Annons:
Läst 1751 ggr
Dan Mattsson
12/25/14, 12:15 PM

Ny bok om Friedrich Jürgenson

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det har kommit en ny bok om  Friedrich Jürgenson, som heter  "Min vän på andra sidan", skriven av en nära vän till honom. Från baksidestexten:
"Det här är den nästan osannolika historien om Friedrich Jürgenson som upptäckte det som kallas EVP – Electronic Voice Phenomena. Organisationer och sällskap över hela världen ägnar sig i dag åt att på elektronisk väg bygga vidare på den bro mellan två livsdimensioner som han lade grunden till. 
Journalisten Anders Leopold var en av de första som skrev om Jürgenson och de var nära vänner i ett tjugotal år, innan Jürgenson den 15 oktober 1987 gick över till det han kallade den fjärde livsdimensionen. Under åren gjordes åtskilliga inspelningar som uppmärksammades i media, och en av dem som besökte Jürgenson och fick in de kanske tydligaste rösterna, var den svenske TV-legendaren Arne Weise, som här berättar om sin skakande upplevelse. 
Under arbetet med denna bok fick författaren, bland flera tydliga egna röstupptagningar, en hälsning från sin, sedan två och ett halvt år, avlidna hustru, som kände Friedrich Jürgenson och visste att boken förr eller senare skulle skrivas. Budskapet på bandet är: Jag finns… jag är med dig! 
Läsaren hänvisas i boken till en särskild websida och kan där avlyssna denna inspelning, upptagningarna med Arne Weise och ett 40-tal andra inspelningar – flera gjorda utan Jürgensons medverkan. 
I bokens avslutande kapitel finns instruktioner om hur man själv kan spela in via mikrofon och radio. "

Annons:
Upp till toppen
Annons: