons:
Hugohugo
2/24/15, 6:30 PM
#7

#6

Niklas, det skulle inte förvåna mig om yoga duger till det du säger, men det var ändå inte ur egen ordentlig bekantskap med yogan, som var till underlag av mitt uttalande. Jag har kikat på flera än bara ett enstaka "område". Men det är begränsat att finna information bara från böcker, så en del har lagts på is, tillsvidare. Ibland får sådana utposter från olika system en att tänka till och finna frågor…

Därmed: Jag har inte kollat upp alla tankar som har med yoga eller som jag associerar med den, så jag är inte säker på att rekommendera den. Jag ägnar mig först och främst till att se på och lära av det mer universella av olika religioner, andlighet och livsinriktningar osv//*, så har kommit in på att igen se på yoga och de uppfattningar jag har om den för att städa upp eller/och lära mig mer. Så vida man inte är uppfinningsrik själv att ta lärdom på egen hand, så är det väl lämpligt att söka rätt på det system som passar en själv bäst (som människa som vill vara i frihet), och få hjälp av en lärare. Alla människor vill inte uppfinna hjulet på nytt, men de får gärna göra det om de mår bra av det och om omständigheterna kräver det (så kanske kan man anpassa sig till dem, eller?).

Om du har några tips om vad du läst i yoga eller andra erfarenheter så får du gärna PM mig om du vill hjälpa mig med mer eller mindre  information om det ämnet (jag ska väl annars eller tillsist  både och kolla på yogan siten på ifokus), men jag har ändå kanske först att fundera på vad jag frågar om i övrigt, förutom universella läror inom yogan, om du förstår vad jag menar? Tack på förhand för mer eller mindre om detta.

-------

´//*´= (som till det främsta hänger alla ihop är min uppfattning). Har kanske inte själv märkt vilken som passar mig specifikt. Jag tänker att systemens unikheter duger bäst om de är moderniserade och tillåter att andra nya system även bildas (om det behövs, det kanske finns vissa grundtyper som totalt sett är allsidigt varierad till det "yttersta", i alla fall…)

Creating be with you!!! See a seed enough of times each, for often return to in a long long period, will learn you how better to learn the more importent. http://www.theessenes.co.uk/see-us RELIGIONENS MYSTERIER.

[niklaeri02]
2/24/15, 6:48 PM
#8

Jag kan ju ta det här i tråden. Hoppas det är ok. Jag har läst genom alla lektioner i denna lära (gratis onlinelektioner) och finner de flesta trovärdiga och praktiska: http://aypsite.org De är för övrigt på engelska… En är dock lite ovanlig, och jag har inte testat, och kommer nog inte göra det, och det var "amaroli" eller "urine therapy". Namnet säger väl innebörden. Det är väl något gammalt som ska hela och bota, vad vet jag. Mvh, Niklas

Hugohugo
2/24/15, 7:23 PM
#9

#8

Tack så mycket Niklas, ska kolla på dessa (var en åtminstone många avsnitt under rubriken "key lessons". Jag ska se om vad jag får höra om denna rekommendering om yoga. Med tanke på jag blev lite fundersam om jag ska börja där för grunderna i yoga och det universella i den läran?, med tanke på att under "key lessons", så sa de "Advanced Yoga Practices Main Lessons".  Är den du tänkte på var onlinelektionerna? Eller har du lärt dig tex grunderna från annat håll?

Creating be with you!!! See a seed enough of times each, for often return to in a long long period, will learn you how better to learn the more importent. http://www.theessenes.co.uk/see-us RELIGIONENS MYSTERIER.

[niklaeri02]
2/24/15, 10:32 PM
#10

Här är alla huvudlektioner: http://aypsite.org/MainDirectory.html Det rekommenderas att man börjar från den första!

Citat från "http://aypsite.org/index.html":

"More about the author: Yogani is a long time practitioner of advanced yoga practices who wants to leave some useful information behind. Since 1970, he has crossed the lines between many traditions, developing an effective integration of methods. It is a flexible, scientific approach rather than a rigid, arbitrary one. It is open to public scrutiny, as all spiritual knowledge should be nowadays. He has no desire for guru status - only to have the joy of making a small contribution to helping the disciplines of effective spiritual practice become open to everyone. He wishes to remain anonymous, preserving a quiet life in practices. AYP is not about the author. It is about all who long for knowledge."

Man kan vara mer eller mindre avancerad. Man kan välja att endast utföra meditationen exempelvis. Man kan också utföra övningarna under längre eller kortare period.

Mvh,
Niklas

Hugohugo
2/25/15, 12:43 AM
#11

Hm, det var bara eller åtminstone hjälpsamt, tack! I alla fall bortsett från eventuella missförstånd om okult/essoterisk undervisning, så skulle det duga att formulera en poäng, att man ska kunna använda förståndet i sökandet och att ha en "skyllt" för att säga vad det handlar om från första början är shysst osv.

I alla fall hoppas jag på det bästa och ska kolla upp detta mer, tack igen. 

Det som annars bortsett från det här, som skulle menas med en ungefär eler exakt formulering, är däremot att neglera att en experts erhållna information har en annan klass än den man har som grund att utgå från i allra första början av lärandet. Men det hindrar inte att målen och skälen framläggs och är öppna offentligt. Men annars så är det på detta sätt privat det man finner i Mysterierna av de djupare sorterna, man kommer dit bara med sin friavilja som tagits i respekt, och de bevaras inte offentligt i den ytliga världen, så så är de Hemliga. Om någon undrade?

Creating be with you!!! See a seed enough of times each, for often return to in a long long period, will learn you how better to learn the more importent. http://www.theessenes.co.uk/see-us RELIGIONENS MYSTERIER.

[niklaeri02]
2/25/15, 10:29 AM
#12

Nåväl, jag tycker första sidan förklarar ganska bra vad det handlar om. Även de första lektionerna. Tack för visat intresse, hur som helst :-)

Mvh,
Niklas

Hugohugo
2/25/15, 5:41 PM
#13

#12

(Y) / gillar det.

Frid vare med dig.

Hugohugo

Creating be with you!!! See a seed enough of times each, for often return to in a long long period, will learn you how better to learn the more importent. http://www.theessenes.co.uk/see-us RELIGIONENS MYSTERIER.

Annons:
[niklaeri02]
2/26/15, 12:49 PM
#14

#13

Det samma!

Upp till toppen
Annons: