Annons:
Läst 4752 ggr
Lightofglory
2014-04-25 11:11

En Kurs I Mirakler

Hej på er där ute!

Jag undrar om det finns några Mirakelelever (som läser En Kurs i Mirakler) där ute som skulle vilja starta en studiecirkel? Min ide var att studiecirkeln skulle göras över internet via web cam eftersom att jag har haft svårt att finna Mirakelelever där jag bor.

Kram

Annons:
Lightofglory
2014-04-25 11:55
#1

Att diskutera Kursens principer, att hjälpa varandra till större förståelse, tillåta Helige Ande (Högre Jag) att ta plats och förenas i förlåtelse. Och vi kan även diskutera här.

Studerar ni Kursen? Jag har studerat Kursen sedan 2011 och har ännu inte tagit mig igenom hela arbetsboken (men snart) och jag har nyligen börjat med lektionerna.

Eftersom att det är en mycket djupgående kurs så känner jag att det hade varit trevligt att få möta andra elever.

Kram

[Kathja]1
2014-04-26 23:16
#2

En super intressant idé! Gör gärna reklam för den inne på morgondagens tro iFokus, jag lägger upp lektionerna där och har några som följer dem. Själv har jag inte gått någon kurs men gillar upplägget och tanken och bollar med mig själv efter eget huvud så jag skulle gärna hänga på om det blir något.

WinZent
2014-04-30 13:47
#3

Jag var riktigt insnöad i denna "obligatoriska kurs" i två år, men genom en välsignad sjukdom, som fick mig att inte orka läsa/praktisera något under två veckor, kom jag ur det hela. Nu vet jag hur det är att vara med i en sekt och sluta tänka kritiskt. För detta är numer "En kurs i hjärntvätt" för mig. Och det är den väl inte ensam om om man ser på allt vad religion och new age stått och står för.

Du/Ni kan ju googla "A course in miracles MK Ultra" och läsa vad ni hittar med ett kritiskt öga - åt båda håll - och inte bara läsa det som skrivits av kursfolket angående kritiken.

Jag skulle iaf vilja varna folk för denna text samt allmänt använda vänster hjärnhalva lite mer och inse att det finns folk därute som under generationer siktat på världsherravälde och att hjärntvätta folk på diverse vis. Jag menar, vad bättre sätt än att få slavfolket att "förlåta" alla övergrepp som sker i denna värld? Denna värld är ju ändå "bara en illusion"… -JÖSSES!!!😂

Visst finns det bra grejer i denna text men det gör det ju alltid, det går ju inte att sälja folk 100% trams och tro att de sväljer det.

[Kathja]1
2014-04-30 14:55
#4

WinZent Tack för att du delar med dig av din upplevelse. Min åsikt är att det alltid är bra att vara kritisk och inte köpa vad någon säger med hull och hår utan känna efter om det känns vettigt. ACIM är inte mer sektlikt än själva Bibeln men inom alla områden finns det människor som använder Guds gåvor till att styra människor. Men kursen och budskapet i sig är det inget fel på som jag ser det. Jag hoppas att du har hittat till en sund relation med Gud idag. ♡

WinZent
2014-04-30 17:37
#5

Nej jag vill ju absolut inte påstå att bibeln skulle vara någonting bättre. Där är det på många sätt än mer uppenbart att det är ett maktmedel och "mind control" som det handlar om. Visst, man kan debattera kyrkan å ena sidan och det som står skrivet i Bibeln (och vilka texter man där vill inkludera) å det andra, men jag vill nog ändå dra dem bägge över samma kam. Sedan har vi ju t.ex. ett sätt att se på det som i Joe Atwill's "Caesar's Messiah: The Roman Conspiracy to Invent Jesus"
(http://amzn.com/1461096405)

Men visst, man kan plocka de russin man finner hjälpsamma och sanna för en själv. I slutändan måste nog svaren och det man söker komma inifrån en själv och jo tack, jag tror jag har fått en del av det för egen del de senaste åren. 🙂Med detta i åtanke så är nog det enda ACIM gav mig så här i backspegeln en personlig insikt och erfarenhet i ämnet "Mind control". Och det tackar jag för…! 😇

Stay critical people…!

[Kathja]1
2014-04-30 18:20
#6

Alla texter är bara texter, vissa inspirerade av Gud som Bibeln och ACIM men missbruket står människorna för, då det kommer till det som med allt annat. Texten kan inte vara "dålig" eller "ond" och den kan bara påverka dig om du tillåter det. Det är iaf min fulla övertygelse.

Annons:
Gaiatri
2014-04-30 19:39
#7

Jag får nog erkänna att jag inte läst A course in miracles även om jag haft boken i snart 20 år. Men jag har vänner som har använt boken och som utvecklats genom att göra lektionerna. Det är som med andra texter att man får vara sin egen lärare och tänka själv. Ta till sig det som känns rätt och riktigt och ifrågasätta det som man inte håller med om. 

Förlåta handlar mycket om att befria sig själv från de känslor som plågar en själv. Det är inte att acceptera våld, övergrepp eller förvridning av sanningen utan det är att släppa taget om de känslor som gör att man inte kan gå framåt i livet. Erfarenheten och insikterna som man fått av erfarenheterna finns fortfarande kvar även när man förlåter. 

Det är snarare så tycker jag att man lättare och mer sakligt kan agera när man ser att något är fel om man har erfarenheten och insikten samt öppnat upp hjärtat för förlåtelse och kärlek.

Sajtvärd på Andlig utveckling

Lightofglory
2014-05-01 10:53
#8

Kathja & WinZent & Gaiatri  - Tack för era svar! 😃 Det är som sagt inte en kurs för alla, men det är en kurs i inre frid och som jag har förstått och upplevt så ser en del människor på det som hjärntvätt och andra ser det som nödvändigt. Just för att det är en Kurs i Inre Frid så upplever jag det, både logiskt och nödvändigt. Och vi alla gör det som vi blir vägledd att göra. Varför den tilltalar mig är just för att jag upplevde världen så hemskt och jag gick under av att försöka "rädda" den. Kursen går tillbaks till Orsak där orsaken är tron på separationen från Gud. Hela världen är en projektion från den tanken. Det kurs elever gör är att hela sig själva på Orsakens nivå och eftersom att vi är Guds Enda Son så helar vi inte bara oss själva, utan oss alla. Tanken och förståelsen på att vi alla är Guds Enda Son, som upplever olika perspektiv på samma dröm tillåter per automatik en mer förlåtande natur eftersom det du gör mot andra gör du mot dig själv. Genom att döma andra, kommer man själv alltid känna sig mer dömd. Men så länge vi följer vår egen vägledning och intuition så är vi på rätt väg <3 

Kathja vad kul att du gör det ska gå in och kika mer! :) Det kan jag göra, vad är morgondagens tro? :D

Kram <3

[Kathja]1
2014-05-01 11:55
#9

Det är en sida här på iFokus ~http://morgondagenstro.ifokus.se Titta gärna in, vi är ganska nya ännu men det är allt Lite folk som har hittat dit.

5up3rb
2019-10-08 02:20
#10

Hej Lightofglory Jag har studerat Kursen i 30 år, och jag är gärna med på din idé. Jag kan genast smula ner en del åsikter om Kursen. Det är ingen sekt, eftersom det inte finns någon sektledare. Det är heller inte hjärntvätt eftersom det inte finns någon auktoritet som våldtar ditt sinne. Vill du inte läsa den, gå din väg, och ingen kommer att hindra dig. Allt du gör med Kursen är internt, och helt upp till dig och din inte Lärare. Ingen tvingar dig till någonting. Så Kursen är varken en kyrka, en sekt, eller hjärntvätt. Men det ÄR en självstudiekurs i att korrigera ditt tänkande. Fråga dig själv med handen på hjärtat: har du varit en bra guide till dig själv? Är du sant lycklig? Om inte rekommenderar jag dig att läsa vad som står på sidorna i EKIM, och ta del av vad andra studenter har kommit fram till. Om du har allt på det torra, varför attackera något som du uppenbarligen inte är intresserad av? 5up3rb

Upp till toppen
Annons: