Annons:
Läst 14162 ggr
retep
2014-02-03 19:57

Varför TM

Om Transcendental Meditation

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
Tride
2014-02-03 20:30
#1

Ja, varför? Vet ej. Har inte sysslat med denna typ av meditation, som blivit så populär i västvärlden. Jag ser det som en öppning mot att annorlunda förhållningssätt. Jag valde ett annat annorlunda förhållningssätt, nämligen vipassana.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

iMrtin
2014-02-03 20:32
#2

(gissar)

att få orgasm utan samlag

komma nära Gud


retep
2014-02-06 13:38
#3

iMrtin!

Dina gissningar är inte helt fel!

Beroende på vad man menar med och hur man kan uppleva orgasm, så visst…

Att komma nära Gud är också något man kan vara med om!

  TM är en naturlig, enkel teknik som funkar från första meditationen och är totalt omvälvande och berikande för allt i ditt liv!

http://www.tm.org/

http://tm-meditation.se/

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Yon
2014-02-06 19:37
#4

#3

Ingen annanstans ser jag din iver så starkt som i dina ständiga försöka övertyga andra om TM.

Jag funderar på om du är någon sorts TM-instruktör som söker medlemmar genom detta forum, och om du får betalt av TM-organisationen för att värva medlemar, eller om du själv driver någon kurs, och är ute här för att värva medlemmar.

Varför funderar jag på det? 1) Jo för att TM kostar en hel del pengar, 2) och för att deras instruktörer får betalt av TM, 3) och för att du tycks vara mycket involverad i TM, 4) och för att du ständigt återkommer till att göra reklam för TM.

iMrtin
2014-02-06 20:08
#5

Beroende på vad man menar med och hur man kan uppleva orgasm, så visst…

Jag tänkte som i termer "utlösning" t-ex

_ TM är en naturlig, enkel teknik som funkar från första meditationen och är totalt omvälvande och berikande för allt i ditt liv!
_

Jo, ovanstående låter som en reklamannons faktiskt.


retep
2014-02-07 09:56
#6

Yon!

Min avsikt är inte att "försöka" övertyga andra om TM! Jag tipsar och berättar om TM för att det är en bra teknik och för att meditation intresserar många människor! För att att jag vet att många har blivit, inspirerade och lärt sig TM.

Jag får inte betalt, men vet att det betalar sig genom att många mediterar. Det handlar inte om något medlemskap eller att jag driver någon kurs! TM organisationen är redan Världsomspännande med många TM lärare  i alla länder. 

TM kostar för att tekniken är värt det, kostar för att betala så att människor i fattiga länder kan lära sig m.m.

Gillar inte reklam nåt vidare för egen del! Men det fungerar! I annat fall hade det ju inte gjorts reklam!

iMrtin! Det skulle i så fall vara "utlösning" av välbefinnande och ett rikare liv.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
Yon
2014-02-07 12:57
#7

Om du gör reklam så får du sluta med det.

Medda
2014-02-18 01:46
#8

Jag var på en informations möte gällande TM och det lät väldigt intressant, nästan för bra för att vara sant. Jag var verkligen pigg på att lära mig tekniken tills jag såg hur mycket kursen kosta 😕

Om det är en så bra teknik och om det är som de sa på mötet att det skulle vara fred på jorden om alla lärde sig TM och mediterade 20 min om dagen, borde det då inte vara bra om alla kunde ha möjligheten till att lära sig tekniken? Ingen jag känner har råd att lägga 7900 på en kurs på totalt 11 timmar 😮

When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈

🌺Änglar IFokus

UfosFinnsFaktiskt
2014-02-18 02:05
#9

Gillar inte reklam nåt vidare för egen del! Men det fungerar! I annat fall hade det ju inte gjorts reklam!

Precis samma argument som för SPAM.

Här är en som delar ut kundalini Yoga gratis: http://shrimataji.org/site/life/biography-from-nirmala-srivastava-to-shri-mataji.html

tyvärr död nu men kanske lika bra det, jag har läst att hon påstått sig vara en inkarnation av Jesus, Buddha och egoversionen av Gud, Fadern. Men fattig var hon knappast så troligen kan såna här övningar få en att inbilla saker som inga pengar i världen kan bota.

[Cytisus]1
2014-02-18 09:10
#10

Buddhister till exempel håller nästan alltid sina meditationskurser gratis för att alla skall ha råd med det. Tycker det är ett löjligt argument att det skall behöva kosta för att de som inte har råd skall ha råd med det. Det är inte så att meditation är något speciellt svårt att utöva eller lära sig. Buddha till exempel har lyckats sprida sin kunskap över nästan hela världen gratis, skulle vara konstigt om det helt plötsligt inte skulle fungera på samma vis då vi till och med nu har internet som verktyg att sprida kunskap om meditation. Jag är ändå glad att de vill nå ut till alla, men jag tycker de gör det på fel sätt. Alla människor skall få chansen att må bra, hur fattig eller rik du än är. Därför väljer jag att avstå från TM.

Vipassana och Metta fungerar oerhört bra för mig, och är helt gratis att lära sig.

[niklaeri02]
2014-02-18 20:00
#11

Hej

Här är ett gratis alternativ till TM, men i liknande utförande som jag förstår:
www.aypsite.org

En ganska omfattande Yogakurs

Vänligen Niklas

retep
2014-02-18 20:53
#12

Nej Niklas! Det har är inte något alternativ till TM…inte ens i närheten! #10 Om du av någon okänd anledning skulle bli motiverad att lära TM tekniken och du för egen del hade pengar, eller ganska enkelt kunde få tag i det. Tror du då att du skulle avstå bara för principen att alla skall ha råd? Om du inte hade tillgång till mat och var hungrig(motiverad)och någon kom och erbjöd dig en vällagad och god måltid! Tror du då att du skulle avstå och tacka nej bara för principen att då skall alla andra också få? #9 Kundalini yoga är inte heller en metod som kan jämföras med eller kan matcha TM tekniken! #8 Om de du känner på något sätt blev motiverade och visste vad TM var, då skulle de lära sig TM och inte efteråt tycka det var för dyrt! TM kostar 7900 kr är en engångssumma och varar resten av livet!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[niklaeri02]
2014-02-18 22:25
#13

#12 Okej, då minns jag kanske fel i ett tidigare samtal mellan oss. Men är inte TM i utförandet två ggr om dagen med mantra, 20 minuters meditation? Vad är skillnaden menar du, förutom ett personligt mantra från TM?

Bara bra om det finns ännu bättre meditationer i och för sig 🙂

Annons:
UfosFinnFaktiskt!
2014-02-18 22:29
#14

#12: har du fått en kundaliniresning?

[niklaeri02]
2014-02-18 22:30
#15

forts. Om jag läst rätt för ett bra tag sedan är meningen också att trancendera med AYP-meditationen ("djup meditation")

Medda
2014-02-18 23:21
#16

12# Som ensamstående har jag inte 7900 att lägga oavsett hur bra det är.

When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈

🌺Änglar IFokus

retep
2014-02-19 08:29
#17

#16

Jag tror du skulle bli förvånad…var pengarna kom ifrån!

Har varit med om det så många gånger!

Det handlar så mycket mer om viljan och motivationen

#15

Ja, meningen och förhoppningen är väl att kunna transcendera med olika meditationsformer- Frågan är om det går lätt och fungerar med automatik.

#14

Ja, den har pågått sedan 1980

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[niklaeri02]
2014-02-19 12:14
#18

#17 Som jag förstår det skall det gå lätt och per automatik om man repeterar mantrat. Men det är svårt att veta TM:s effekt utan att ha provat :)

[Cytisus]1
2014-02-20 22:31
#19

#12 Men jag tycker inte TM är i liknelse med vällagad mat. Det är där jag ser ett problem. Att pracka på folk, även de med pengar att köpa en tjänst som inte är värd pengarna. Det är för mig som att betala för luft. Varför vill man betala för något som borde vara gratis?

Håller inte med dig. Och hur som helst stinker TM bluffmakeri, tycker jag. Det är som de erbjuder en quickfix.

retep
2014-02-20 22:48
#20

Quickfixen har varat i 40 år för min del! Räknar med att den skall funka 40 år till…eller tills jag lämnar det här livet. Var kommer prackande tingsätten i bilden…menar du? Vi lever i ett informations och kominikationssamhälle där var och en av oss har rätt att välja vad man vill inte vill ha och vad man inte vill ha. Så…vad skulle bluffen vara…förutom att det kostar pengar?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
[rara]
2014-02-21 12:20
#21

# Retep

Tycker du verkligen att meditation är att upprepa ett mantra? Vad anser du t.e.x om det som jag citerar här. Vad säger texten dig?

"So drop all mantras, drop all these techniques. Allow moments to exist where words are not there. You cannot get rid of words with a mantra because the very process uses words. You cannot eliminate language with words; it is impossible." http://o-meditation.com/2013/09/13/the-mystery-of-meditation-osho/

Varför upprepa ett mantra?

Sitt tyst

Gör ingenting

Våren kommer

Och gräset växer av sig självt

retep
2014-02-21 12:49
#22

Nej jag tycker inte att meditation är att upprepa ett mantra! Tankar är en spontan och naturlig process! Mantrats uppgift är inte att hindra eller stoppa denna process! Tycker att citatet är bra för TM tekniken ger just det här " Allow moments to exist where words are not there"! TM mantran är inget ord med betydelse, det är mer av ett ljud med en ton som harmoniserar med din person. Som genom sin neutrala ton tillåter tankarna att spontant avta och sinnet att transcendera och erfara Varandet. Eftersom sinnet och tänkandet är en naturlig utåtgående process i vårt vardagliga tänkande och handlande, så återgår sinnet och tankarna naturligt och spontant till att vara aktiva efter att ha erfarit Varandet. Som du skriver… Sitt tyst Gör ingeting …så kan det ske spontant att du transcenderar när du bara sitter där tyst, gör ingeting. Fungerar det för en och man uppnår den djupa stillheten och transcenderar all aktivitet och erfar Varandet med alla dess kvaliteter och egenskaper, ja då behöver man klart inte TM

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Mandra
2014-02-21 17:42
#23

Nu tänker jag lägga mig i det här retep och säga en del jag sagt dig förut och lite till. :)

Till er andra som inte känner mig, kan jag säga att jag mediterade med TM i 8 år under 80-talet och hjälpte också till att ordna föredrag och kurser. Men jag slutade.

Jag har alls inget emot TM - det är en utmärkt meditationsteknik (kanske den bästa) - MEN! 😉

Som jag ser det gör man flera fel inom TM:

1) Priset är ett stort fel även om jag till viss grad kan förstå det. TM-lärarna får viss betalning, ja, men definitivt inte hela kursavgifterna (på min tid gick hälften till organisationen, till utveckling av TM och för att lära ut i fattiga länder mm). När jag började kostade det 3000 kr, men hade en snäll lärare som gav mig billigare. Tror det går att få nedsänkt även idag om man har liten inkomst. Många TM-lärare jobbar heltid med detta och någon lön måste de ju ha. Men, för de flesta är det ändå ganska dyrt. Och ännu mycket dyrare blir det om man vill ha "påbyggnadskurser".

2) Ett annat fel är att man inte riktigt hjälper dem som får problem med TM - eller snarare - man tror så stenhårt på det man lärt själv om detta att man inte kan se när det går fel - för det gör det ibland. Jag mediterade i 8 år och blev bara sjukare och sjukare. Samtliga TM-lärare sa mig att detta var "stressupplösning" och skulle gå över. Men det gjorde det inte. Till sist erbjöds jag healing i form av ayurveda, för typ 25.000 kr/veckan. När jag till sist började lyssna till mitt eget inre, var jag redan sjukskriven och på väg att bli sjukpensionär. Det jag led av var inte alls stressupplösning (men inte heller läkarna hade ord för det på den tiden - idag vet jag att det jag led av, och fortfarande delvis lider av, är en extremt svår form av restless-legs-syndrom - oh mot det hjälpte inte TM alls).

3) Anledningen till att det inte hjälpte förstod jag senare. Jag hade, som många andra, gått på TM:s filosofi att TM passar ALLA. Det gör den inte - den passade definitivt inte mig. Det här tycker jag är deras största fel!! Vi är alla olika, har olika personlighet, läggningar mm och det här vet väl alla egentligen. det finns i princip ingenting här i världen som passar alla människor. det måste man göra klart för sig och inte lura i folk att det är så.

Mig passar det inte att meditera, eller snarare, jag har ingen nytta av det. En del har det, andra inte. för en viss typ av människor kan det t o m vara skadligt. Båda de två sista punkterna tycker jag är så illa att jag inte längre kan stödja TM alls. Det finns annan, liknande meditation som tar hänsyn till skillnaderna mellan människor. Det brukar jag rekommendera till människor det passar att meditera. 

Jag hoppas verkligen att TM någon gång lär sig lyssna på vad utövarna säger om de här sakerna!

retep
2014-02-21 19:44
#24

Tack Mandra för att du lämnar konstruktiv kritik. Skulle du säga att du är ett undantag eller menar du att det finns många som har liknade erfarenheter som dig? Tycker hur som att det är trist och synd att du i din situation inte fick eller kunde få rätt sorts stöd och hjälp Känner några och har hört om fler som har haft obehag och olika problem med att meditera. När jag träffade min fru som var en väldigt känslig person, så hade hon just starka stressupplösningar. Hon fick sätta ner tiden till att bara meditera några minuter åt gången. Men hon fick genom rörelsen gratis stöd vid olika tillfällen och efterhand så ökade hon tiden och kunde sedan meditera full tid. Vad är det för en annan liknande meditation du menar? Ca: 6 miljoner har lärt sig TM och det skulle vara intressant att veta hur många av dem som slutat för att de fick problem eller för att de inte passade dem?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Medda
2014-02-22 16:13
#25

#23 Bra skrivet 🙂

When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈

🌺Änglar IFokus

Yon
2014-02-22 16:45
#26

6 miljoner blah blah säger ingenting om någonting.. X miljoner ryssar dricker regelbundet vodka, så det måste vara bra. :-P

Mandra
2014-02-22 16:48
#27

#24 av retep 

Nej, jag tror inte att jag är något undantag. 

Jag känner ingen som haft lika stora problem som jag, men de var också extremt stora. men jag vet många som slutat. Ofta för att de inte ger dem något. Det finns ingen metod som passar alla - ingen! Och det vore bra om man tog till sig det. Sen vore det bra om man kunde förstå att inte alla besvär som kan uppstå inte är
stressupplösning. Man måste vara öppen för det om man ska kunna hjälpa folk.

Annons:
retep
2014-02-22 18:07
#28

Har sagt i en tråd tidigare att jag skulle låta TM tala för sig själv..skall försöka hålla mig till det! http://www.davidlynchfoundation.org

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Yon
2014-02-23 21:08
#29

Jag kan inte ens ladda klart hela sidan innan jag mår illa. Först är det en vanlig "corporate-spirituality-skräp-sida" - flottig. Deras slogan är "Change begins within", och det får mig att må illa. Riktig förändring sker inte på individnivå. I vår samtid lider individer av alla våra pseudo-vetenskapliga psykologiska-diagnoser som föranleder pseudovetenskapliga metoder som KBT och mindfulness, som har fokus på att det just är fel på individen och att individen ska ändras. Jag har svårt att hålla med.

Det handlar inte om att det är fel på individen utan det är sociala krafter som fokus ska riktas på.

Förändring börar utanför oss själva, genom att stoppa de faktorer som leder till krig och missär. En fet faktor är global kapitalism och TM och mindfullness är en stöttepelare i just kapitalismen.

Det är så snedvridet alltihop. Stackars folk som ej vet bättre, som köper mindfulness-skräpet och försöker nå någon sorts fantasi-värld, medan de förblir blinda och oförmögna till riktig social handling - just experience the (shitty) moment. Just accept whatever comes to you. blah blah (deprimerade personer ska träna sig på att "just be in the present moment, and accept the moment" istället för att tänka till, inse att något är fel i samhället och vidta handlingar… mindfulness och annat skräp är en passiviserande samhälls-kraft)

Vem gynnar det att 6 miljoner människor sitter och gör absolut ingenting på dagarna? Det gynnar vår fortsatta exploatering av andra..

VästkustFia
2014-02-23 21:27
#30

Att sträva efter att förändra sig själv till det bättre kan väl aldrig vara fel och då behöver man reflektera över sina egna tankar, känslor och sätt att hantera omvärlden.

Men så finns ju världen utanför också, och jag kommer aldrig att köpa att allt som händer i mitt liv beror enbart på mig själv och på något plan är självvalt. Kort och gott: jag saknar andligt öppna perspektiv med icke-individfixerade synsätt på politiska och sociala realiteter.

Fast nu börjar vi bli lite väl OT, sorry

[niklaeri02]
2014-02-23 21:52
#31

#29 Vi är på en andlig sida, och vad annars att förvänta än att man gillar meditation här?

"tänka till, inse att något är fel i samhället och vidta handlingar…"

Handlingar? Vad mer kan vi göra än att rösta i stort sett? Att meditera tar 30 min - 60 minuter per dag. Resten kan man använda till att göra handlingar, med ett förhoppningsvis klarare sinne och mer insikt.
Sover vi inte åtta timmar per dygn? Det gör nog även du, Yon, förhoppningsvis. Ser du det som slöseri med tid också?

Det är bra att vara skeptisk…men man behöver inte bli uppspelt och arg inombords. Menar inte att du är det, kan jag inte veta, men bedömmer jag ditt inlägg? Så verkar du ha rätt starka känslor för detta.

Vänligen Niklas

Tride
2014-02-24 15:16
#32

Bara ett påpekande: Buddhistisk meditation (Vipassana) är inte "gratis", som det påstås i tråden. Det hela bygger på traditioner som är mycket gamla. Dvs lekmannen, som vill lära sig meditera, ger en gåva till läraren och ber om undervisning. Genom att acceptera gåvan (det kallas att ge Dana) har läraren också förbundit sig att ge undervisning. Detta är en princip som under århundraden format de buddistiska samhällena och som också stärker banden mellan munkar och lekmän.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

retep
2014-02-28 23:02
Soul1973
2014-03-01 15:24
#34

Jag testade ett par gånger

Det kanske passar en hel, men del del passar det inte (mig gjorde inte det)

Vända inåt, inåt - det var det det

Annons:
[niklaeri02]
2014-03-01 15:51
#35

Gjorde andningsövningar och mediterade i 40 minuter först i en vecka. Sedan kände jag för att ge upp, men började att endast meditera 5 minuter, två ggr/dag i stället. Och nu känns det i stort bara bra och balanserat 🙂 Det är dock inte TM jag mediterar.

retep
2014-03-09 21:27
#36

TM i flickskola i Thailand

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Älvan
2014-03-11 09:55
#37

Är transmeditation samma sak? Kan man bara lära sig tekniken genom att betala pengar?

Älvan
2014-03-11 10:07
#38

#29 Först vill jag tacka för din åsikt Sen vill jag faktiskt be om din respekt för oss som inte tycker detta är "flottig new-age skit". Alla har rätt till sin åsikt och jag respekterar din. Jag vill inte att du kallar det jag tror för skit för då har jag svårt att läsa resten av ditt resonemang som säkert har en poäng för dig. Jag ber för mer tolerans i samhället som jag tror är nyckeln för att vända negativiteten i världen. Jag ber dig Yon att inte bidra till de negativa aspekterna av vårat samhälle. Med kärlek och respekt

Älvan
2014-03-11 10:20
#39

#23 Mandra Tack för ditt inlägg. Du skrev många kloka saker. Du har rätt i att om man blir för "fundamentalistisk" till en enda metod som man tror löser alla problem är man på hal is. Detta gäller allting; religioner, endast hålla sig till vetenskapliga fakta, healing, auror, mediatillitet, löpning. Ja, du fattar vad jag menar? Risk finns då att man helt litar på metoden och stänger av hjärna, hjärta, kontakten till Gud, sitt högre jag, intuition, kärleken. Detta är mycket allvarligt och då kan det ge konsekvenser såsom mental o fysisk sjukdom trots att metoden i sig inte är fel på. Jag tycker faktiskt alla som håller på med några metoder har mycket stort ansvar här! Tyvärr tar inte alla sitt ansvar som leder olika kurser osv. Därför har man även själv ett ansvar att inte slukas av en metod och alltid behålla kontakten med sig själv och ständigt fundera på om det här hjälper mig uppnå det jag vill. Man måste se individen i detta. Den man har framför sig. Även kursledare ska kunna säga; jag tror inte detta är rätt väg för dig! Du var mogen och modig att avbryta TM som helt uppenbart inte var bra för dig just då och i den form du utövade det.

retep
2014-03-11 19:17
#40

Tänker att alla de här flickorna i Thailand #36, får en god start och vägledning genom att meditera TM! Om de fortsätter med TM eller väljer en annan väg senare, är upp till dem, Hur som så har de fått en värdefull gåva! Vet inte hur mycket de fått betala själva, men säkert har det varit kännbart även för dem. Och så skall det vara och är ofta, med det som har kvalitet och är värdefullt! Skapar förhoppningsvis också en uppfattning av värdet och motivation att fortsätta med regelbunden meditation resten av livet.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

retep
2014-03-13 14:50
#41

"If world peace is to be established, peace in the individual must be established first. Transcendental Meditation directly brings peace in the individual life."
Maharishi Mahesh Yogi, 1962 Austria, Thirty Years Around the World

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
retep
2014-03-14 20:45
#42

TM i fängelser

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[niklaeri02]
2014-03-15 19:46
#43

#42 Så skönt att kunna meditera om man sitter i fängelse. Vet lite hur det är att vara instängd då jag varit på tvång i några månader på psykiatriska.

retep
2014-03-17 13:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Fader Gabriel har rehabiliterade gatubarn med TM, utbildning och kärleksfull omsorg i Sydamerika i årtionden.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

retep
2014-03-24 18:52
#45

"To get a human body is a rare thing. Make full use of it. There are eight million kinds of lives a soul can gather. After that, one gets a human body. Therefore, one should not waste this chance. Every second of human life is valuable. If you don't value this, then you will weep in the end. Because you are human, God has given you power to think and decide what is good and bad. Therefore, you can do the best possible kind of action." -Swami Brahmananda Saraswati (Guru Dev)

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

retep
2014-04-04 10:38
#46

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

retep
2014-04-05 10:56
#47

"When the mind, through meditation, has become contented in the bliss of the Self, there is no possibility of discontent. Then there is evenness of mind in both pleasure and pain. Such is the state of a liberated man." —Maharishi Mahesh Yogi on the Bhagavad-Gita: A New Translation and Commentary, chapter 4, verse 22.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

retep
2014-04-05 11:26
#48

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
retep
2014-04-05 13:50
#49

Betydelsen av mantra, tanke utan betydelse, tanke som transcenderar…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[niklaeri02]
2014-04-05 14:19
#50

#49 Hur kan man trancendera samtidigt som man tänker en tanke? Är det i de stunder man inte tänker mantrat som man trancenderar tro?

retep
2014-04-05 16:18
#51

Det som utmärker TM tekniken är att den förfinar mantrat/tanken, mer och mer subtilt, tills den når sin källa i det Transcendentala Medvetandet. Alla känslor och tankar har olika nivåer, från en impuls ur det transcendenta till de grövsta uttryckssätten av känslor, tankar, ord och handlingar.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[niklaeri02]
2014-04-05 17:32
#52

Ok, så tanken trancenderar alltså…jag är ju lite sugen på TM…kanske lite senare då jag börjat studera. Vi får se🙂

NiklasTyreso
2014-04-05 22:48
#53

retep borde stängas av från iFokus för sina envisa försök att "informera" folk om hur fantaskiskt det kommer bli om de köper en dyr TM meditation kurs (betala 6000-8000 kr). retep och jag diskuterade TM för något halvår sedan och han slutar tydligen aldrig "informera". Han lutar ju aldrig sitt ändlösa TM tjat!

[niklaeri02]
2014-04-06 18:47
#54

Alla har vi rätt att uttrycka det som intresserar oss. Jag tycker inte heller på lång väg att retep kvalificerar för en avstängning… 🤔

retep
2014-04-08 13:55
#55

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
gonzo56
2014-04-08 14:56
#56

Niklas Tyreso: Men vet du vad som är så fantastiskt?.. du kan ju bara sluta läsa vad Retep skriver så slipper du sätta hela din varelse i brand bara för att någon skriver något du inte håller med om ;) Det här ser ju galet tramsigt ut, faktiskt.. är vi vuxna människor?.. andliga dessutom.. reality check! 

Om vi vill ha fred så börjar vi med att släppa svärdet själv först! <--- ! 

🌈/G

Medda
2014-04-09 13:38
#57

Den här tråden börjar bli  lite väl uttjatad och tråkig. Den poppar upp stup i ett. Den är inaktiv ett par dagar sen läggs det upp något nytt, sen är den inaktiv ett par dagar till sen läggs det upp något nytt.  Okej vi förstår Retep du tycker väldigt mycket om TM men kom igen nu.

When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈

🌺Änglar IFokus

retep
2014-04-09 14:21
#58

Typ 13 personer har skrivit i den här tråden sedan den 3 februari. Under den tiden har den lästs mer än 1385 gånger! Det betyder att många läser och tar del av det jag lägger in om TM och informerar om. Det är till alla dem jag vänder mig! Om man inte är intresserad så är det inte, (borde) inte vara så svårt att låta bli att öppna och läsa tråden!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

retep
2014-04-09 16:06
#59

#8 Medda! Du säger att du gick till ett informationsföredrag om TM och tyckte det var väldigt intressant och blev pigg på att lära dig…tills du såg vad det kostade! - Vet att ett sant intresse skapar motivation och en respons från livet och universum. Pengar är då inte ett fixt problem utan något som skapas, kan uppstå och finnas där när man minst anar det. Så mycket i livet handlar om att inte motsätta sig!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

retep
2014-04-12 20:34
retep
2014-04-18 19:53
#61

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

retep
2014-04-26 18:05
#62

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
retep
2014-05-14 19:31
retep
2014-05-16 23:09
[niklaeri02]
2014-05-18 16:19
#65

#64 Länken fungerar inte om du provar. Så du vet.

retep
2014-05-18 19:47
#66

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[niklaeri02]
2014-05-18 20:34
#67

Den gick bättre :)

Mandra
2014-09-04 05:39
#68

Hittade den här sajten som jag tyckte var mkt upplysande. Tycker den förklarar bra varför TM inte funkade för mig och för många andra. Måste säga att jag först lite chockad över att läsa all denna info - för i grunden har jag nog ändå tyckt att TM varit en bra metod för många människor. Men nu vete tusan om jag tycker det längre. Tyvärr.

Falling Down the TM Rabbit Hole

http://www.suggestibility.org/

retep
2014-09-04 10:05
#69

Varför tyvärr Mandra!

Att du och många andra valt bort TM betyder ju inte att TM inte är en bra meditationsteknik. Du har dina anledningar och andra, sina individuella anledningar. Det är inte första gången någon före detta TM:are, lärare kritiserar rörelsen och (då ofta som en följd av det) även TM tekniken! Min upplevelse av Falling Down the TM Rabbit Hole och andra kritiska röster, är att det i mångt och mycket handlar om individuella,  personliga ouppfyllda  förväntningar och föreställningar. Jag ser också att kritik som den här, mer gynnar och skapar intresse för TM och organisationens olika verksamheter. TM är en global rörelse med tekniker, metoder och kunskap som miljoner människor har stor glädje och nytta av i sin utveckling.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
[rara]
2014-09-10 09:54
#70

#68

Var var det då som hände när du praktiserade TM?

Mandra
2014-09-15 06:27
#71

Det handlar inte så mkt om vad som hände mig. Det handlar mer om vad som hänt många andra också:

http://minet.org/www.trancenet.net/research/index.shtml

retep
2014-09-16 12:06
#72

Mandra!

Vad är det då som hänt så många andra också? Och varför handlar det inte så mycket om vad som hände med dig?

Vad jag förstått av vad du skrivit tidigare så valde du en annan väg! Att du slutade berodde inte på att du blev psykiskt sjuk av att meditera TM…eller?

Människor runt om på Jorden vittnar om allt gott TM gjort och gör för dem!

Aldrig under mina 40 år som TM utövare har jag mött någon eller hört om någon, som stått fram och visat eller sagt att de fått och haft alla dessa negativa effekter som dessa undersökningar du länkar till hävdar.

Konstruktiv och befogad kritik kan vara bra, men den här påminner mer om okunnighet och smutskastning än seriösa undersökningar och studier av TM.

Minns hur Pingstkyrkan under många år höll på med det, angelägna om att smutskasta och fördöma, utan att ha egentlig inblick, kunskap och egen erfarenhet om TM rörelsen , om meditation  och TM tekniken.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Mandra
2014-09-16 12:24
#73

Men det är väl ändå seriösa undersökningar gjorda av forskare? Que?
Jag hade överseende med vad TM gjorde mig (eller i mångt och mycket också inte gjorde) - jag tänkte att det var väldigt ovanligt. Men sen jag läst på lite mer insåg jag att det inte var det. Men sen jag lärt detta har jag inte överseende mer. Av det jag läser på dessa sajter så stämmer det till 100% med mina erfarenheter.
För mig var det en befrielse att läsa dessa saker - eftersom jag förut trodde jag var ensam om mina problem med TM. Men det var jag tydligen inte.
Jag blev inte psykiskt sjuk nä, men jag blev svårt sjuk.
Jag hoppade av i ren självbevarelsedrift. Hade jag inte gjort det hade jag aldrig fått någon adekvat hjälp (för TM erbjöd sannerligen ingen) och hade förmodligen inte levt idag (kan inte skylla allt det på TM - men meditationen förvärrade mina besvär väldigt mkt). Jag är hemskt glad att jag till sist hejdade mig - slutade lyssna på TM och började lyssna på mig själv istället.
Det var vad som verkligen hände. Det var inte bara så att jag valde en annan väg. Jag blev tvungen till det för att överleva (när jag hoppade av TM var jag i princip döende).

retep
2014-09-16 14:30
#74

Vill inte förneka att många kan få olika besvär genom utövandet av TM och andra meditationsformer, genom yogaövningar och många andliga, så kallat andliga, metoder och verksamheter.

Tänker att vi säkert fortsatt kan argumentera fram och tillbaka kring det här, men…för mig kvarstår det faktum att det stora flertalet mår bra av och utvecklas positivt med TM.

Menar att ingen teknik och metod, ingen rörelse är helt säker när det kommer till att vi är olika i vår andliga status, i personlighet och i fysisk konstitution.

För mig  betyder det inte att det finns anledning att inte rekommendera TM! Eftersom jag så tydligt ser att TM i stort  och för så många 100-tusentals människor, betyder utveckling och höjning av vår andliga status, av personlighet, fysisk konstitution och hälsa.

Inte skulle jag avråda folk från motion och fysisk träning, för att det också finns risk för både fysiska och mentala obalanser och skador, (olika vad folk tycker och tror om detta!) I stället skulle jag försöka råda och vägleda var och en utifrån deras person och konstitution.

Beklagar att du inte fick det stödet och den rätta vägledningen Mandra, med din meditation, när du fick dina problem och blev sjuk.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Mandra
2014-09-16 16:08
#75

Ärligt talat - var har jag avrått någon?
Jag upplyser bara!
Jag har inte sagt att någon ska avstå.
Om man kan upplysa om positiva effekter, kan man också upplysa om negativa effekter och det är allt jag gör här. :)
Det är din egen tolkning att jag skulle avråda någon.

retep
2014-09-16 19:03
#76

Mandra! Jag säger inte och har inte tolkat det så att du skulle ha avrått någon! Det är vad JAG säger …när jag hänvisar till hur det kan vara i fråga om motion och träning.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
Yon
2014-09-16 19:33
#77

Tack för länken…

Jag tycer att TM aktivt ska motverkas. 

Det är organisation som utger sig för att lära ut enkla metoder för avslappning, och sedan försöker sälja ytterligare dyra kurser som ska  lära folk levitera och bli osynliga. 

Om organisationen nu vill nå framgång, varför i hela fridens namn påstår de att de kan lära folk att levitera, bli osynliga m.m? Ingen vettig människa tar det där på allvar. 

Länken påvisar också processen i vilken vettiga människor kommer till den punkt där de tillslut tror att de själva ska kunna lära sig levitera etc..

Sikta på buddhistisk meditation istället, den är mestadels helt gratis (eller för en mycet liten summa)..

retep
2014-09-17 10:11
#78

Yon!

TM organisationen har redan stor framgång!

Att levitera eller bli osynlig är inget man lär sig!

Det är en förmåga som i så fall kommer naturligt som ett resultat av högre medvetandetillstånd och andlig utveckling.

Buddhistiska meditationsformer är nog så bra, men oftast inte anpassade till vårt västerländska, hektiska levnadssätt.

-Jag  mediterade i 10 år och kom sedan till den punkt då vettet försvann, i och med att jag valde att betala för dessa avancerade tekniker, som bl.a. öppnade för möjligheten till  att utveckla Siddhis och typ få impuls till levitation. Därefter har jag mediterat i drygt  30 år till och många gånger själv eller tillsammans med andra (också i stora grupper) haft impuls, eller förstadier till levitation och då också sett andra lyfta, studsa eller sväva upp från golvet.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[rara]
2014-09-17 10:55
#79

Det hände även mig en hel del av sakerna som länkarna tar upp, men det var inte genom TM utan genom andra andliga tekniker och metoder. För min del handlade det om mina egna rädslor och ångester som kom upp till ytan som jag var tvungen att gå igenom för att kunna utvecklas och det handlade också om mina negativa egenskaper som jag i så många år hade förträngt eller projicerat över på andra som kom upp. Även mina fysiska kropsliga besvär  som jag ignorerat och sopat under matten med en massa värktabletter blev så starka att jag inte kunde ignorera dessa längre. Det var som att jag befann mig i helvetet, så ont om det tog och så rädd som jag var trodde jag att jag höll på bli galen och skulle dö. Skulle jag ha berättat om mina upplevelser för någon som själv inte gick en andlig väg skulle jag antagligen ha blivit stämplad som galen av denna person och kanske blivit diagnostiserad av en läkare.

Men allt som hände var nödvändigt för min utveckling. T.e.x kunde jag inte ignorera mina kropsliga besvär längre utan jag blev tvungen att tänka efter och fundera över vad som orsakar dessa, för att sedan arbeta på det, vilket har lett till att jag idag äter ett par smärtabletter om året i stället för varje dag som jag gjorde förr, innan jag klev upp på den andliga vägen.

Det samma gäller alla andra saker som kom upp till ytan. Skulle jag t.e.x inte ha fått se mina negativa egenskaper i "vitögat" som jag hela tiden projicerade på andra skulle jag antagligen ha fortsatt projicera dessa och inte förstått innebörden i utrycket "genom sig själv ser man andra". Men jag skulle kanske ha kunnat blunda för allt det här och fortsatt trycka i mig en massa smärttabletter, då kanske jag skulle ha ansett att den andliga vägen förstörde livet för mig och gjorde mig ännu sjukare…. I stället ser jag nu hur nödvändigt allt var och att det var vägen genom det egna helvetet som tog mig upp i himlen på andra sidan (metaforiskt skrivet).

[niklaeri02]
2014-09-17 17:41
#80

Själv tycker jag det är synd att förkasta en hel meditationsform för att de anser sig kunna dessa förmågor. Man vet ju aldrig innan det har hänt en själv… Jag har haft otroliga upplevelser som sedan har gett insikt, eller att insikten gav de underliga upplevelserna.

Yon
2014-09-19 10:42
#81

Finns ingen i TM som kan Levitra eller göra sig osynlig.. Jag tycker det är onödigt att reservera sig för att deras påstående kan vara rätt, när det är mer uppenbart att de pratar strunt och att de är ute efter pengar. Jag tror på en del vanligt betraktat osannolika saker, men när det blandad in pengar är det en annan sak…

retep
2014-09-19 11:03
#82

Yon!

Tänk vad du kan, och vet så mycket, om sådant du inte har egen inblick i eller erfarenhet av!

Så synd att du begränsar dig kring vad som är möjligt och förkastar något som är värdefullt och bra.  Synd att du har så inskränkt syn kring pengar och att meditation och andlighet inte får kosta o.s.v.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[niklaeri02]
2014-09-20 14:13
#83

#81 Jag kan förstå dina synpunkter. Men som sagt kan man inte riktigt veta förrän man själv upplevt det. Och vad angår om pengar så tror jag inte det är mer eller mindre struntprat av den anledningen. De som säger sig ha upplevt detta tjänar ingenting på TM, och som du själv skrivit kanske de inte använder dessa påståenden för att locka kunder. Det bör ju vanligtvis skrämma iväg om något… Om ni förstår. Sedan har jag svårt att tro att någon tjänar stora pengar på TM, med tanke på att de har personliga lärare, m.m. #82 Ja, det är inte lätt detta. Alla har vi vår syn på saken. :)

Annons:
Yon
2014-09-23 17:14
#84

. . . Allt sammantaget finns det rimlig anledning att tro att någon tjänar rätt bra på det hela. Är det rimligt att lägga ner så mycket pengar för att prova. . Vad kostar det att gå hela vägen och prova lära sig levitera .. Var det inte mellan 50 och 100 tusen när alla kurs-steg räknas in. .vi kom lätt upp i den siffran tidigare när vi räknade på deras kurser retep har ju engagerat sig väldigt länge, sedan 70 talet om jag mins hans påstående rätt. . Men han kan inte levitera eller göra sig osynlig.-kommer han någonsin kunna det? Är det verkligen värt att prova själv när det ändå verkar vara osanning.. Och jag vågar också säga att scientologerna också pratar strunt, utan att jag själv måste prova det i en livstid. . ..

[niklaeri02]
2014-09-23 20:53
#85

Man kan köpa bilar lätt för den summan, och vad är det för skillnad egentligen? Om inte annat är en bra meditationsteknik kanske mer värt pengarna än en bil, och är det så att man betalar direkt för att levitera får man väl prova om det anses värt det. Skulle dock tro att levitera i så fall kommer som en slags bieffekt, och inget man direkt eftersträvar inom TM? Så här omnämns "siddhis" i alla fall inom AYP, vilket inte har direkt koppling till TM… http://www.aypsite.org/76.html Sedan att jämföra TM med scientologerna tycker jag är lite att ta i, även om jag förstår liknelsen. Vilket man kan gå in på mer om man vill. För övrigt tycker jag mig ha sett retep som en trovärdig källa under åren som har gått här på forumet.

retep
2014-09-23 21:01
#86

Yon! Du ifrågasätter, har synpunkter och antar det ena och det andra! Människors anledning och vilja att lära sig TM utgår inte och handlar inte om det du försöker framhävda! Dina synpunkter och kritik har därför heller ingen större kraft och betydelse. Människor har oftast mer enkla och seriösa anledningar och vilja att lära TM.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Yon
2014-09-24 06:49
#87

Skillnaden är att en bil är ett konkret föremål som du har uppenbar användning av, medan du inte kommer kunna levitera hur mycket du än försöker, och resten av deras meditation kan man få gratis, eller komma på själv, samt ex prova vippassana som inte har ockerpris. Jo.. Siddhis nämns inom buddhismen med, liksom i yoga, men här försöker tm tjäna pengar på det. . Det är inte säkert att siddhis ska tolkas litterät heller. Nja.. Retep är inte opartisk.. Precis som all pseudo-fordkning som tm bedriver för att "bevisa" saker i tms namn. Ja.. Som i länken tm rabbit hole så börjar folk tm för att lära sig slappna av. Sedan lockas de in i absurdum ju längre tiden går . . . Varför provar du inte scientologi? Hur vet du att deras prat är mer strunt än tm? Jag vet att båda är strunt för de kommer med absurda påståenden, är självgoda, har kult tendenser, samt tar betalt.

retep
2014-09-24 10:48
#88

…strunt!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[niklaeri02]
2014-09-24 13:14
#89

#87

Vi har visst olika syn på saken. Men det är ju okej.
Scientologi har jag hört talas om…att man kan bli "clear" om jag minns rätt…och jag har tänkt att detta kanske är deras sätt att kalla upplysning. Något som är min erfarenhet (med att kanske verka självgod… :-P). Jag har en farbror som är Jehovas vittne, och han är jättetrevlig och lever ett bra liv, så jag har inga större fördomar om så kallade sekter även om jag tror och vet att inte TM är samma sak. Med skillnaden att TM i mycket är en meditationsteknik och sekter är mer en religion.

Tack, dock, för diskussionen hörrni.

[niklaeri02]
2014-09-24 16:42
#90

Efter att ha sett denna video där de faktiskt filmar fick jag lite mer förståelse vad som menas med att "flyga", och visst, får man den impulsen att "hoppa"/"flyga"/"studsa" under meditation förstår jag faktiskt vad de pratar om, och Yon, det är intressant att prata med dig, men det är inte alls så farligt som du framställer det! För övrigt har jag, och är ibland, med om så kallad automatisk Yoga (ex.: http://www.aypsite.org/210.html) vilket är att kroppen automatiskt går in i yogaliknande positioner… Så varför inte kunna få impulsen att studsa under meditation? Blir sugen att lära mig TM då jag skriver om det! Kanske då jag börjat jobba om inte tidigare. Vi får se :D

Annons:
[niklaeri02]
2014-09-24 16:44
#91

Videon kom inte med i förra inlägget så postar igen.

retep
2014-09-24 17:28
#92

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

retep
2014-10-07 11:36
#93

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

retep
2014-12-05 09:45
#94

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

NiklasTyreso
2014-12-06 10:20
#95

Marknadsföringen i den här tråden fortsätter ohejdat. Nej, TM blir inte bättre för att det är dyrt, men få människor vågar berätta att de slängt bort 8000 kr på något de kan lära sig mycket billigare. Ett högt pris berättar inte att man får kvalitet. Det bästa i livet kan inte prissättas i någon valuta. Den som ex betalar för kärlek får något helt annat. Ett högt pris säger inget om värdet av TM.

retep
2014-12-06 11:01
#96

Människor som lärt och regelbundet mediterarTM, upplever värdet av det och kan själv berätta om det. De upplever inte längre att det var dyrt eller att de kastat bort pengarna!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

retep
2014-12-07 21:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
retep
2015-01-18 21:54
#98

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

retep
2015-01-19 14:11
#99

Under de senaste 50 åren har världen blivit en bättre plats tack vare att miljoner människor utövar Transcendental Meditation och TM-Sidhiprogrammet med Yogaflygning.

Forskning har visat att negativa trender reduceras och att positiva trender stärks när ett tillräckligt antal människor utövar Maharishis kraftfulla medvetandeteknologier i grupp. Följande diagram av Dr Steven Pinker vid Harvarduniversitetet visar en minskning av antalet döda i krig mellan åren 1950 och 2010.

cid:image003.jpg@01D030B3.63070CB0

Vi vet att vår värld håller på att bli mer fredlig trots att vi fortsätter se lokala störningar. Maharishi sade att när renheten i världen ökar ser vi lokaliserade mörka fläckar av negativitet tydligare. 

Vi måste fortsätta stärka vårt lands oövervinnlighet. Det som hände i Paris - kan det hända i vilken stad som helst? Men det är så lyckosamt att Maharishi gav oss kraftfulla teknologier för att ändra tidens trend i syfte att skapa större fred och harmoni.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

retep
2015-01-24 21:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

🙏

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Tride
2015-10-16 22:57
#101

#10 Det hör till god sed inom buddhismen att ge "dana", dvs en gåva av varierande storlek till den som lär ut  mediation.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

KattiK
2016-01-27 21:26
#102

Finns det negativa erfarenheter/effekter av TM? 

Jag började med TM för 10 dagar sen. Tycker att jag reagerar starkt på saker som jag tidigare lät passera. Mao tar jag konflikter som jag tidigare lät bli. Är det en effekt av TM? Dessutom kan jag få huvudvärk och känna mig disorienterad efter meditationen.

[niklaeri02]
2016-01-27 21:29
#103

#102 Jag har inte mediterat TM, men vet att dessa effekter kan uppstå av meditation. Man brukar rekommendera att "backa något steg" i utövandet, men jag vet inte hur TM lär ut i frågan.

KattiK
2016-01-27 21:38
#104

Tack Niklas. Jag är rätt så van att meditera (inte TM) och har inte tidigare upplevt dessa effekter. Möjligen att man kan känna sig ngt disorienterad direkt efter ngn meditation men detta håller i sig en bra stund efteråt.

Annons:
[niklaeri02]
2016-01-27 22:10
#105

Okej, jag har mediterat en del med mantra, och som sagt, man sade att detta kunde uppstå om man tog sig ann för mycket på en gång.

Men det finns de som är kunnigare inom TM här som säkert kan svara dig bättre.

🙂

KattiK
2016-01-27 22:34
#106

Det var bra info Niklas. Jag hade ingen aning men det känns naturligt att backa lite! :)

retep
2016-01-27 23:22
#107

KattiK Om du minns vad TM läraren berättade i uppföljningsmötena, så tror jag att du vet att man inte skall komma så fort ut i aktivitet efter meditation. Det är viktigt att sitta kvar med slutna ögon ett par minuter eller mer efter meditationen. Du kan också lägga dig och vila 5 minuter för att slippa huvudvärk eller annat obehag. Både huvudvärk och att du känner dig desorienterad är tecken på att du kommit för snabbt ut i aktiviteten. TM är en kraftfull och djupgående teknik och som ny meditatör kan det hända att man får upplever likt de du beskriver. Min råd är att du noga följer de instruktioner du fått

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

KattiK
2016-01-28 08:48
#108

God morgon retep,

Min lärare var noga med att påpeka att man får ta sin tid efter meditationen. Det tycker jag att jag gjort men det ser ut som det inte varit tillräckligt.

Hur ser du/ ni på personlighetsförändringar (till det sämre) som jag nämner? Är det också något som kan uppkomma i början? Tänker om det är någon typ av rensning? 

Ja märker att man kommer djupt och därför vill jag veta vad jag håller på med och vad jag ska förvänta mig.

retep
2016-01-28 11:58
#109

Visst är det så att det sker en stor förändring i livet när man börjat meditera med TM tekniken.

Det kan kännas nytt och omtumlande, men någon personlighetsförändring  (till det sämre) som du nämner, det är inte särskilt troligt efter 10 dagars meditation. Det du upplever med att reagera starkt på saker och ta konflikter. Det är som jag ser det en naturlig följd och inte nödvändigtvis negativt. Mer av en omställning till ett nytt förhållningssätt.  Det är ju hur som helst ett val, om man vill gå in i konflikt eller ej.

  Du märker att du kommer djupt i meditation och  vill veta vad du håller på med och vad du ska förvänta dig. Tänker då att du inte skall ha så mycket förväntningar och inte heller tanke på kontroll, vad du håller på med.

Är du regelbunden i din meditation så sker din utveckling  spontant och naturligt.

Om du fortsatt har huvudvärk och känner dig desorienterad, ta kontakt med din TM lärare för råd.

Jag svarar gärna på fler frågor du har.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[niklaeri02]
2016-01-28 19:13
#110

Jag har gått genom mkt sen jag över huvud taget började meditera. Tror rensning är ett bra ord.

NiklasTyreso
2016-01-29 08:10
#111

Tm som teknik är nog lika bra eller dålig som många andra tekniker. Priset som är högt hindrar de missnöjda att framföra sin kritik, för få vill inför andra berätta att de betalat 8000 kr för något de kunde fått gratis. Det finns nätverk för personer som är missnöjda med TM. En bra sådan startlänk är http://minet.org

Annons:
[niklaeri02]
2016-01-29 11:15
#112

Då jag mediterade med mantra fick jag ofta huvudvärk och kände mig lättirriterad. Jag tror jag hade för starkt fokus på mantrat, och det blev lite tvingat, därför min huvudvärk. Irritation kanske kan förklaras av att blockeringar löses upp? Och ibland i för högt tempo… Man rekommenderade även att prova med andningsfokus om det var allt för jobbigt med mantrat, men det kanske inte är så kul om man lagt mkt pengar på en mantrameditation. Jag tränade AYP som är gratis och finns på nätet. Jag känner dock att uppmärksamhet på andningen har funkat bäst, då man i värsta fall känner sig lite "nyvaken" efter tycker jag… Fråga Retep om det är nåt, han är bra och pålitlig :)

retep
2016-01-29 21:31
#113

TM kan inte att jämföras med någon annan meditationsmetod! TM är värd sitt pris! Man kan inte få TM gratis! Det finns alltid några som av olika anledningar är missnöjda! I TM tekniken använder man sig av ett personligt mantra. Men om man fokuserar på mantrat, eller på något sätt försöker att meditera, då gör man fel och misslyckas!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Mandra
2016-01-29 22:28
#114

Det finns faktiskt meditationstekniker som är helt jämförbara med TM - faktiskt bättre. Så det du sa nu är inte sant.

Men jag är också emot att allt andligt måste vara helt gratis - men det behöver heller inte kosta så mkt som TM gör. Definitivt inte.

KattiK
2016-01-30 08:23
#115

Tack alla för era synpunkter och tankar. Det hjälper mig få perspektiv och större klarhet i egna tankar. 
Jag har aktivt jobbat med min andliga/personliga utveckling sista 10 åren. Det har varit lärorikt och en sak som jag har lärt mig är personligt ansvar. Kanske är det samma sak som kontroll. Jag tror ändå att man bör ha ett kritisk förhållningssätt. En bra metod håller för både frågor och kritik. 
Jag är inte rädd för obekvämlighet som leder till något bra. Jag har hållit upp med TM i flera dagar och har fortfarande huvudvärk vilket jag aldrig haft besvär med innan.

Jag har ännu inte bestämt mig om jag går vidare med TM tekniken men önskar att jag hade fått information om vad man kunde ha väntat sig så jag kunde ta ett välunderbyggt beslut när och om jag ska börja med just denna teknik. 

Ska ta kontakt med min TM lärare men uppskattar era input väldigt mycket. 

Ha en strålande helg alla! <3

KattiK
2016-01-30 09:12
#116

NiklasTyreso, tack för länken du delade. Mycket information. (Y)

[niklaeri02]
2016-01-30 10:05
#117

#113 Jag har aldrig provat TM så kan inte veta, men vet att upplägget är väldigt snarlikt AYP förutom att man inte har ett personligt mantra. Och effekten av det kan jag så klart inte veta som sagt.

Jag kan förstå grejjen med att TM inte är gratis, men det är synd att man ska behöva lägga ut pengarna för att prova, och sen komma på att det kanske inte var för en själv.

De kunde exempelvis ha något som att man får tillbaka en del eller hela summan om man inte känner sig nöjd, det bör de ju inte förlora något på om TM är så bra det sägs :)

Hade det varit så hade jag övervägt att "prova" TM, och kanske blivit jättenöjd, vem vet.
Nu är det ett så stort steg att ta för att ens få veta om det fungerar för mig, så det blir liksom inte av.

#115 Jag tycker inte du ska känna någon press i att fortsätta om det känns fel för dig. Pengarna har mindre betydelse, kanske kommer det en dag då det passar bättre, och din sinnestämning gör att tekniken passar just dig "igen"..

retep
2016-01-30 10:21
#118

Jo det finns ett par meditationsmetoder jämförbara med TM, typ Source och den som Chopra har. Men de är båda tagna från TM och i grunden de samma.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
[niklaeri02]
2016-01-30 10:26
#119

Ja, kan tänka mig det.

Fick känslan av att AYP var taget efter TM, men inte lyckats lika bra på något sätt… ;-) Så jag tror faktiskt att TM är bättre, men man tager vad man haver, hehe… :-P

Sagaliten
2016-07-17 12:39
#121

Har skrivit ett blogginlägg om just TM. Hade tänkt gå kursen just för allt den utlovade, men efter att sett ett par av youtubeklippen, bla de som finns i mitt inlägg, och läst kommentarer bla av en som faktiskt gått TM-utbildning så valde jag att avstå. Personen som gått kursen tyckte det var synd att inte inlägget setts tidigare så för det var inte mer än detta menade personen på. Tyckte det var synd att ha lagt så mycket pengar på det i onödan praktiskt taget. När man hör personer som INTE läst utbildningen så tänkt jag att de har eg inte så mycket att erbjuda rent faktamässigt eftersom man inte vet säkert, men att en person som betalat dyra pengar menar att det inte är mer än just detta, då känner jag att trovärdigheten ökar… Men det är kanske bara jag. http://sagaliten.blogspot.se/2016/03/den-mest-hemlighetsfulla-meditationen.html

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

Mandra
2016-07-18 00:44
#122

Det råder idag en fullständigt 100-procentig uppfattning bland folk i allmänhet att meditation är bra för alla.
Detta är INTE sant. Vissa har nytta av det, andra inte och för vissa är det t.o.m. skadligt. 
Så det första man bör göra innan man börjar meditera är att ta reda på om det verkligen passar en och om man har någon nytta av det. v:)

retep
2016-07-18 22:44
#123

Hur tar man då reda på om det passar en? Kanske på samma sätt som när man köper nya skor. Man provar dem och sen går man in dem. Först då vet man! Tusentals personer kan bekräfta att något är värdefullt och bra, och likväl lyssnar vissa till vad en person tycker och tar det för trovärdigt!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Mandra
2016-07-19 00:27
#124

#123 Jag vet inte om du minns det reptep - men jag jobbar med en Lära som heter Eldens Lära. Inom denna Lära kan man, ur sitt Öde, utläsa om det passar en, utan att prova.
Dessutom - kan man - lära sig meditera - OM det nu passar en - till ett mkt lägre pris (ja bara genom att köpa en viss bok) med en metod som är minst lika effektiv (och utförs på samma sätt) som TM. Ja, faktiskt bättre och säkrare än TM.
Och - om du inte minns det - så är jag fullt kapabel att göra den jämförelsen eftersom jag mediterat med TM i åtta år!
Och - javisst - många människor har och har haft nytta av TM - men jag hade det INTE! Eftersom det inte passar mig att meditera!
Det är en ren BLUFF att det är bra för alla!
Och jag lyssnar inte alls bara till vad en person säger - det finns massvis med människor som kan bekräfta att de inte mått bra av TM. (Eller av att meditera överhuvudtaget).
Vet du själv om att de 500 (tror jag det är ca) vetenskapliga undersökningar som gjorts om TM:s positiva effekter, är gjorda av en och samma person (ja han har väl inte utfört dem helt själv - men han är ansvarig för dem) - som dessutom är knuten till TM. Inte särskilt trovärdigt! Vetenskapliga tester om något ska utföras av någon/några som står oberoende till det som undersöks. Eller - kan man inte begära det tycker du?

Mandra
2016-07-19 00:30
#125

Falling down the TM rabbit hole

Rör sig kappast om vad EN person tycker!

Annons:
retep
2016-07-19 22:02
#126

Som jag ser det så är det viktigaste angående TM, vad som sker i flera länder på Jorden. Att människor får möjlighet att lära sig meditera med TM tekniken. Vet att det finns kritik mot TM och att det inte passar alla. Tänker att det har mer att göra med olika personligheter och val man gör. Det har gjorts flera oberoende undersökningar av TM. Känner att jag inte kan och vill argumentera med dig, behöver det inte heller! TM talar för sig själv.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Mandra
2016-07-20 05:38
#127

Nej, det viktigaste är INTE att människor får möjlighet att lära sig TM. Det viktigaste är att se till att människors får lära sig det som de verkligen mår bättre av!!
Och alla mår inte bra av TM. Ja, TM talar för sig själv - och i många fall talar det bara i negativa termer.
Det här är något jag tycker att man ska ta på största allvar om man vill sprida någon metod. Annars kan man inte betraktas som seriös.
Av denna anledning betraktar jag inte NÅGON som seriös som sprider TM utan att ta hänsyn till att det kan påverka vissa negativt. Tycker att det är väldigt ansvarslöst.
Men skit i och argumentera du. Ger ju ännu mer oseriöst intryck bara.

retep
2016-07-20 09:07
#128

Sa jag inte precis att…Vet att det finns kritik mot TM och att det inte passar alla…och att anledningen ofta har att göra med vilka val olika personligheter gör. Det är mycket i livet som kan påverka människor negativt. TM påverkar generellt sett människor och samhälle positivt. Du behöver bara kolla upp vilka framgångar TM har runt om på Jorden, i Sydamerika eller Afrika t.ex. 

Jag argumenterar och diskuterar gärna, svårt bara när jag ser TM i ett större perspektiv och du tycks envisas med att se fel och mala gamla föreställningar och tankar om TM.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Mandra
2016-07-20 09:42
#129

Jag förstår inte vad du menar när du säger att anledningen ofta har att göra med vilka val olika personligheter gör? Menar du att det är deras fel om TM påverkar dem negativt?

retep
2016-07-20 15:25
#130

Inte deras fel, med deras val.

Som i ditt fall, tänker jag. Tror inte att du mediterade med TM i åtta år om du upplevde att TM inte fungerade och gav dig något positivt, inte om det nu var så mycket fel  på TM som du nu framhäver. Någon stans på vägen gjorde du,  din personlighet ett annat val.  Eldens Lära och den väg du nu följer.

TM funkar i grunden för alla, men självklart inte om man söker, vill och väljer något annat. Om TM påverkar en negativt så har det sina naturliga förklaringar och i många fall kan de avhjälpas om personen har kvar sitt intresse och vilja att meditera regelbundet. Om inte människor Om man inte har det utan söker något annat att prova, då är man ju redan på väg bort,. Många gånger utan att egentligen förstått vad TM är eller hur det skulle kunna ha funkat och varit värdefullt för en.

Att du har gjort ditt val är för mig helt okey, men inte att du kritiserar och nedgör TM. Skulle jag som vet att TM är till  glädje och stort värde för miljoner människor på Jorden, sluta rekommendera TM, utifrån att det eventuellt finns tusen eller tusentals som inte är nöjda, eller rent av missnöjda?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Mandra
2016-07-20 18:55
#131

Ja, du gör ju just nu ditt val - nämligen att inte tro mig. Väldigt typiskt för "troende" TM-människor. Jag mediterade i 8 år - basta! Jag var betydligt mer involverad än så och arbetade ganska intimt ihop med flera TM-lärare och hjälpte dem att anordna kurser!
Hela tiden hade jag besvär och vände mig till TM-lärare med dessa. Och trodde på vad de sa - gjorde som de sa - exakt! Men jag blev inte ett dugg bättre, utan bara sämre. Till slut kraschade jag och blev heltidssjukskriven. Det man sa då var att de kunde erbjuda ayrveda-behandling för 25.000 spänn - vilket jag inte hade råd med.

Men nu vaknade jag ÄNTLIGEN upp själv och började lita mer på min egen kropp och mitt eget förnuft än på vad TM-lärarna sa! Jag hoppade av och slutade meditera.

Först 6 månader EFTER detta kom jag i kontakt med Eldens Lära och det var tur det - för den räddade mitt liv (inte så mkt genom meditation, men de har en hel del andra saker man kan använda sig av).
Så du kan tro och tänka vad tusan du vill! För mig framstår det bara som du blivit hjärntvättad och inte kan tänka själv. Man MÅSTE lyssna på vad folk säger om man ska vara verksam i den här branschen. Men det gör du inte - skyller hellre på dem. Typiskt sekt-beteende! Urk!
För mkt av det TM gör går definitivt att klassa som en sekt.

retep
2016-07-20 20:54
#132

Varför skulle jag inte tro dig? Kanske har du berättat det här förut utan att jag minns det. Jag ser allvarligt och med medkänsla på det som hände dig. Kan bara beklaga att TM lärarna inte hade kunskap och möjlighet att hjälpa dig. Jag vet andra som inte heller kunnat få nödvändig hjälp och även de som har kunnat få hjälp och kommit i balans. Min fru var en av dem. Hjärntvättad eller inte, så går det inte att förneka att TM är något bra och funkar med framgång för de flesta.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
Sagaliten
2016-07-21 01:44
#133

#130 Ursäkta mig, men nu måste jag läggamig i lite. Att säga att det är deras val tycker jag är så lågt ifrån okej och otroligt trångsynt. Tror inte att du är hjärntvättad, men ditt sätt att argumentera får det att låta så. Hur många tex sjukdomar har inte påståtts vara inbillning eller "deras eget fel" pga läkare och forskares ovilja att acceptera att det finns saker som man inte förstår. Säg bara diagnoser som depression, utbrändhet, wiplach, fibromyalgi och massor av annat där patienter får höra att de får skylla sig själva eller att det är delas val för hade de bara "ryckt upp sig" eller "bitit ihop" så hade de blivit friska. Och att du som nu tar för givet att Mandra inte skulle vara ärlig i det hon berättar bara för att hon inte blivit hjälpt är praktiskt taget samma sak och du kallar det att göra ett val men det är som att säga skyll dig själv, hade du inte valt det så hade det hjälp. Jag har själv ett par sjukdomar vara vissa som idag fortfarande är relativt okända och har av alla myndigheter blivit illa behandlad pga det, pga deras okunskap och ovilja att försöka förstå och ta till sig något de inte har kunskap om. Jag har följt läkares råd om hur jag ska bli bättre vilket istället gjort mig så mycket värre än jag behövt bli om de bara öppnat sina öron, googlat och tagit mig på allvar. Så argument som dit tycker jag är rent av förolämpande för alla som påverkas negativt av det. Ska du sluta tro på det för att miljoner mår bättre av det? Självklart inte, men att inte också nämna att det faktiskt finns de som inte mår bra av det och att man ska lyssna på sin kropp är som att sätta folk på mediciner utan att berätta att det kan finnas biverkningar. Och i mina ögon är det inte ärligt. (Inser också att detta kanske låter argt, men det är det inte utan bara som jag delar av min åsikt. Självklart ska du inte sluta förespråka något du mår bra av, men om någon kommer och säger att de blir dåliga av det så är det inte så juste att vifta bort det som ett val de gör)

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

Mandra
2016-07-21 06:06
#134

Det här kanske kan vara till hjälp för någon:

Relaxation Induced Anxiety

When Meditation Worsens Depression or Anxiety

Mandra
2016-07-21 06:08
#135

Om man läser i den andra artikeln ovan så kan man bl.a. hitta följande:

"

  • Neurotransmitter levels: The concentrations of various neurotransmitters change in result of brain activity alterations. With consistent meditation practice, we are gradually altering the way the brain works. Different brain waves are associated with varying levels of neurotransmitters such as dopamine, norepinephrine, and serotonin. The problem is that certain types of meditation may drastically increase (or decrease) these neurochemicals, leading us to potentially feel more depressed or anxious."
Mandra
2016-07-21 06:23
#136

Ja det kan leda till ökad ångest och djupare depression. Men ökning av dopamin-nivån kan också leda till PLMD, vilket bröt ut på mig strax efter jag började meditera. Kvinnan i videon har något som heter PLMS - dvs besvären uppträder under sömn. Jag har en variant som uppträder i vaket tillstånd, PLMW (och "kickarna på mig går i mkt snabbare takt).
Jag började meditera 1982, besvären dök upp kort efter. Till att börja med bara ca 1 vecka/månaden…men det utökades snabbt och ca 1988 hade jag detta varje natt (innan jag somnade) i mellan 4-6 timmar (ibland så länge som 12 timmar).
Det ledde till att 1989 (när jag fortfarande kunde jobba, så slutade kroppen att ta upp näring för den var så utmattad. Jag höll på att svälta ihjäl!
Fick till sist tag på en läkare som skrev ut sömntabletter, vilket lugnande ner kroppen något så att den kunde ta upp åtminstone lite näring. Men jag kraschade ivf 1990 och blev heltidssjukskriven.
Den här sjukdomen är obotlig och jag har den fortfarande - men sen 10 år tillbaks har jag mer adekvat medicin som gör det enklare att leva med.
Men innan dess levde jag i 15 år på natten och sparkade alltså så här, i vaket tillstånd 4-6 tinmmar (upp till 12) per natt (hade det även i armar och bål under några år.
Tro mig - det här är INTE något man vill drabbas av. Det är ren tortyr. Det påverkar också annat i kroppen och ger en rad följdsjukdomar. Jag hade t ex en tyst hjärtinfarkt för 2 år sedan.

PLMD Periodic Limb Movement Disorder Original

==================================================================================================

retep
2016-07-21 08:55
#137

Min avsikt är inte att säga att folk får skylla sig själv, att det är deras val om de blir sjuka eller mår dåligt. Jag vet att det finns människor som mår och mått dåligt efter de mediterat med TM. Men jag pratar generellt om TM och använde ordet val för att jag ser att det ofta handlar om val.  Menar då mer typ val att meditera eller inte , välja något annat för att man är sökare, o.s.v. Beklagar Mandra att det blev personligt och att jag trampade på en öm tå.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Mandra
2016-07-21 10:07
#138

Så här är det - det här som jag råkat ut för (fått hela mitt liv förstört närmare bestämt) hade kunnat förebyggas om inte TM-lärarna var så våldsamt indoktrinerade om TM:s förträfflighet.
Innan man lär sig TM får man fylla i ett frågeformulär som TM-läraren ska använda för att avgöra om man är lämplig att meditera.
Jag vet idag att mitt frågeformulär visade klara indikationer på att jag INTE var lämplig.
Men eftersom man är så förbannat övertygad om att TM funkar för alla - så struntar man i detta. Helt övertygad om att många TM-lärare gör så eftersom trycket (hjärntvätten) är så stor på att TM är bra för alla att lärarna hellre går på det än vad de får fram i detta frågeformulär.
(Vill tillägga att den lärare som lärde mig ingalunda var någon nybörjare, utan en av de mest verksamma på 80-talet).

NiklaEri
2016-08-25 14:53
#139

Det kanske inte är så speciellt med just meditation…Det kanske är som att köpa en bil, eller välja ett jobb…Finns både negativa och positiva sidor, alla passar inte för samma bil eller samma jobb osv. Men självklart ska man undvika det som gör en dålig och göra det som gör en gott i största möjliga utsträckning.

Annons:
Upp till toppen
Annons: