Annons:
Läst 4844 ggr
trollsländan
2014-02-10 14:19

Är ni också helande och hur hjälper ni er själva?

Nu känns allt så fruktansvärt värdelöst. Jag försöker vara positiv och kämpa på och vara tacksam.Jag har hjälpt oerhört många människor ur sina depressioner, till nytt tänk,nya möjligheter och arbete. Men jag själv står ensam kvar.Jag kommer inte någonstans.Jag har varit i kontakt med olika medium bla Anna-Lena Vikström och hon sa till mig att min uppgift på joden är att hjälpa andra människor då jag har en helande förmåga.Jo jag har märkt att jag kan vara som en manodrepressiv person ena stunden super lycklig och sväva idet blå och den andra stunden super nere.Jag får verkligen ta tag i mig själv och gå igenom vilka känslor som tillhör mig.När människor som är ledsna och nere har träffat mig mår dom så himla bra efeteråt medans jag blir jätte trött,slut och ledsen.Ibland tar det flera dagar innan jag blir att må bra igen. Hela kroppen blir tömd på energi och det kan ta flera dagar innan jag orkar ta mig ut på promenad. Det är ju inte så att jag ogillar att hjälpa människor, tvärtom men mitt arbete blir lidande då jag vissa dagar knappt orkar sitta upp.Läkaren kan inte hjälpa mig för antidepressivt vill jaginte äta och läkarna hittar inga fel.Olycklig är jag inte,men blir det när min kropp inte orkar och jag inte kan arbeta för att få in pengar. Hur skulle ni ha gjort, någon som känner igen sig?

Annons:
Tride
2014-02-10 15:57
#1

Jo, jag känner igen mig i din reaktion. Själv har jag arbetat professionellt med klienter - dvs jag får betalt och har kunnat leva på det - men det har inte hindrat mig från denna känsla av att ha blivit utsugen och trött. 

Jag brukade dock kunna återhämta mig i skogen eller i sjöarna och simbassängen. Nu är jag pensionär, och inte ekonomiskt beroende av regelbundna inkomster. 

Jag undrar om du får betalt av dem du hjälper? Något måste de kunna ge ifrån sig på något sätt, annars är risken att du blir utnyttjad. 

de måste kanske inte ge pengar, men tjänster. Jag hade en fattig klient som frågade om hon fick städa åt mig i stället för ge pengar. Det gick jättebra! Nu är hon en av mina bästa kompisar.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Yon
2014-02-10 17:16
#2

Jag missar din fråga ser jag nu, men jag postar detta ändå.. Kan det vara så att du lyssnar på alla andras problem, utan att säga vad du egentligen tycker, för du vill vara en "bra och förstående lyssnare", och att du därmed "tar in" deras problem, och de andra tycker det är skönt för de vill inte höra vad andra egentligen tycker, de vill bara prata av sig, och att andra ska hålla med dem. ;) jag gillar alltid att ställa mina egna antaganden i relation till motsatser, särskilt om antaganden formar hur jag lever mitt liv. Tänk om du inte alls måste vara en healer, tänk om du inte ens skulle vilja vara det om du hade andra alternativ. Etc..

Yon
2014-02-10 17:47
#3

För att försöka svara på frågan… Strunta i andras problem om det går ut över dig så du blir materiellt lidande, och se till dina behov. De äter ur buken på dig och du klappar dem på huvudet under tiden.. Helt klart en obehaglig överdrift, men du kanske just nu är för snäll och faktisk måste vakna upp nu.. Var av en överdrift kanske bäst kan illustrera poängen.

trollsländan
2014-02-10 21:31
#4

Hej och tack för svar. Jag försöker att inte vara för snäll. Visst lyssnar jag på andra och ger råd och tips men det kan vara sådna som sitter i ett hörn på ex släkt middag och inte säger någonting dom bara sitter tysta liksom och sedan när jag kommer hem blir jag ledsen och gråter, förbannad och förtvivlad och kan vara hur arg som helst på en person som jag inte alls är arg på.Beroende på hur ledsen den personen är så beror det ju på hur snabbt det går över.Men när människor omedvetet bär på sorger är det svårt att hjälpa dom och ännu svårare att ta betalt.Men tanken har slagit mig då jag inser att ibland är jag så sjuk så jag inte kan jobba och vad säger man då så at en läkare ska förstå en.i slutet av 2010 och hela 2011 och till juni 2012 var den värsta perioden i mitt liv. jag sa upp mig från mitt arbete då min kropp inteo orkade längre.jag tror jag sov fram till maj 2012. dagarnar fanns inte och inte jag.jag var svävande någonstans och mina barn kände inte igen mig dom åren missade jag med dom. Enligt Anna-lena så sa hon att jag blivit så sjuk just pga av att jag tar över andra människors känslor och dom blir friska och fria från sina symptom. Jag känner mig väldigt värdelös pga det.jag har drömmar och vill bli något mitt dröm yrke är inte att jobba som healer. Jag försöker hålla lite distans till andlighete och det övernaturliga då jag har varit med om många märkliga saker och vet att håller man på för mycket med det kan man bli knäpp eller rättarte sagt jag blir knäpp. Tride hur gjorde du för att kunna arbeta med detta? Funderar på om jag ska arbeta lite med det men ha fokus på relationer eftersom jag utbildar mig till relationsterapeute.

Yon
2014-02-10 22:14
#5

Jag avviker från ämnet nu, men detta relaterar indirekt. Ditt ämne är healing och om man känner igen sig som healer, och hur man hjälper sig själv. Jag påmins dock om Jung, och om du vill och vågar, så erbjuder jag dig att bortse från healing-perspektivet i just denna post som följer. Jag har haft nöjet att friska upp mitt minne ang Jung, när jag skrev detta, så om du kastar detta i soptunnan så är det ok :)

Jag tror det var Jung som menade att man projicerar på andra vad man inte klarar av att se inom sig själv. Mannen, i en relation, projicerar sina egna förträngda kvinnliga drag på en yttre kvinna (fysisk kvinna), och kvinnan blir ideal-objektet som mannen fäster sig vid, just för att kvinnans närvaro ger mannen tillgång till att uppleva den egna inre kvinliga delen, som ligger i mannens omedvetna (eller något åt det hållet).

När du beskriver att du ser en bitter/sorgsen/sur person (som sedan medför sorg/ilska etc inom dig), då kan man se det som att den bittra personen blir det yttre objektet som du tillskriver dina egna inre mentala fenomen. I andra personer så ser du något som du själv har inom dig, men som du ej villl bekanta dig med. Detta "något" som du har inom dig, det är din skuggsida (enligt Jung - våra mörka tendenser) och det ligger i ditt (och allas) intresse att förtränga den (därmed projiceras den på andra).. andra människor tvingar fram din skuggsida, och din ilska, sorg etc, i detta fall, är din reaktion i konfrontationen din skuggsida.

Lösningen, enligt Jung, är att du omfamnar din positiva sida, OCH din skuggsida. Du ser och erkänner att du är båda delarna. Jag kan ta ett exempel: du skriver "Jag försöker vara positiv och kämpa på och vara tacksam." Då kan vi för en stund säga "åt skogen med det." Sluta upp att försöka vara positiv och tacksam. Dra upp den negativa motsatta tendensen du har inom dig, OCH acceptera den. Det är du, 100%, precis som du 100% är den positiva delen av dig själv. När du drar upp båda dina sidor i medvetandet, och pressar dig mentalt mot dem, och inser att de är oförenliga motsatser, då ska du köra en attiyd som är "So what, jag är bitter, cynisk, elak, sorgsen, ond, whatever, jag är också glad, tacksam, generös, altruistisk, m.m.. detta är jag".. Känn dina inre egenskaper, var dem, förträng dem inte.. acceptera allt, fullt ut .. Försök inte övertyga dig om att du är bara det ena eller det andra. Acceptera att du är båda delarna. Då uppstår, enligt Jung, en trancendal funktion i sinnet - du överskrider problemet, och löser därmed upp mentala spänningar - och du når en ny nivå i din personlighet. Det är, enligt Jung, personlig utveckling, om jag mins det rätt.

Healing-perspektivet, i denna situation, är det utmärkta perspektivet för att fortsätta förtränga vad som finns inom sig själv. Med healing-perspektivet kan vi säga att det jag upplever inte alls är förankrat i mig, utan det är rentav andra människors känslor som jag upplever.

Så vem är jag att göra denna analys? Jag är inte alls kvalificerad då jag mest kan Jung ytligt. Så ta detta blott som en inspiration till att tänka på ytterligare ett annat sätt.

Tride
2014-02-10 23:01
#6

Hur jag började arbeta med detta? Först och främst lärde jag mig meditera.Jag hade en bra och erfaren lärare som lärde ut buddistisk meditation - Vipassana, den teknik som ligger till grund för det som idag  heter mindfulness. Kanske mindfulness vore något för dig? Så du lär dig  vila i dig själv och frigöra dina självhelande krafter också. 

Dessutom undvek jag många sådana sociala sammanhang som jag upplevde som stökiga. 

En dag skaffade jag också en tarot-lek och lärde mig, av nyfikenhet, dess symbolik. När jag testade på arbetskamrater - jag jobbade i vården då - visade det sig stämma. Men Tarot är inget villkor. För mig har det varit ett bra hjälpmedel i alla fall.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
trollsländan
2014-02-11 08:20
#7

Okej, jag har läst ljung steorier och även freuds men det var ca 17 år sedan, men sedan har jag varit med om så mycket,och det jag tillsammans med andra upplever det tror jag på.Men absolut ska jag ha detta med mig. Höll på med tarot kort och vit magi när jag var ca 15-22 år.Sedan fanns ingen tid och andra saker kom in i mitt liv så detta glömdes bort.Mindfulness har jag funderat mycket över vad det är. Dags att ta reda på det.Ska kolla lite. Tack för tipsen och råden. Ha en fin dag, ALLA !

allhealing
2014-02-15 00:06
#8

#0,

Allting handlar om balans. Vi lär oss av varandra. Det vi observerar i andra är en reflektion av oss själva. Healing är inget undantag 😇

En healer känner ofta på sig saker inom sig själv. När vi känner på oss dessa saker, agerar vi i enighet med dom eller vänder vi dom ryggen?

Du kan aldrig ge mer än du tar emot. Om du som healer hela tiden ger samtidigt som du vänder dina egna budskap ryggen. Vad tror du händer?

Givetvis är detta inte enkelt, det påstår jag inte. Men om du aldrig tar det första steget hur hade du då tänkt dig att ta steg två?

Allting vi gör bygger på val. Hela vårt liv är en enorm databas med val som format den vi idag är. Det har ingen betydelse om det är du som valt eller om valet du lever efter är kopierat från din omgivning. Valen definierar den du är.

Önskar du en förändring. Gör inte som en den envise och repetera samma sak om och om igen i tron att det blir annorlunda om du gör det tillräckligt många gånger 🤔

Det handlar alltså om en enda sak, nämligen fokus. Vart lägger du ditt fokus idag? Är det verkligen där du vill vara eller är det dags att tona ut vissa gamla val och ton in nya istället?

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Aurorai
2014-02-15 15:18
#9

Känner igen mig i det du skriver, du är en underbar människa som hjälper en annan människa (det är vår plikt) och du ska uppfyllas av kraft när du gör det , de jag kan tänka mig som du gör är att när man hjälper andra som är deprimerade ska du försöka med din tanke omringa dig med ett ljus som ger dig trygghet och skydd , för energier kan lätt ''fastna'' och suger då ut din starka energi , Jag tycker du är värd en period av att vila och hitta din styrka igen , börja med små steg, gör saker som du finner njutning i , musik,måla,sjunga,sitta ute i naturen mm. när du känner att du njuter ta åt dig den känslan då känn hur du just DÅ och NU njuter och att du är värd det. 

detta gör jag när jag känner att jag får slut på min energi :)

Du är en fin människa kom håg de! kram

ALPHIRA
2014-02-15 20:28
#10

Du kan kontakta Healing iFokus också, (även) dom är duktiga på din problematik.

Isomea
2014-02-20 08:22
#11

1. Meditera varje dag.

2. Lär dig öppna och stänga dina chakra.

3. Gå en kurs i andlig utveckling där du lär dig att aktivera och stänga av din förmåga. INGEN orkar ta emot andras känslor dygnet runt.

Lycka till.

 

Fridens ljus

Hanna Youvan
2016-10-23 21:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#12

Du kan kanske inte avgöra själv vilken sorts exakt uppbyggd livsform du representerar så ha tillit till att allt är i sin ordning. Livet är inte slut, det är evigt.

Trollsländan landar på min vänstra axel,
Dess prasslande vingar hörs.
Nu sitter den helt still
Så flyger den iväg igen.

marcoz
2017-11-07 23:06
#13

Hej ursäkta min sena eller extremt sena svar men va f*n, Jag är grymt slö.

Jag känner energier konstant. Och jag orkar INTE alls att jobba. Kram

Annons:
retep
2017-11-08 13:51
#14

Stäng butiken och börja på något helt annat.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

marcoz
2017-11-30 17:06
#15

När jag mår dåligt psykiskt så mediterar jag och det får mig på andra tankar och så mår jag ganska snabbt bättre!

[Jbgs]
2017-12-03 00:23
#16

#14 men att stänga är ju lika med å sluta hjälpa ? Kan va svårt det med… känner igen mig å det är lättare sagt än gjort

allhealing
2017-12-03 01:43
#17

#16,

ibland är det bättre att stänga av helt och ge till sig själv först. Man kan aldrig ge mer än man själv klarar av att ta emot.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Fred.d8
2017-12-31 02:20
#18

Jo visst känner jag igen mig^^ Det jag tänker. Inse att det går inte att vara alla tilllags..måste säga stopp innan man givit allt utan att fyllas på och man står själv i desperat hjälp.. Att endast hjälpa och ge allt till andra, och sen inte Söka att själv ta emot till att själv bli stärkt! För att sen inte ha energi men måste kämpa sig igenom jobbet som man då inte orkar göra helhjärtat utan ser som måste göras för att få in pengar. När/hur ska du fyllas upp igen när du givit allt? Sök sammanhang. Tänker att ditt arbete bör vara av det slaget där du använder ditt intresse och egenskaper att hjälpa, styrka och leda andra. Sök att skydda ditt hjärta. Sluta inte hjälpa men begränsa. Stoppa att du splittras och sök att bli hel! Och en sak till bär inte allt på dina axslar hjälp tillsammans med andra som också har hjärta för att hjälpa andra <3

Upp till toppen
Annons: