Annons:
Läst 2849 ggr
Alwyn
2/1/15, 2:37 PM

Känslosvall, bakslag i utvecklingen

Blir ni ibland påminda om bakslag i den andliga utvecklingen och om er ofullkomlighet? Hur hanterar ni det?

Jag strävar efter att inte låta känslorna svalla över och påverka mitt liv så mycket. Känslor kan vara härliga, visst… men jag vill hålla mig ganska stabil och inte låta känslor påverka mitt humör för mycket. Jag vill nå fram till ett tillstånd där jag inte dömer andra människor och där jag inte blir så känslomässigt påverkad av saker de gör. Att observera och analysera utan att döma. När jag dömer dem så dömer jag även mig själv. Jag vet ju att det är fel.

Till exempel så brottas jag nu med så löjliga saker som att vår inneboende artonåring ligger och sover till 13-14 tiden och spenderar resten av sina lediga dagar med att sitta vid datorn. Betygen är knappast av intresse och hobby vet hen inte vad det är. Varför kan jag inte bara tänka: ”Fine, vi är olika och det är inte min sak att blanda mig i andras liv. De avgör ju bäst själva hur de ska leva sina liv.” Varför blir jag irriterad? Även i fall då folk beter sig oförskämt mot mig eller andra, det stör mig något enormt vilket kan påverka mitt humör hela dagen! Så onödigt, istället för att acceptera att alla är olika och att jag inte känner till bakgrunden till deras beteende.

Så kommer vi till lösningen. :) Här kan jag välja att skärma av mig från andra för att undvika att bli på dåligt humör. Tänka att alla andra lever sitt liv och det har inget med mig att göra. Skapa en vägg runt mig själv och leva i denna bubbla. MEN eftersom jag upplevt en insikt om att vi alla är länkade till varandra och att den frihet jag en gång sökte därför bara kan vara en illusion, skulle jag vilja försöka gå kärlekens väg. Hitta vägen till att älska andra oavsett vad, utan att döma!

Jag har kommit en bit på vägen, det rör mig inte om någon kör förbi mig och ropar fula kommentarer baserat på min sexualitet eller liknande. Men i minst lika många fall då jag inte dömer eller tar illa upp, så finns det fall då jag gör det.

Känner ni igen er? Hur hanterar ni detta? Hur behåller ni harmoni och stabilitet?

Annons:
retep
2/1/15, 5:28 PM
#1

Alwyn! Du vet hur! Du har lärt dig en teknik som tar hand om det. Allt du behöver göra för att få harmoni och stabilitet, är att meditera regelbundet!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[niklaeri02]
2/1/15, 5:54 PM
#2

Jag upplever upp och nedgångar i humöret, men brukar fokusera på något för att inte drabbas för mycket. Som att se på film, spela ett spel, eller något annat som att koncentrera mig på skolarbete.
Nu vet jag inte vilken meditation du använder, men jag mediterar inte regelbundet nu, och vet faktiskt inte hur mycket jag tror att meditation påverkar vardagen. Kanske har jag tappat tron lite på meditationen?
Eftersom jag fick diagnosen "schizofreniliknande psykos" för 1,5 år sedan äter jag medicin dagligen och har stöd av de som arbetar inom psykiatrin. Det hjälper för att kunna fokusera på skolan, och det positiva.
Att störa sig på andra tror jag är helt naturligt, och inget att oroa sig över :) Men kanske passar man inte att bo ihop med alla bara? :)
Ha det bra.

Mvh,
Niklas

Alwyn
2/1/15, 7:01 PM
#3

Retep jag visste så klart redan vad ditt svar skulle bli :) Hoppas att många svarar, ska bli intressant att höra hur andra gör.

Niklas jag är helt övertygad om att det är fel väg att försöka hålla hjärna och sinnen upptagna och distrahera för att slippa irritationen, om det nu är utveckling man vill uppnå. Tyvärr är det väl så samhället gör allt mer nu för tiden, folk håller sig distraherade av TV spel och dator så de ska slippa möta verkligheten. Men det kanske är en annan sak om man har en sådan diagnos, då kanske det blir tvunget vad vet jag.

[niklaeri02]
2/1/15, 7:29 PM
#4

Okay, men är det inte det man gör med ett mantra och fokus i meditationen? Bara en tanke. Men jag förstår hur du menar i och för sig.
Det var ett sätt jag fick lära mig på sjukhuset för att hantera typ ångest och liknande (av en i personalen).

retep
2/1/15, 7:43 PM
#5

Niklas! Nej det är inte fokus på mantra, man har eller skall ha när man mediterar, hur som, iaf inte med TM De råd du fått du fått av sjukhuspersonalen tror jag är bra och funkar i din situation.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[niklaeri02]
2/1/15, 8:27 PM
#6

Jaså, jag trodde TM var meditation med personligt mantra. Men det är klart, mantrat är ju till för att trancendera om jag förstår det rätt. Så det kanske var ett dåligt exempel av mig.
Det funkar för mig, med att fokusera på annat… Men visst kan man leva på olika och bättre sätt. Om man tänker på allt våld i filmer och datorspel till exempel.
Man kan ju alltid välja vad att fokusera på. Man behöver ju inte se de mest våldsamma filmerna till exempel.
För övrigt, vi satt och tecknade på sjukhuset. Som sagt finns väl bättre och sämre sätt.
Alltid trevligt att diskutera med er.

Annons:
retep
2/1/15, 9:58 PM
#7

Alwyn! Jag förstår och tycker det är okey att du söker andra vägar. Att du kanske tänker att du vill och kan komma till harmoni, genom att ta hand om allt det personliga och styra alla starka känslor i ditt liv.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

vinden är min mor
2/2/15, 8:03 AM
#8

Jag känner så igen mej idet du skriver!

Jag brukar tänka " Jag vill vara mitt högre jag " när jag blir irriterad på någon.

Sedan har jag faktiskt slutat umgås med en tjej som bara ville prata skit om andra.

Jag vill inte sänka mig till en sådan nivå.

Ibland när jag märker att folk är sura och negativa sänder jag ut en virvel kärlek och harmoni i rummet istället för att ta upp de dåliga energierna och föra dem vidare.

Men ibland är det tufft- vi är ganska små vi människor

☀️Mörker är bara brist på ljus

[niklaeri02]
2/2/15, 5:23 PM
#9

Visst är vi små.

Jag fick för mig att det materiella och världsliga var något negativt, så jag slängde/gav bort i stort sett alla saker jag ägde (det var ett extremt misstag).
Har på det fått köpa tillbaka allt jag behöver.

Alwyn
2/2/15, 7:09 PM
#10

#8 intressant att läsa hur du gör! Jag hoppas att jag med fortsatt andligt arbete ska nå en större förståelse om hur jag ska kunna leva och möta allt med kärlek. Varje liten visdom gör skillnad, det måste bara integreras och sjunka in. :-)

jodoms
2/4/15, 5:58 PM
#11

Alwyn! Jag har samma problematik som du. Jag vill kunna känna kärlek till allt omgivande men jag har med vissa människor jättesvårt att skärma av eller inte döma. Men, när jag är på dåligt humör eller har grubblat för mycket och känt att jag tappat vägen för tillfället så dansar jag. Jag kan inte dansa, men jag gör det ändå till min bästa musik för nästan oavsett humör så blir det bättre och lättare att känna rätt igen. Det är mitt sätt. Du funkar inte för mig att meditera vid exempelvis dåligt humör. :-)

Sajtvärd på Astralresor iFokus

jodoms
2/4/15, 6:04 PM
#12

Men jag har inte fått kläm på hur jag ska skärma av mig från människor som bara att det negativa i allt hela tiden. Det påverkar mitt humör något otroligt. Oavsett om jag kan se och dela med mig av ljusglimtar så finns det de personer som verkar helt omottagliga för positivt tänkande.

Sajtvärd på Astralresor iFokus

vinden är min mor
2/5/15, 7:34 AM
#13

Jag älskar också att dansa loss!

På mitt jobb har jag också en extremt negativ person,

Först var jag nära att säga upp mej då han alltid kommer till mig när han mår dåligt(Det gör föresten alla andra också)

men nu har jag börjat att se det komiska i hans negativa livssyn.

När jag skrattar och skämtar om hans negativa synpunkter brukar jag faktiskt kunna vända honom ganska fort.

☀️Mörker är bara brist på ljus

Annons:
Alwyn
2/5/15, 9:05 PM
#14

Kul att få läsa hur ni gör :-) Dansa… Det låter som ett bra sätt att hitta tillbaka till den rätta vägen. Jag antar att vi alla måste hitta vårt eget sätt. Komik är ju också ett sätt, skratt för oss närmare hjärtat helt klart!

Älvan
2/7/15, 12:32 PM
#15

Det enda jag kommit på är att göra roliga saker själv. Då centrerar jag mig. Njuter av min kropp och får energi. Ingen jag umgås med får jag mer energi av än som jag "ger". Det är sorgligt, men för tillfället sant. Tur jag ofta gillar att umgås själv. Fattar inte själv hur jag hamnat i dessa bekantskapskretsar jobb osv.

Alwyn
2/7/15, 5:04 PM
#16

Vissa perioder blir det så. Man känner att man ger och ger medans andra bara tar. Men viss kontroll över det hela får man ta genom att välja vilka man omger sig med och en vacker dag ser balansen annorlunda ut. Då möter du folk som ger lika mycket tillbaka :-)

[niklaeri02]
2/8/15, 8:04 PM
#18

Ibland upplever jag att andlighet kan röra upp känslor och tankar, eller irritation. Då kan man grunda sig, kanske låta bli andlighet helt ett tag. Göra vanliga saker, och jorda sig. Det funkar för mig, att inte meditera exempelvis, i vissa perioder, även om jag skulle vilja

Upp till toppen
Annons: